Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär on itse ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja absolutisti (koskaan ei ole juonut tai ollut edes kiinnostunut), mutta myös syömishäiriöinen (nyt ollaan aika pahassa tilanteessa, bmi 11-12), joten ruokatarjoilut aiheuttaa todellakin päänvaivaa.
Alkoholia tarjoillaan kuitenkin, lihaakin, mutta varmaan pitää vääntää tytölle erilliset ruuat, kun ei suostu normaaliruokaa syömään. Jotain kuitenkin pitää hänenkin syödä. Ja pieni lounas ei vieraille riitä, suurin osa kun tulee 300-700 km päästä tänne etelämpään.
Äitinä oon kuitenkin niin ylpeä tytön L:n papereista(kirjoitti kolmessa erässä, eli valmistuminen on varmaa), että kunnon juhlat haluan tarjoiluineen järjestää
ap
Ikävää, kun nuoret voivat huonosti. Sitten kysellään juhlissa suunitelmia ja koko ajan pitää suorittaa. Terveys pitäisi olla pääasia.
Olet oikeassa. Tämä on nyt vaan päässyt kroonistumaan tämä anoreksia, mutta ilmeisesti tytöllä jatko-opintosuunnitelmat selvät, ulkomaille on suuntaamassa. Sydämellä vaan kivi, että mitä jos jotain käy ja äiti ei ole lähellä?
ap
En sano missään nimessä pahalla, mutta huolesi on kyllä mielestäni aiheellinen. Anoreksia voi lähteä totaalisesti käsistä vieraassa ympäristössä, jossa ei ole läheisiä seuraamassa tilannetta. Ei sillä, eihän läheiset pysty estämään jos anoreksia kääntyy pahemmaksi, mutta ainakin he pystyvät heti ohjaamaan hänet hoitoon ja hakemaan apua. Yksin ulkomailla... riskikerroin kyllä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla rippijuhlissa viime kesänä oli kermaista minun tekemää lohikeittoa, jota itse toivoi (lempiruoka) sekä kasvislasagnea. Ja ne meni kuumille kiville. Sitten oli kinkku-, kylmäsavuporo- ja juustoleipiä keiton kanssa ja makeina 4 erilaista kakkua (suklaa pojan toivomana, mansikkajuusto, hilla ja hedelmä), mun äidin tekemiä vadelma keksejä, kanelipullia ja marjamoussea. N. +60 aikuista ja 10 lasta ja lähes kaikki suolaiset ja makeat meni. Joka lajia jäi ripaus. Me laitettiin makeat esille sillä aikaa jääkaapista, kun kaikilla oli ruoka/leipälautaset kädessä. Juomina vettä, maitoa, anopin hyvää kotikaljaa, vishyä ja puolukkamehua ja tietty kahvia ja teetä.
Tämä on kyllä outo. No 70 henkeä rippijuhlissa on liioittelua.
Outo kuvioMiten itse rajaisit sukulaiset? Esim. meillä on väkeä neljässä sukupolvessa, ja äidilläni on 7 sisarusta puolisoineen ja lapsineen. Saattaa joillakin olla uusioperheitä. Naapurit voisi jättää pois, mutta on kiva kutsua sellaiset naapurit ja ystäväperheet, jotka ovat olleet nuoren elämässä syntymästä lähtien.
Ei lapsen idotätejä ja setiä eikä näiden lapsia.
Lähinnä lapsen isovanhemmat ja lapsen tädit ja sedät ja serkut. Kummit ja lähitystävät.
Ei mitään kansanjuhlaaMinä kun pääsin ripille juhlissani olivat:
Isovanhemmat 4 hlö
Kaikki tädit, enot ja sedät puolisoineen 16 hlö
Serkut 24 hlö
Kummit puolisoineen 6 hlö, + yhden kummin lapsi.
Vanhempani ja sisarukset 4 hlö + minä.Alkaa siinä olla jo melkoinen kansanjuhla. Pitäisi varmaan jättää kertomatta, mutta meillä kävi parit naapuritkin, joten 70 hlö alkaamennä jo rikki...
