Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?

Vierailija
20.04.2017 |

Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?

Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?

Kommentit (379)

Vierailija
41/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nätti, siististi pukeutunut, asiallinen nuori nainen jolla vatsavaivoja"...

Vierailija
42/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-vuotias mies, joka saanut kohdunulkoisesta raskaudesta johtuen..

Olin kyllä 28 enkä tietääkseni mies :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin minulle kävi ilmi, että minusta oli kirjoitettu työterveyslääkärillä näin : Ollut 7 vuotta yksinhuoltajana ja nyt naimisissa Yliopiston rehtorin kanssa ja joutuu matkustamaan ja edustamaan yllättäen ulkomaita myöten ja pitämään edustuskutsuja kotonaan. Ja en ole ollut päivääkään yksinhuoltaja.  Olin saanut töissä huimausta ja tämä lääkäri lähetti minut kohdunulkopuolisen raskausepäilyn tähden suoraan naapurissa olevalle Naistenklinikalle.  Odottelin sitten paareilla nälkäisenä leikkaukseen, kunnes labrasta tuli vastaus: pot. ei ole raskaana.  Kotona oli kaksi lasta , joista nuorin vasta 1-vuotias.   Syytä heikotukseen ei koskaan löytynyt. Oli kai liian lyhyet yöunet.  Kuuluin talon henkilökuntaan ja kuulin myöhemmin näistä " valetiedoista ", mutta niitä ei koskaan voitu poistaa. Mistä lie keksitty. Kai joku väärin käsitys, ei enää

Vierailija
44/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nätti, siististi pukeutunut, asiallinen nuori nainen jolla vatsavaivoja"...

Täällä on ollut samantapainen epikriisin aloitus kun menin lääkäriin kipujen takia :D siellä luki tuon asiallisen lisäksi myös että kerron asiat selkeästi ja pysyn asiassa. Ei liittynyt vaivaan mutta ilahdutti, itse olen aina pitänyt itseäni yltiöpuheliaana jaarittelijana jonka jutuista katoaa punainen lanka kahden sanan jälkeen. Tuolla lääkärikäynnilläkin tuntui että selitin unentokkurassa välillä ihan aiheen vierestä.

Vierailija
45/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhuu lauseita." (Olin vastaanotolla rajun allergisen reaktion takia ja tuo ilmeisesti viittasi siihen, että kurkku ei ollut turpoamassa umpeen.)

Tuttavallani puolestaan on nyt ihan virallinen todiste yhteiskuntakelpoisuudestaan, sillä hänen papereissaan luki: "Ei vikaa päässä." (Oli ollut tutkimuksissa huimauksen takia.)

Vierailija
46/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne lääkäritkin ovat, eli sekaannuksia sattuu. Minulle ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia pyytää korjausta tai täsmennystä B-lausuntoon tai Omakanta.fi:ssä olevaan raporttiin käynnistäni sairaalassa, terveyasemalla tai pelkästään puhelinkeskustelusta. Mutta ne kirjoitelmat kannattaa tarkastaa itse heti, kunhan ne on kirjattu. Yksi terveysaseman lääkäri tosin totesi, että hänen kirjoittamansa lausunto on jo "tarkastettu ja hyväksytty" (=ilmeisesti sairaalaan rutiinia), mutta kyllä hän sen pyytämäni täsmennyksen sinne silti sai parin päivän kuluttua korjattua, koska mielestäni asia oli oleellinen.

Täysin harmittomat virheet jätän sikseen.

Potilaan ulkoinen olemus kertoo hyvin paljon siitä, mikä hänen terveydentilansa on, varsinkin psyykkinen. Hoitamaton olemus, ilmeettömyys, katsekontaktin välttäminen, jne, voivat olla monen eri psyykkisen häiriön seurausta. Huomattava lihavuus usein kertoo myös siitä, että elämänhallinta on vähän lipsumassa potilaan käsistä ja aiheellista voi olla tarkistaa verenpaine, veren rasva-arvot, diabetekseen viittaavat oireet, pitkäaikaisen alkoholinkäytön markkerit verikokeesta, jne. Lihavuus voi olla myös useammankin eri lääkkeen hyvin yleinen sivuvaikutus.

Toisaalta lääkäri yleensä kirjoittaa myös ne positiiviset havainnot, eli esim. "potilas ottaa katsekontaktia" tai että "vastaa perusteellisesti esitettyihin kysymyksiin", "keskustelee loogisesti", "vaikuttaa fyysisesti hyväkuntoiselta", jne.

Tietysti nämä tällaiset kommentit ovat kunkin nimenomaisen lääkärin subjektiivisia tulkintoja koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella. Kieltämättä jonkun lääkärin mielestä normaali olemus voi toisen lääkärin mielestä olla "hiukan epäsiisti", mikä siis saattaa viitata potilaan psyykkisiin ongelmiin. Arvatenkin lääkäri pyrkii jollakin tavalla suhteuttamaan kommenttinsa siihen potilasvirtaan, jonka hän päivittäin näkee, ja toisaalta mitä potilaan tausta (koulutus, ammatti) antaisivat noin keskimäärin odottaa.

Vierailija
47/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilas saapuu vastaanotolle oikeaan aikaan. Siisti. Osaa kuvata täsmällisesti oireensa. On hoitomyönteinen."

Vierailija
48/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla luki kerran lausunnossa, että puhun huoliteltua yleiskieltä. Mitä ihmettä se mahtaa kertoa terveydentilastani? Ihmettelen kovasti. Kyseessä oli psykiatri, joiden kyllä kuuluukin havainnoida potilaan olemusta lausuntoihin, mutta mitä puhetavasta tai tässä tapauksessa enemmänkin puhutusta kielestä voi päätellä?

Itselle tulisi mieleen lähinnä jäykän ja etäisen oloinen intellektuelli, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin melko eloisa ja nopeatempoinen puhuja.

No esim. skitsofrenian oireisiin kuuluu joskus puheen köyhtyminen, sanojen käyttö väärässä merkityksessä tai omien sanojen keksiminen. Joten puheen analysointi näin vaikuttaa oleelliselta jos mielenterveyden takia olit psykiatrilla.

Vierailija
49/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn psykiatrisella poliklinikalla ja joka ainoassa merkinnässä kerrotaan, miten ahdistunut olen. Silloinkin, kun en mielestäni ole ollut pätkääkään ahdistunut. Jonkun kerran olin täyttänyt lomakkeen, jolla kartoitetaan ahdistuneisuutta ja tuloksena ei ollut ahdistusoireita. Kannassa luki: "Potilas silminnähden ahdistunut, mutta ei tunnista ahdistuksen oireita itsessään." Samoin elekieleni tai istumisasentoni tai mikä milloinkin on viitannut kovaan ahdistuneisuuteen. Usein tuntuu, että lukuisat aiemmat merkinnät ahdistuneisuudestani vain saavat lääkärit yms tulkitsemaan kaiken käyttäytymiseni ahdistukseen viittaviksi.

Virheitä on ollut jonkin verran, muttei mitään todella pahoja. Ehkä yllättävin oli se, että jonkun mukaan olin opiskellut filosofiaa pääaineena (oikeasti fysiikkaa). En sitten tiedä, miten pitkään olin ravannut vastaanotoilla filosofina.

Vierailija
50/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kovan vatsakivun johdosta sairaalassa 4 vrk ja minulla todettiin divertikuliitti.

"Potilaan äidillä todettu Crohnin tauti vuosi sitten".

Äidilläni ei ole koskaan todettu ko. sairautta, eikä ole siten moista  edes tutkittu.

En ymmärrä, mistä lääkäri keksi vetää äitini mukaan epikriisiini, sillä en ole puhunut osastolla ollessani sanaakaan äidistäni.  Joka tapauksessa mitään äitini sairautta  olisi ollut mahdotonta todeta vuosi sitten, sillä hän on ollut kuolleena jo yhdeksän vuotta.

Kun lääkäri kirjoittaa tuollaista hoitokertomukseen, jään miettimään, menikö mahdollisesti jotain muutakin pieleen?

Vierailija
51/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan lukenut ulkonäöstä mitään. Yleisolemuksesta oli, että on itkuinen ja vääntelee käsiään.

Vierailija
52/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoikka, kaunis, siro, ikäisensä oloinen, huoliteltu"

53/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jonkin verran tuijottava"

54/379 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ylipaino. Siis ymmärrän että se vaikuttaa tosi moneen fyysiseen asiaan (nivelet, verisuonet jne) ja esimerkiksi mt-jutuissa ihan okei jos lukee koska se vaikuttaa myös mieleen.

En vaan ymmärrä miten se on olennainen kommentti jos menee täysin ylipainoon liittymättömistä syistä lääkäriin kuten flunssa, murtuma tms. Ylipainoisia kun on myös eri kokoja ja se ei kerro henkilön olemuksesta mitään.

Vierailija
55/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on peräisin jostain johon oli kerätty huvittavia merkintöjä:

"Potilas 26 vuotias espoolainen mies, muuten normaali".

:)

Vierailija
56/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sitä aloittaisi? Ehkä nuo kirjaamiset ovat kuitenkin pienimpiä asioita, mutta kerran selkä meni todella kipeäksi ja menin aamulla terveyskeskukseen. Odotin lääkäriä jotenkin väärin ja sitten maattuani kuusi tuntia tutkimuspöydällä minut lähetettiin ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan ja neurologiselle osastolle, jossa olin viikkoja, kunnes pääsin itse kävelemään pois. Neurologi valkopesi tuon päätöksen viittaamalla Asperger-diagnoosiin, joka olisi selittänyt tuon väärän odottamistavan eli seisomisen istumisen sijaan. Sitten tervehtyneenä tuli lähete oikealle osastolle eli kirurgiselle osastolle tutkimuksiin.

57/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastamies kirjoitti:

Artikuloi paljon ja orientoitunut, todennäköinen pään vamma

No se selittääkin paljon. Esim tämänöisille lihapullajutuille edes joku tältä planeetalta oleva selitys.

58/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nuorempana raskaudenkeskeytykseen (syinä mm. silloinen nuori ikäni, terveydentilani sekä elämäntilanteeni) ja lääkärikäynnin jälkeen luin, mitä minusta oli kirjoitettu. Tekstissä luki kuinka yllätykseksi siellä olikin kaksi löydöstä, joissa kummassakin näkyi pulssi. Yllätys tuo oli minullekin - olisin nimittäin itsekin halunnut ajoissa kuulla odottavani kaksosia.

Vierailija
59/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilas hivelee hiuksiaan, muuten siisti"

Ok...?

Vierailija
60/379 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evehoo kirjoitti:

Menin nuorempana raskaudenkeskeytykseen (syinä mm. silloinen nuori ikäni, terveydentilani sekä elämäntilanteeni) ja lääkärikäynnin jälkeen luin, mitä minusta oli kirjoitettu. Tekstissä luki kuinka yllätykseksi siellä olikin kaksi löydöstä, joissa kummassakin näkyi pulssi. Yllätys tuo oli minullekin - olisin nimittäin itsekin halunnut ajoissa kuulla odottavani kaksosia.

Olisiko tuo tieto sitten muuttanut päätöstäsi?