Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokasanoja ja -fraaseja inhoat?

Vierailija
14.04.2017 |

Minusta mikä tahansa jollakin "pedillä" on niin kamala että käytän itse ilmaisua jos meillä on roskaruokaa ruokaa eli vaikka "puikulapossua belgianperunapedillä" (nakit ja ranskalaiset).
Toinen asia joka tökkii on liiallinen määrittely. "Raikkaan salaatin kera"... olisiko tullut mieleen laittaa ummehtunutta, nahistunutta salaattia? "Juomana raikas vesi"... ei, kun lähmäisessä kannussa yön yli seissyt haalea kraanavesi.

:)

Kommentit (397)

Vierailija
281/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

friikki- tai överipirtelö sekä sanoina ällöttäviä, että ajatuksena 

Vierailija
282/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakapuuro, raakakakku, raaka sitä sun tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan sanaa "nyhtö".

Mielikuvat liittyvät napanöyhtään, hiusten nyhtämiseen päästä, nyppyjen nyhtämiseen villapaidasta, roskien nyhtämiseen matolta ja rikkaruohojen nyhtämiseen pihalta.

Nyhtöpossua ja nyhtökauraa, ei kiitos.

Vierailija
284/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- breku

- dinneri

- safkata

Vierailija
285/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

linneri, se menee aivan liian pitkälle

Vierailija
286/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä aftervörkille

Vierailija
287/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lörtsy. Siis joo, lörtsyt on ihan hyviä, mutta sana nostaa jostain syystä niskavillat pystyyn. Se on vaan etova! Enkä edes tiedä miksi, se vaan on :(

Sitten toinen tarina, täällä on paljon keskusteltu näistä hienoista ulkomaanperua olevista termeistä, joille olisi ihan pätevät vastineet suomeksikin. Mua ei yleensä haittaa nämä, mutta armas anoppini RAKASTAA kaikkea mikä vaikuttaa vähän hienommalta. Vaikka onkin vaatimaton ihminen... Mua on aina hänen kanssaan ruokaillessa ärsyttänyt se ruuasta jauhaminen, jokaisesta yhteisestä syömisestä menee vähintään puolet siihen kun hän kuvailee miten on valmistanut ruoan. Jos on jonkun muun tekemää ruokaa niin hän utelee valmistustapaa ja alkaa sitten kertomaan siitä jostain kerrasta, kun teki sitä tai tätä päivälliseksi. Ja niiden hienojen sanojen käyttö. UHHUH. Kuulostaa toki hienolta, mutta esimerkiksi vaikkapa keitetyt potut on käytännössä keitettyjä pottuja vaikka niitä nimittäisi miksi. Eikä perunoiden keittäminen ole niin uusi juttu kellekään, että sen toimenpiteen kuvailuun pitää käyttää 10-20 minuuttia. Kerta toisensa jälkeen...

Vierailija
288/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään ravintolaan "syömään hyvin" - pieniä kiviäkö teillä normaalisti syödään, kun pitää erikseen oikein mainita, että nyt syödään hyvin (poikkeuksena sille, että yleensä ilmeisesti syödään huonosti)?

Samaa sarjaa on myös tehdään illalla "hyvää ruokaa" - meillä ainakin syödään joka päivä ruokaa, joka on syömäkelpoista eli ei pahaa. Ymmärrän, mitä sanonnalla haetaan, mutta tulee niin tyhmä mielikuva. Niinku sanoja tekis yleensä väkisin jotain hirveetä inhokkiruokaansa jostain syystä.

Tämän kanssa samaa sarjaa on ärsyttävä "olen hyvän ruuan ystävä". Käsi pystyyn, kuinka moni on pahan ruuan ystävä?

Haloo. Tarkoittaa sitä, että on kulinaristi. Eivät kaikki syö ruokaa nauttiakseen sen mauista, vaan pysyäkseen hengissä. Eli hyvän ruuan ystävä arvostaa kunnolla tehtyä ruokaa, eikä mätä vain mättämisen ilosta hamppareita naamaan.

Vierailija
289/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka-aineista sanotaan komponentti. Komponentit ovat teknisen laitteen osia eikä mitään saatanan kurkkua tai sipulia

Vierailija
290/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta broilerin sisäfileestä tuli mieleen muita lihahyllyllä nähtyjä ihmefileitä. Mikä esimerkiksi mahtaa olla possun pihvifile tai juhlafile? Ärsyttää mun asioita ei voi myydä niiden omilla nimillä, tulee sellainen olo että nyt yritetään vaan tyrkyttää keskinkertaista tavaraa korkeammalla hinnalla. Jätän ostamatta ihan periaatteestakin, minä haluan tietää mitä olen ostamassa enkä aio etsiä sitä oikeaa nimeä suurennuslasin kanssa pakkauselosteesta.

Samaa mieltä noista possunfileiden markkinointinimistä. Sen sijaan broilerin sisäfilee on kauppanimi, jota ostaessani tiedän, mitä saan. Mihin muuhun lihanpalaan sen voi sekoittaa? Millä nimellä itse kutsutte sitä?

Tuossa on broilerin myytävät lihapalat: http://www.lihatiedotus.fi/lihasta-ruoaksi/lihan-valinta-ja-ostaminen/b…

Vierailija
291/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään ravintolaan "syömään hyvin" - pieniä kiviäkö teillä normaalisti syödään, kun pitää erikseen oikein mainita, että nyt syödään hyvin (poikkeuksena sille, että yleensä ilmeisesti syödään huonosti)?

Samaa sarjaa on myös tehdään illalla "hyvää ruokaa" - meillä ainakin syödään joka päivä ruokaa, joka on syömäkelpoista eli ei pahaa. Ymmärrän, mitä sanonnalla haetaan, mutta tulee niin tyhmä mielikuva. Niinku sanoja tekis yleensä väkisin jotain hirveetä inhokkiruokaansa jostain syystä.

Tämän kanssa samaa sarjaa on ärsyttävä "olen hyvän ruuan ystävä". Käsi pystyyn, kuinka moni on pahan ruuan ystävä?

Haloo. Tarkoittaa sitä, että on kulinaristi. Eivät kaikki syö ruokaa nauttiakseen sen mauista, vaan pysyäkseen hengissä. Eli hyvän ruuan ystävä arvostaa kunnolla tehtyä ruokaa, eikä mätä vain mättämisen ilosta hamppareita naamaan.

Haloo. Sanoinko, etten ymmärrä mitä sanonta tarkoittaa? Tietenkin ymmärrän, mutta se on silti typerä.

Vierailija
292/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia joka tökkii on liiallinen määrittely. "Raikkaan salaatin kera"... olisiko tullut mieleen laittaa ummehtunutta, nahistunutta salaattia?

Muuten samaa mieltä ja sama asia ärsyttää. Mutta vielä enemmän ärsyttää mukarunollinen sanajärjestys "kera raikkaan salaatin". Se on kai ravintolaruokalistoista ruvennut leviämään muuallekin kielenkäyttöön. Odottelen, milloin kanssa-sana lähtisi samalla tavoin vaeltamaan ihan väärään paikkaan.

Tuo kera-sana missä tahansa yhteydessä ärsyttää!

Vierailija
293/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puuroa napaan!" (Martina Aitolehti)

Vierailija
294/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua kokonaan lukematta kommentoin sana "twisti". Onneksi fuusiokeittiö ei enää ole muotia.

Vierailija
295/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hauska ketju :D

Omia inhokkeja:

- omnom - siis hyi hitto, mistä tämä hokema edes on peräisin???

- sormiruoka - tulee jotenkin omituinen mielikuva sormista ruuassa, samaa sarjaa on sormisuola

- lohturuoka - en osaa sanoa miksi ärsyttää, ehkä siksi etten itse koskaan syö "lohduksi"

- dinneri - puhukaa suomea, kiitos!

- lähes kaikki pienten lasten äitien käyttämät ruokaan liittyvät lässytyssanat

- ranut - täältä av:lta oppimani sana, jolla ilmeisesti jotkut tarkoittavat ranskalaisia perunoita

Vierailija
296/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parsakaalia on viime vuosina alettu kutsumaan PARSAKSI. Mistä tämmöinen ilmaisu on lähtenyt liikkeelle, sitä en tiedä, mutta ärsyttää joka kerta.

Ja tämän seurauksena parsaa (siis sitä oikeaa) täytyy erotukseksi kutsua "tankoparsaksi". Prkl.

Vierailija
297/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää, kun ihmiset vääntävät tehdessään ruokaa, " taas piti vääntää perheelle sapuskaa". :D

Mutta juhlapäiviksi ei väännetä, silloin loihditaan pöytään herkkuja! 

Vierailija
298/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parsakaalia on viime vuosina alettu kutsumaan PARSAKSI. Mistä tämmöinen ilmaisu on lähtenyt liikkeelle, sitä en tiedä, mutta ärsyttää joka kerta.

Ja tämän seurauksena parsaa (siis sitä oikeaa) täytyy erotukseksi kutsua "tankoparsaksi". Prkl.

Broccoli näyttää olevan monelle vastenmielinen sana. Itse Ruotsissa kasvaneena opin sanomaan parsakaalia juuri broccoliksi. Nykyisin menevät parsat ja parsakaalit ja tankoparsat välillä iloisesti sekaisin, enkä yksinkertaisesti muista muuta kuin tuon broccolin oikein :D

Vierailija
299/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potut pottuina"

Vierailija
300/397 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kyllä riittäisi kuvaus "pihvi perunoilla ja salaatti" haluan tietää, millainen pihvi, miten valmistettu, sama perunasta, missä muodossa se on. Ja mitä salaatti sisältää, alkaen jo ihan siitä, mitä salaattia siinä on. Inhoa lötköjä salaattilajikkeita.