Tuossa on joYmmärrettävää jos kyse on tosiaan juhlakalun tädeistä ja serkuista ja niitä on noin paljon.
Outoa jos pitää kutsua mua vanhempien koko suvut
Olen tuo jonka juhlissa ollut se 50+15.
Äitini suvusta tulee paikalle noin 35. Siinä on äitini vanhemmat, sisarukset puolisoineen, serkkuni ja äitini tädit&sedät. Ripille päästessä oli vielä isomummokin paikalla.
Isäni suvusta tulee paikalle noin 10. Isovanhempani, isäni enot ja tädit sekä heidän aikuiset lapset puolisoineen.
Sitten vanhempien ystävät ja heidän lapset kattaa loput.
Eikä tosiaan ole edes koko suvut kutsuttuna.
Tätä ketjua lukiessa olen yllättynyt siitä, miten moni on kommentoinut että rippijuhlissa pitäisi olla oikeaa ruokaa. Onko näin oikeasti tapana? Itse en ole eläissäni ollut rippijuhlissa joissa olisi ollut ruokatarjoilu kuten vaikka häissä tai hautajaisissa... vaan aina on ollut noita pikkusuolaisia (voileipäkakkuja, salaatteja, suolaisia piirakoita yms). Siis ihan aina. Itselläni ei ollut rippijuhlia lainkaan kun en riparia käynyt mutta esim. sukulaisten juhlissa ollut aina noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojalla rippijuhlissa viime kesänä oli kermaista minun tekemää lohikeittoa, jota itse toivoi (lempiruoka) sekä kasvislasagnea. Ja ne meni kuumille kiville. Sitten oli kinkku-, kylmäsavuporo- ja juustoleipiä keiton kanssa ja makeina 4 erilaista kakkua (suklaa pojan toivomana, mansikkajuusto, hilla ja hedelmä), mun äidin tekemiä vadelma keksejä, kanelipullia ja marjamoussea. N. +60 aikuista ja 10 lasta ja lähes kaikki suolaiset ja makeat meni. Joka lajia jäi ripaus. Me laitettiin makeat esille sillä aikaa jääkaapista, kun kaikilla oli ruoka/leipälautaset kädessä. Juomina vettä, maitoa, anopin hyvää kotikaljaa, vishyä ja puolukkamehua ja tietty kahvia ja teetä.
Sitten ruoka. Miksi lasagnea ja lohikeittoa? Oliko nämä siis vaihtoehdot vai ottiko kaikki molempia. Ymmärtäisin kaksi keittoa vaihtoehtoina. Entäpä loåukeiton kaverina poroleivät ym. Outoa. Yleensä voisi olla esim hyvää leipää, levitettä ja juustoa.
Sitten hämmästelen makeiden esille laittoa.
Kerättiinkö ruuat pois ennenkuin ihmiset oli saaneet hakea lisää? Eikö emännät syöneet? Eikö ollut apulaista?
Vai oliko makeille ihan eri tarjoilupaikka?Outo kuvio
Ei tuossa ole mitään outoa. Sinulla on vain rajoittunut käsityskyky siitä, että asioita voi tehdä monella tavalla.
Ja poroleivät sopii varsin hyvin lohikeiton kanssa. Sitä paitsi tuo tarjoilu viittaa siihen että juhlat on olleet pohjois-Suomessa. Siellä poron tarjoaminen on lähestulkoon pakko.Onhan toi outoa. Ottaako kaikki molempia vai onko noi vaihtoehdot toisilleen? Kumpi on alkuruoka? Varataanko kaikille sekä syvä että matala lautanen. Onko ne kinkkuvoileivät valmiiksi tehty. Onko leipälautaset.
Ja makeaan pöytään uudet leipälautaset.
Ihan liian sekavaa ja toisiinsa sopimatonta.
