Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
101/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole kalenteria, että tietäisit etukäteen varautua?

Ei siellä kalenterissa lue, minä päivänä on missäkin päin Suomea virpojat liikenteessä! 

Vierailija
102/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Virvottaisiin vain tuttuja" *tirsk*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Minulle on opetettu ettei  tuntemattomien ovikelloja soitetta ja että kerjääminen on rumaa.Saman ole opettanut lapsilleni enkä  todellakaan päästä  heitä häiritsemään vieraita ihmisiä.

Ei tämä  mikään typerä halloween ole. Mulla ei  ole velvollisuutta jakaa karkkia vieraille kakaroille jotka ilman lupaa soittelevat mun ovikelloani.Kasvata lapsesi paremmin!

Mistä lähtien ovikellon soittamiseen on tarvinut pyytää lupa?

Koko ketjun fiksuin vastaus! Juuri niin!

Ja kaikille muille: Löysätkää vähän sitä vannetta päänne ympärillä, että veri pääsee kiertämään.

Vierailija
104/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä kalenterissa lue, minä päivänä on missäkin päin Suomea virpojat liikenteessä! 

Eihän kalenterissa lue myöskään, minä päivänä Joulupukki tulee, mutta osaat kai silti hankkia lahjat valmiiksi?

Vierailija
105/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kalenterissa lue myöskään, minä päivänä Joulupukki tulee, mutta osaat kai silti hankkia lahjat valmiiksi?

Suomessa kaikki jakaa lahjat vääränä päivänä.

Vierailija
106/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa oveen lappu, jossa lukee "ei virpojia" Simple.

Ei, vaan niin päin, että halukkaat laittakoot lapun. Miksi niiden pitäisi mitenkään osallistua, joita asia ei pätkääkään kiinnosta?

Vierailija
107/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaupassa tule mieleen että virpomissunnuntai lähestyy, kun kaikki paikat on täynnä pääsiäismunia ja herkkuja? Ei se ole niin vaikeaa ostaa yksi pussillinen pieniä pääsiäismunia, ja maksaa sen pari euroa.

Vierailija
108/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään annettavaa, joten..

MÄ toivoisin, että naapurit tulisivat kysymään ennen, että onko ok jos lapset käy virpomassa. Tietäisi varautua, jos haluan mukana moisessa olla.

Vierailija
109/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kävi jo ensimmäiset virpojat naapurista. Yksi lapsista oli vain pukeutunut ja oksina oli paljaat rumat oksat ilman koristeluita. Päätin olla kypsä aikuinen vaikka ärsytti ja tarjosin karkkia. Kysyivät että eikö olisi rahaa. Jäivät ilman karkkia ja rahaa.  Taidan kyllä pitää oven kiinni loppupäivän ja syödä karkit itse.

Vierailija
110/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki tulee joka vuosi joulukuun 24. päivä. Palmusunnuntai vaihtelee vuosittain ja ainakaan minulla ei sen paremmin kännykän kalenterissa kuin Outlookinkaan kalenterissa tämän päivän kohdalla millään tavalla ilmene, että tänään on Palmusunnuntai.

Vierailija
111/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainakin Pohjanmaalla virvotaan lankalauantaina

Vierailija
112/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vois lopettaa vinkumisen panostaa itse siten kuten ennen tehtiin. Meidän vanhemmat kävi viikkoa ennen kyselemäsäs naapureilta että keille saa tulla virpomaan. Oli sitte meillä tiedossa kenen ovelle saa mennä ja kuka meitä odottaa. Yksi mummo joka vuosi piti meille jätskikestit pääsiäisenä kun oli niin iloinen meidän tulosta. Siellä oltiin tunti herkuttelemassa ja mummo sai seuraa. 

Mutta kun nykypäivänä ne lapet tungetaan tuntemattomien ovelle kiertämään ilman vanhempia. lapset lähes poikkeuksetta ovat vielä ahneita ja epäkohteliaita. Ei huvita jatkaa samanlaisia perinteitä kun itelle on tehty koska eivät arvostaisi kuitenkaan mitään mitä antaa. Mielummin pidän oven kiinni. Jos naapurit kävisi kysymässä saako meillä virpoa niin varaisin munia kyllä mutta nykyään ollaan niin epäkohteliaita ettei viitiä kysyä.

Vierailija
113/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa koskaan ovea virpojille, koska en tykkää kerjäämisestä.

Vierailija
114/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön Facebook-sivuilla eräät ovat ilmoittaneet, milloin heille saa tulla virpomaan. Minusta tämä on erittäin ok. Monet ovat viikonloppuisinkin hereillä ja pukeissa jo ennen puolta päivää ja jotkut suorastaan toivovat virpojia. Sitten on ne, jotka on yöpaidassa melkein koko päivän, relaavat vaan eivätkä edes muista että pahus, nyt on se virpomispäivä. Helpompi säästää itsensä nololta tilanteelta, kun ei mene yöpaidassa ovea avaamaan tyhjin käsin.

Kannatan tällaista etukäteen sopimista, että sovitaan naapureiden kanssa kenelle voi mennä virpomaan. Näin saadaan ratkaistua tämä kohtaanto-ongelma. Monet odottavat virpojia herkkujen kanssa, mutta virpojia ei vaan näy.

Tuo toimii korkeintaan vain osaan oman taloyhtiön lapsiin. Vai kunka moenen taloyhtiön FB sivuja sinä seuraat säännöllisesti?

Vierailija
115/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuruston kilpavarustelu pitää miedän oven kiinni ja perheemme pois kotoa palmusunnuntaina. Toissavuonna joku jakoi pusseja joissa h&m:n lahjakortti, kännykkä kotelot, lasten meikkejä ja karkkipussi... me jaoimme karkkeja vain ja ne oli nakeltu ja tallottu pitkin pihoja ja teiden varsiin.

Vierailija
116/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaupassa tule mieleen että virpomissunnuntai lähestyy, kun kaikki paikat on täynnä pääsiäismunia ja herkkuja? Ei se ole niin vaikeaa ostaa yksi pussillinen pieniä pääsiäismunia, ja maksaa sen pari euroa.

Useinmiten meillä on varattu jotain virpojille, mutta tänä vuonna ei ole. Kahdesti on joku käynyt ovella, mutta ei avattu. Jos virpominen ei tärppää niin eipä noita yrittäjiä ole montaa. Sen sijaan jos on hyvät palkkaukset niin porukkaa käy ihan pipona. Virpojat ovat nykyään hyvin verkostuneita ja vaihtavat tietoja hyvistä ottipaikoista.

Vierailija
117/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä ap. Ihan kuin olisi iso vaiva hymyillä, ottaa oksa ja antaa joku karkki. Minusta on kivaa kun lapset käyvät, tänä vuonna ei harmi vaan ovikello soinut kertaakaan :(

Vierailija
118/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!

Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.

Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei  ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.

Eli se perinne ei ollutkaan peruste tälle nykytavalla, niinpä niin. Tämä "käydään läpi tuntemattomien ovet" EI OLE IKINÄ OLLUT PERINNE, MISSÄÄN! Siksi sitä on ihan turha perustella minään perinteenä.

Sitäpaitsi, kyllähän jokainen ne TUTUT lapset muistaisi, että kuka kävi. Perinne kun oli virpoa VAIN TUTUT. Kumma tapa ihmisillä poimia perinteistä vain ja ainoastaan ne itselle sopivat asiat, hermostua kun kaikki eivät tykkääkään tästä uudesta, itse koostetusta tavasta, ja sitten vielä kehtaavat puolustella tätä itse keksimäänsä rusinat-pullasta-tapaa "perinteillä". Surkuhupaisaa.

Onko pinna kireällä? Kohtalaisen naurettavaa, että aikuinen ihminen hermostuu noin jostain virpomisesta. Mee pihalle vahtimaan, että lapset Virpovat oikeaoppisesti. Tosikko.

T. Vela

Vierailija
119/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vois lopettaa vinkumisen panostaa itse siten kuten ennen tehtiin. Meidän vanhemmat kävi viikkoa ennen kyselemäsäs naapureilta että keille saa tulla virpomaan. Oli sitte meillä tiedossa kenen ovelle saa mennä ja kuka meitä odottaa. Yksi mummo joka vuosi piti meille jätskikestit pääsiäisenä kun oli niin iloinen meidän tulosta. Siellä oltiin tunti herkuttelemassa ja mummo sai seuraa. 

Mutta kun nykypäivänä ne lapet tungetaan tuntemattomien ovelle kiertämään ilman vanhempia. lapset lähes poikkeuksetta ovat vielä ahneita ja epäkohteliaita. Ei huvita jatkaa samanlaisia perinteitä kun itelle on tehty koska eivät arvostaisi kuitenkaan mitään mitä antaa. Mielummin pidän oven kiinni. Jos naapurit kävisi kysymässä saako meillä virpoa niin varaisin munia kyllä mutta nykyään ollaan niin epäkohteliaita ettei viitiä kysyä.

Tuollainen sinun vanhempien harjoittama etukäteiskerjääminen se vasta törkeää on. Tutuille ja naapureille vähän painetta että on sittten kunnon palkat. Kuka kehtaa sanoa tuossa tilanteessa että meille ei tarvi tulla. Kyllä tämä satunnainen ja vapaaehtoisuuteen perustuva systeemi on paljon parempi.

Vierailija
120/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!

Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.

Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei  ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.

Eli se perinne ei ollutkaan peruste tälle nykytavalla, niinpä niin. Tämä "käydään läpi tuntemattomien ovet" EI OLE IKINÄ OLLUT PERINNE, MISSÄÄN! Siksi sitä on ihan turha perustella minään perinteenä.

Sitäpaitsi, kyllähän jokainen ne TUTUT lapset muistaisi, että kuka kävi. Perinne kun oli virpoa VAIN TUTUT. Kumma tapa ihmisillä poimia perinteistä vain ja ainoastaan ne itselle sopivat asiat, hermostua kun kaikki eivät tykkääkään tästä uudesta, itse koostetusta tavasta, ja sitten vielä kehtaavat puolustella tätä itse keksimäänsä rusinat-pullasta-tapaa "perinteillä". Surkuhupaisaa.

Hei tiukkis, käypä lukasemassa mitä wikipedia tietää kertoa virvontaperinteistä. Saattaa toi sunkin länkytyksesi hiljetä. Oletko kuullut sanontaa "luulo ei ole tiedon väärti".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän