Järjestin miehelleni pienen yllätyksen, en olekaan kotona siivoamassa ja hoitamassa kaikkea kun hän palaa töistä :)
Meillä on siis menossa ruuhkavuodet ja minä olen pyörittänyt kotia yksin lasten syntymästä asti. Teen ruuat, siivoan, pesen pyykit, hoidan tiskit, käyn kaupassa, lenkitän koirat ja olen lasten kanssa.
Mies ei näihin ehdi osallistua kun hänen täytyy levätä usein rankan työpäivänsä jälkeen (on töissä 8-16 toimistossa). Viikonloppuisinkin tämä työn uuvuttama mieheni tarvitsee jatkuvasti irtiottoja arjesta kavereidensa kanssa, milloin menevät keikalle, milloin peliin ja joskus(useimmiten) ihan vain baariin parille.
Niin ja jaksaa hän käydä kuntosalilla n. 4 krt viikossa työpäivien jälkeen kun se nollaa hänen aivonsa ja hän voi sitten rauhassa illan viimeiset tunnit lepäillä kotona sohvalla kun vaimo on siivonnut kodin ja on puhtaat vaatteet ja lämmin ruoka odottamassa, nämähän "kuuluvat hyvän vaimon tehtäviin" :) :)
No mies on myös aina todennut, kuinka helppoa mun on ottaa koira samalla lenkille kun menen lasten kanssa ulos, tai kuinka mun on samalla helppoa olla lasten kanssa kun siivoilen ja laitan ruokaa.
No tänään miehellä on jälleen sovittua menoa illalla kavereidensa kanssa, mutta minä ehdin ensin. En tehnyt kotona yhtään mitään aamulla vaan lähdin ensin kampaajalle, sen jälkeen syömään ja nyt tulin kotiin vaihtamaan vaatetta ja lähden ennen kuin mieheni tulee töistä ja hakee lapset tarhasta ja illalla näen ystäviäni ja käymme jossain lasillisella ja syömässä. Miehelleni jätän lapun, että tulen n. klo 22-23 :)
Saa nähdä onko lapset ruokittu tarhan jälkeen, onko koira käytetty ulkona, onko pyykkikone pyörinyt, onko tiskit tiskattu jne :)
ps. Tää on mun eka vapaapäivä vuosiin kun en kyhnötä kotona siivoamassa ja leikkimässä kodinhengetärtä, huomenna arki jatkuu iltavuorolla, mutta tänään mä nautin. :)
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä kyllä ihmetyttää millaisia "miehiä" löytyy.
Mun mielestä miehuuteen nimenomaan kuuluu reiluus ja pelisäännöt. Ei ole selityksiä, jos vähän vanhanaikaisemmin ilmaistaan sama.Eikö parisuhde kuintenkin ole kahden kauppa, jossa pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisikin miettiä olisiko kummassakin vikaa? Ei näissä tapauksissa naista voi kuvata lapsen tasolle typistettynä viattomana uhrina, joka ei ole omilla valinnoillaan asemassaan.
Miksi ap ei voi käyttäytyä vastuunsa tuntevan aikuisen tavoin? No, koska tämä on provo. Näihän näitä naisia aina neuvotaan, että lähtekää, toimikaa, jne. Vastuunsa tuntava aikuinen luovuttaisi lapsensa käsikädessä periaatteella sille vanhemmalla, eikä heita lasta vaan ilmaan varmistamatta onko joku ottamassa kopin.
Tuossa tapauksessa ap jäisi lasten kanssa kotiin ja mies lähtisi kavereiden kanssa kaljalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette kommunikoi niissä suhteissanne?!?! Olisi hieman parempi tapa saada ajatuksena toisellekin perille. Jos ei sit sanomalla ymmärrä niin kannattaa miettiä, haluaako siinä suhteessa edes olla.
En ole ap, mutta ei huvita kauheasti kommunikoida kun mieskään ei ole sitä vaivaa nähnyt vuosiin. Lapsellista antaa takaisin samalla mitalla, tiedän, mutta ihmisiä tässä vain ollaan.
Miksi sitten olet vuosia ollut tuollaisessa suhteessa?
Koska harvoin on ihmisiä, joissa ei olisi mitään vikoja. Mies on omistautunut isä ja muuten tosi hyvä tyyppi, mutta se nyt vaan on huono kommunikoimaan asioista relevantisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies löytää paremman, sitten ap tekee edelleen kaikki kotityöt ja ei ole toista jakamassa kuluja, mutta palstalla heitetään yläfemmoja.
Ei vaan silloin mies joutuu yh:ksi joka toinen viikko tai viikonloppuisäksi ja maksaa elarit useasta lapsesta. Ihan lain nojalla eikä siitä voi luistaa.
Voi ryhtyä varattomaksi ja saada nollasopimuksen.
Hauska unelma lahjoittaa pois omaisuutensa ja elää rutiköyhänä ilman edes autoa, jotta välttyisi maksamasta elareita. Ja jäädä työttömäksi siitä työstään ja elää sossun tuella. Kyllä nousee miehen arvo naismarkkinoillakin siten. Kyllä.
Ei varattomaksi ryhtyminen auttamatta tarkoita köyhyydessä elämistä. Tukikin on ihan oivallinen lisä esim. pimeän palkan päälle. Ei kai harmaatataloutta vastaan tarvitsi kampanijoida, jos sitä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miehuuteen nimenomaan kuuluu reiluus ja pelisäännöt. Ei ole selityksiä, jos vähän vanhanaikaisemmin ilmaistaan sama.Eikö parisuhde kuintenkin ole kahden kauppa, jossa pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisikin miettiä olisiko kummassakin vikaa? Ei näissä tapauksissa naista voi kuvata lapsen tasolle typistettynä viattomana uhrina, joka ei ole omilla valinnoillaan asemassaan.
Miksi ap ei voi käyttäytyä vastuunsa tuntevan aikuisen tavoin? No, koska tämä on provo. Näihän näitä naisia aina neuvotaan, että lähtekää, toimikaa, jne. Vastuunsa tuntava aikuinen luovuttaisi lapsensa käsikädessä periaatteella sille vanhemmalla, eikä heita lasta vaan ilmaan varmistamatta onko joku ottamassa kopin.
Tuossa tapauksessa ap jäisi lasten kanssa kotiin ja mies lähtisi kavereiden kanssa kaljalle.
Kyllä sen äidin pitää jäädä sinne kotiin pahinpana marttyyrina sen sijaan, että esim. hankkisi lapsen vahdin.
Sitten kun keskustelette miehen kanssa ap, niin voisit ihan sanallisesti ehdottaa kokeilua, jossa lähdet viikoksi muualle ja mies jää yksinhuoltajaksi. Yksi ilta ei ole mitään, hänen.pitää saada oikea kokemus siitä, mitä elämä on arjessa. Ja millaiseksi se muuttui, jos päätät lopettaa sietämästä vapaamatkustajaa kotonasi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Passiivisagressiivinen teko on aina parempi kuin suora puhuminen. Eikö aikuiset ihmiset voi keskustella mikä olisi suhteessa reilu työnjako? Ja jos keskustelu ei onnistu tai toinen ei suostu tekemään omaa osuuttaan, miksi sellaisen ihmisen kanssa on edes alunperin perustettu perhe? En todellakaan ymmärrä sitä, että ihmiset valittavat parisuhteestaan ja kostavat lapsellisilla teoilla puolisoilleen kun puhuakin voisi.
Miten puhut, jos toinen ei kuuntele? Jos puhuu samasta aiheesta yhä uudestaan, se on sitten nalkutusta. Joskus on vaan helpoin ja paras tapa antaa potut pottuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette kommunikoi niissä suhteissanne?!?! Olisi hieman parempi tapa saada ajatuksena toisellekin perille. Jos ei sit sanomalla ymmärrä niin kannattaa miettiä, haluaako siinä suhteessa edes olla.
En ole ap, mutta ei huvita kauheasti kommunikoida kun mieskään ei ole sitä vaivaa nähnyt vuosiin. Lapsellista antaa takaisin samalla mitalla, tiedän, mutta ihmisiä tässä vain ollaan.
Koska harvoin on ihmisiä, joissa ei olisi mitään vikoja. Mies on omistautunut isä ja muuten tosi hyvä tyyppi, mutta se nyt vaan on huono kommunikoimaan asioista relevantisti.
Miksi sitten et opi elämää niiden virheiden ja puutteiden kanssa vaan sorrut lapsellisuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Ite tilaisin pizzaa muksuille ja itselle ja katsoisin leffaa ipanoitten kanssa röjähtäen sohvalle. Jotain kunnon actionia ihan sama ikärajoitteista. Naisilla on vaikeaa arjessa koska siitä tehdään vaikeaa. Roskat vien roskiin ja tiskiäkään ei tule kun sitä ei tee. Siitä kuitenkin olen apn kanssa samaa mieltä, että kyllä hänkin ansaitsee vapaailtansa.
Ai tämänkö takia munkin mies siis tilaa aina pizzaa omana ruoanlaittovuoronaan? Hmm.... hyvä tietää. 😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kerran tarpeekseni, kun kiireinen uramies oli muutenkin hyvin harvoin kotona ja sitten ilmoitti lähtevänsä osaston risteilylle Tallinnaan. Kysyin, onko pakko lähteä, ettei edes perjantai-iltaa voi olla kotona, kun arkipäivät ja -illat muutenkin menee töissä ja matkoilla. Kuulemma oli tärkeää osaston hengen kannalta, johtavassa asemassa kun oli.
En sanonut mitään, mutta siivosin kodin tiptop ja soitin vanhemmilleni, että lähdetäänpä yhdessä kylpyläviikonloppua viettämään, kun mieskään ei ole kotona. Pakkasin lapset autoon ja suljin puhelimeni.
Mies palasi la-aamuna tyhjään, siistiin kotiin ja oli alkanut huolestuneena soittelemaan ensin vanhemmilleni, jotka siis olivat minun kanssani (heillä ei matkapuhelinta silloin edes ollut), sitten veljelleni, joka ei tiennyt asiasta yhtään mitään ja lopulta yhteisille ystävillemme peläten, että olen saanut lopullisesti tarpeekseni.
Palasin sunnuntaina iltapäivällä hyväntuulisena onnistuneen kylpyläreissun jälkeen kotiin. Helpottunut mies oppi jotain siitä...Nyt anteeksi vaan en ymmärrä mitä mies tuosta oppi? Mitä väliä missä olitte kun hänkään ei ollut kotona? Ja koti oli siivottu?
Onko pitkät piuhat tänään 😂. Tai sitten kuvaa palstalaisten ja heidän miestensä tasoa 🙄.
No oppi sen, että kannattaa sitä huomiota vähän kiinnittää perheen ja vaimonkin hyvinvointiin ja hyvään henkeen, muuten voi oikeasti käydä niin, että se perhe ei olekaan enää odottamassa isää kotiin. (Mies oli pois yhden yön, minä ja lapset kaksi eikä meitä saanut kiinni.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies löytää paremman, sitten ap tekee edelleen kaikki kotityöt ja ei ole toista jakamassa kuluja, mutta palstalla heitetään yläfemmoja.
Ei vaan silloin mies joutuu yh:ksi joka toinen viikko tai viikonloppuisäksi ja maksaa elarit useasta lapsesta. Ihan lain nojalla eikä siitä voi luistaa.
Voi ryhtyä varattomaksi ja saada nollasopimuksen.
Hauska unelma lahjoittaa pois omaisuutensa ja elää rutiköyhänä ilman edes autoa, jotta välttyisi maksamasta elareita. Ja jäädä työttömäksi siitä työstään ja elää sossun tuella. Kyllä nousee miehen arvo naismarkkinoillakin siten. Kyllä.
Ei varattomaksi ryhtyminen auttamatta tarkoita köyhyydessä elämistä. Tukikin on ihan oivallinen lisä esim. pimeän palkan päälle. Ei kai harmaatataloutta vastaan tarvitsi kampanijoida, jos sitä ei olisi.
Niin. Kyllähän sitä kunnon Mies ja Isä tekee ihan minkälaisia kommervenkkejä tahansa, ettei vaan tarvitse omia lapsiaan elättää. Voi saatana näitä äijiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Passiivisagressiivinen teko on aina parempi kuin suora puhuminen. Eikö aikuiset ihmiset voi keskustella mikä olisi suhteessa reilu työnjako? Ja jos keskustelu ei onnistu tai toinen ei suostu tekemään omaa osuuttaan, miksi sellaisen ihmisen kanssa on edes alunperin perustettu perhe? En todellakaan ymmärrä sitä, että ihmiset valittavat parisuhteestaan ja kostavat lapsellisilla teoilla puolisoilleen kun puhuakin voisi.
Miten puhut, jos toinen ei kuuntele? Jos puhuu samasta aiheesta yhä uudestaan, se on sitten nalkutusta. Joskus on vaan helpoin ja paras tapa antaa potut pottuina.
Tai sitten vaan erota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite tilaisin pizzaa muksuille ja itselle ja katsoisin leffaa ipanoitten kanssa röjähtäen sohvalle. Jotain kunnon actionia ihan sama ikärajoitteista. Naisilla on vaikeaa arjessa koska siitä tehdään vaikeaa. Roskat vien roskiin ja tiskiäkään ei tule kun sitä ei tee. Siitä kuitenkin olen apn kanssa samaa mieltä, että kyllä hänkin ansaitsee vapaailtansa.
Ai tämänkö takia munkin mies siis tilaa aina pizzaa omana ruoanlaittovuoronaan? Hmm.... hyvä tietää. 😯
Siis että ei tule turhaa tiskiä kun syö pizzat pahvilaatikon päällä jonka heittää vaan syömisen jälkeen roskiin. On ne miehet ketkuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen äidin pitää jäädä sinne kotiin pahinpana marttyyrina sen sijaan, että esim. hankkisi lapsen vahdin.
Onhan niillä lapsilla isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa 100% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 0% kotitöistä. Jos mies tienaa 50% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 50% kotitöistä.
Miten siis on?
Hiphei, minäpä näytän tämän miehelle. Mies saakin hoitaa kotityöt seuraavien 30 vuoden aikana. Mies saa muutaman bonusvuoden, kun enää ei ole hoidettavia lapsia.
Kuinka monta naista tunnet, joka on täysin ilman minkäänlaisia tuloja kotona vain miehen palkan varassa? Minä en tunne yhtään, mutta vanhempain- tai hoitorahaa tai työttömyyspäivärahaa saavia tunnen.
Näistä kolmesta vanhempainraha ja hoitoraha liittyvät yhteisen lapsen saamiseen ja hoitamiseen. Siinä lapsen hoitaminen on itsessään se päivätyö, normaalit kotityöt sopii tehdä edelleen puoliksi. Ja iltaisin lapsi on tietysti yhteinen. Kun lapsi on yhdessä saatu, joudutaan tekemään vähäksi aikaa työnjako, jossa toinen käy töissä ja toinen on kotona. Tämä ei oikeuta työssä käyvää kiukuttelemaan tavallisista kotitöistä, eihän hänen elämänsä ole työpäivän osalta muuttunut mitenkään siitä ajasta, kun puolisokinkävi töissä. Ei yhteiskunta maksa äitiysrahaa siksi, että lapsen isän ei tarvitsisi siivota tai pestä pyykkiä, vaan jotta äiti voisi imettää vauvaa.
Työttömyys puolestaan kohdistuu niin miehiin kuin naisiinkin. Olisi kohtuullista, että työttömänä kotona oleva puoliso sukupuolesta riippumatta tekisi enemmän kotitöitä, kun aikaa on, mutta ei hänellekään kaikkia kotitöitä voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet lasten voivan, jos he syövät päivästä toiseen pitsaa ja katsovat aivan liian pelottavia telkkariohjelmia? Kävisitkö joka päivä lasten kanssa ulkona syömässä, kun kertakäyttöastioistakin tulee roskaa? Onhan se helppoa olla rento iskä, kun menee aidan alimmasta kohdasta ja jättää kaiken toisen hoidettavaksi.
