Järjestin miehelleni pienen yllätyksen, en olekaan kotona siivoamassa ja hoitamassa kaikkea kun hän palaa töistä :)
Meillä on siis menossa ruuhkavuodet ja minä olen pyörittänyt kotia yksin lasten syntymästä asti. Teen ruuat, siivoan, pesen pyykit, hoidan tiskit, käyn kaupassa, lenkitän koirat ja olen lasten kanssa.
Mies ei näihin ehdi osallistua kun hänen täytyy levätä usein rankan työpäivänsä jälkeen (on töissä 8-16 toimistossa). Viikonloppuisinkin tämä työn uuvuttama mieheni tarvitsee jatkuvasti irtiottoja arjesta kavereidensa kanssa, milloin menevät keikalle, milloin peliin ja joskus(useimmiten) ihan vain baariin parille.
Niin ja jaksaa hän käydä kuntosalilla n. 4 krt viikossa työpäivien jälkeen kun se nollaa hänen aivonsa ja hän voi sitten rauhassa illan viimeiset tunnit lepäillä kotona sohvalla kun vaimo on siivonnut kodin ja on puhtaat vaatteet ja lämmin ruoka odottamassa, nämähän "kuuluvat hyvän vaimon tehtäviin" :) :)
No mies on myös aina todennut, kuinka helppoa mun on ottaa koira samalla lenkille kun menen lasten kanssa ulos, tai kuinka mun on samalla helppoa olla lasten kanssa kun siivoilen ja laitan ruokaa.
No tänään miehellä on jälleen sovittua menoa illalla kavereidensa kanssa, mutta minä ehdin ensin. En tehnyt kotona yhtään mitään aamulla vaan lähdin ensin kampaajalle, sen jälkeen syömään ja nyt tulin kotiin vaihtamaan vaatetta ja lähden ennen kuin mieheni tulee töistä ja hakee lapset tarhasta ja illalla näen ystäviäni ja käymme jossain lasillisella ja syömässä. Miehelleni jätän lapun, että tulen n. klo 22-23 :)
Saa nähdä onko lapset ruokittu tarhan jälkeen, onko koira käytetty ulkona, onko pyykkikone pyörinyt, onko tiskit tiskattu jne :)
ps. Tää on mun eka vapaapäivä vuosiin kun en kyhnötä kotona siivoamassa ja leikkimässä kodinhengetärtä, huomenna arki jatkuu iltavuorolla, mutta tänään mä nautin. :)
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin sellaisen vastapallon että kuinka moni nainen kehtaa tunnustaa että hänen mies tekee enemmän kotitöitä kuin itse?
Aika tasan menee meillä ja on aina mennyt. Mutta sanoisin että mies tekee enemmän silloin kun en ole kotona. Teen siis matkatyötä ja mies osaa kyllä pitää huushollin loistavasti pystyssä myös silloin kun olen poissa. Ei meillä niistä kotitöistä kyllä ole koskaan ollut mitään ongelmaakaan, johtuen juuri siitä, että se tekee, joka pystyy/huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin sellaisen vastapallon että kuinka moni nainen kehtaa tunnustaa että hänen mies tekee enemmän kotitöitä kuin itse?
Miksi pitäisi heittää? On laiskimusnaisia varmasti olemassa. Tai miehiä, joilla siisteyskäsitys on naista korkeammalla tasolla.
Se nyt vain ei liity tähän aloitukseen mitenkään.
Mutta se liittyy siihen mistä täällä taas puhutaan.
Hyvä ap!
Mä luulen, että mies kuvittelee lähtevänsä kaljalle klo 22 kun odottaa sua kotiin.
Hähää. Yleensä en kannata tämmöstä mut jos mies ei muuten huomaa miten ärsyttävää on olettaa että "joku muu" huolehtii aina lapsista ja itse voi mennä miten haluaa niin hyvä opetus. Avaa silmiä toivottavasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap!
Mä luulen, että mies kuvittelee lähtevänsä kaljalle klo 22 kun odottaa sua kotiin.
Hähää. Yleensä en kannata tämmöstä mut jos mies ei muuten huomaa miten ärsyttävää on olettaa että "joku muu" huolehtii aina lapsista ja itse voi mennä miten haluaa niin hyvä opetus. Avaa silmiä toivottavasti. :)
Samaa mieltä, mutta pätee myös naisiin.
Olet todella pikkumainen. Aikuinen nainen leikkimässä prinsessaa, naurettavaa. Noistakin asioista olisi varmasti voinut ensin yrittää KESKUSTELLA.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella pikkumainen. Aikuinen nainen leikkimässä prinsessaa, naurettavaa. Noistakin asioista olisi varmasti voinut ensin yrittää KESKUSTELLA.
Mitähän prinsessamaista tuossa nyt oli? Lähinnä kotiorjaahan ap on tässä "leikkinyt".
Vierailija kirjoitti:
Joskus raivostuttaa nämä kotitöistä valittavat akat.
Se nyt on lopulta tosi helppoa ja kevyttää hommaa jos ei nyt ihan pataluha laiskimus ole.
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.
Minua taas ihmetyttää miehet, jotka eivät tee ikinä mitään kotitöitä, mutta "tietävät" silti, kuinka helppoja ne ovat, ja kuinka nopeasti ne saa tehtyä esim. kahden pienen lapsen kanssa.
Jos ne kerta ovat niin helppoja ja kevyitä, niin miksi et tee itse?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kerran tarpeekseni, kun kiireinen uramies oli muutenkin hyvin harvoin kotona ja sitten ilmoitti lähtevänsä osaston risteilylle Tallinnaan. Kysyin, onko pakko lähteä, ettei edes perjantai-iltaa voi olla kotona, kun arkipäivät ja -illat muutenkin menee töissä ja matkoilla. Kuulemma oli tärkeää osaston hengen kannalta, johtavassa asemassa kun oli.
En sanonut mitään, mutta siivosin kodin tiptop ja soitin vanhemmilleni, että lähdetäänpä yhdessä kylpyläviikonloppua viettämään, kun mieskään ei ole kotona. Pakkasin lapset autoon ja suljin puhelimeni.
Mies palasi la-aamuna tyhjään, siistiin kotiin ja oli alkanut huolestuneena soittelemaan ensin vanhemmilleni, jotka siis olivat minun kanssani (heillä ei matkapuhelinta silloin edes ollut), sitten veljelleni, joka ei tiennyt asiasta yhtään mitään ja lopulta yhteisille ystävillemme peläten, että olen saanut lopullisesti tarpeekseni.
Palasin sunnuntaina iltapäivällä hyväntuulisena onnistuneen kylpyläreissun jälkeen kotiin. Helpottunut mies oppi jotain siitä...
Hyvä että muistit kuitenkin siivota!
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni tekee enemmän. Eikä tuon sanomisessa ole mitään kehtaamista.
Ei tulisi mieleenkään vähätellä toisen kotitöiden tekemistä väittäen, että niissä on niin vähän tekemistä. Päinvastoin arvostan sitä suuresti. Eikä muuten näin sanoisi miehenikään, ettei niissä ole hommaa. vaan enemmän tuskailee, kun on enemmän tehtävää jatkuvasti kuin ehtisi ja jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sun pitäis kotona lasten kanssa olla, jos ne on tarhassa??
Kyllä kotonaolevan kuuluukin hoitaa siivoukset, ruoanlaitot ja ne lapset. Miehesi on kokopäivän tekemässä töitä ja tuomassa rahaa kotiin, sun ei tarvitse mennä minnekkään. Vai mieluumminko sä olisit töissä etkä kotona?
Kommentoit siis lukematta ketjua.
Ap on itsekin töissä ja tienaa yhtä paljon kuin mies.Minkä takia näinkin oleellinen asia kerrotaan vasta vastauksen vastuksessa sivulla 3?
Miten niin oleellinen asia? Työtön kotiäitikö ei saisi koskaan poistua kotoa tai saada vapaata hetkeä itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kerran tarpeekseni, kun kiireinen uramies oli muutenkin hyvin harvoin kotona ja sitten ilmoitti lähtevänsä osaston risteilylle Tallinnaan. Kysyin, onko pakko lähteä, ettei edes perjantai-iltaa voi olla kotona, kun arkipäivät ja -illat muutenkin menee töissä ja matkoilla. Kuulemma oli tärkeää osaston hengen kannalta, johtavassa asemassa kun oli.
En sanonut mitään, mutta siivosin kodin tiptop ja soitin vanhemmilleni, että lähdetäänpä yhdessä kylpyläviikonloppua viettämään, kun mieskään ei ole kotona. Pakkasin lapset autoon ja suljin puhelimeni.
Mies palasi la-aamuna tyhjään, siistiin kotiin ja oli alkanut huolestuneena soittelemaan ensin vanhemmilleni, jotka siis olivat minun kanssani (heillä ei matkapuhelinta silloin edes ollut), sitten veljelleni, joka ei tiennyt asiasta yhtään mitään ja lopulta yhteisille ystävillemme peläten, että olen saanut lopullisesti tarpeekseni.
Palasin sunnuntaina iltapäivällä hyväntuulisena onnistuneen kylpyläreissun jälkeen kotiin. Helpottunut mies oppi jotain siitä...Nyt anteeksi vaan en ymmärrä mitä mies tuosta oppi? Mitä väliä missä olitte kun hänkään ei ollut kotona? Ja koti oli siivottu?
Onko pitkät piuhat tänään 😂. Tai sitten kuvaa palstalaisten ja heidän miestensä tasoa 🙄.
No oppi sen, että kannattaa sitä huomiota vähän kiinnittää perheen ja vaimonkin hyvinvointiin ja hyvään henkeen, muuten voi oikeasti käydä niin, että se perhe ei olekaan enää odottamassa isää kotiin. (Mies oli pois yhden yön, minä ja lapset kaksi eikä meitä saanut kiinni.)
Siis periaatteessa kaappasit miehen lapset, koska et kertonut mihin menette ja tuletteko ikinä takaisin! Huhhuh! Entä jos mies tekee noin? Joku päivä vaan hakee lapset tarhasta ja lähtee reissuun, kertomatta sinulle ja vastaamatta puhelimeen? On ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on lopulta tosi helppoa ja kevyttää hommaa jos ei nyt ihan pataluha laiskimus ole.
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.Minua taas ihmetyttää miehet, jotka eivät tee ikinä mitään kotitöitä, mutta "tietävät" silti, kuinka helppoja ne ovat, ja kuinka nopeasti ne saa tehtyä esim. kahden pienen lapsen kanssa.
Jos ne kerta ovat niin helppoja ja kevyitä, niin miksi et tee itse?
Aamen!! Tätä oon itsekin miettiny ja kysynytkin mieheltä, että miksei itse tee kerta on niin helppoa ja vaivatonta? "Mä käyn töissä", jep jep, sehän se on syy IHAN kaikkeen. Yrittäis edes kerran siivota koko asunnon kun kaksi taaperoa vaatii huomiota koko ajan, ja sotkee sitä mukaa kun saa siivottua. Usein tulee kyllä mietittyä, että minkä helvetin takia mä pidän asunnon puhtaana ja siistinä, on ruoka tehtynä, lapset hoidettu ja pyykit hoidettu ja viikattu kun kukaan ei arvosta.
Hyvässä parisuhteessa se niin sanottu vapaa-aika jakautuu tasan. Luulisi olevan ihan lähtökohtaisesti näin, mutta näitä kommentteja lukiessa tulee taas mieleen, että tänne kommentoi vain tyhmät ja mielenterveyspotilaat. Kyllähän kotona olevan vanhemman täytyy myös päästä tapaamaan kavereita ja salille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palasin sunnuntaina iltapäivällä hyväntuulisena onnistuneen kylpyläreissun jälkeen kotiin. Helpottunut mies oppi jotain siitä...Nyt anteeksi vaan en ymmärrä mitä mies tuosta oppi? Mitä väliä missä olitte kun hänkään ei ollut kotona? Ja koti oli siivottu?
Onko pitkät piuhat tänään 😂. Tai sitten kuvaa palstalaisten ja heidän miestensä tasoa 🙄.
No oppi sen, että kannattaa sitä huomiota vähän kiinnittää perheen ja vaimonkin hyvinvointiin ja hyvään henkeen, muuten voi oikeasti käydä niin, että se perhe ei olekaan enää odottamassa isää kotiin. (Mies oli pois yhden yön, minä ja lapset kaksi eikä meitä saanut kiinni.)
Mies oppi että vaimo osaa mennä lasten kanssa kylpylään, että mies saa risteilyltä palatessaan rauhassa rentoutua tiptop siistissä kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sun pitäis kotona lasten kanssa olla, jos ne on tarhassa??
Kyllä kotonaolevan kuuluukin hoitaa siivoukset, ruoanlaitot ja ne lapset. Miehesi on kokopäivän tekemässä töitä ja tuomassa rahaa kotiin, sun ei tarvitse mennä minnekkään. Vai mieluumminko sä olisit töissä etkä kotona?
Kommentoit siis lukematta ketjua.
Ap on itsekin töissä ja tienaa yhtä paljon kuin mies.Minkä takia näinkin oleellinen asia kerrotaan vasta vastauksen vastuksessa sivulla 3?
Kyllähän asia tuli selväksi heti aloituksesta kun Ap kirjoitti menevänsä iltavuoroon huomenna. Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oppi että vaimo osaa mennä lasten kanssa kylpylään, että mies saa risteilyltä palatessaan rauhassa rentoutua tiptop siistissä kodissa.
Jep! Minullekin tuli mieleen että tuohan oli vain palvelus miehelle 😂 mutta toki mies oppi paljon juu juu tee uusiksi vaan sanoi miehesikin.
Vierailija kirjoitti:
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.
Vain ihminen, joka ei koskaan ole pyörittänyt 2-3 pikkulasta sisältävää perhettä, voi sanoa noin. Kun itse ei juodu toitä tekemään, niitä ei ihmiselle ole olemassakaan. Itsekin vielä kotona ollessa, kun kaikki tuli valmiina eteen, ei kotitöitä noteraanut ollenkaan. Ja kun meni työelämään, ei se ollut puoliksikaan niin rankkaa, kuin sitten myöhemmin kotiäitinä oleminen. Itse olen jo vanha ihminen ja kyllä raskainta aikaa on ollut kotona pikkulasten kanssa. Ja jos ne kotityöt on niin helppoja ja vähän aikaa vieviä, niin piankos se töistä tuleva mies ne tekee? Eihän ne ihmistä rasita??? Vai? Ja Jos se kotona oleminen on niin helppoa, niin miksi ei se miehiä kiinnosta? Meillä ainakin mies ei sen takia jäänyt kotiin, koska se olisi ollut hänelle liian raskasta. Sitten kun minä lähdin töihin, niin mies jäi työttömäksi ja kotiin. Ei hän ollut ehtinyt koskaan siivota tai pyykätä, eikä ruokaa ollut juuri koskaan valmiina kun tulin kotiin. Ja kuitenkin lapsetkin oli jo silloin isompia. Myöskään mies ei ollut koskaan ehtinyt ulkoilla taileikkiä lasten kanssa. Mutta rankkaa miehellä oli ja tutkaputkella kiirehti töihin , kun sellaista taas tarjottiin. Miksi miehet ei halua olla pienten lasten kassa kotona? Rahasta se ei aina ole kiinni. Ei se tavallinen duunari niin paljoa enemmän tienaa kuin keskiverto nainenkaan.
Niin ja täytyy muistaa että monelle naiselle se huushollaaminen on henkilökohtaisesti todella tärkeää. Siis nimenomaa se että paikat on puts ja plank. Miehet eivät välttämättä ole laiskoja sen suhteen vaan heitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta se jos koti ei ole täydellisesti ojennuksessa. Eihän miestä voi siitä syyttää jos vaimo on pakkomielteinen siivooja. Toki jos vaimonsa mieliksi sen tekee niin ok mutta muistakaa että vaimo tekee sen koska itse haluaa sitä. En tässä puolustele miehiä mutta itsekin olen siivousintoilija mutta mieheni ei ole. Hän ei näe sotkua samoin kuin minä niin turhaan siitä hänelle motkotan.
Luulenpa että tämä nössön AP:n voimafantasia, jonka kirjoitteli kotitöiden lomassa...
Miten niin kehtaa? Voin ylpeänä todeta, että mies tekee puolet kotitöistö ja lisäksi kaupassakäynti ja ruuanlaitto on täysin hänen vastuullaan. Minä hoidan lapsia.