Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
401/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen että joka maassa on omat perinteessä. Suomessa vaan ne perinteet on niin ankeita. Tännekin kaivattaisiin enemmän väriä ja iloa.

T: se jonka mielestä suomalaiset ovat ankeuttajia

Kerropa omista juhlistasi. Tarjoilut, ohjelma, jne.

En järjestä perus kahvittelujuhlia, koska ne ovat tylsiä. Kesällä pidetään karnevaalit, ruokana buffetmaisesti grillistä herkkuja + salaatit, jälkiruokana mansikkakakkua ja karkkia sekä drinkkejä, lapset saavat pihalla hyppiä trampoliinillä sekä heille on myös poniratsastusta. Ja nämä siis ihan sukujuhlat, joissa myös ystäviä seassa. En kestä pönöttämistä.

Ovatko nämä rippijuhlat vai häät?

Katsos kun kyllä kaavoihin kangistuneetkin osataan pitää kavereille tai sukulaisillekin tuon tyyppisiä juhlia.

Mutta tässä ketjussa oli kyse näistä " virallisista" juhlista. Eli kerro nyt sellaisiin parhaat vinkkisi jos sinulla niitä kerran on.

Esim kahvittelun ohella jotku ihanat värikkäät drinkit, myös alkoholittomana halukkaille. Rentoa ruokaa, ei aina sitä keittoa ja suolaisia piirakoita. Mitä jos vaikka burgereita ja erikoisoluita? Ne ovat nykypäivää ja nykyään myös juhlallisempaa.

Pointtina se, että vaan jotain uutta! Ihan sama mitä. Mutta näitä samoja tarjoiluja on syöty vuodesta toiseen.

Heh.. Meillä puolet vieraista 70-85v mummoja ja haluaisin nähdä ilmeet heillä, kun rippijuhlissa lyödään käteen burger ja toiseen kaljapullo 😂

Mulle kyllä kelpaisi! Nimim. 71 v

Vierailija
402/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joskus saa nauraa ääneen "mummolle väyrysenpäitä kahvin kera" 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.

Muuten - täytyy olla salmiakin kanssa tarkka, se on vain suomalaisten ja ehkä ruotsalaisten suosiossa. Eli, jos tekee latritsasta/salmiakista täytekakun, täytyy olla vaihtoehto.

Itse en laittaisi juhliin karkkitarjoilua. Se vie jotenkin tunnelman arkeen. Pihasiivouksen jälkeiseen makkaranpaistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltmättä vähä stressaa kesäkuussa rippijuhlat, konfirmaatio  su aamulla klo 10. Pitkämatkalaisia on mut niille sitte erikseen perunoita ja kastiketta?

Kun se rippilapsi on mun lapsi, en viittis keittiössä touhuta enempää kun ristiäisissäkään.Vanhkset kaikki tosi vanhoja ja autettavia.

Juhlissa usein ollu joku kylmä paisti ja perunasalaatti =tylsää.

Niin heittäkää mulle hyvä menuu. Ettei ne jää nälkäisiksi.

Vierailija
404/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kieltmättä vähä stressaa kesäkuussa rippijuhlat, konfirmaatio  su aamulla klo 10. Pitkämatkalaisia on mut niille sitte erikseen perunoita ja kastiketta?

Kun se rippilapsi on mun lapsi, en viittis keittiössä touhuta enempää kun ristiäisissäkään.Vanhkset kaikki tosi vanhoja ja autettavia.

Tarttis enemmän tietoja. Minkä verran vieraita tulossa, minkä ikäisiä, kuinka kaukaa? Eli onko näitä jotka lähtee aamuseitsemältä ajelemaan teille päin, ja samana iltana vielä takaisin?

Vierailija
405/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn niin harvoin juhlissa, että suurin herkku, jota sieltä odotan taitaa olla se voileipäkakku. En ylipäänsä odota rippijuhlilta tai yo-juhlilta mitään lämmintä ruokaa. En vaikka olisin pitkämatkalainenkin. Matkalla voi käydä sitten syömässä.

Vierailija
406/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vaikuttaa, kuinka tuttavalliset välit vieraisiin on. Numero 404:n tapauksessa tekisi mieli sanoa, että keittiöstä saa hakea pottua ja soosia, jos on kova nälkä, mutta että saa myös käydä suoraan kahvipöydän antimien kimppuun. Oman sukuni kesken on niin rentoa, että tuo onnistuisi, mutta kaikilla varmaan ei.

