Mitä ruokasanoja ja -fraaseja inhoat?
Minusta mikä tahansa jollakin "pedillä" on niin kamala että käytän itse ilmaisua jos meillä on roskaruokaa ruokaa eli vaikka "puikulapossua belgianperunapedillä" (nakit ja ranskalaiset).
Toinen asia joka tökkii on liiallinen määrittely. "Raikkaan salaatin kera"... olisiko tullut mieleen laittaa ummehtunutta, nahistunutta salaattia? "Juomana raikas vesi"... ei, kun lähmäisessä kannussa yön yli seissyt haalea kraanavesi.
:)
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
mikä tahansa jollakin "pedillä" on niin kamala
Näkkäriä kun syö sängyssä niin sitten on kyllä muruja pedillä, ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kyllä riittäisi kuvaus "pihvi perunoilla ja salaatti" haluan tietää, millainen pihvi, miten valmistettu, sama perunasta, missä muodossa se on. Ja mitä salaatti sisältää, alkaen jo ihan siitä, mitä salaattia siinä on. Inhoa lötköjä salaattilajikkeita.
Nykyään hienoissa ravintoloissa on muotia ilmoittaa ruokalistassa vain annoksen kolme tärkeintä raaka-ainetta, yhtään kertomatta, miten ne on valmistettu. Söisitkö annoksen, josta tiedät vain tämän: "karpalo, sieni, vehnä" (poimittu suoraan yhdeltä ruokalistalta)?
Mutta enemmän minä tuosta askeettisesta tyylistä pidän kuin hartaasti haudutetusta karitsanniskasta, karhuvoilla kruunatusta sisäfileestä tai rosmariinilla makustetusta soijamoussesta (poiminnat toisen ravintolan ruokalistalta).
Ja varsinkaan en hyödy mitään siitä "tiedosta", että pihvi on mehevä ja peruna suussasulavaa.
Siellä keittiössä kädet ristissä haudutetaan karitsanniskaa?
Laitetaan faceen kuva jostain mätöstä ja kuvatekstiksi "slurps". Yyyyhh :(
En jaksa tarkistaa monta kertaa aiemmin on jo mainittu, mutta ehdoton ja oksettavin on töhnämuna. Hyi saatana, kenen naisen suosikki voi olla töhnämuna? Ystävä oli valmistanut näitä kahvipöytään ja olisivat varmasti olleet hyviä mutta mua niin kuvotti mielikuva siitä töhnäsestä munasta.
Vierailija kirjoitti:
Rapsakka.
Kohta kiisselikin on rapsakkaa.
Sellaiseenkin adjektiiviin olen törmännyt kuin "kirpsakka". Nämä "akka"-sanat varmaan tulevat itämurteista.
En tykkää myöskään sanoista nyhtöpossu (voi possu-parkaa), töhnämunat, lohturuoka, mättö.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseenkin adjektiiviin olen törmännyt kuin "kirpsakka". Nämä "akka"-sanat varmaan tulevat itämurteista.
Rapsakka on itämurteinen ja on alun perin tarkoittanut nopeaa tai reipasta. Ks. http://www.suomisanakirja.fi/rapsakka
Muikea taas on tarkoittanut hapanta.
Varmaan ollutkin täällä jo, en jaksa selata sivuja (netti hidastelee >:()
mutta siis se, että parsakaalia kutsutaan parsaksi. Ihan eri asia.
Huippukokit tuomaroimassa: - Tämä on SAIRAAN hyvää, se oli ihan TÖRKEÄN hyvää! Olen kyllästynyt noihin.
Mua ärsyttää kun englanninkieliset kokit kuten Jamie Oliver hehkuttaa tekemiään ruokiaan aina kun maistelevat niitä että BEAUTIFUL. Oikein venytetään että BJUUUUTI-FULLLL!
Miksi eivät voi käyttää sanaa delicious eli herkullinen? Ei kai ruoka voi maistua kauniille?
Super food. Siis perusruokaa ja sitten se on yhtäkkiä superia...
Lasketaanko tätä: Suomen Masterchefin jatkuva KOMPONENTTI-jankkaus. Kuinka monta komponenttia lautasella, rapea komponentti ja raikas komponentti, yksi komponentti puuttuu, sain kaikki komponentit lautaselle.
Se kun ollaan lähdössä kaupungille jonkun baarin terassille töiden jälkeen ottamaan drinkit, niin osa porukasta hehkuttaa että "jee jee mennään terdelle!" Siis toi kuulostaa oikeasti niin juntilta ettei mitään rajaa.
Kaikki "nyhtö..." -nimeämisyritelmät. Ja lisäksi risoo yksi kakkuohje, jonka lopussa ohjeistetaan leikkaamaan kakku sektoreiksi. Ne ovat paloja tai viipaleita! "Leikkaisitko minullekin pienen sektorin kakkua?" Argh!
Sitten vielä joku reseptivihkonen aiheesta "vaihtelua salaatteihin" ja sieltä neuvo "raikasta salaatti munalla". Millä ihmeen mittapuulla keitetty muna on muka raikasta?
Mummi puhui ruokien suhteen paljon ystävistä. "Oletko sinä sienien ystävä?" Tai "Pirjo ei taida olla puolukan ystävä". Ruoka on ruokaa, ei sen kanssa tarvi kaveerata.
Ainakin osa näistä on varmaan jo mainittu, mutta silti:
"Rosmariini on lampaan paras kaveri" tai "possu tykkää inkivääristä". No possu voi ehkä tykätä inkivääristä, mutta tuskin kuoltuaan, ja lampaallakin voisi olla sana sanottavanaan, kuka sen paras kaveri on.
"Lime". Mikä limetti-sanassa on niin vaikeaa? Sanotaanhan me (viini)rypäle eikä grape, tai greippi eikä grapefruit, tai appelsiini eikä orange.
"Huippukokki". Huippu on alansa huippu, mutta Suomessa tuntuu olevan tosi paljon näitä kokkialan ehdottomia huippuja. Kun olet ollut 15 minuuttia telkkarissa, olet huippukokki.
"Ruokatrendi". Joo, varmaan ruoassa on omat muotivaihtelunsa, mutta silti rasittaa näiden tv-kokkien huokailut, että "kuka siis enää syö jotain tollasta siis vuonna 2017? Nyt pitäs syödä jotain tällasta!" Ja ensi vuonna taas jotain ihan muuta. Mitä väliä?
as long as it's love
Täällä on usein näitä maalailevia ruokakirjoituksia. Kera on sinä ärsyttävä mutta vielä enemmän ärsyttää perunoineen, salaatteineen ja sienineen.
Väliin tietenkin ällöttäviä adjektiiveja.
Meillä syötiin tänään mureaa possua raikkaine salaatteineen ja tuhtine kastkkeineen. Nam
Yleensä näistä vielä huomaa, ettei ihminen tiedä ruuasta mitään. Herkuksi riittää possun ulkofile korpuksi paistettuna
Piti ihan googlettaa toi scampi. Sehän on siis ravun pyrstöä vaikeammin kirjoitettuna.
Kukkupää-/kukkurakuorma (isosta annoksesta)