Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Yritä ymmärtää että suuri osa suomalaisista on köyhiä työttömiä, eläkeläisiä ja opiskelijoita. Ehkä voisitte laittaa lastenne mukaan hätäapuruokaa ja laittaa heidät jakamaan sitä ovelta ovelle sen sijaan että he vievät köyhien sapuskat.
Vai että lapset vievät köyhien sapuskat. :D Suklaapatukan korkeintaan. Välillä hävettää oll suomalainen..
Mä ruuvasin ovikellon pois, en kaipaa mitään häiriöö mun ainooseen vapaapäivään.
Ei tulis kysymykseenkään, että esim. USA:ssa aikuiset ruikuttais Halloweenista samoin kuin suomalaismöllit tässä ketjussa.
Taloyhtiön Facebook-sivuilla eräät ovat ilmoittaneet, milloin heille saa tulla virpomaan. Minusta tämä on erittäin ok. Monet ovat viikonloppuisinkin hereillä ja pukeissa jo ennen puolta päivää ja jotkut suorastaan toivovat virpojia. Sitten on ne, jotka on yöpaidassa melkein koko päivän, relaavat vaan eivätkä edes muista että pahus, nyt on se virpomispäivä. Helpompi säästää itsensä nololta tilanteelta, kun ei mene yöpaidassa ovea avaamaan tyhjin käsin.
Kannatan tällaista etukäteen sopimista, että sovitaan naapureiden kanssa kenelle voi mennä virpomaan. Näin saadaan ratkaistua tämä kohtaanto-ongelma. Monet odottavat virpojia herkkujen kanssa, mutta virpojia ei vaan näy.
No nyt soi ovikello, haluatteko että karvainen ja vatsakas mies menee avaamaan, kun ei ole edes mitään annettavaa?
Vierailija kirjoitti:
No nyt soi ovikello, haluatteko että karvainen ja vatsakas mies menee avaamaan, kun ei ole edes mitään annettavaa?
Niin, unohdin sanoa, että pelkät kalsarit jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mennyt avaamaan, mutta en ehtinyt saada housuja jalkaan kun jo lähtivät :( Tänne jään vielä odottelemaan suklaamunieni kanssa josko muita tulisi..
Ei vieläkään ole ketään muita tullut, vähän harmittaa kun olisin halunnut niitä vitsoja koristeeksi enkä viitsi itse enää tällä ikää tehdä. Otan kolikoita taskuun kun kauppaan lähden siltä varalta että tulisi virpojia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin sodan jälkeen, kun karjalaiset toivat perinteen tänne, virvottiin omat kummit hyvän onnen tuomiseksi.
Kummilapseltani ottaisin virpomisen mielelläni vastaan, mutta ovelta ovelle kiertäminen ei mielestäni ole nykyaikaa.
Perinteen mukaan nimenomaan tutut ja sukulaiset virvotaan, eikä soitella kaikkien ovikelloa. Mielestäni palmusunnuntain sekoittaminen halloweeniin on törkeää.
Tänään on vaalipäiväkin, eli siinäkin yksi syy, miksei olla joissain paikoissa kotona. Kumma syy alapeukuttaa ja valittaa, jos ihmiset eivät ole koko päivää kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
En ainoastaan jätä avaamatta, vaan huudan oven läpi, että painuvat helvettiin sieltä soittelemasta. Toivottavasti miettivät seuraavan kerran kahdesti ennen kuin menevät vieraiden oville.
Luin, että huudan LUUDAN läpi :)).
Vierailija kirjoitti:
En muutenkaan avaa ovea, jos en odota ketään (tutut tietää tämän ja osaa vaikka siitä ovelta soittaa/laittaa viestiä).
Toisaalta onko parempi avata ovi ja sanoa ettei saa virpoa koska ei ole mitään palkaksi annettavaa?
Höpö höpö, miksi unohdit ostaa nannaa? Ja aina nyt kotoa jotain löytyy, muutama hilu pikkurahakukkarosta, jokunen keksi tai mandariini löytynee aina?
Muistan omasta lapsuudesta yhden tapauksen, jossa menimme virpomaan tutun perheen kotiin ja ainoana paikalla oli isäntä, joka korjaili autoa kädet rasvassa. Ilahtui kovasti, pyysi odottamaan ja laukkasi sisään. Palasi kädet pestyinä (mutta yhä mustina) ja kallisti meille kullekin puolen tusinaa Sisua askistaan ja lisäksi markan mieheen lompsasta. Ilahduttiin niistäkin (vaikka Sisut lahjoitettiin isälle).
Tyypillistä suomalaista asennetta että koko maailman pitää kumartaa niitä herranterttuja sen sijaan että kasvatettaisiin ne käyttäytymään. Tuntemattomia ei häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon pitäisi keksiä jokin merkki ovelle, että tänne saa tulla virpomaan, ja jos ei merkkiä, ei soitella.
Meillä on iso noita-akkakoriste oven pielessä sekä virpomasunnuntaina että halloweenina. Tosin halloween on haastavampi juttu, kun kukaan ei oikein tunnu tietävän oikeaa päivää. Viime syksynäkin tuli kolmena päivänä halloweenlapsia.
Minä olen niin tottunut siihen, ettei kukaan tunnu tietävän oikeaa päivää että pari vuotta sitten kun naapurin lapsikolmikko ilmestyi ovelle marraskuun alussa arkivaatteissa totesin rutiinilla: "ootte vähän myöhässä, mut ei se mitään, oottakaa!". Raijasin äkkiä kaapista Halloweeniltä ylijääneet karkit ja tuputin ne mukeloille. Sitten vanhin poika rohkaisi mielensä ja sanoi varovasti "kiitos, mutta me myytäis kyllä tätä partiolaisten joulukalenteria". Mua rupes naurattaan ja ostin kalenterinkin. Lapset vielä varmistele, että saako ne silti pitää karkit. Totta kai saivat :'D
Vierailija kirjoitti:
Unohdettiin koko juttu, vaikka meillä on kolme omaakin lasta jotka vieläpä siinä iässä että voisivat virpomisesta pitää. Kun ovikello soi, jouduin sanomaan ihan tutun perheen lapsille ettei oltu varauduttu mitenkään. Tuttu äiti näytti hyvin nyrpeältä.
Jäin sitten miettimään, että voisiko näistä sopia etukäteen, niin huonomuistiset muistetaan varautua ja lapsille ei tule pettymyksiä?
Eikö sulla ole kalenteria, että tietäisit etukäteen varautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Minulle on opetettu ettei tuntemattomien ovikelloja soitetta ja että kerjääminen on rumaa.Saman ole opettanut lapsilleni enkä todellakaan päästä heitä häiritsemään vieraita ihmisiä.
Ei tämä mikään typerä halloween ole. Mulla ei ole velvollisuutta jakaa karkkia vieraille kakaroille jotka ilman lupaa soittelevat mun ovikelloani.Kasvata lapsesi paremmin!
Mistä lähtien ovikellon soittamiseen on tarvinut pyytää lupa?
Vierailija kirjoitti:
Yritä ymmärtää että suuri osa suomalaisista on köyhiä työttömiä, eläkeläisiä ja opiskelijoita. Ehkä voisitte laittaa lastenne mukaan hätäapuruokaa ja laittaa heidät jakamaan sitä ovelta ovelle sen sijaan että he vievät köyhien sapuskat.
Kyllä minä vaan opiskelijana pystyin virpojille palkat antamaan. Kumma kyllä monilla riittää rahaa siihen viinaan ja tupakkaan kuitenkin...
Vierailija kirjoitti:
Come on, mistahan ne lapset ovat saaneet taman loistoidean menna soittelemaan ovikelloja sunnuntaina? Eikohan ne ole vanhemmat, jotka lapselle opettavat, etta nyt puetaan kivat vaatteet ja maalataan naama ja tehdaan risuista hienoja?
Syyttava sormi kaantyy itseesi pain. Yksikaan lapsi ei noin vain keksi noin typeraa ideaa!!
Olisi kasapäin ihania pääsiäiskarkkeja ja tikkareita ja tipuja jaettavaksi mutta kukaan ei tule virpomaan.
Itse en ole ikinä lapsena virponut. Tulen kristitystä perheestä ja isälleni virpominen noitineen ei sopinut uskoomme. Minulle virpominen ei vain merkitse mitään enkä sitä ole siksi lapsillenikaan opettanut. Koristelemme kyllä oksia omaksi iloksi.
Makuasioitahan nämä ovat. Itse nautin siitä, että täällä Suomessa saa olla vapaasti omissa oloissaan. Ei tarvitse "jakaa" itseään ja elämäänsä kaikkien kanssa, saa olla rauhassa. Espanja, Italia jne. ovat mukavia maita lyhyen loman suhteen, mutta olisi henkisesti ihan liian uuvuttavaa asua sellaisessa kulttuurissa.
t. ohis