Itse en kaipaisi lämmintä ruokaa, vaan joku tukeva salaatti riittäisi ruoaksi ihan hyvin. Sellainen, jossa on esim. juustoa, savukalaa, meetvurstia tms.

Vierailija
407/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rippijuhlissa fetasalaatissa ei ollut fetaa kuin yksi, kaksi palaa. Samoin oliiveja muutama - nopeimmat noukkivat ne lautaselleen jäävuori-tomaatti-kurkku-yhdistelmästä. Mustaksi pohjasta palanut mansikkakakku, jota kukaan ei "jostain syystä" halunnut syödä. Leipomosta ostettu suklaakakku loppui kesken, kuin myös tortillarullat, nuo pikkusuolaiset. Täytteenä oli ollut lohta ja kinkkua, jäljelle jäi matjessilliversiot. Kaikkea oli liian vähän, koska pariskunta umpipihi. Karjalanpiirakat palaneita reunoistaan....harvoin valitan ruuasta, mutta silloin otti päähän tuhlata  kaunis kesäsunnuntai tympeään "haistakaa paska vieraat" -juhlaan. Juhlakalu eli konfirmoitu nuori repi auki rahakuoria, ja ilmaisi joka kerran tyytymättömyyttään rahasummiin. Ääneen! Myöhemmin samaisen teinin ylioppilasjuhliinen emme vaivautuneet...

Tuli mieleen kummilapseni äiti. Toin rahakuoren kummilapselleni, äitinsä peukalolla repi auki rahakuoria. Ja saman kummilapsen äidin viisikymmenvuotisjuhlilla minun omaa äitiäni ei kutsuttu kahvipöytään - ei ollut kahvia tulemassa, eikä termoksessa. Päivänsankari vietti aikaa perheen teinipoikain kanssa. Olen kerran jos toisenkin törmännyt juhlissa asenteeseen: Ei haluta tarjota vieraille. On ehkä varauduttu tarjoiltavien kanssa, mutta siihen se jääkin. Ei kutsuta juhlapöytään, p a e t a a n t i l a n n e t t a. Varsinkin juhlissa, joihin voi tulla tietyn kelloajan jälkeen, tullaan tipoittain.

Vierailija
408/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin vaikuttaa, kuinka tuttavalliset välit vieraisiin on. Numero 404:n tapauksessa tekisi mieli sanoa, että keittiöstä saa hakea pottua ja soosia, jos on kova nälkä, mutta että saa myös käydä suoraan kahvipöydän antimien kimppuun. Oman sukuni kesken on niin rentoa, että tuo onnistuisi, mutta kaikilla varmaan ei.

Itse en kaipaisi lämmintä ruokaa, vaan joku tukeva salaatti riittäisi ruoaksi ihan hyvin. Sellainen, jossa on esim. juustoa, savukalaa, meetvurstia tms.

Siis tekisi mieli sanoa vierasjoukolle :)

409/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne ovat sinun lapsesi juhlat, mutta et halua tarjota niitä. Täytyy hommata pitokokki, tai joku apulainen. Tuo asenne tuntuu pahalta...viittiks viskata pari perunaa.

410/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen että joka maassa on omat perinteessä. Suomessa vaan ne perinteet on niin ankeita. Tännekin kaivattaisiin enemmän väriä ja iloa.

T: se jonka mielestä suomalaiset ovat ankeuttajia

Kerropa omista juhlistasi. Tarjoilut, ohjelma, jne.

En järjestä perus kahvittelujuhlia, koska ne ovat tylsiä. Kesällä pidetään karnevaalit, ruokana buffetmaisesti grillistä herkkuja + salaatit, jälkiruokana mansikkakakkua ja karkkia sekä drinkkejä, lapset saavat pihalla hyppiä trampoliinillä sekä heille on myös poniratsastusta. Ja nämä siis ihan sukujuhlat, joissa myös ystäviä seassa. En kestä pönöttämistä.

Ovatko nämä rippijuhlat vai häät?

Katsos kun kyllä kaavoihin kangistuneetkin osataan pitää kavereille tai sukulaisillekin tuon tyyppisiä juhlia.

Mutta tässä ketjussa oli kyse näistä " virallisista" juhlista. Eli kerro nyt sellaisiin parhaat vinkkisi jos sinulla niitä kerran on.

Esim kahvittelun ohella jotku ihanat värikkäät drinkit, myös alkoholittomana halukkaille. Rentoa ruokaa, ei aina sitä keittoa ja suolaisia piirakoita. Mitä jos vaikka burgereita ja erikoisoluita? Ne ovat nykypäivää ja nykyään myös juhlallisempaa.

Pointtina se, että vaan jotain uutta! Ihan sama mitä. Mutta näitä samoja tarjoiluja on syöty vuodesta toiseen.

Heh.. Meillä puolet vieraista 70-85v mummoja ja haluaisin nähdä ilmeet heillä, kun rippijuhlissa lyödään käteen burger ja toiseen kaljapullo 😂

Mulle kyllä kelpaisi! Nimim. 71 v

Ainanakin toinenkin mummo tosiaan löytyy. Se toinen on 76 vee, ja tosiaan ottaa takuulla mieluummin oluen kuin teen tai kahvin.

Rippilapset alaikäisinä kyllä voi tässä tapauksessa vetää sen herneen nenuun.

Vierailija
411/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kyllä tuo "muista varmistaa ettei kukaan vieraistasi ole raskaana" 😃 Mitenkähän tämän käytännössä toteuttaisi...

Mitä tuon kirjoittajan siskon juhlissa muuten oli tarjolla? Runsas pöytä, mutta ei pystynyt syömään juuri mitään...? Hmmm...

Vierailija
412/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on rippilapsi ja kirkko klo 10. Ratkaisu pitopalvelu. Olisin itse halunnut tehdä, mutta olen mieluummin kirkossa.

Vierailija
413/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on rippilapsi ja kirkko klo 10. Ratkaisu pitopalvelu. Olisin itse halunnut tehdä, mutta olen mieluummin kirkossa.

Laitat kaikki melkeen valmiiksi ennen kirkkoon lähtöä ja tullessa napsauta kahvi päälle tai ota kylmiä mehukannuja jääkaapista että ihmisillä on jotain suun kostuketta ja sanot että tarjoomukset on pöydässä n. 30 min päästä?

Vierailija
414/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräissä rippijuhlissa ainoa suolainen tarjottava oli kalakeitto. Emäntä vielä suuttui kun en allergiani takia voinut edes maistaa.

Mä en voi syödä viljoja missään muodossa. Tämä on usein (=aina) emännille suurempi ongelma kuin minulle. Olen tottunut siihen, että en löydä tarjoiluista, joten aina eväät mukana. Pahimpia on ne, jotka alkavat maanitella, jopa hieman syyllistävästi, että kai sitä nyt yhden palan kakkua kestää? Ota nyt, tosi hyvää on. Joo, haluan välttämättä kauheat krampit ja räjähtävän ripulin. Kahvia sentään juon.

Mulle taas selvisi vasta parin vuoden jälkeen että eräällä miehen sukulaiselta on vilja-allergia. Olinkin ihmetellyt mikä on, kun ikinä ei mikään tarjottava kelpaa. Kerran sitten isoäiti tuumasi että ei kai kun sillä on se vilja-allergia. Ahaa, ei sitten ollut tullut mielen aiemmin sanoa? Eikä tämä sukulainen itse sanonut ikinä mitään. Ei mun mieskään ollut tietoinen. Oletetaan vaan että kaikkihan tietää, mutta aika ajatustenlukija joskus pitäisi olla.

Vierailija
415/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräissä rippijuhlissa ainoa suolainen tarjottava oli kalakeitto. Emäntä vielä suuttui kun en allergiani takia voinut edes maistaa.

Mä en voi syödä viljoja missään muodossa. Tämä on usein (=aina) emännille suurempi ongelma kuin minulle. Olen tottunut siihen, että en löydä tarjoiluista, joten aina eväät mukana. Pahimpia on ne, jotka alkavat maanitella, jopa hieman syyllistävästi, että kai sitä nyt yhden palan kakkua kestää? Ota nyt, tosi hyvää on. Joo, haluan välttämättä kauheat krampit ja räjähtävän ripulin. Kahvia sentään juon.

Mulle taas selvisi vasta parin vuoden jälkeen että eräällä miehen sukulaiselta on vilja-allergia. Olinkin ihmetellyt mikä on, kun ikinä ei mikään tarjottava kelpaa. Kerran sitten isoäiti tuumasi että ei kai kun sillä on se vilja-allergia. Ahaa, ei sitten ollut tullut mielen aiemmin sanoa? Eikä tämä sukulainen itse sanonut ikinä mitään. Ei mun mieskään ollut tietoinen. Oletetaan vaan että kaikkihan tietää, mutta aika ajatustenlukija joskus pitäisi olla.

Tämä on nykyisin ongelma. Vaikka kysyisin allergioita ja muita niin joku ei niitä kerro ja olettaa että kyllä kai nyt kaikki ymmärtää nykyisin laittaa gluteenitonta/munatonta/maidotonta/vegetaarista jne ruokaa pöytään vaikka ei iömoita tajuamatta että tulisi todella kalliiksi varautua kaikkeen.

Vierailija
416/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykyisin ongelma. Vaikka kysyisin allergioita ja muita niin joku ei niitä kerro ja olettaa että kyllä kai nyt kaikki ymmärtää nykyisin laittaa gluteenitonta/munatonta/maidotonta/vegetaarista jne ruokaa pöytään vaikka ei iömoita tajuamatta että tulisi todella kalliiksi varautua kaikkeen.

Näinpä. Ei mulla ainakaan ole varaa joka juhlassa varautua ihan vain varmuuden vuoksi jokaiseen ruokarajoitteeseen. Varsinkin kun puhutaan pienemmistä juhlista, joita on joka vuosi useammat lähisuvun kesken. Esimerkiksi laktoositonta meillä on aina, mutta ei ole tullut mieleen olla viljatonta, kun olen ollut siinä luulossa että ei tuon miehen lähisuvussa kanssa tarvitse. Kaiken lisäksi vilja-allergia on eri asia kuin keliakia ja välttämättä pelkästään gluteenittomaan ruokavalioon valmistautuminen ihan vain varmuuden vuoksi ei olisi ollut riittävää. Sinänsä ei ole mitenkään mahdotonta nyt tehdä viljatonta tarjottavaa kun tietää että sillekin on tarvetta.

Vierailija
417/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehee. Pakko kai sit kokeilla. Osalle porukasta nousee sama ilme jos tarjolla ns. perunoita ja kastiketta :-)

Vierailija
418/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestin tyyli - asenne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...

Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.

..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D

Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.

Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?

Hyvälaatuinen musta tee maksaa n. 3,5 €/50 g. Määrästä hauduttaa vähintään 10 litraa kunnon teetä. Tämäkö on liian suuri rahallinen uhraus juhlatarjoiluissa? Kaikki eivät vaan juo kahvia. Pussitee kelpaa hyvin jos se on valmiiksi tehty. Eihän kahviakaan tarjota tyyliin kuuma vesi ja murukahvi.

En tietenkään nosta meteliä jos teetä ei ole, juon sitten ihan mielelläni hanavettä.

Tarjoan hymyssuin nirppanokille hanavettä.  Et ole ikinä muuten varannut minulle kunnon espresso kahvia - jotain halpaa  suodatinlitkua aina. ;-)

Eli jos en juo kahvia olen nirppanokka? Muuten syön ja juon tyytyväisenä mitä on tarjolla. En kyllä tunne ketään, joka nimittelisi kutsuttuja vieraitaan noin rumasti, enkä toivottavasti ikinä törmää. En omista teenjuojana myöskään espressokeitintä tai espressokuppeja, enkä yhden vieraan/ yksien juhlien takia hanki turhakkeita kaappeja täyttämään.

Ei kun asenteesi tekee sinusta sen. Et omista espressokeitintä mutta toisten pitäisi omistaa teen hauduttamiseen tarvittava välineistö - yhden takia? Jep. ;-)

Teen hauduttamiseen tarvittava välineistö on yksi kattila! Siinä voi teepussit hauduttaa ja kaataa valmiin teen suoraan kuppeihin. Kun ajattelen, että juhlat järjestävässä taloudessa on yksi kattila, jossa voi keittää veden, minulla on ikävä asenne ja olen nirppanokka? Olen edelleen sitä mieltä, että sinä et arvosta kutsumiasi vieraita, jos teen juonti on noin valtava ongelma.

Et taida olla työelämässä? Nykyisin palavereissa n. puolet juo teetä, joskus enemmistö, enkä ole koskaan huomannut, että teenjuojia pidettäisiin nirppanokkina tai muuten hankalina. Mutta jos kutsutaan juhliin vieraita teen tarjoaminen on siis aivan mahdoton vaatimus? No, en ole tuollaisissa juhlissa ollut, mutta kuten sanottu juon sitten tyytyväisenä hanavettä; isäntäväen tasostahan tuo kertoo eikä minun asenteestani.

Vierailija
419/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurempi syy on kyllä, että ei voi luottaa etteikö esim.maidottomassa olisi kuitenkin vaikka heraa tms. Ja toinen syy on että allergista pidetään luulosairaana. Parempi vain olla syömättä mitään.

Vierailija
420/1617 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee, että tarjoilut on välttämätön paha ja erityisruokavaliot teen juojineen erittäin rasittavia.