Eniten kyllä ihmettelen ettei ole apulaista, kun ruokkii 70 ihmistä
Jos on tekevä suku, ruokkii helposti 70 henkeä ilman palkattua apulaista. Emäntä, hänen siskot ja kälyt, pari tytärtä, tyttären kaverit, ystävätär, naapuri tai työkaveri. Kyllä noista muutama löytyy avuiksi ja kahvia kaatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini järjestivät isoäitini hautajaiset. Vieraita n. 50 hlö, yksi gluteeniton ja yksi maidoton.
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.menet isoäitisi hautajaisiin ja arvostelet tarjoiluita! siis oikeesti! meitä on moneksi ei voi muuta sanoa.
ja juhlissakin menen tapaamaan ystäviä sekä kunnioittamaan juhlakalua ja olen ihan tyytyväinen jos kuppi kahvia ja vaikka niitä marie-keksejä on tarjolla. itse tilaan juhliin kaksi voileipäkakkua toisen kala ja toisen lihan ja sitten vielä täytekakku ja pulla ja keksejä sekä lapsille karkkia kulhoihin. ja tiedän että vaatimatonta on mutta minä kutsunkin vaan ystäviä ja en halua raataa keittiössä vaan oikeasti nauttia ihanien ja rakkaiden ystävieni seurasta.
On sen verran vaatimatonta, että tulee väkisinkin mielikuva, ettet viitsi vieraisiisi panostaa.
Ja kyllä surkeista tarjoamuksista saa valittaa, vaikka joku kakku nyt ei pääosaa hautajaisissa esitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää, onko kukaan vieraista raskaana ja jos on, varmista että hekin voivat syödä.
Itse olin juhlissa raskaana. Pöydät notkuivat herkkuja, jousta itse pystyin syömään leivän lisäksi perunoita ja sysipahoja intialaistyylisiä linssipiiraita. Kyllä tuli paha mieli ja vitutus, kun ei ollut omia eväitäkään mukana. Se satutti, koska juhlat olivat sangen pienet ja sisareni järjestämät.
Tervetuloa poikatyttäremme AkuLiinan rippijuhliin lauantaina 10.6. Klo 10 on kirkko (pakollinen, jos haluat tarjoiluja maistaa), klo 13 eteenpäin juhlimme kotona. Ilmoitathan osallistumisestasi nyt torstaihin mennessä, kerrothan myös erityisruokavaliosi sekä mahdollinen raskautesi, jotta voimme ottaa huomioon nämä tarjoiluissa. Kiitos! T. Urpå ja Iinez
Vierailija kirjoitti:
Tällainen juttu tuli mieleen viime kesän rippijuhlistamme:
Meillä oli konfirmaatio jo klo 10 ja vieraat tulivat pääosin pitkän matkan takaa. Meillä oli tavallaan "lounaaksi" ensin kahta erilaista salaattia ja suolaisia piirakoita, jotka tekivätkin kauppansa. Yllättäen lapsivieraita varten varattu kinkkupizza maistui myös aikuisille.
Juomana oli tuossa vaiheessa kivennäisvettä, jäävettä, mökkipaikkakunnan olutta, mehua ja löytyi myös paria erilaista limsaa.
Ajatuksena oli, että kahvi on sitten kakun kanssa sen jälkeen kun on syöty suolaiset. Heti alkuun oli kyllä pöydässä pientä makeaakin, kuten rippilapsen siskon tekemiä kuppikakkuja, pikkuleipiä jne.
Infotiin kyllä tietenkin, että tässä ensin ruokaisampaa tarjottavaa ja sen jälkeen tarjolla on kakkukahvit.
Miehen sukulaiset alkoivat kuitenkin kyselemään kahvin perään jo noiden suolaisten tarjottavien kanssa. No ei muuta kuin kahvia keittämään, mutta tää ei tullut mieleen :) Eli hyvä varautua tällaiseenkin, jos tarjoaa ns. ruokaa, että osa vieraista haluaa jo siinä vaiheessa kahvia.