Itse tein kerran niin, että miehen tultua töistä syötiin normaaliin tapaan, mutta en siivonnut pöytää vaan lähdin kaverin kanssa kaupungille ja elokuviin. Kotona olin illalla puoli kymmenen aikaan. Kaikki oli ihan samalla tavalla kuin lähtiessäni, jopa maidot ja voit oli pöydällä. Lapset riehui villinä, ei puhettakaan iltapesuista tai iltapaloista. Meinasi päästä itku, kun kaveri kertoi, että heillä on tiskit hoidettu ja keittiö oli siisti, lasten iltahommat oli hoidettu iltasatua myöten ja lapset oli nukkumassa.
Sun mies kuulostaa mun vaimolta. Kumpikin käy säännöllisesti saman ajan palkkatöissä mutta jostain syystä kotityöt kasaantuu yleensä (ei aina) minun hoidettavaksi. Kyllähän vaimokin niitä tekee, mutta vaatii liian usein minun suullisen kannanoton asiaan. Aina liian väsynyt töistä yms, kuitenkin omiin harrastuksiin jaksaa lähteä, kavereiden tapaamisesta puhumattakaan.
Kostaminen asioita tekemättä jättämisellä kuitenkin kostautuu enemmän lapsille, joten oma moraali ei yleensä anna periksi jättää tekemättä hommia. Sitten palan loppuun ja alan ärsyilemään asioista... Parisuhderiita on taas valmis.
Ja ei... Puhuminen ei auta jos toinen ei kuuntele. "Joo joo alan tekemään" - ja siihen se sitten jäikin.
Täytyypä lähteä tästä kauppaan ostamaan ruokaa koska eihän toinen voinut itse tietää että jääkaappi on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten et opi elämää niiden virheiden ja puutteiden kanssa vaan sorrut lapsellisuuksiin?
Koska minäkin olen vain ihminen, ja loukkaannun aika ajoin. En vaadi virheettömyyttä muilta, koska en itsekään pysty siihen. Pystytkö sinä? Ja monesko kumppani sulla on kierrossa jos olet noin ehdoton??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan erota...
Kyllähän sitä ennen eroa kannattaa yrittää kaikki keinot läpi. Jos ei tuostakaan toinen tajua, niin sitten on eron paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette yhdessä? On niitä olemassa miehiä, jotka osaa myös kommunikoida, hoitaa kotia ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tienaa 100% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 0% kotitöistä. Jos mies tienaa 50% perheen rahoista, kuuluu hänelle silloin 50% kotitöistä.
Miten siis on?
Vaikka mies tienais mitä niin jos se käyttää ne rahat lähinnä itseensä niin tekee myös kotitöitä. Näin on.
Miten luulet lasten voivan, jos he syövät päivästä toiseen pitsaa ja katsovat aivan liian pelottavia telkkariohjelmia? Kävisitkö joka päivä lasten kanssa ulkona syömässä, kun kertakäyttöastioistakin tulee roskaa? Onhan se helppoa olla rento iskä, kun menee aidan alimmasta kohdasta ja jättää kaiken toisen hoidettavaksi.
Itse tein kerran niin, että miehen tultua töistä syötiin normaaliin tapaan, mutta en siivonnut pöytää vaan lähdin kaverin kanssa kaupungille ja elokuviin. Kotona olin illalla puoli kymmenen aikaan. Kaikki oli ihan samalla tavalla kuin lähtiessäni, jopa maidot ja voit oli pöydällä. Lapset riehui villinä, ei puhettakaan iltapesuista tai iltapaloista. Meinasi päästä itku, kun kaveri kertoi, että heillä on tiskit hoidettu ja keittiö oli siisti, lasten iltahommat oli hoidettu iltasatua myöten ja lapset oli nukkumassa.