Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Toista oli silloin, kun olin lapsi. Meitä oikein odoteltiin!
n45v
Niinhän sinä haluat sen muistaa...
En avaa ovea koska minua ei voisi vähempä kiinnostaa kenenkään äpärät, jotka tulevat kerjuulle vaikka olisi kuinka hienosti koristellut oksat ym. En lapsenakaan ymmärtänyt virpomista, mielestäni on moukkamaista kerjätä ovelta ovelle karkkien ja rahan toivossa. Ihan aikansaelänyt perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.
Come on, mistahan ne lapset ovat saaneet taman loistoidean menna soittelemaan ovikelloja sunnuntaina? Eikohan ne ole vanhemmat, jotka lapselle opettavat, etta nyt puetaan kivat vaatteet ja maalataan naama ja tehdaan risuista hienoja?
Syyttava sormi kaantyy itseesi pain. Yksikaan lapsi ei noin vain keksi noin typeraa ideaa!!
Syyttävä sormi voi joskus osoittaa myös naapureita. Itse asuin lapsena seudulla, jossa ei oltu virpomisesta kuultukaan. Kun aikuisena menin naimisiin ja sain lapsia, ja muutettiin pohjanmaalle asumaan niin kas kummaa. Naapurit ihmetteli pääsiäisen aikaan, miksi meidän lapset ei käyneet virpomassa. Ei ollut tullut mieleenikän päästää lapsia "kerjäämään". No seuraavana pääsiäisenä päästin, koska naapurit niin kovasti painosti ja vannotti, että meidänkin lasten on tultava virpomaan. Täällä kyllä naapureiden lapsia odotetaan virpomaan ja jos asukkaat ei ole kotona, jätetään karkkikori odottamaan virpojia. Niin toivottuja virpojat on täällä meillä päin.
Minun tyttöni ei ainakaan ole röyhkeä ja ahne. Odotti tätä kuin kuuta nousevaa. Vitsat haettiin rannasta ajat sitten ja koristeltiin huolella päivien ajan.
Ekaa kertaa oli nyt virpomassa, otti päiväkotikaverin mukaan. Tytsyjä jännitti ihan julmetusti.
43 asunnosta oven avasi seitsemän. Itku meinasi tytöillä päästä kun eka näytti siltä ettei kukaan avaa..
No mutta, voi sitä riemua kun ovi avattiin ja olivat onnellisia, lausuivat lorun ja saivat suklaamunat, kiittivät ja toivottivat hyvää päivänjatkoa.
Olivat niin innoissaan että ihan tärisivät.. Miinukset huonosti käyttäytyville naapurin tytöille (n.10-11-vuotiaita) jotka tirskuivat ja seurasivat tyttöjä, nauraa räkättivät kun nämä ääni väristen lausuivat virvon varvon-lorun. Vihelsin siinä vaiheessa pelin poikki, ymmärsivät mennä muualle ilkkumaan.
Jos jotain opin, niin avaan itse ainakin kaikille virpojille oven tästä eteenpäin ja jatkossa tyttö käy virpomassa mummolansa alueella. Eli siellä missä lapsuudenkotini on ja sieltä kylältä tunnen kaikki, tiedän kenelle voi mennä virpomaan, kenelle ei ja suurin osa sukulaisistani asuu samalla paikkakunnalla myös.
Kuitenkin ihanaa että osa avasi, tuli muksuille hyvä todella hyvä mieli :)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te vastaajat koskaan olleet lapsia? Kyllä tää on tosikko kansa! Ihan hävettää teidän puolestanne.
"Te vastaajat" taitaa viitata aiemmin kirjoittaneisiin kirjoittajiin, ja minä en kuulu heihin, sillä tämä on vasta ensimmäinen repliikkini tässä ketjussa, mutta olen samaa mieltä näiden aikaisempien kanssa, jotka eivät kaipaa virpojia ovilleen, ja jos olisin kirjoittanut tänne jo ennen tätä, olisin kirjoittanut juuri samalla tavalla kuin nuokin vastaajat, joiden puolesta häpeät, ja siksi uskaltaudun nyt tässä myös vastaamaan esittämääsi kysymykseen:
Olen ollut lapsi n. 42-32 vuotta sitten, enkä virponut itse enkä liioin kaivannut tulla silloinkaan toisten virpomaksi.
Silloin ei muuten ainakaan täällä päin Suomea kukaan tiennyt mistään virpomisesta mitään, ja niin asiain pitäisi olla nytkin.
Onneksi asumme alueella jossa selvästi odotetaan virpojia, liki jokainen ovi aukesi ja palkkiona on nyt valtava määrä munia ym. Meillä lapset kyllä kysyy että saako virpoa. Viime pääsiäisenä taisi yksi sanoa, että ei ja tämä oli lapsille ihan ok kun oli selitetty ettei kaikki välttämättä tykkää. Taidan asua täällä mummoksi saakka ja toivoa että perinne jatkuu. Me siis myös itsekin varaamme virpojille jotain pientä.
justsayno kirjoitti:
En avaa ovea koska minua ei voisi vähempä kiinnostaa kenenkään äpärät, jotka tulevat kerjuulle vaikka olisi kuinka hienosti koristellut oksat ym. En lapsenakaan ymmärtänyt virpomista, mielestäni on moukkamaista kerjätä ovelta ovelle karkkien ja rahan toivossa. Ihan aikansaelänyt perinne.
Aina kun joku kutsuu lapsia "äpäröiksi" katoaa koko mielipiteeltä uskottavuus.
Vierailija kirjoitti:
Ovikooditalo. Laitoin oven väliin esteen, jotta pysyi auki. Teippasin oveen lapun
"Virpojat, tervetuloa!" Odotin kotona Mignon-munien ja lahjojen kanssa. Ketään ei kuulunut. Menin alas katsomaan. Ovi oli kiinni ja lappuni revitty irti.
Voi kurja, kiva ele ja jonkun katkerikon piti pilata se! Asun kans kerrostalossa ja ois niin kiva jos kävis virpojia, mut ei tänne ole paria oman talon lasta lukuun ottamatta muita ilmestynyt, meillä ei oo edes alaovi lukossa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön Facebook-sivuilla eräät ovat ilmoittaneet, milloin heille saa tulla virpomaan. Minusta tämä on erittäin ok. Monet ovat viikonloppuisinkin hereillä ja pukeissa jo ennen puolta päivää ja jotkut suorastaan toivovat virpojia. Sitten on ne, jotka on yöpaidassa melkein koko päivän, relaavat vaan eivätkä edes muista että pahus, nyt on se virpomispäivä. Helpompi säästää itsensä nololta tilanteelta, kun ei mene yöpaidassa ovea avaamaan tyhjin käsin.
Kannatan tällaista etukäteen sopimista, että sovitaan naapureiden kanssa kenelle voi mennä virpomaan. Näin saadaan ratkaistua tämä kohtaanto-ongelma. Monet odottavat virpojia herkkujen kanssa, mutta virpojia ei vaan näy.
Tuo toimii korkeintaan vain osaan oman taloyhtiön lapsiin. Vai kunka moenen taloyhtiön FB sivuja sinä seuraat säännöllisesti?
Isossa taloyhtiössä toimii hyvin. Riittävästi on paikkoja missä käydä virpomassa oman yhtiön lapsille, muut eivät ovikoodeista johtuen edes voi tulla virpomaan.
En avaa ovea, koska ei ole mitään annettavaa. Kivempi niin, kuin avata ja tuottaa pahempi pettymys virpomisen kieltämisellä. Aiempina vuosina olen avannut, koska olen ollut varautunut karkeilla, mutta tänä vuonna ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttöni ei ainakaan ole röyhkeä ja ahne. Odotti tätä kuin kuuta nousevaa. Vitsat haettiin rannasta ajat sitten ja koristeltiin huolella päivien ajan.
Ekaa kertaa oli nyt virpomassa, otti päiväkotikaverin mukaan. Tytsyjä jännitti ihan julmetusti.
43 asunnosta oven avasi seitsemän. Itku meinasi tytöillä päästä kun eka näytti siltä ettei kukaan avaa..
No mutta, voi sitä riemua kun ovi avattiin ja olivat onnellisia, lausuivat lorun ja saivat suklaamunat, kiittivät ja toivottivat hyvää päivänjatkoa.
Olivat niin innoissaan että ihan tärisivät.. Miinukset huonosti käyttäytyville naapurin tytöille (n.10-11-vuotiaita) jotka tirskuivat ja seurasivat tyttöjä, nauraa räkättivät kun nämä ääni väristen lausuivat virvon varvon-lorun. Vihelsin siinä vaiheessa pelin poikki, ymmärsivät mennä muualle ilkkumaan.Jos jotain opin, niin avaan itse ainakin kaikille virpojille oven tästä eteenpäin ja jatkossa tyttö käy virpomassa mummolansa alueella. Eli siellä missä lapsuudenkotini on ja sieltä kylältä tunnen kaikki, tiedän kenelle voi mennä virpomaan, kenelle ei ja suurin osa sukulaisistani asuu samalla paikkakunnalla myös.
Mulla tulee susta oma äitini mieleen, hirmu kiva kuulla et jotkut vanhemmat jaksaa vielä nähdä vaivaa sen eteen et lapset sais osallistua hauskaan perinteeseen!
Ja hyi noita jotka ei avanneet!
Minä varasin ison kasan kolikoita ja pääsiäismunia virpojille. Harmi ettei kukaan ole käynyt. :( Tosin ymmärrän kyllä, tässä taloyhtiössä asuu vähän epämääräistä porukkaa, mutta myös lapsiperheitä.
Viime vuonnakaan ei käynyt kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olivat niin innoissaan että ihan tärisivät.. Miinukset huonosti käyttäytyville naapurin tytöille (n.10-11-vuotiaita) jotka tirskuivat ja seurasivat tyttöjä, nauraa räkättivät kun nämä ääni väristen lausuivat virvon varvon-lorun. Vihelsin siinä vaiheessa pelin poikki, ymmärsivät mennä muualle ilkkumaan.Jos jotain opin, niin avaan itse ainakin kaikille virpojille oven tästä eteenpäin ja jatkossa tyttö käy virpomassa mummolansa alueella. Eli siellä missä lapsuudenkotini on ja sieltä kylältä tunnen kaikki, tiedän kenelle voi mennä virpomaan, kenelle ei ja suurin osa sukulaisistani asuu samalla paikkakunnalla myös.
Harmi että asut taloyhtiössä jossa on noin ilkeitä lapsia, siis nuo tytöt jotka ilkkuivat. Suosittelen muuttamaan johonkin lapsiystävällisempään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
kertoisitko missä maassa lapset lähetetään sunnuntaiaamuna naapureiden oville pimpottamaan?
eikö riitä että virvotaan omat vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät?
Joku soitti ovikelloa klo 8 ja herätti minut, en todellakaan avannut. Seuraavat tulivat järkevään aikaan klo 10.30 ja saivat suklaamunat.
Olen työtön ja yritän säästää jokasen ropon itseeni. Ei ole rahaa eikä herkkua annettavaksi. Käykö lapselle sitten jokin vanha esine, mitä en tarvitse? vaikka lukukirja, kynttilä tai pieneksi menneet housut, jos vaikka isompana sitten niitä käyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommentit kertoo kaiken suomalaisuudesta. Että mua sapettaa tää masentava kansa ja moukkamainen kulttuuri.
Asiassa on kaksi puolta: On lapsille mukavaa, kun saavat paljon suklaata ja varsinkin rahaa. Silloin aikanaan kun meidän lapset kävivät virpomassa, monet avasivat ovensa, ja illalla oli kori täynnä. Pajunoksien kerääminen ja koristaminen oli mukavaa sekin, vaikka
sen touhun jäljiltä oli koti roskan vallassa. Palmusunnuntaina aamuna oli "meikkitaiteilijalla" tärkeä homma, ja noitien asutkin valittiin huolellisesti. - Oi niitä aikoja!
Nykyään eivät kaikki uskalla päästää lapsiaan ainakaan vieraisiin koteihin, minkä ymmärrän kyllä.
Sitten on oven takana ehkä joku tosiköyhä, jolla ei kerta kaikkiaan ole varaa ostella virpojille makeisia.
Itse olin uimahallissa ja vaalikadulla iltapäivään asti, joten en tiedä kävikö täällä lapsia ovikelloa soittamassa.
On ollut sellaisia vuosia, ettei ole meidän rapussa kukaan käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön Facebook-sivuilla eräät ovat ilmoittaneet, milloin heille saa tulla virpomaan. Minusta tämä on erittäin ok. Monet ovat viikonloppuisinkin hereillä ja pukeissa jo ennen puolta päivää ja jotkut suorastaan toivovat virpojia. Sitten on ne, jotka on yöpaidassa melkein koko päivän, relaavat vaan eivätkä edes muista että pahus, nyt on se virpomispäivä. Helpompi säästää itsensä nololta tilanteelta, kun ei mene yöpaidassa ovea avaamaan tyhjin käsin.
Kannatan tällaista etukäteen sopimista, että sovitaan naapureiden kanssa kenelle voi mennä virpomaan. Näin saadaan ratkaistua tämä kohtaanto-ongelma. Monet odottavat virpojia herkkujen kanssa, mutta virpojia ei vaan näy.
Tuo toimii korkeintaan vain osaan oman taloyhtiön lapsiin. Vai kunka moenen taloyhtiön FB sivuja sinä seuraat säännöllisesti?
Eikö se omassa taloyhtiössä kiertäminen riitä? Ei me silloin 70-luvullakaan saatu käydä kuin oman talon naapureita virpomassa ja ihan hyvin se meille riitti.
Taloyhtiö oli vieläpä aika pieni, eikä kyllä kaikkien ovikelloja uskallettu edes soittaa, kun pari naapuria tuntui pienistä lapsista niin pelottavilta. Aina oli niitä, jotka eivät olleet muistaneet varautua, mutta jos he antoivat vaikka 20 penniä rahaa, niin olimme jo hurjan iloisia pikkunoitia. Jos jotkut eivät avanneet ovea, niin ei siitä pahastuttu. Muistan itse penskana pahastuneeni enemmän sillä kerralla, kun yksi mies avasi oven mutta kieltäytyi virpomisesta. Näin jälkikäteen olen tietenkin tajunnut, että kohteliaasti hänkin toimi. Ylipäätään muutamaa naapuria sitä virpomassa käytiin ja palkkakertymä oli tyyliin muutama karkki, hedelmä, pari keksiä ja pikkukolikoita korin pohjalla. Riitti siitäkin hetkeksi naposteltavaa sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Toista oli silloin, kun olin lapsi. Meitä oikein odoteltiin!
n45v
En tiedä oliko sinun, mutta monen saman ikäisen ja vanhemmankin kohdalla lapsuus oli vaatimattomampaa. Itse en ole koskaan saanut viikkorahaa, eikä meillä kolmella sisaruksella ollut omaa huonetta. Mitään varsinaisia karkkipäiviä ei ollut. Nyt ovemme taakse tuli samassa pienkerrostalossa asuvia lapsia kaksi + 5 heidän kaveriaan. Yllätyin vähän heidän ryhmävierailustaan😶 Lähtiessään sitten kiitokseksiko oli tarkoitettu, heittelivät runsaasti karkkipapereita pihalle. Taloyhtiössämme siivoamme piha-alueemme itse. 2018 en avaa, jään vilttikerhoon ja nautin viikonlopusta.
Missä tällaista on? :D Niin ja mikä tai kuka on "virvottaja"? Virpojien pomo, joka pakottaa kiertämään ovelta ovelle? :D