Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
61/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa ei lapset kerää yhtäkään hymyä julkisilla paikoilla. Jossain Espanjassa niitä tulee yhdellä kauppareissulla kymmenen. Sitten isompana ihmetellään, miksi Jeppe juo ja hyppää junan alle. Joskus haluaisin muuttaa täältä vaikka edes Ruotsiin, missä lapsia kohdellaan täysin eri asenteella.

No sanoista tekoihin sitten vaan, toimi äläkä uikuta.

En ole kommentin kirjoittaja mutta samoilla linjoilla. Toi ei ollut mitään "uikutusta" vaan ihan asiallinen ja paikkansa pitävä toteamus. Jos olisikin ihan helposti toteutettava juttu niin mäkin mielelläni muuttaisin täältä pois mutta siinä on niin monta muuttujaa matkalla että saa nähdä toteutuuko.

Vierailija
62/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!

Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.

Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei  ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vastaan vain siunattuja oksia.

Vierailija
64/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun kommentit kertoo kaiken suomalaisuudesta. Että mua sapettaa tää masentava kansa ja moukkamainen kulttuuri.

Voi olisipa meilläkin irakilainen kulttuuri.

Vierailija
65/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset sai käydä vaan oman taloyhtiön ovilla virpomassa. Ja niin käy näköjään muidenkin naapureiden. Tuttuja ollan pääosin kuitenkin.

Vierailija
66/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa ei lapset kerää yhtäkään hymyä julkisilla paikoilla. Jossain Espanjassa niitä tulee yhdellä kauppareissulla kymmenen. Sitten isompana ihmetellään, miksi Jeppe juo ja hyppää junan alle. Joskus haluaisin muuttaa täältä vaikka edes Ruotsiin, missä lapsia kohdellaan täysin eri asenteella.

Tämä on totta. Me vietämme vuosittain Italiassa pitkiä aikoja ja aina kun palaa Suomeen niin tämä ilmiö iskee vasten kasvoja. Ei taida oikein koskaan tähän tottua vaikka se ei yllätyksenä tulekaan. Olen myös huomannut että tämä käytös ja asenne jotenkin tarttuu. Itsekin muutun tahtomattani vetäytyvämmäksi ja jotenkin ahdistuneemmaksi Suomessa. Italiassa on helpompaa olla avoin ja iloinen kun ympäristökin on sitä.

Meillä on pitkä talvi ja melankolinen luonteenlaatu, sekä aivan ylikehittynyt vaatimattomuus. Mutta kun katsotaan sitä, kuinka olemme nousseet itsenäisyyden aikana sodista huolimatta kehitysmaasta maailman kärkimaiden joukkoon todella monella mittarilla, niin täytyy todeta, että osaamme ainakin yhteiskuntana pitää toisistamme huolta paljon paremmin kuin vuosituhantisen korkeakulttuurin Italia. Toivottavasti näin jatkossakin.

Totta tämäkin mutta jotenkin surullista kun lopultakin olisi vaan ihmisten omasta asenteesta kiinni että saataisiin vähän iloisempi ja myönteisempi ilmapiiri. Muuten kyllä Suomi on monella tavalla ihana maa mutta juurikin tämä melankolisuus on niin ahdistavaa mutta sille kai ei mitään voi.

Vierailija
67/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ei virvottu (Kainuussa). Ensimmäisen kerran "törmäsin" virpojiin kun Turussa asuessamme näin niitä kadulla. Sitten muutimme Raisioon, jossa virpojat pääsivät yllättämään eikä mulla on ollut varattu mitään.

Omat lapseni ovat täällä Helsingissä virponeet tuttuja ja tuntemattomia. Kummeja ei ole ja mummut asuivat 600km ja 850km päässä kuten muutkin sukulaiset. Ei huonoja kokemuksia. Itse odotan virpojia. Kävin äänestämässäkin jo klo 9, jotta olen valmiita vastaanottamaan virpojat.

Vierailija
68/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisiä maahanmuuttajia.

Vierailija
69/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa oveen lappu, jossa lukee "ei virpojia" Simple.

70/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan ok, jos joku jättää oven avaamatta. Ei kai sitä voi ihmisiä pakottaa virpomispalkkioita ostamaan, jos ei omasta tahdosta halua tai pysty.

Meille virpojat ovat tervetulleita ja niitä onkin tänä vuonna yllättävän paljon käynyt nyt jo aamupäivän aikana.

Vierailija
71/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka vuosi odottanut, mutta ei ole tullut :( itsekin kävin lapsena ysärillä virpomassa , ja tuli aina paljon karkkia ja laitettiin kunnon vermeet aina päälle. Hauskaa oli!

Vierailija
72/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettymykset kasvattaa.

En ole varannut mitään palkkaa virpojille, joten parepi vaan olla avaamatta ovea.

Vierailija
73/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin virpomassa pieninä, ehkä ehkä jotain alle 12 v asti. Vitsiksi tehtiin pieteetillä siitä lähtien, kun pajunkissa puhkesivat. Kaverin kanssa pukeuduttiin noidiksi, iso kahvipannu, luudat ja kissa mukaan, ja jossain vaiheessa myös pienemmät sisarukset. Kierrettiin meidän kylällä kotejamme lähinnä olevat kadut, jolloin kaikilla oli omat "alueet". Kukin heitti oman loitsunsa ja palkat saatiin saman tien: suklaamunat, vähän karkkia tai muutama kolikko. Ja hauskaa oli! Sitä en muista, avattiinko aina ovi tai lyötiinko nenän edestä kiinni, joten traumoja ei jäänyt.

Vierailija
74/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te perinteen perään huutajat: perinne on virpoa vain tuttuja, ja hakea palkka viikkoa myöhemmin. Tämä sopinee lähes kaikille oikein mainiosti. Eli jos kyselette perinteiden perään, niin noudattakaa hyvät ihmiset niitä itse!

Se palkan hakeminen viikkoa myöhemmin koskee vain Pohjanmaata, joten pitäkää se ihan omana tietonanne.

Ja sehän se vasta rasittava tapa on: ovikello kilisee kahtena päivänä. Ja pidättekö kirjaa virpojista, jotta tiedätte varmasti antaa palkan oikeille henkilöille? Ettei vain tule palkkaa noutamaan sellainen, joka ei  ole virponut? Ja Helsingissä tuo ei toimisi ollenkaan: "kaikki" lähtevät pääsiäisenä maalle sukuloimaan joten pääsiäislauantaina saisi soitella tyhjien kotien ovikelloja ja palkat jäisi saamatta. Toista se on Pohjanmaalla, jossa kaikki jököttävät kaiken aikaa omissa poteroissaan.

Eli se perinne ei ollutkaan peruste tälle nykytavalla, niinpä niin. Tämä "käydään läpi tuntemattomien ovet" EI OLE IKINÄ OLLUT PERINNE, MISSÄÄN! Siksi sitä on ihan turha perustella minään perinteenä.

Sitäpaitsi, kyllähän jokainen ne TUTUT lapset muistaisi, että kuka kävi. Perinne kun oli virpoa VAIN TUTUT. Kumma tapa ihmisillä poimia perinteistä vain ja ainoastaan ne itselle sopivat asiat, hermostua kun kaikki eivät tykkääkään tästä uudesta, itse koostetusta tavasta, ja sitten vielä kehtaavat puolustella tätä itse keksimäänsä rusinat-pullasta-tapaa "perinteillä". Surkuhupaisaa.

Vierailija
75/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapset kysymään saako virpoa ja kiitos kun saa jotain.

Vierailija
76/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muistin että olisihan mulla ollut antaa tosin ei suklaamunia mutta kolikoita.

Vierailija
77/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Oon täällä penkittämässä vaimoa ja haluat että tuun kulli pystyssä avaamaan lapsille ovea? 

Ei hyvää päivää. 

Vierailija
78/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mennyt avaamaan, mutta en ehtinyt saada housuja jalkaan kun jo lähtivät :( Tänne jään vielä odottelemaan suklaamunieni kanssa josko muita tulisi..

Vierailija
79/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista oli silloin, kun olin lapsi. Meitä oikein odoteltiin!

n45v

Sama täällä. Ei tarvitse enää ihmetellä mistä kaikki mt-ongelmat johtuu. Suomalaiset ovat hirveän kireetä sakkia nykyään.

Lisäksi täytyy todeta, että kansamme saisi kultamitalin valittamisesta. Pahimpia ovat päälle 50 v naiset. Just joku nainen tuli parkkihallissa huutamaan, kun pysähdyimme vain vaihtaaksemme kuskia. Emme olleet edes kenenkään tukkeena. Vain hallin sivuun pysähdyimme sen verran et lennosta vaihdoimme ajajaa. Hankkikaa elämä!

Vierailija
80/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, vaan nimen omaan tähän Palmusunnuntain virpomisperinteeseen kuuluu, että palkka haetaan pääsiäissunnuntaina. Ja virvotaan vain tuttuja, eikä pukeuduta naamiaisasuun vaan pyhäpukuun.

Pohjanmaalla sitten taas pikkutrullit kiertelevät lankalauantaina. Ihan eri perinne, eikä siihen alun perin kuulunut pajunoksien kanssa heilumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi