Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän parempana, että ei avata lainkaan kuin että sanotaan, ettei saa virpoa. Uskoisin nimittäin, että tuo jälkimmäinen olisi lapselle suurempi pettymys kuin se, ettei asunnossa ehkä ollut ketään edes kotona.

Omassa lapsuudessani 60-luvulla ei helsinkiläisessä lähiössä virponut kukaan ja koko virpomiseen törmäsinkin vasta 80-luvulla,  kun olin jo muuttanut lapsuudenkodistani pois. Silloinkin heräsin ovikellon soimiseen eikä mulla ollut aavistustakaan, mitä ne pienet noidiksi pukeutuneet lapset multa halusivat. Virpojat sitten valistivat tietämätöntä, että heille pitää antaa jotain palkaksi ja minä saan virpomisvitsan. Onneksi siihen aikaan maksettiin vielä kaikki ostokset käteisellä ja mulla oli joitain markkoja lompakossa. Seuraavina vuosina älysin ottaa edellisenä iltana ovikellon pois enkä herännyt, kun virpojat kiersivät ovelta ovelle. 

Vasta sitten, kun omat lapseni tulivat virpomisikään, ymmärsin koko touhun hauskuuden. Silloin kuitenkin virvottiin vain ja ainoastaan omassa taloyhtiössä ja vain niiden naapureiden luona, jotka tunnettiin hyvin. Virpomaan lähdettiin aikaisintaan klo 10, ei minuuttiakaan aikaisemmin. Lapset myös kysyivät tutuiltakin, saako virpoa. 

Nyt omat lapseni ovat olleet jo vuosia aikuisia eikä viime vuosina ole juuri virpojia meillä näkynyt. Kulkevat ohi, kun eivät tunne minua. Yksi tai kaksi virpojaa on saattanut käydä ja Palmusunnuntain jälkeen on pitänyt pohtia, mihin kaikki suklaamunat laittaisin. Tänä vuonna tilanne olikin aivan toinen. Vaikuttiko aurinkoinen kevätsää, en tiedä. Kun kävin äänestämässä, koko lähiö tuntui muuttuneen pikkunoitien kyläksi. Sekä tytöt että pojat olivat askarrelleet todella hienoja vitsoja ja kaikilla oli myös sopivat vaatteet. Osa naapureista oli laittanut oveensa lapun, jossa kehotettiinkin tulemaan virpomaan. Ovikelloni soi tänään todella monta kertaa ja suklaamunakulho tyhjeni kovaa vauhtia. 

30 vuotta sitten koin siis itsekin virpojat ärsyttävinä kotirauhan häiritsijöinä, mutta omien lasteni myötä asenteeni muuttui ja nyt olen tosi iloinen, kun virpojia on taas näkynyt. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka virpojista eivät pidä. Ja myös niitä, jotka pitävät. 

Vierailija
162/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko ovea avata, turha tuosta on vetää hernettä nenukkaan! Minusta on ihana kun naapurin pienet lapset äiteineen tulevat yhdessä ovelle virpomaan, tottakai haluan varustautua palkkakipolla. Omat lapset eivät halua pukeutua, muuten oltais mekin naapureiden ovilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään on monissa asioissa vielä valinnanvapaus, mistä tykkää ja mistä ei ja sen voi osoittaa teoilla tai sanoilla. Me emme avaa ovia noidille. Pupuille, tipulle ja enkeleille voisin vaikka avatakin, ne on suloisia ja ihania, noidat sen sijaan eivät ole, oli ne sitten vaikka 2-vuotiaita.

Vierailija
164/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies 35v kirjoitti:

Minä en hyväksy kerjäämistä, oli kerjäläinen sitten lapsi tai aikuinen. Ostakoot jokaiset vanhemmat omille pikku paskaperse äpärilleen karkit, ettei niitä tarvitse muilta kerjätä. Sitä paitsi nykyaikana on aika riskialtista päästää lapsi soittamaan tuntemattomien ovikelloa, koska siellä voi avaamassa joku, joka kaappaa lapsen omaan kotiinsa kenenkään huomaamatta ja käyttää tätä vaikka sitten seksiorjanaan seuraavat vuodet säilyttäen tätä jossain komerossa piilossa. Itse ainakin hakkaisin nyrkillä jokaista minun ovikelloa soittamaan tulevaa kakaraa.

Jälleen yksi jota kukaan ei ole tarpeeksi rakastanut. Sääli.

Vierailija
165/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia nykypäivänä kaikesta pahoitetaan mieli.. Silloin omassa lapsuudessa kun lähdettiin virpomaan, toiset avas ja toiset ei. Silloin kun ovea ei avattu, todettiin vain, että okei, ja seuraava. Eikä siitä tullut mitenkään paha mieli. Ois ollu ihan hirveetä jos mun porukat ois itkeny jossain netissä kuinka kauheita ihmiset on kun eivät avaa ovia virpojille.. :D Hei ihan oikeesti.

Vierailija
166/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä Tampereella kyllä avattaisiin. Itse olen odottanut eteisessä koko päivän, sianpotka tungettuna etureppuun ja kortsut käsissä. Miksei ovikello soi?

Vierailija
167/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kindereitä ja odotan virpojia. Nyt en kuitenkaan avannut ovea, koska tulin juuri suihkusta ja kuivaan nakuna hiuksiani.

Sopiiko tämä?

Meille kävi just näin. Oltiin varattu namia noitia varten ja oveen koputettiin, kun oltiin suihkunraikkaina pelkät pyyhkeet päällä. Mitä siitä olis tullu, ku kaks puolialastonta olis menny vastaanottamaan pikkuiset virpojat.... pelästyneet mukulat ja meille syyte.

Vierailija
168/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta saa olla avaamatta, jos siltä tuntuu. Avatkaa ovi vain, jos olette sellaisissa ruumiin ja sielun voimissa, niin että haluatte tulla virvotuiksi. Näin on parempi kaikkien kannalta. :)

Vierailija
169/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukku ylös jos odottelit virpomislahjojen kanssa kotona eikä kukaan tullut ja luet nyt tätä ketjua etkä ihmettele miksi ihmettelet vain mielenterveyspotilaiden määrää.. kuka oikeasti terve aikuinen saa raivareita lapsille jotka virpovat ???? Kuka?

Vierailija
170/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka valitatte "perhanan ovikelloa pimputtavista pennuista", ettekö muista omia lapsuuden virpomisreissujanne ja miten mukavaa teillä oli?  Miksi vanha perinne ottaa aivoon, kun kyseessä on vain yksi päivä?

Vierailija
171/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa minä en virponut ketään muita kuin sukulaisiani ja tuttaviani. En todellakaan mennyt mihin tahansa naapuriin pyhäpäivää häiritsemään. Eikä meillä käynyt virpojia muita kuin tuttavaperheiden lapsia, joiden vanhemmat tunnettiin ja virpomisesta oli vähän niin kuin sovittu.  Elin lapsuuttani varsinaissuomalaisessa pienehkössä kunnassa 1960- ja 1970-luvulla.

Omat lapseni eivät myöskään juosseet vieraissa talouksissa virpomassa. Virvottiin mummit ja kummit, joiden kanssa asiasta oli sovittu.

Joskus olen muistanut mokoman päivän ja ostanut jotain munia, joskus sattunut olemaan muuten vain jotain karkkia. Hedelmiä meillä on aina, mutta olen virpojien naamasta nähnyt, että eivät ole mieleisiä virpomispalkkoja. Itse toivoisin tänä vuonna että ei tulisi enää ketään - olen ollut koko päivän menossa ja hoitanut kaikenlaisia asioita, ei erityisen mukavia sellaisia. Ei ole iloinen mieli, enkä jaksaisi mitään. Eikä meillä ookaan muuta kuin niitä hedelmiä. Sori.

Vierailija
172/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä ymmärtää että suuri osa suomalaisista on köyhiä työttömiä, eläkeläisiä ja opiskelijoita. Ehkä voisitte laittaa lastenne mukaan hätäapuruokaa ja laittaa heidät jakamaan sitä ovelta ovelle sen sijaan että he vievät köyhien sapuskat.

Vai että lapset vievät köyhien sapuskat. :D Suklaapatukan korkeintaan. Välillä hävettää oll suomalainen..

En ehtinyt saada Kelasta päätöstä toimeentulohakemukseen, jolla hain rahaa virpomissuklaiden ostoon.

terveisin työtön

Vierailija
173/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valitatte "perhanan ovikelloa pimputtavista pennuista", ettekö muista omia lapsuuden virpomisreissujanne ja miten mukavaa teillä oli?  Miksi vanha perinne ottaa aivoon, kun kyseessä on vain yksi päivä?

Olen kasvanut seudulla, jossa puolet asukkaista oli savolaisia, puolet Karjalan evakoita. Meillä päin virpoivat ainoastaan karjalaiset ortodoksit toisiaan. Siihen perinteiseen tyyliin palmusunnuntaina pyhäpuvussa virpoivat, pääsiäisenä hakivat palkan. Me muut lapset emme virponeet eikä meillä käyty koskaan. 

En ymmärrä miksi ottaa niin kamalasti aivoon kun kaikki eivät avaa virpojille oveaan? Eivätkö vanhemmat kestä pettymyksiä eivätkä kestä lapsetkaan?

Vierailija
174/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi muutamat tutut naapurista, niinkuin ennenkin. Se on minusta ihan ok että lähipiirissä käydään. Mutta sitten on niitä joilla on hirveä kasa niitä oksia ja ihan bisnesmielellä ollaan liikkeellä. Okei onhan niissä risuissa nähty vaivaa ja asutkin on hienot, mutta silti vähän vierastan sitä "nyt tienataan" -asennetta mikä siitä huokuu.

Vierailija
175/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä  mikään typerä halloween ole. Mulla ei  ole velvollisuutta jakaa karkkia vieraille kakaroille jotka ilman lupaa soittelevat mun ovikelloani.Kasvata lapsesi paremmin!

Ööh... Halloween on vasta muutaman vuoden vanha juttu, kauppiaitten Amerikasta apinoima kulutusjuhla. Pääsiäisvirpominen on Suomessa satoja vuosia vanha perinne, ja siihen liittyy vastavuoroisuus. Sinä saat virpomista ja oksan, lapsi saa palkaksi munan.

Toki on aina ollut tapana, että jos ei halua virpomista, ei avaa ovea. Olen kasvattanut lapseni suomalaisiin perinnäistapoihin, myös virpomiseen, ja opettanut myös, että ei saa loukkaantua, jos joku ei avaa ovea. Siinä talossa ei vain silloin haluta virpomista, ja se oikeus on kaikille suotava. Ehkä on oltu yövuorossa ja halutaan nukkua, ehkä on unohdettu ostaa munia, ehkä on väsynyt ja tukka likainen tai mitä tahansa, ihmisillä on eri syitä olla avaamatta ovea ja se siitä. Sitten vain seuraavalle ovelle.

Meillä kyllä valikoidaan tarkkaan, kenen ovelle mennään. Käymme sukulaisissa, kavereilla ja niissä taloissa, joista on aiempina vuosina käyty meillä.

Vai on mielestäsi virpominen satoja vuosia vanha perinne. Älä viitsi puhua palturia. Virpominen levisi ympäri Suomen sotien jälkeen, kun siirtokarjalaiset toivat perinteensä mukanaan. Kyseessä on ortodoksiperinne, joka ei kuulu millään lailla luterilaiseen pääsiäiseen. Karjalassa palmusunnuntaita kutsuttiin virposunnuntaiksi, silloin käytiin virpomassa sukulaisille ja naapureille. Palkka haettiin sitten pääsiäisenä. Ei tullut kuuloonkaan mennä häiritsemään ventovieraita.

Minulle oli 80-luvulla yllätys, kun oveni takana seisoi vieraita lapsia virpomavitsojen kanssa. Omassa lapsuudessani 60-luvulla ei käyty virpomassa, enkä nähnyt virpojia nuoruudessanikaan 70-luvulla. Eli on melko nuori tuo "satoja vuosia vanha" perinne.

Vierailija
176/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos meillä päin ei virpojia ole. Toki tänään ei myöskään olla oltu juurikaan kotona, aamusella yhdeksän aikaan lähdettiin liikkeelle ja hetki sit kotiuduttiin :)

Vierailija
177/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tänään ketään kotona 12-17. Muuten kyllä on avattu ovo ja palkittu virpojat.

Ja jos herkut on unohtuneet ostaa niin on mielestäni parempi olla avaamatta ovea. Kyllä useimmilla seuduilla lapsille riittää paikkoja missä on varattu karkkia. Mutt ei ketään voi velvoittaa ostamaan suuria määriä herkkuja ja päivystämään kotona.

Vierailija
178/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin innolla virpojia, mutta yhtäkään ei näkynyt :(

itselläni ei lapsia ole ja olen köyhä opiskelija, mutta kyllä minultakin sen verran rahaa löytyy, että muutamat suklaamunat sain hankittua. Olisihan tuo ollut mukavaa, jos edes joku olisi tullut virpomaan :(

Vierailija
179/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole avanneet tänään ovea virpojille, koska he eivät ole soittaneet ovikelloamme. Kyllähän tässä omat läskit lisääntyvät, kun joudumme syömään nuo kaikki suklaamunat itse.

Vierailija
180/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut yhtään pikkunoitaa. :( Olisi ollut kindereitä... Ja muuten oltiin kotona paitsi käytiin äänestämässä klo 13-14. Harmittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan