Miksi vanhustenhoito on niin ala-arvoista? Kysely
Kävin dementoituneen isäni luona yllätyskäynnillä. Hoitaja oli poistunut kun isäni sanoi että ei ole nälkä. Lääkkeet oli myös antamatta. Isä on insuliinidiabeetikko. Olen järkyttynyt näistä toistuvista heitteille jätöistä.
Vastaa kyselyyn. Olisi mielenkiintoista kuulla missä kunnassa asiat on huonosti, missä hyvin.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi on kotihoidossa, ilmoita sinne heti antamatta jäänyt insuliinipistos. Asia on selvitettävä.
Kunnallisella puolella kaikki myös kirjataan ylös - lääkkeiden annot sekä käynnin kannalta olennaiset asiat. Mikäli isäsi hoitaa jokin yksityinen, niillä saattaa olla kirjaamisen osalta puutteita?
Kyse kunnallisesta. Pitkävakutteinen insuliini annetaan aamulla. Ongelma on, että hoitajat eivät ymmärrä että hän tarvitsee myös säännöllisen ruokailun.
Insuliinia EI SAA antaa, jos ei ole syönyt, eikä syö, sekä verensokeri alhainen. Hengenvaarallista; ennemmin ei anna inskaa ollenkaan.
Hetkellisesti korkea verensokeri ei tapa, mutta matalaan verensokeriin joa annat inskat, niin menoa on. Kuinka luulet niiden surullisen kuuluisten insuliinisurmien tapahtuneen?
Hoitaja on varmasti mitannut verensokerin aamulla, ja todennut, että ei voi antaa matalien raja-arvojen vuoksi.
Niin, ja itsemääräämisoikeus on sellainen, että väkisin ei tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: kysyn mitä tehdään kun hoitajat laiminlyövät tehtäviään? Ei vanhusta voi viedä sairaalaan koska lähihoitaja ei anna riittävästi ruokaa. Tai jos ymmärrys ei riitä diabeteksen ja ruokailun perusperiaatteisiin. Jossain nyt on pahasti vialla ja paljon.
Jos vanhus ei saa ravintoa miksi häntä ei voisi toimittaa sairaalaan?
Onnea matkaan vaan ! Kokeilepa saada em.kaltainen tapaus läpi esim. Haartmanin tai Malmin sairaalaan ( Hki:n päivystysairaalat).Hoito hyvää, jos onnistuu sisään pääsemään ja jonkun päivän edes olemaan ennenkuin passitetaan kotiin .
Joka paikassa kerrotaan kun hoitajat ei syötä ja anna ruokaa.. haluaisin hoitajana kuulla kuinka sitten muiden mielestä tämä syöttäminen pitäisi hoitaa , jos asiakas ei itse halua syödä?
Me ei kotihoidossa nähdä työkavereita kuin töihin tullessa ja lähtiessä "ai moi säkin olit tänään töissä". Käyntejä on niin paljon, että voileivät syöt autossa matkalla. Jos et siis halua pyörtyä kesken päivän. Suullisia raportteja ei ole, sillä sekin aika käytetään välilliseen työhön = asiakaskäynteihin. Mitä luulette kuinka hyvin tiedonkulku asiakkaan asioista toimii, kun hoitajia on 28? Olemme täysin mobiililaitteiden varassa, sillä tietokonetta et ehdi välttämättä vuoron aikana käyttää kuin välttämättömän, eli kirjata ne mitä mobiililla ei voi (verensokeriarvot, verenpaineet, paino). Eli meidän tulee kirjata käynti asiakkaalla, samalla lukea toki edelliset kirjaukset. Ja kun mobiili ei toimikaan ollaan kusessa, tätä tapahtuu päivittäin.
Ja kyllä, johdolle on sanottu viikoittain epäinhimillisestä työtahdista. Mutta kun seuraavat vain välillistä työaikaa, matkoja ei oteta huomioon, ajanvarauksia, omaisille soittamisia, ambulanssin odottamista, odottamattomia viivytyksiä (jotka on oikeasti ihan odotettuja, kun kyseessä on 80-100 vuotiaat monisairaat), turvapuhelinhälytyksiä. Näihin ei siis varata etukäteen työaikaa ja tauot ovat vain paperilla, sillä ikinä suunniteltu aikataulu ei pidä. Ja niitä aikatauluja ei suunnittele me hoitajat, vaan insinöörin keksimä ohjelma, joka sijoittaa asiakkaat mahdollisimman tehokkaasti päivän aikatauluun. Tyypit jotka ei siis ole koskaan hoitotyötä tehneet, sanoo meille miten työ tulee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: kysyn mitä tehdään kun hoitajat laiminlyövät tehtäviään? Ei vanhusta voi viedä sairaalaan koska lähihoitaja ei anna riittävästi ruokaa. Tai jos ymmärrys ei riitä diabeteksen ja ruokailun perusperiaatteisiin. Jossain nyt on pahasti vialla ja paljon.
Ai, sen takia että tyhmät lähihoitajat eivät anna riittävästi ruokaa. Senkö takia pitää viedä sairaalaan? Oletko hölmö? ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, sen takia että tyhmät lähihoitajat eivät anna riittävästi ruokaa. Senkö takia pitää viedä sairaalaan? Oletko hölmö? ??
Ruokaahan ap tilanteessakin oli mutta ei resursseja sitä tarjoilla useampaan kertaan päivässä. Kyllä ne lähihoitajia on sairaalassakin jotka auttaa tarvittaessa syömisessä mutta ruoka on yleensä valmiiksi lämmitettyä. Tosin sairaalassakaan ei ole mahdollista pakko syöttää ketään jos ruoka vaan ei maistu. Joskus joudutaan turvautumaan letkuruokintaan jos potilaan ravitsemustila on todella huono.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös kotihoidossa töissä. Pahimmillaan iltavuorossa olen käynyt 23 paikkaa, toki iltatöihin ei pesut kuuluu, mutta moni muu kyllä. Sitten kun on sovittu ettei iltavuoroon jätetä 'ylimääräisiä' töitä, mutta yleensä aina niitä kuitenkin on. Aamuvuorossa sattaa olla käyntejä 7-15 meillä, vaihtelevasti, riippuu esim. Sairaslomista. Olen myös yhden päivä vuoron aikana käynyt 11 asiakkaalla ja pessyt heistä neljä, pesukäynti kestää yleensä tunnista kahteen, ainakin kun lämmität saunan, lisäksi muut jutut. Paljon on tullut ylitöitä.
Joku kirjoitti täällä, että sitten soitetaan esimiehelle ja kerrotaan töitä olevan liikaa, mitäs se hyödyttää? Esimies kertoo, että niin kaikilla on ja sijaisia ei saada.
Kyllä minä hoitajana ymmärrän, että omaiset syyttää huonoa hoitajaa, mutta useinkaan asia ei ole niin yksiselitteinen, kun aikaa ei vain ole, enkä ainakaan itse joka päivä halua sitä taukoa jättää pitämättä(mikä on kyllä usein käynyt) tai jäädä ylitöihin. Toki sinne joukkoon mahtuu myös niitä hoitajia, jotka ovat 'ei niin tunnollisia', mutta loppujen lopuksi niitä on aika vähän, tämä ala vaatii kyllä tietynlaisen luonteen.
Nyt joku tulee kirjoittamaan, että vaihda alaa, minä opiskelen kyllä työn ohessa. Mutta pidän työstäni, etenkin kotihoidosta. Rauhallisina päivinä on ihana tutustua asiakkaaseen, jutella ja kuulla hänen elämästään. Ja kun sanotaan ettei hoitajat jaksa välittää, niin en usko siihenkään, kun samoilla asiakkailla käyt päivittäin, he tulevat kyllä tärkeiksi ja usein hoitaja näkee asiakasta enemmän kuin omaiset. Itse ainakin kaipaan asiakkaita jotka ovat jo kuolleet kauan sitten ja muistelen heitä. En kylläkään ole ollut alalla vasta kuin kuusi vuotta, että ehkä ole siksi vielä niin 'herkkä'.
Ja opiskelen siksi, koska haluan vain vaihtaa alaa sen työn kuormittavuuden vuoksi. Töitä on liikaa ja aina pitäisi olla töissä, kotona mietit että kaikki tuli tehtyä. Nykyään olen kyllä yrittänyt jättää työasiat töihin.
Miten pesukäynti voi kestää 1-2 tuntia? Minulla menee tuhrineen vanhuksen pesussa 0,30-0,45h. Tuossa ajassa pesen,puen ja laitan pyykit pyörimään. Lisäksi annan tietenkin sen hetkisen aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaahan ap tilanteessakin oli mutta ei resursseja sitä tarjoilla useampaan kertaan päivässä. Kyllä ne lähihoitajia on sairaalassakin jotka auttaa tarvittaessa syömisessä mutta ruoka on yleensä valmiiksi lämmitettyä. Tosin sairaalassakaan ei ole mahdollista pakko syöttää ketään jos ruoka vaan ei maistu. Joskus joudutaan turvautumaan letkuruokintaan jos potilaan ravitsemustila on todella huono.
Kyllä se harvoin on kun joutuu jotain pakkosyöttään. Ihminen aika pitkälle syö kun ruokaa annetaan. Ruoka on sitten soseutettua tai nestemäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se harvoin on kun joutuu jotain pakkosyöttään. Ihminen aika pitkälle syö kun ruokaa annetaan. Ruoka on sitten soseutettua tai nestemäistä.
Joudut pakkosyöttämään kuitenkin jotakin joskus? Miksi? Eikö ihmisellä ole itsemääräämisoikeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut pakkosyöttämään kuitenkin jotakin joskus? Miksi? Eikö ihmisellä ole itsemääräämisoikeutta?
No, oikeastihan ei ketään pysty pakkosyöttämään. Se nyt on niin rajua. Ei kai nenämahaletkuja vanhuksille laiteta?
Mutta tosi on, että hoitajat eivät viitsi edes yrittää. Kun ollaan niin itsemääräämisoikeutta. Miten kun anorektikko lakkaa syömästä? Pitääkö kunnioittaa hänen itsemääräämisoikeuttaan?
Olen nyt seurannut isäni ravitsemusta. Painon lasku on loppunut kun me omaiset olemme valvoneet päivittäin ruuan saantia. Isä kyllä syö jos hänelle ruoka annetaan.
Ei kotihoidon varaan valitettavasti voi vanhuksen ruokailua jättää. Valitettavasti.
Kotihoidon hoitaja ei voi pakottaa asukasta syömään jos tämä ei itse halua, koska itsemäärämisoikeus. Ehkä jos ap kävisi itse syöttämässä isäänsä. Samalla vaivalla se menisikin kuin tuo kyttäys hoidosta. Vielä muistutuksena se, että sukulaisesi kotona käyvä hoitaja ei määrittele sitä, kuinka kauan käynti kestää. Vaan se päätetään siinä vaiheessa, kun arvioidaan henkilön toimintakyky, avuntarve ja hoitoisuus. Hoitajan listassa saattaa olla iltavuorossa se 20 käyntiä ja ko. henkilön kohdalla käyntiajaksi laitettuna 20min. Siinä ajassa sitten mittaat verensokerit, pistät insuliinit, laitat iltapalat, annat pakista iltalääkkeet, viet vessaan alapesuille, vaihdat suojat, otat tukisukat pois, laitat silmätipat. Samalla kyselet voinnit teet kirjaukset kansioon ja puhelimeen. Lopuksi tarkistat jääkapin sisällön, purat kauppapalvelun tuomat ostokset kaappeihin, siistit ja tiskaat. Viet roskat lähtiessäsi. 20min ei ylitetä koska seuraava asiakas jo odottaa. Tiukennukset vedetään sen hoitajan selkänahasta. Asiakasmaksut ovat samat tai nousevat, mutta homma pitää koko ajan vain tehdä tehokkaammin ja nopeammin. Sovita siihen nyt yhteen jokin inhimillisyys tai muu vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon hoitaja ei voi pakottaa asukasta syömään jos tämä ei itse halua, koska itsemäärämisoikeus. Ehkä jos ap kävisi itse syöttämässä isäänsä. Samalla vaivalla se menisikin kuin tuo kyttäys hoidosta. Vielä muistutuksena se, että sukulaisesi kotona käyvä hoitaja ei määrittele sitä, kuinka kauan käynti kestää. Vaan se päätetään siinä vaiheessa, kun arvioidaan henkilön toimintakyky, avuntarve ja hoitoisuus. Hoitajan listassa saattaa olla iltavuorossa se 20 käyntiä ja ko. henkilön kohdalla käyntiajaksi laitettuna 20min. Siinä ajassa sitten mittaat verensokerit, pistät insuliinit, laitat iltapalat, annat pakista iltalääkkeet, viet vessaan alapesuille, vaihdat suojat, otat tukisukat pois, laitat silmätipat. Samalla kyselet voinnit teet kirjaukset kansioon ja puhelimeen. Lopuksi tarkistat jääkapin sisällön, purat kauppapalvelun tuomat ostokset kaappeihin, siistit ja tiskaat. Viet roskat lähtiessäsi. 20min ei ylitetä koska seuraava asiakas jo odottaa. Tiukennukset vedetään sen hoitajan selkänahasta. Asiakasmaksut ovat samat tai nousevat, mutta homma pitää koko ajan vain tehdä tehokkaammin ja nopeammin. Sovita siihen nyt yhteen jokin inhimillisyys tai muu vastaava.
Eikö sinulle mene perille, että isä syö itse. Taidat olla niitä lähihoitajia jolle pitää rautalangasta vääntää. Hoitajan tarvitsee vain mikrossa lämmittää valmis annos. EI TARVITSE PAKKOSYÖTTÄÄ! !!!!!!
Ja kyllä käyn nyt niin paljon isän luona, että oikeasti näen mistä me maksamme.
Tänäänkin oli lyhyt yöpaita jätetty päiväksi ja hien haju oli valtava. Joo, ei ollut minulle ongelma pestä kainaloja. Mutta ihmettelen mitä te lähihoitajat oikein teette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös kotihoidossa töissä. Pahimmillaan iltavuorossa olen käynyt 23 paikkaa, toki iltatöihin ei pesut kuuluu, mutta moni muu kyllä. Sitten kun on sovittu ettei iltavuoroon jätetä 'ylimääräisiä' töitä, mutta yleensä aina niitä kuitenkin on. Aamuvuorossa sattaa olla käyntejä 7-15 meillä, vaihtelevasti, riippuu esim. Sairaslomista. Olen myös yhden päivä vuoron aikana käynyt 11 asiakkaalla ja pessyt heistä neljä, pesukäynti kestää yleensä tunnista kahteen, ainakin kun lämmität saunan, lisäksi muut jutut. Paljon on tullut ylitöitä.
Joku kirjoitti täällä, että sitten soitetaan esimiehelle ja kerrotaan töitä olevan liikaa, mitäs se hyödyttää? Esimies kertoo, että niin kaikilla on ja sijaisia ei saada.
Kyllä minä hoitajana ymmärrän, että omaiset syyttää huonoa hoitajaa, mutta useinkaan asia ei ole niin yksiselitteinen, kun aikaa ei vain ole, enkä ainakaan itse joka päivä halua sitä taukoa jättää pitämättä(mikä on kyllä usein käynyt) tai jäädä ylitöihin. Toki sinne joukkoon mahtuu myös niitä hoitajia, jotka ovat 'ei niin tunnollisia', mutta loppujen lopuksi niitä on aika vähän, tämä ala vaatii kyllä tietynlaisen luonteen.
Nyt joku tulee kirjoittamaan, että vaihda alaa, minä opiskelen kyllä työn ohessa. Mutta pidän työstäni, etenkin kotihoidosta. Rauhallisina päivinä on ihana tutustua asiakkaaseen, jutella ja kuulla hänen elämästään. Ja kun sanotaan ettei hoitajat jaksa välittää, niin en usko siihenkään, kun samoilla asiakkailla käyt päivittäin, he tulevat kyllä tärkeiksi ja usein hoitaja näkee asiakasta enemmän kuin omaiset. Itse ainakin kaipaan asiakkaita jotka ovat jo kuolleet kauan sitten ja muistelen heitä. En kylläkään ole ollut alalla vasta kuin kuusi vuotta, että ehkä ole siksi vielä niin 'herkkä'.
Ja opiskelen siksi, koska haluan vain vaihtaa alaa sen työn kuormittavuuden vuoksi. Töitä on liikaa ja aina pitäisi olla töissä, kotona mietit että kaikki tuli tehtyä. Nykyään olen kyllä yrittänyt jättää työasiat töihin.Miten pesukäynti voi kestää 1-2 tuntia? Minulla menee tuhrineen vanhuksen pesussa 0,30-0,45h. Tuossa ajassa pesen,puen ja laitan pyykit pyörimään. Lisäksi annan tietenkin sen hetkisen aterian.
syrjäkylillä ei välttämättä ole vanhuksilla suihkuja, vaan pesut tapahtuu saunoissa ja vesi täytyy lämmittää.
Kyllä me kaupunkilaiskotihoitajat päästään helpolla, kun ei tarvitse kantaa puita ja tehdä lumitöitä! (Meillä sen sijaan on 10-20min käynnit, 10-15 asiakaskäyntiä päivässä ja ne tietyöt ruuhkineen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opiskelen siksi, koska haluan vain vaihtaa alaa sen työn kuormittavuuden vuoksi. Töitä on liikaa ja aina pitäisi olla töissä, kotona mietit että kaikki tuli tehtyä. Nykyään olen kyllä yrittänyt jättää työasiat töihin.Miten pesukäynti voi kestää 1-2 tuntia? Minulla menee tuhrineen vanhuksen pesussa 0,30-0,45h. Tuossa ajassa pesen,puen ja laitan pyykit pyörimään. Lisäksi annan tietenkin sen hetkisen aterian.
syrjäkylillä ei välttämättä ole vanhuksilla suihkuja, vaan pesut tapahtuu saunoissa ja vesi täytyy lämmittää.