No ei meillä ainakaan vieraat sanele että nyt pitäisi ruoan kanssa saada kahvia. Niille voi kertoa että kahvi tarjoillaan makean kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ruoka. Miksi lasagnea ja lohikeittoa? Oliko nämä siis vaihtoehdot vai ottiko kaikki molempia. Ymmärtäisin kaksi keittoa vaihtoehtoina. Entäpä loåukeiton kaverina poroleivät ym. Outoa. Yleensä voisi olla esim hyvää leipää, levitettä ja juustoa.
Kerättiinkö ruuat pois ennenkuin ihmiset oli saaneet hakea lisää? Eikö emännät syöneet? Eikö ollut apulaista?
Ei tuossa ole mitään outoa. Sinulla on vain rajoittunut käsityskyky siitä, että asioita voi tehdä monella tavalla.
Ja poroleivät sopii varsin hyvin lohikeiton kanssa. Sitä paitsi tuo tarjoilu viittaa siihen että juhlat on olleet pohjois-Suomessa. Siellä poron tarjoaminen on lähestulkoon pakko.Onhan toi outoa. Ottaako kaikki molempia vai onko noi vaihtoehdot toisilleen? Kumpi on alkuruoka? Varataanko kaikille sekä syvä että matala lautanen. Onko ne kinkkuvoileivät valmiiksi tehty. Onko leipälautaset.
Eniten kyllä ihmettelen ettei ole apulaista, kun ruokkii 70 ihmistäEn ole lasagnen tarjoaja, mutta kaikkiin vastaisin kyllä.
Saa ottaa molempia, molemmille on omat lautaset. Kumpikaan ei ole alkuruoka, vaan ne ovat vaihtoehtoja, joita molempia saa ottaa.
Leivät meillä olisi valmiiksi tehty ja tottakai on leipälautaset.
Makeille on tietysti omat lautaset, sehän on selvää.
Apulaisesta ei mainuttu, toiset tarvii toiset ei.Edelleen olen sitä mieltä että sulla on käsityskyvyssä vikaa.
Eli pitää varata 70 matalaa ja 70 syvää lautasta. Ja molempia ruokia myös 70 annosta.
140 leipälautastaHyvin erikoinen suunnitelma. Ellei sitten ole 140 hengen astasto kaapissa
Trollaaja paikalla ilkkumassa.
Kuten jo kerroin, osa ihmisistä on käteviä.
Et ole koskaan kuulluut esim. vuokrattavista astiastoista juhlia varten? Meilläkin päin näitä on useita tarjolla, eikä edes maksa juuri mitään.Maksaa vähintään 3 €/henkilö
Mahdollisesti enemmän
https://espoonmartat.marttayhdistys.fi/astiavuokraus/köyhille on kaikki kallista ja muille saman hintaasta.
Mut sit tarjoaa kuitenkin juhlissa lohikeittoa ja lasagnea vuokrattuaan 3 € astiat...
En keksi paljon arkisempia ruokia...No joo, häämakaronilaatikko.
Siis avatkaapa mulle, kun ilmeisesti olen niin juntti etten tajua, mitä vikaa on lohikeitossa juhlaruokana? Sitten toinen asia, joka on tullut ketjussa vastaan jo monta kertaa. Suolainen piirakka yhdessä salaatin kanssa on riittämätön tarjottava kaukaa tulleille. En ymmärrä, miksi se ei riitä? Yhdessä myöhemmin tarjottavien kakkujen kanssa energiaa näistä tulee jo niin paljon, että riittää vaikka koko päiväksi. Sen vuoksi salaatti onkin hyvä kylkiäinen, että tasapainottaa raskasta ja hiilihydraattipitoista piirakkaa. Itse syön salaatin hyvin usein lounaaksi ja todella vaikea ymmärtää, miten se ei yhdessä piirakan kanssa riitä päivänä, jolloin enimmäkseen istutaan, kuunnellaan ja puhutaan. Onko teillä, jotka näin ajattelette, millaiset ruokatottumukset noin muuten? Entä paino? Onko päässyt kertymään?
Vierailija kirjoitti:
Mitkään tarjottavat eivät ole huonoja. Perhe- tai kaverijuhlat eivät ole pääsymaksullinen tapahtuma, jota sopii arvostella. Juhlan aihe on jokin muu kuin ruoka ja juoma.
Olen vahvasti eri mieltä. Olen suvusta, jossa tykätään juhlia, panostaa tarjoiluihin. Jos jossain "juhlissa" on tarjolla italiansalaattivoileipäkakku ja Mariekeksejä kera laimean kahvin, kärsin kovasta myötähäpeästä järjestäjän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten kyllä ihmettelen ettei ole apulaista, kun ruokkii 70 ihmistäJos on tekevä suku, ruokkii helposti 70 henkeä ilman palkattua apulaista. Emäntä, hänen siskot ja kälyt, pari tytärtä, tyttären kaverit, ystävätär, naapuri tai työkaveri. Kyllä noista muutama löytyy avuiksi ja kahvia kaatamaan.
No jos näin on, niin se on hyvä. Mutta pienemmissä suvuissa tää kannattaa oikeasti miettiä etukäteen. Tosi tylsää juhlissa jos isäntäväki on vaan keittiössä säätämässä.
Meillä ei oo tolleen iso suku ja käly on ehdottomasti vieras, ei keittiöhenkilökuntaa. Kuten suku yleensäkin. Meillä on mun ainoan siskon kanssa diili, että hän hoitaa mun juhlissa sen keittiöhomman ja minä taas hänen juhlissaan.
Mutta suosittelen todella, että tämä on mietitty etukäteen ja on joku, jolla on homma hanskassa. Meille esim. tuli rippijuhlissa n. 10 isosta/papit juhliin ja ajankohtaa ei kukaan tiennyt, vaan tulivat kun tulivat (lupa kysyttiin, mutta kiersivät) ja oli kohteliasta että me molemmat mieheni kanssa seurustelimme heidän kanssaan. Silti keittiöhommien piti pyöriä, just samaan aikaan katettiin kakkua pöytään ja kahvit. Toisaalta näillekin haluttiin tietenkin tarjota kaikenlaista. Limu maistui todella hyvin ja suolaiset, eli siskoni tosi nopsaan sitten sävelsi ja kattoi keittiöön suolaisten tarjottavien ja makeiden systeemin heille.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on itse ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja absolutisti (koskaan ei ole juonut tai ollut edes kiinnostunut), mutta myös syömishäiriöinen (nyt ollaan aika pahassa tilanteessa, bmi 11-12), joten ruokatarjoilut aiheuttaa todellakin päänvaivaa.
Alkoholia tarjoillaan kuitenkin, lihaakin, mutta varmaan pitää vääntää tytölle erilliset ruuat, kun ei suostu normaaliruokaa syömään. Jotain kuitenkin pitää hänenkin syödä. Ja pieni lounas ei vieraille riitä, suurin osa kun tulee 300-700 km päästä tänne etelämpään.
Äitinä oon kuitenkin niin ylpeä tytön L:n papereista(kirjoitti kolmessa erässä, eli valmistuminen on varmaa), että kunnon juhlat haluan tarjoiluineen järjestää
ap
Ihminen jonka BMI on 11-12 on erittäin akuutin sairaalahoidon tarpeessa... Tuossa vaiheessa ollaan sairaalassa letkuissa eikä puuhata ulkomaille lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten kyllä ihmettelen ettei ole apulaista, kun ruokkii 70 ihmistäJos on tekevä suku, ruokkii helposti 70 henkeä ilman palkattua apulaista. Emäntä, hänen siskot ja kälyt, pari tytärtä, tyttären kaverit, ystävätär, naapuri tai työkaveri. Kyllä noista muutama löytyy avuiksi ja kahvia kaatamaan.
Nih, naiset keittiöön vaan. Mukava se on miesten istuskella perseillään kun emäntä, tyttäret, siskot, kälyt ja tyttären ystävättäret on passitettu hommiin. Tervetuloa 50-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen yllättynyt siitä, miten moni on kommentoinut että rippijuhlissa pitäisi olla oikeaa ruokaa. Onko näin oikeasti tapana? Itse en ole eläissäni ollut rippijuhlissa joissa olisi ollut ruokatarjoilu kuten vaikka häissä tai hautajaisissa... vaan aina on ollut noita pikkusuolaisia (voileipäkakkuja, salaatteja, suolaisia piirakoita yms). Siis ihan aina. Itselläni ei ollut rippijuhlia lainkaan kun en riparia käynyt mutta esim. sukulaisten juhlissa ollut aina noin.
Samoin! Tosin siis olen ollut kyllä useissakin rippijuhlissa, joissa on ollut ruoka tarjolla, mutta en ole pitänyt sitä "pakollisena". Kyllä minusta kahvit makean ja suolaisen tarjottavan kanssa on ihan ok myös. Tärkeää on tosin se, että asiasta ilmoitetaan kutsuttaessa. Tästä keskustelusta tulee sellainen kuva, että ihmiset ovat melkoisen ehdottomia siinä, mikä heidän mielestään on oikea tapa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksei ne miehet voi auttaa kattamaan ja tiskamaan ja laittamaan kystä kyllä? Miksi aina oletetaan että kaikki suvun naiset tahtoo passata ja miehet istuu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on yo juhlat. Sukua tulossa kauempaa, joten heille tarvitaan ruoka. Jos tämä joukko ei ole kovin suuri, on asia helppo järjestää. Joko keittolounas tai sitten joku valmiiksi tehty pata tai vuoks. Voi hyvin olla kasvisruokakin. Ja lisäksi jotain lisukkeita
Yo juhliin tulee yleensä paljon väkeä ja saa tulla kutsumattakin. Tämä voi olla erikseen ilmoitettuna aikana esim klo 14-18. Tällöin voi olla noutopöytä. Pikkuherkkupaloja. Ihmiset piipahtaa nopeasti.
Miksi ne sukulaiset ei voi käydä syömässä ennen juhlia jossain? Niin meidän perhe on tehnyt, kun ollaan menty kauas häihin. Ei tarvinnut nälissään istua kirkossa ja syödä kynsiään tarjoiluja odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten kyllä ihmettelen ettei ole apulaista, kun ruokkii 70 ihmistäEn ole lasagnen tarjoaja, mutta kaikkiin vastaisin kyllä.
Saa ottaa molempia, molemmille on omat lautaset. Kumpikaan ei ole alkuruoka, vaan ne ovat vaihtoehtoja, joita molempia saa ottaa.
Leivät meillä olisi valmiiksi tehty ja tottakai on leipälautaset.
Makeille on tietysti omat lautaset, sehän on selvää.
Apulaisesta ei mainuttu, toiset tarvii toiset ei.Edelleen olen sitä mieltä että sulla on käsityskyvyssä vikaa.
Eli pitää varata 70 matalaa ja 70 syvää lautasta. Ja molempia ruokia myös 70 annosta.
140 leipälautastaHyvin erikoinen suunnitelma. Ellei sitten ole 140 hengen astasto kaapissa
Trollaaja paikalla ilkkumassa.
Kuten jo kerroin, osa ihmisistä on käteviä.
Et ole koskaan kuulluut esim. vuokrattavista astiastoista juhlia varten? Meilläkin päin näitä on useita tarjolla, eikä edes maksa juuri mitään.Maksaa vähintään 3 €/henkilö
Mahdollisesti enemmän
https://espoonmartat.marttayhdistys.fi/astiavuokraus/köyhille on kaikki kallista ja muille saman hintaasta.
Mut sit tarjoaa kuitenkin juhlissa lohikeittoa ja lasagnea vuokrattuaan 3 € astiat...
En keksi paljon arkisempia ruokia...No joo, häämakaronilaatikko.
Siis avatkaapa mulle, kun ilmeisesti olen niin juntti etten tajua, mitä vikaa on lohikeitossa juhlaruokana? Sitten toinen asia, joka on tullut ketjussa vastaan jo monta kertaa. Suolainen piirakka yhdessä salaatin kanssa on riittämätön tarjottava kaukaa tulleille. En ymmärrä, miksi se ei riitä? Yhdessä myöhemmin tarjottavien kakkujen kanssa energiaa näistä tulee jo niin paljon, että riittää vaikka koko päiväksi. Sen vuoksi salaatti onkin hyvä kylkiäinen, että tasapainottaa raskasta ja hiilihydraattipitoista piirakkaa. Itse syön salaatin hyvin usein lounaaksi ja todella vaikea ymmärtää, miten se ei yhdessä piirakan kanssa riitä päivänä, jolloin enimmäkseen istutaan, kuunnellaan ja puhutaan. Onko teillä, jotka näin ajattelette, millaiset ruokatottumukset noin muuten? Entä paino? Onko päässyt kertymään?
Muuten en ota kantaa, mutta minäkin ihmettelen tuota, että mitä sen lounaan kirkon jälkeen pitää olla?
Siis jos tarjolla on vaikka kolmea erilaista salaattia ja suolaista piirakkaa. Molemmissa sitä proteiinin lähdettä, joka av:lla on äärimmäisen tärkeä juhlissa kuin juhlissa. Sanotaan nyt vaikka kana-pastasalaatti, katkarapu- avokadosalaatti ja kasvissalaatti (ihan nyt hatusta vedettynä ja tietenkin noiden lisäksi siinä salaatissa muutakin) ja vaikka kahta suolaista piirakkaa lämpimänä ja sitten vaikka vielä voileipäkakku/voileipiä. Jääkö näistä nälkä? Tai jos tulee huono olo "höttöhiilarista", niin mitä ihmettä tarjolle että kelpaa ja nälkä lähtee? Jos juhlissa on vaikka 50 henkeä ja on kuuma kesäpäivä.
Kun täällä kuulemma lähdetään nälkäisenä juhlista jos ei ole "kunnon ruokaa" ja noi edellä mainitut on pikkusuolaista. Niin mitä sen pitää olla?
Tämä hämmentää, koska en ole ikinä ollut muissa kuin häissä, joissa on jotain lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?
Hyvälaatuinen musta tee maksaa n. 3,5 €/50 g. Määrästä hauduttaa vähintään 10 litraa kunnon teetä. Tämäkö on liian suuri rahallinen uhraus juhlatarjoiluissa? Kaikki eivät vaan juo kahvia. Pussitee kelpaa hyvin jos se on valmiiksi tehty. Eihän kahviakaan tarjota tyyliin kuuma vesi ja murukahvi.
En tietenkään nosta meteliä jos teetä ei ole, juon sitten ihan mielelläni hanavettä.Tarjoan hymyssuin nirppanokille hanavettä. Et ole ikinä muuten varannut minulle kunnon espresso kahvia - jotain halpaa suodatinlitkua aina. ;-)
Eli jos en juo kahvia olen nirppanokka? Muuten syön ja juon tyytyväisenä mitä on tarjolla. En kyllä tunne ketään, joka nimittelisi kutsuttuja vieraitaan noin rumasti, enkä toivottavasti ikinä törmää. En omista teenjuojana myöskään espressokeitintä tai espressokuppeja, enkä yhden vieraan/ yksien juhlien takia hanki turhakkeita kaappeja täyttämään.
Ei kun asenteesi tekee sinusta sen. Et omista espressokeitintä mutta toisten pitäisi omistaa teen hauduttamiseen tarvittava välineistö - yhden takia? Jep. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on yo juhlat. Sukua tulossa kauempaa, joten heille tarvitaan ruoka. Jos tämä joukko ei ole kovin suuri, on asia helppo järjestää. Joko keittolounas tai sitten joku valmiiksi tehty pata tai vuoks. Voi hyvin olla kasvisruokakin. Ja lisäksi jotain lisukkeita
Yo juhliin tulee yleensä paljon väkeä ja saa tulla kutsumattakin. Tämä voi olla erikseen ilmoitettuna aikana esim klo 14-18. Tällöin voi olla noutopöytä. Pikkuherkkupaloja. Ihmiset piipahtaa nopeasti.
Miksi ne sukulaiset ei voi käydä syömässä ennen juhlia jossain? Niin meidän perhe on tehnyt, kun ollaan menty kauas häihin. Ei tarvinnut nälissään istua kirkossa ja syödä kynsiään tarjoiluja odotellessa.
On tietenkin liian suuri vaatimus pyytää lukemaan ketju.
Miksi ei voi mennä lounaalle? Tämä oli rippijuhlakeskustelu, ja ohjelmaan ei oltu annettu aikaa käydä ulkopuolella lounaalla. Esimerkki oli, että lähti kotoa klo 8 (aamiaisen jälkeen), kahvilla ja pisulla, kirkkoon klo 10. Ehtoollisten ym. jälkeen kirkkojuttu loppui klo 12.30. Juhlat alkoi 13.00 ja siellä oltiin noin 15.00 asti. Tässä vaiheessa kauhea nälkä ja vieraille oli lupailtu syömistä, ja tarjolla olikin niukasti naposteltavaa. Tässä oli ehdotuksena, että kutsuun voisi reilusti laittaa, että tarjolla on kahvia - ja alkaa vastaa vaikka 14, jotta pitkämatkalaiset voi käydä jossain ravintolassa syömässä omaan piikkiin välillä. Toinen vaihtoehto on kylmälaukku ja eväät.
Toki joka ääliä käy lounaaalla, jos tilaisus alkaa 14.00 maissa ja sitä ennen ei ole mitään. Kuten vaikka häät.
viestin tyyli - asenne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?
Hyvälaatuinen musta tee maksaa n. 3,5 €/50 g. Määrästä hauduttaa vähintään 10 litraa kunnon teetä. Tämäkö on liian suuri rahallinen uhraus juhlatarjoiluissa? Kaikki eivät vaan juo kahvia. Pussitee kelpaa hyvin jos se on valmiiksi tehty. Eihän kahviakaan tarjota tyyliin kuuma vesi ja murukahvi.
En tietenkään nosta meteliä jos teetä ei ole, juon sitten ihan mielelläni hanavettä.Tarjoan hymyssuin nirppanokille hanavettä. Et ole ikinä muuten varannut minulle kunnon espresso kahvia - jotain halpaa suodatinlitkua aina. ;-)
Eli jos en juo kahvia olen nirppanokka? Muuten syön ja juon tyytyväisenä mitä on tarjolla. En kyllä tunne ketään, joka nimittelisi kutsuttuja vieraitaan noin rumasti, enkä toivottavasti ikinä törmää. En omista teenjuojana myöskään espressokeitintä tai espressokuppeja, enkä yhden vieraan/ yksien juhlien takia hanki turhakkeita kaappeja täyttämään.
Ei kun asenteesi tekee sinusta sen. Et omista espressokeitintä mutta toisten pitäisi omistaa teen hauduttamiseen tarvittava välineistö - yhden takia? Jep. ;-)
Jos taloudessa ei ole yhtään kattilaa ja mahdollisesti myös siivilää, niin kyllä kävisin ostamassavaikka sen yhden vieraan vuoksi.
Siitä samaa mieltä! Ne korkkarit kun upposi siihen pihanurmeen kuin kuuma veitsi voihin vieläpä, joten ehdottomasti kutsuun tilaisuuden luonne! Näin säästyy kaikki murheita.
Kivaa kun et arvostele muiden tyylejä vaan annat sen oleellisen neuvon. :)