Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Minulla on virpojille vain kolme toivetta.
a) eivät ole minulle tuntemattomia penskoja. Jos tulee isompi porukka, riittää, että tunnen yhden lapsista.
b) eivät tule ennen kymmentä
c) voisivat esittää toivotuksensa reippaasti eikä luimuilla ja valua pitkin seiniä niin, että joudun melkein sanomaan asian virpojien puolesta. Kotona voi treenata, niin varmasti alkaa sujua.
Olisi tietysti myös mukavaa, jos siinä pajunkissattomassa oksassa olisi muutakin kuin yksi teipinpala, mutta tämän viimeisen toiveen kanssa suostun joustamaan. Ehkä oksien koristelu vaan on joillekin kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa oveen lappu, jossa lukee "ei virpojia" Simple.
Ei, vaan niin päin, että halukkaat laittakoot lapun. Miksi niiden pitäisi mitenkään osallistua, joita asia ei pätkääkään kiinnosta?
Taidat märistä vaan oman paskan elämäsi takia. Söikö iskä sun pääsiäismunat kun olit lapsi vai miksi vanne kiristää?
Mä kymmenen vuotta availin ovea ja tarjosin nameja. Nyt on muiden aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole kalenteria, että tietäisit etukäteen varautua?
Ei siellä kalenterissa lue, minä päivänä on missäkin päin Suomea virpojat liikenteessä!
Eihän kalenterissa lue myöskään, minä päivänä Joulupukki tulee, mutta osaat kai silti hankkia lahjat valmiiksi?
ainakin Pohjanmaalla virvotaan lankalauantaina
Juu, ja Englannissa joululahjat jaetaan joulupäivänä. Jokainen varmasti itse kuitenkin tietää asuinpaikkansa perinteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!
Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.
Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.
Eli se perinne ei ollutkaan peruste tälle nykytavalla, niinpä niin. Tämä "käydään läpi tuntemattomien ovet" EI OLE IKINÄ OLLUT PERINNE, MISSÄÄN! Siksi sitä on ihan turha perustella minään perinteenä.
Sitäpaitsi, kyllähän jokainen ne TUTUT lapset muistaisi, että kuka kävi. Perinne kun oli virpoa VAIN TUTUT. Kumma tapa ihmisillä poimia perinteistä vain ja ainoastaan ne itselle sopivat asiat, hermostua kun kaikki eivät tykkääkään tästä uudesta, itse koostetusta tavasta, ja sitten vielä kehtaavat puolustella tätä itse keksimäänsä rusinat-pullasta-tapaa "perinteillä". Surkuhupaisaa.
Hei tiukkis, käypä lukasemassa mitä wikipedia tietää kertoa virvontaperinteistä. Saattaa toi sunkin länkytyksesi hiljetä. Oletko kuullut sanontaa "luulo ei ole tiedon väärti".
Wikipedia? Sinne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Olen itsekin "ilmoittanut" virheellisiä tietoja. Wikipedia ei perustu tutkimustietoon, vaan tavallisten ihmisten luuloihin. Kerran siellä oli Kiira Korpikin laitettu Mm-mitalistiksi, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Asia on korjattu.
Laitoin ei kiitos-lapun ovelle. Ei ole varaa ostella kymmenelle lapselle karkkia kun hyvä että tuet riittävät itsellenikään elämiseen ja opiskeluun. Aivan täysin vieraita lapsiakin vielä. Omassa lapsuudessa oli tapana käydä vain tutuissa paikoissa ja tuo tuntuu todella omituiselta.
Minä niin odotin tätä päivä.. mutta kukaan ei tule virpomaan ja kun näitä ketjuja lukee täällä niin ymmärtää syyn ps. uusi kaupunki ja uusi asuin alue.. en tiedä perinteistä.
Koska meillä ei vietetä pääsiäistä. Huomasin että nyt on virpomispäivä vasta nyt kun avasin ketjun ja ei ole karkkia kaapeissa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!
Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.
Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.
Nyt puhut vastoin parempaa tietoa. Täällä pohjanmaalla ei virvota Palmusunnuntaina ja palkkaa haeta viikon päästä, vaan täällä virvotaan ensiviikon lauantaina ja palkka saadaan samantien. Minusta tuo virpominen, jossa palkka haetaan viikon päästä on nimenomaan karjalaisperinne. Eikä täällä pohjanmaallakaan kaikki kökötä aina poteroisaan. Täältäkin osataan lähteä sukuloimaan vaikka sinne Helsinkiin tai jopa laskettelemaan lappiin pääsiäisen aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat vois lopettaa vinkumisen panostaa itse siten kuten ennen tehtiin. Meidän vanhemmat kävi viikkoa ennen kyselemäsäs naapureilta että keille saa tulla virpomaan. Oli sitte meillä tiedossa kenen ovelle saa mennä ja kuka meitä odottaa. Yksi mummo joka vuosi piti meille jätskikestit pääsiäisenä kun oli niin iloinen meidän tulosta. Siellä oltiin tunti herkuttelemassa ja mummo sai seuraa.
Mutta kun nykypäivänä ne lapet tungetaan tuntemattomien ovelle kiertämään ilman vanhempia. lapset lähes poikkeuksetta ovat vielä ahneita ja epäkohteliaita. Ei huvita jatkaa samanlaisia perinteitä kun itelle on tehty koska eivät arvostaisi kuitenkaan mitään mitä antaa. Mielummin pidän oven kiinni. Jos naapurit kävisi kysymässä saako meillä virpoa niin varaisin munia kyllä mutta nykyään ollaan niin epäkohteliaita ettei viitiä kysyä.Tuollainen sinun vanhempien harjoittama etukäteiskerjääminen se vasta törkeää on. Tutuille ja naapureille vähän painetta että on sittten kunnon palkat. Kuka kehtaa sanoa tuossa tilanteessa että meille ei tarvi tulla. Kyllä tämä satunnainen ja vapaaehtoisuuteen perustuva systeemi on paljon parempi.
Joo, ja sitten pitää päivystää koko päivä kotona, kun luvattiin Mirkulle ja Pekalle, että meille saa tulla virpomaan. Meille sopii paremmin, että eletään elämäämme omilla aikatauluilla, kuten tähänkin asti ja avataan ovi, jos ollaan kotona. En minä voi luvata viikon päähän olevani kotona minuutin ovella piipahdusta varten.
Mua huvittaa kaikki nämä kiristääkö vanne päätä jne loukkaantujat kun joku tuntematon ei katso että se heidän noidaksi puettu rakkaudenkuliminoituma ei ole maailman suloisin asia ja halua täyttää tämän penikan joka sormen ja varpaanvälejä karkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin ei kiitos-lapun ovelle. Ei ole varaa ostella kymmenelle lapselle karkkia kun hyvä että tuet riittävät itsellenikään elämiseen ja opiskeluun. Aivan täysin vieraita lapsiakin vielä. Omassa lapsuudessa oli tapana käydä vain tutuissa paikoissa ja tuo tuntuu todella omituiselta.
Niille tutuille lapsilleko sulla sitten riittäisi varat ostella karkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole kalenteria, että tietäisit etukäteen varautua?
Ei siellä kalenterissa lue, minä päivänä on missäkin päin Suomea virpojat liikenteessä!
Eihän kalenterissa lue myöskään, minä päivänä Joulupukki tulee, mutta osaat kai silti hankkia lahjat valmiiksi?
ainakin Pohjanmaalla virvotaan lankalauantaina
Juu, ja Englannissa joululahjat jaetaan joulupäivänä. Jokainen varmasti itse kuitenkin tietää asuinpaikkansa perinteet?
En minä tiennyt ilman av:ta tätä Pohjanmaan perinnettä. Kun ei tule lehtiä ja en ole täältä alunperin kotoisin, vaan muutin vasta vuoden vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille tutuille lapsilleko sulla sitten riittäisi varat ostella karkkia?
Ei, mistä ihmeestä niin päättelet? Tuntuu tosi omituiselta vain tuo nykyinen tapa, etenkin kun kaikkea muuta pelätään niin paljon, mutta sitten täysin vieraiden ihmisten ovilla kulkeminen on ok.
Ovikooditalo. Laitoin oven väliin esteen, jotta pysyi auki. Teippasin oveen lapun
"Virpojat, tervetuloa!" Odotin kotona Mignon-munien ja lahjojen kanssa. Ketään ei kuulunut. Menin alas katsomaan. Ovi oli kiinni ja lappuni revitty irti.
Eiköhän se oo jokaisen oma asia avaa ko oven vai ei. En avannut. Ei olisi ollut annettavaa.
En avaa siksi, että näytän varmaan yöhaalarissani ja tukka pörrössä aika pelottavalta. Mulla ei ole vegaani-, jauhoton-, sokeriton- eikä maidottomia pääsiäismunia. Mistä ihmeestä näitä karkinhakijoita riittää, kun muuten mitään ei saa syödä ja kaikesta ruokailusta kouluissakin kiistellään?
Vierailija kirjoitti:
Ovikooditalo. Laitoin oven väliin esteen, jotta pysyi auki. Teippasin oveen lapun
"Virpojat, tervetuloa!" Odotin kotona Mignon-munien ja lahjojen kanssa. Ketään ei kuulunut. Menin alas katsomaan. Ovi oli kiinni ja lappuni revitty irti.
No huhhu, melko tiukkapipoista.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole oikeutta tehdä noin talossa jossa selkeästi arvostetaan omaa rauhaa. Jos haluat että virvotaan niin sitten vaikka lappu jossa sun puhelinnumero alas että soittaa siihen että tulet päästämään virpomaan teille.
Kenen ahdasmielinen persettä se kaivelee, jos joku ei halua avata ovea? Oikeasti. WHO fucking cares.