Kyllä me kaupunkilaiskotihoitajat päästään helpolla, kun ei tarvitse kantaa puita ja tehdä lumitöitä! (Meillä sen sijaan on 10-20min käynnit, 10-15 asiakaskäyntiä päivässä ja ne tietyöt ruuhkineen.)
Ei kait kunta lumenluontia hoida kotipalvelun turvin? Onhan siivoaminenkin jo kielletty.
Hoitajahoi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi on kotihoidossa, ilmoita sinne heti antamatta jäänyt insuliinipistos. Asia on selvitettävä.
Kunnallisella puolella kaikki myös kirjataan ylös - lääkkeiden annot sekä käynnin kannalta olennaiset asiat. Mikäli isäsi hoitaa jokin yksityinen, niillä saattaa olla kirjaamisen osalta puutteita?
Kyse kunnallisesta. Pitkävakutteinen insuliini annetaan aamulla. Ongelma on, että hoitajat eivät ymmärrä että hän tarvitsee myös säännöllisen ruokailun.
Insuliinia EI SAA antaa, jos ei ole syönyt, eikä syö, sekä verensokeri alhainen. Hengenvaarallista; ennemmin ei anna inskaa ollenkaan.
Hetkellisesti korkea verensokeri ei tapa, mutta matalaan verensokeriin joa annat inskat, niin menoa on. Kuinka luulet niiden surullisen kuuluisten insuliinisurmien tapahtuneen?
Hoitaja on varmasti mitannut verensokerin aamulla, ja todennut, että ei voi antaa matalien raja-arvojen vuoksi.
Niin, ja itsemääräämisoikeus on sellainen, että väkisin ei tehdä!
En ymmärrä, että elintärkeästä lääkeestä puhutaan inskana. Potilasturvallisuus suuressa vaarassa.
Lähihoitajien teema on itsemääräämisoikeus. Onkohan se kirjattu oikein opetussuunnitelmaan? Saadaan nopeutettua vanhusten kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, oikeastihan ei ketään pysty pakkosyöttämään. Se nyt on niin rajua. Ei kai nenämahaletkuja vanhuksille laiteta?
Mutta tosi on, että hoitajat eivät viitsi edes yrittää. Kun ollaan niin itsemääräämisoikeutta. Miten kun anorektikko lakkaa syömästä? Pitääkö kunnioittaa hänen itsemääräämisoikeuttaan?
Vanhukselle voidaan kyllä laittaa nenämahaletku tai peg-letku jos lääkäri katsoo sen aiheelliseeksi eikä vanhus sen laittamista vastusta (hoitotahtossa tai letku ei esim. yksinkertaisesti pysy paikoillaan koska vahus poistaa sen toistuvasti).
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajien teema on itsemääräämisoikeus. Onkohan se kirjattu oikein opetussuunnitelmaan? Saadaan nopeutettua vanhusten kuolemaa.
Tekisi kyllä hyvää tälle eläkepommille.
Vanhustenhoito on ala-arvoista siksi, että vanhuksia ei arvosteta yhteiskunnassa. Jos heitä arvostettaisiin, heitä ei työnnettäisi laitoksiin säilytettäväksi ja hoidettavaksi. Huono arvostus näkyy myös hoitohenkilöstön mitoituksessa, työn arvostuksessa ja palkkauksessa. Tämä on se kohta, josta aina säästetään.
Monella ei myöskään ole juurikaan käsitystä vanhuksista. Niin vieraantuineita aiheesta ollaan. Mielikuvat ovat jossain sukkaa kutovassa mummossa ja ihanassa lapsuuden isoäidissä, joka leipoi pullaa. Todellisuus on sitten jotain ihan muuta: vanheneminen saattaa muuttaa ihmisen persoonaa. Hoitolaitoksissa vanhat ihmiset ovat täysin autettavia, puhetta ei enää ole tai se on jotain järjetöntä jorinaa. Vanhus tuhrii ulosteillaan, on sekava, aggressiivinen, sylkee, kiroilee ja huutaa. Hoitajat tekevät parhaansa huoehtiessaan jokaisesta asukkaasta. Paikalle saapuva omainen tulee lähinnä etsimään epäkohtia omaisensa hoidossa.
Tällainen show pyörii nonstop. Mitä osaa sinä tässä näytelmässä vedät? Voisitko tehdä jotain toisin?