Järjestin miehelleni pienen yllätyksen, en olekaan kotona siivoamassa ja hoitamassa kaikkea kun hän palaa töistä :)
Meillä on siis menossa ruuhkavuodet ja minä olen pyörittänyt kotia yksin lasten syntymästä asti. Teen ruuat, siivoan, pesen pyykit, hoidan tiskit, käyn kaupassa, lenkitän koirat ja olen lasten kanssa.
Mies ei näihin ehdi osallistua kun hänen täytyy levätä usein rankan työpäivänsä jälkeen (on töissä 8-16 toimistossa). Viikonloppuisinkin tämä työn uuvuttama mieheni tarvitsee jatkuvasti irtiottoja arjesta kavereidensa kanssa, milloin menevät keikalle, milloin peliin ja joskus(useimmiten) ihan vain baariin parille.
Niin ja jaksaa hän käydä kuntosalilla n. 4 krt viikossa työpäivien jälkeen kun se nollaa hänen aivonsa ja hän voi sitten rauhassa illan viimeiset tunnit lepäillä kotona sohvalla kun vaimo on siivonnut kodin ja on puhtaat vaatteet ja lämmin ruoka odottamassa, nämähän "kuuluvat hyvän vaimon tehtäviin" :) :)
No mies on myös aina todennut, kuinka helppoa mun on ottaa koira samalla lenkille kun menen lasten kanssa ulos, tai kuinka mun on samalla helppoa olla lasten kanssa kun siivoilen ja laitan ruokaa.
No tänään miehellä on jälleen sovittua menoa illalla kavereidensa kanssa, mutta minä ehdin ensin. En tehnyt kotona yhtään mitään aamulla vaan lähdin ensin kampaajalle, sen jälkeen syömään ja nyt tulin kotiin vaihtamaan vaatetta ja lähden ennen kuin mieheni tulee töistä ja hakee lapset tarhasta ja illalla näen ystäviäni ja käymme jossain lasillisella ja syömässä. Miehelleni jätän lapun, että tulen n. klo 22-23 :)
Saa nähdä onko lapset ruokittu tarhan jälkeen, onko koira käytetty ulkona, onko pyykkikone pyörinyt, onko tiskit tiskattu jne :)
ps. Tää on mun eka vapaapäivä vuosiin kun en kyhnötä kotona siivoamassa ja leikkimässä kodinhengetärtä, huomenna arki jatkuu iltavuorolla, mutta tänään mä nautin. :)
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa 100% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 0% kotitöistä. Jos mies tienaa 50% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 50% kotitöistä.
Miten siis on?
Nainenhan tekee jo saman mittaisen työpäivän lasten ja kodinhoidon parissa kuin mies? Sen jälkeen 50% ja 50%?
Tuli mieleen vähän oma tilanne näistä viimeisimmistä viesteistä. Meillä minä tienaan kuussa noin viisi tonnia, mies vain kaksi tonnia. Molemmat olemme kokopäiväisessä työssä. Olen raskaana, ja olemme jutelleet siitä, että sitten kun se "pakollinen" äitiysloma loppuu, niin taloudellisesti järkevintä olisi, että minä menisin töihin, ja mies olisi pari vuotta kotona lapsen kanssa hoitovapaalla. Mutta miehelle se idea on kauhistus. Koska se tietää, että on niin rankkaa vastata kotona pienestä lapsesta ja kodin pyörittämisestä. Ja meillä on tulossa vasta ensimmäinen lapsi... Eli voi olla, että minä joudun isompipalkkaisena jäämään kotiin, koska mies ei kestä sitä koti-isän rankkuutta.
Miehesi järjestää myös sinulle pari yllätystä.
a) ei piittaa mitään tekemisistäsi
b) ostaa mäyriksen illan viettoon
Olen ollut parisuhteessa, jossa tein kaikki kotityöt, sekä myöhemmin yksinhuoltajana.
Meillä on aina ollut siistiä, ruoka pöydässä ja lapsilla puhtaat vaatteet. Kotityöt eivät koskaan ole tuntuneet minusta mitenkään raskailta. Tosin minä en mitään "pyörittänytkään". Ihan rauhallisesti ja hyväntuulisesti hoidin asiat, ilman sen kummempaa "arjen ja pesukoneen pyörittämistä."
N44
Kerro sitten miten mies reagoi! :)
Vierailija kirjoitti:
Olet todella pikkumainen. Aikuinen nainen leikkimässä prinsessaa, naurettavaa. Noistakin asioista olisi varmasti voinut ensin yrittää KESKUSTELLA.
Olet joko imbesilli tai sitten sinulla ole ollut pitkää parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sitten Ap miten kävi.
Eiköhän AP ole siivoamassa keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut parisuhteessa, jossa tein kaikki kotityöt, sekä myöhemmin yksinhuoltajana.
Meillä on aina ollut siistiä, ruoka pöydässä ja lapsilla puhtaat vaatteet. Kotityöt eivät koskaan ole tuntuneet minusta mitenkään raskailta. Tosin minä en mitään "pyörittänytkään". Ihan rauhallisesti ja hyväntuulisesti hoidin asiat, ilman sen kummempaa "arjen ja pesukoneen pyörittämistä."
N44
Niin no jos kerran pidit kotitöiden tekemisestä sinullehan se oli mieluista. Mieti että joudut tekemään toisenkin ihmisen puolesta jokapäivä asioita joita vihaat ja joita hän ei vain viitsi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus raivostuttaa nämä kotitöistä valittavat akat.
Se nyt on lopulta tosi helppoa ja kevyttää hommaa jos ei nyt ihan pataluha laiskimus ole.
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.
Miten se sukupuoli vaikuttaa siihen valituksen ärsyttävyyteen vai meinaatko, etteivät miehet valita koskaan samasta aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JESS HYVÄ AP !!!
Mäkin hoidan aina kodin siivoukset, mutta nyt oon tarkotuksella testannu miestä. Vessan roskakori pursuaa yli roskia ja niitä on vessan lattiallakin. 2 viikkoa menny, eikä sitä kukaan ole siistinyt.. Oon tässä vähän kahtellu ja odotellu, saisko mies jotain aikaseksi.. Ei hyvältä näytä.
Miehet...
Niin ja missään tapauksessahan ei voi sanoa, että veisitkö roskat... ei toki...
Eihän se mieskään sano,että voisitko tehdä sitä tai tätä niin miksi meidän naisten pitäisi kiltisti anella ja pyydellä että voisikohan herra ystävällisesti tehdä jotain siistin ja viihtyisän YHTEISEN kodin ylläpitämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on lopulta tosi helppoa ja kevyttää hommaa jos ei nyt ihan pataluha laiskimus ole.
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.Vain ihminen, joka ei koskaan ole pyörittänyt 2-3 pikkulasta sisältävää perhettä, voi sanoa noin. Kun itse ei juodu toitä tekemään, niitä ei ihmiselle ole olemassakaan. Itsekin vielä kotona ollessa, kun kaikki tuli valmiina eteen, ei kotitöitä noteraanut ollenkaan. Ja kun meni työelämään, ei se ollut puoliksikaan niin rankkaa, kuin sitten myöhemmin kotiäitinä oleminen. Itse olen jo vanha ihminen ja kyllä raskainta aikaa on ollut kotona pikkulasten kanssa. Ja jos ne kotityöt on niin helppoja ja vähän aikaa vieviä, niin piankos se töistä tuleva mies ne tekee? Eihän ne ihmistä rasita??? Vai? Ja Jos se kotona oleminen on niin helppoa, niin miksi ei se miehiä kiinnosta? Meillä ainakin mies ei sen takia jäänyt kotiin, koska se olisi ollut hänelle liian raskasta. Sitten kun minä lähdin töihin, niin mies jäi työttömäksi ja kotiin. Ei hän ollut ehtinyt koskaan siivota tai pyykätä, eikä ruokaa ollut juuri koskaan valmiina kun tulin kotiin. Ja kuitenkin lapsetkin oli jo silloin isompia. Myöskään mies ei ollut koskaan ehtinyt ulkoilla taileikkiä lasten kanssa. Mutta rankkaa miehellä oli ja tutkaputkella kiirehti töihin , kun sellaista taas tarjottiin. Miksi miehet ei halua olla pienten lasten kassa kotona? Rahasta se ei aina ole kiinni. Ei se tavallinen duunari niin paljoa enemmän tienaa kuin keskiverto nainenkaan.
Juuri näin. Itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että mieheni on ollut vajaan vuoden hoitovapaalla kun lapsemme olivat 8 kk ja 2 v. Sain itse paremman työn ja hän jäi koti-isäksi ihan vapaaehtoisesti. Voin sanoa, että meillä ei KOSKAAN sen jälkeen ole tarvinnut taistella kotitöistä tai miettiä, että kumman hommia on mikäkin. Kyllä silmät aukenivat (olin esikoisen kanssa vuoden kotona ja toka siihen päälle) että ei sitä sohvalla maata kotiäitinä. Paras koulutus ikinä. Kaikille isille pakolliseksi vähintään 6 kk kotona lapsen kanssa!!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi otsikon perässä on hymiö?
no yhyy. MIKÄ siinä sit pitäisi olla?
Taisi sossu hakea ap.n lapset päiväkodista.
Hei, ihan sama juttu, minäkin yllätän vaimon kun se tulee iltavuorosta. Olen siivonnut koko luukun ja tarjoilen shampanjaa ja konvehteja ja jos vaimokulta suinkin jaksaa niin seksiä. Koiran vien kohta iltalenkille, lapsen ehti kyllä vaimo itse ruokkia ennen lähtöään.
Siinäpä oppii pitämään itsenstäänselvyytenä että aina haluan levätä töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa 100% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 0% kotitöistä. Jos mies tienaa 50% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 50% kotitöistä.
Miten siis on?
No mites tämä;
Olen äitiyslomalla, mies töissä. Tienaan silti lähes tuplasti enemmän kuin mieheni (ansiosidonnainen äitiyspväraha). Hoidan siis lapset ja kotityöt päivisin kun mies on töissä. Mikäköhän olisi sopiva osuus miehelle? Illat lasten kanssa ja viikonlopun kotityöt ja ruuanlaitot? Jos rahassa kerran mitataan niin laitetaanko miehelle vielä koiran lenkittäminen aamuihin?
Meilläkin mies alkoi osallistua kotitöihin, kun oli koti-isänä, mutta tekee niitä vain silloin, kun huvittaa. Jos on pakko tehdä jotain just ja nyt jää se minulle, koska olen vastuulisempi. Voin kertoa, että meillä ei ole aina siistiä ja ruokaakin valmistetaan n1x viikossa.
Ei, vaan jaksa/ ehdi. Valittaminenkin sotkusta on vähentynyt, kun otin ohjenuoraksi, sen että jota häiritsee, niin hoitaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotku tälläisetkin marisee jotka ei ole itse edes töissä.Vain ihminen, joka ei koskaan ole pyörittänyt 2-3 pikkulasta sisältävää perhettä, voi sanoa noin. Kun itse ei juodu toitä tekemään, niitä ei ihmiselle ole olemassakaan. Itsekin vielä kotona ollessa, kun kaikki tuli valmiina eteen, ei kotitöitä noteraanut ollenkaan. Ja kun meni työelämään, ei se ollut puoliksikaan niin rankkaa, kuin sitten myöhemmin kotiäitinä oleminen. Itse olen jo vanha ihminen ja kyllä raskainta aikaa on ollut kotona pikkulasten kanssa. Ja jos ne kotityöt on niin helppoja ja vähän aikaa vieviä, niin piankos se töistä tuleva mies ne tekee? Eihän ne ihmistä rasita??? Vai? Ja Jos se kotona oleminen on niin helppoa, niin miksi ei se miehiä kiinnosta? Meillä ainakin mies ei sen takia jäänyt kotiin, koska se olisi ollut hänelle liian raskasta. Sitten kun minä lähdin töihin, niin mies jäi työttömäksi ja kotiin. Ei hän ollut ehtinyt koskaan siivota tai pyykätä, eikä ruokaa ollut juuri koskaan valmiina kun tulin kotiin. Ja kuitenkin lapsetkin oli jo silloin isompia. Myöskään mies ei ollut koskaan ehtinyt ulkoilla taileikkiä lasten kanssa. Mutta rankkaa miehellä oli ja tutkaputkella kiirehti töihin , kun sellaista taas tarjottiin. Miksi miehet ei halua olla pienten lasten kassa kotona? Rahasta se ei aina ole kiinni. Ei se tavallinen duunari niin paljoa enemmän tienaa kuin keskiverto nainenkaan.
Juuri näin. Itse olen sen verran onnellisessa asemassa, että mieheni on ollut vajaan vuoden hoitovapaalla kun lapsemme olivat 8 kk ja 2 v. Sain itse paremman työn ja hän jäi koti-isäksi ihan vapaaehtoisesti. Voin sanoa, että meillä ei KOSKAAN sen jälkeen ole tarvinnut taistella kotitöistä tai miettiä, että kumman hommia on mikäkin. Kyllä silmät aukenivat (olin esikoisen kanssa vuoden kotona ja toka siihen päälle) että ei sitä sohvalla maata kotiäitinä. Paras koulutus ikinä. Kaikille isille pakolliseksi vähintään 6 kk kotona lapsen kanssa!!!
En tykkää pakkoseksistä.
t. isi
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kerran tarpeekseni, kun kiireinen uramies oli muutenkin hyvin harvoin kotona ja sitten ilmoitti lähtevänsä osaston risteilylle Tallinnaan. Kysyin, onko pakko lähteä, ettei edes perjantai-iltaa voi olla kotona, kun arkipäivät ja -illat muutenkin menee töissä ja matkoilla. Kuulemma oli tärkeää osaston hengen kannalta, johtavassa asemassa kun oli.
En sanonut mitään, mutta siivosin kodin tiptop ja soitin vanhemmilleni, että lähdetäänpä yhdessä kylpyläviikonloppua viettämään, kun mieskään ei ole kotona. Pakkasin lapset autoon ja suljin puhelimeni.
Mies palasi la-aamuna tyhjään, siistiin kotiin ja oli alkanut huolestuneena soittelemaan ensin vanhemmilleni, jotka siis olivat minun kanssani (heillä ei matkapuhelinta silloin edes ollut), sitten veljelleni, joka ei tiennyt asiasta yhtään mitään ja lopulta yhteisille ystävillemme peläten, että olen saanut lopullisesti tarpeekseni.
Palasin sunnuntaina iltapäivällä hyväntuulisena onnistuneen kylpyläreissun jälkeen kotiin. Helpottunut mies oppi jotain siitä...
Tämä on oikeesti kuin jostakin sketsistä. :D
Vihainen vaimo aikoo vihaisena antaa risteilylle lähteneelle miehelle opetuksen, joten päättää siivota kodin tiptop kuntoon. :D
Sen jälkeen menee lasten kanssa kylpylään. Risteilyltä palaava mies rentoutuu siistissä ja rauhallisessa kodissa. :D
No joo.. yksin eläessäni nuorena saatoin muhia paskassa. Nyt on lapsia ja he tarvitsevat puhtaan kodin yms. M44