Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Kommentit (379)
Siis miten nuo lausunnot saa itselleen? Pyydättekö ihan joka lääkäritapaamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtauma.
En ole itse vain ollut tästä tietoinen ja ei mulla kyllä käsittääkseni sitä ole.
Tuota kun en tiedä mitä ihmettä lääkärit siinä koneelle nakuttaa, kun selitän vaivoista.
Tämä diaknoosi oli tullut niihin aikoihin, kun muutaman vuoden aikana tyyliin lääkärissä käynyt hakemassa saikkua vain mahataudin tai influenssan takia. Keuhkojakaan ei ole kuvattu tai kuunneltu, niin miten voi papereissa noin lukea?Lääkäri on tehnyt kirjaukset vasta myöhemmin päivällä ja sekoittanut sinut johonkin toiseen potilaaseen. Olisi kannattanut korjauttaa asia, niin ei olisi jäänyt kummittelemaan tietoihisi, jos tuo diagnoosi kerran ei voi pitää paikkaansa.
Mieheni tiedoissa oli myös aivan häntä koskemattomia tietoja, varmaan jostakin toisesta potilaasta, koska jostakinhan ne tiedot siihen olivat tulleet. Olisin kyllä vaatinut korjausta mutta mieheni ei halunnut sitä. Hän oli vissiin aika toivoton näiden lääkäreiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Pukeutuu korkeisiin korkoihin vaikka on pitkä nainen muutenkin, käyttää laadukkaita ja huomioita herättäviä vaatteita" kun olin masennuksen takia käynyt psykiatrian poliklinikalla..
no kertoohan tuo psyykkeestä
Mun työkaverilla on erikoinen sukunimi. Ei ikinä uskoisi, että hänellä voi olla etunimi-+sukunimikaima - ja vieläpä samalla paikkakunnalla. Mutta näin on. Lääkäri oli kirjoittanut tän työkaverin potilaskertomukseen "henkilö väittää asuvansa XXlla. On sanojensa mukaan syntynyt XXssä" Lääkärillä oli siis ollut toisen tyypin potilastiedot auki ja uskoi mieluummin niitä kuin edessään istuvaa potilasta (joka oli lääkärillä ihan jonkun fysiologisen vamman takia, ei mitään mt-asioita).
" Päässä ei vikaa" sai aikaan hervottoman naurunpyrskähdyksen, olin käynyt siis ihan päähän kohdistuneen iskun takia tarkistuksessa joten liittyi kyllä, mutta sanavalinta oli hulvaton.
"Äiti suhtautuu lämpimästi vauvaan", esikoisen synnyttyä. Vieläkin tulee tippa silmään :')
Profiili kirjoitti:
Ai niin, tämä Kelan juttu on vielä pakko jakaa. Sain tismalleen samana päivänä kaksi eri päätöstä (sairauspäivä raha sekä terapia) ja molemmat oli hylätty. Terapiapäätöksen perusteena oli se, ettei minua voida kuntouttaa työkykyiseksi. Sairauspäivärahan päätöksenä taas luki, että olen täysin työkykyinen.
Olin vähän kyllä WTF... kannattaisi edes katsoa, ettei tule noin ristiriitaisia päätöksiä...
No, miten tilanne eteni tästä ?
Voi ei, nää on hulvattomia! :D Ja Omakanta-palvelusta siis nykyään löytyy tällaiset tiedot.
Te joilla ulkonäköä, vuorovaikutusta on kommentoitu: onko lausunto sairasloma/työkyky/mielenterveysasioissa.
Ihmisen ulkoinen habitus kertoo paljon siitä miten ihminen voi, miten huolehtii itsestään, miten tulee vuorovaikutukseen ja näyttää tunteita. Yleensä lääkäreillä on vakifraaseja esim kertomaan että kerronta ei ole hajanaista eika psykoottisia piirteitä tule esille. Siisti ulkoinen olemus kertoo ulkopuolisille aivan erinasiaa kuin henkilö, jolla ei ole puhtaita vaatteita, joka haisee ja kommunikointi yksipuolista. Erityisesti työkykylausunnoissa lääkärin pitää kertoa havainnoin joita tekee vastaanotolla, koska eihän hän ole teitä kotona katsomassa miten se arki sujuu. Toki lausuntoon pitäisi kertoa myös potilaan kertoman esitiedot mutta "status"-kohta kertoo havainnoista joita potilas on tutkinut/havainnoin potilaasta
En voi tarkemmin kertoa, sillä tuttavat tunnistaisivat. Mutta muistatteko jutun miehestä, jonka työ oli jongleerata moottorisahoilla tai jotain? Jota lääkäri ei uskonut passittaen tämän hoitoon... Minulle lääkäri itse oli keksinyt jostain tällaisen täysin ABSURDIN työn, josta en ollut koskaan kuullutkaan! Oli niin pimeää settiä, että mietin, minkähänlaisen lääkityksen lääkäri on itselleen määrännyt...
Kerran harmitti, kun olin valittanut lääkärin määräämän lääkkeen aiheuttavan hikoilua. Tämä oli yleinen haittavaikutus. Lääkäri kirjasi potilaan kärsivän hikoilusta, joka johtuu luultavasti alkoholin käytöstä. Raivostuttavaa, sillä en juonut mitenkään paljon. Paljasti myös sen, miten vähän lääkärit kuuntelevat potilasta ja edes tutustuvat määräämiensä lääkkeiden vaikutuksiin.
Osa näistä vaikuttaa sellaisilta mitkä saattaa aiheuttaa ahaa -elämyksen lääkärille jonkin muun asian diagnosoinnin yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
"Äiti suhtautuu lämpimästi vauvaan", esikoisen synnyttyä. Vieläkin tulee tippa silmään :')
No onhan tää aika kummallinen merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Evehoo kirjoitti:
Menin nuorempana raskaudenkeskeytykseen (syinä mm. silloinen nuori ikäni, terveydentilani sekä elämäntilanteeni) ja lääkärikäynnin jälkeen luin, mitä minusta oli kirjoitettu. Tekstissä luki kuinka yllätykseksi siellä olikin kaksi löydöstä, joissa kummassakin näkyi pulssi. Yllätys tuo oli minullekin - olisin nimittäin itsekin halunnut ajoissa kuulla odottavani kaksosia.
Olisiko tuo tieto sitten muuttanut päätöstäsi?
Ei se olisi päätöstäni muuttanut, mutta koin olevani oikeutettu kuulemaan asiasta suoraan kasvotusten, eikä myöhemmin lukea lausunnosta. Kyseessä oli/on kuitenkin oma kehoni ja itseä ainakin kiinnostaa, mitä omassa kehossani tapahtuu. Lähinnä lääkärin toiminta herätti minussa ihmetystä, miksei hän olisi voinut asiasta mainita, kun kerran päätöksenkin olin jo tehnyt.
"Potilaalla penis.allergia"
Eli penisilliinille olen allerginen...
"Potilas kuvaa leikkaussalia unelmatyöpaikakseen"
Tästä ei mitään hajua mistä keksi :D Ei ole, voin sanoa....
"Potilas pukeutuu mustiin, lävistyksiä kasvon alueella. Ei käytä ehkäisyä"
Ok mutta miten nämä tiedot liittyy mihinkään kun olin 15v neitsyt joka haki apua kurkkukipuun?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noi ulkoasu asiat kertoo minusta aika paljonkin oleellista tietoa. Ihan maallikkona voisi päätellä, että jos esim menet aamulla päivystykseen kovan vatsakivun/pääkivun jne. takia ja lääkäri kirjaa, että olet huoliteltu ja siististi pukeutunut, niin kertoohan se jotain myös kuinka kovaa se kipu on, kun olet kuitenkin pystynyt laittautumaan ennen päivystykseen lähtöä. Jos menet sinne pyjamassa niin varmaan kivutkin ovat kovemmat.... Mutta tämä oli ihan näin maallikon mielipide.
Ei asia ihan yksioikoisesti näinkään ole,
onhan kipu voinut alkaa laittautumisen jälkeen.
''Asiallinen, hyvin kontaktissa''.
Eipä tuo nyt mitenkään ihmeellinen toteamus ollut, mutta en ymmärtänyt sen merkitystä diagnoosin kannalta.
Profiili kirjoitti:
Ai niin, tämä Kelan juttu on vielä pakko jakaa. Sain tismalleen samana päivänä kaksi eri päätöstä (sairauspäivä raha sekä terapia) ja molemmat oli hylätty. Terapiapäätöksen perusteena oli se, ettei minua voida kuntouttaa työkykyiseksi. Sairauspäivärahan päätöksenä taas luki, että olen täysin työkykyinen.
Olin vähän kyllä WTF... kannattaisi edes katsoa, ettei tule noin ristiriitaisia päätöksiä...
Ei ole ristiriitainen, jos "ei voida kuntouttaa työkykyiseksi" viittaa nimenomaan siihen, että ei voida kuntouttaa, koska on jo työkykyinen. Tätä luulisin myös että tarkoitetaan, ellei muu sisältö tarkenna, että ei pystytä kuntouttamaan, koska työkyvyttömyys pysyvä.
"Potilas väittää, että hänellä ei ole varaa sekä kuntosaliin että terapiaan."
Tämä lukee kaikissa somaattisen puolen teksteissä minun kohdalla...
" Täysin asiallinen mies. Orientoitunut paikkaan ja aikaan. "
😂😂😂
Mun synnytyskertomuksessa luki esikoisen jälkeen että "valittaa kovia kipuja, mutta jaksaa silti hermostua tukihenkilölle" ja "äiti hyvinvoiva, mutta kiukkuinen":D
Mun mies on diplomi-insinööri, ja vaikka älykäs onkin niin siinä vaiheessa kun olin monta tuntia kärsinyt supistuksia ja kipu oli aivan sietämätön niin en arvostanut hyvää tarkoittavia neuvoja.
"Sä hengität väärin sitä ilokaasua, tolla tekniikalla et saa tarpeeksi irti."
"Älä roiku noin siinä sängyllä, ja lantiota olis hyvä kuulemma pyöritellä."
"Älä pidä ääntä, kaikki happi pitää kanavoida ponnistamiseen."
Seuraavat synnytykset meni sitten paljon paremmin kun sovittiin että hän pitää neuvonsa omana tietonaan ja keskittyy vain tsemppaamaan:D