Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?
Kommentit (363)
Kohdunulkoinen raskaus, joka oli räjäyttänyt munajohtimeni. Vatsaontelossa oli lisäksi pari litraa vuotanutta verta.
Minulla oli vähän huono olo. Ei ollut edes nuhaa tms. mutta muuten sellainen väsynyt olotila. Fyysinen ja henkinen jaksaminen oli vähentynyt. Soitin ambulanssin, se onneksi kyyditsi minut päivystykseen niin ei tarvinnut itse taksia maksaa. Sain sairaalassa ensin illalla banaanin, mustikkamehua ja voileipiä. Sain myös katsella sairaalan tabletista Netflixiä. Aamulla sain täyden aamupalan kaurapuuroineen ja appelsiinimehuineen, lukuisine leipineen ja leikkeleineen. Päivystyksessä on turvallista käydä, suosittelen kaikille joilla on vähänkin oireita flunssasta tai pahoinvoinnista.
Nuorena kadotin piilolinssin silmään. Näin siis näkökentässä että linssi rullaantui ja liikkui luomen alle. Lääkäri yritti löytää sitä, mutta eihän sitä näkynyt missään. Lopulta lääkäri päätyi siihen että sen on täytynyt pudota silmästä. Hävetti.
Parin päivän päästä silmästä tuli hyytelöitynyt piilolinssirulla. Harmitti etten voinut käydä näyttämässä sitä lääkärille :-)
Terkkariin soitin 5-v. lapsen atooppisesta ihottumasta, niin neuvottiin menemään päivystykseen :O No ei kyllä menty, otin sen kiireettömän ajan. Ihottuma oli pahana, mutta ei nyt NIIN pahana.
Vierailija kirjoitti:
Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.
Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.
Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.
En ole koskaan käynyt päivystyksessä.
-n39
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kadotin piilolinssin silmään. Näin siis näkökentässä että linssi rullaantui ja liikkui luomen alle. Lääkäri yritti löytää sitä, mutta eihän sitä näkynyt missään. Lopulta lääkäri päätyi siihen että sen on täytynyt pudota silmästä. Hävetti.
Parin päivän päästä silmästä tuli hyytelöitynyt piilolinssirulla. Harmitti etten voinut käydä näyttämässä sitä lääkärille :-)
Niin ja olisit vienyt lääkärin työaikaa lisää? Jos piilolinssi ei aiheuta hankausta ja haavaumia silmään, se voi hyvin olla luomen alla seuraavaan arkipäivään! Ei päivystykseen tarvitse mennä.
Korvatulehdus. Alkoi juuri joulun alla ja seuravaan arkipäivään oli pitkät tovit. Kipu oli sen verran kova etten nukutuksi saanut. Lopulta jouduinkin syömään monta ab-kuuria ja muutaman viikon päästä puhkaistiin tärykalvo korvalääkärin toimesta.
"Eihän kurkkukipuun mikään särkylääke tepsi! Sen sijaan REILUSTI strepsilssii, niin tulee siedettäväksi"
Höpöä taas. Särkylääke on kurkkukipuun erittäin hyvä, paljon parempi kuin karkkiin verrattava strepsils. Aina ei tietysti edes särkylääke auta, jos tilanne on paha.
Flunssa. Piti saada lääkärintodistus työnantajalle tai olis tullu potkut. Työterveysei siihen kellonaikaan ollut käytettävissä. Olusin mielummin ollut 39 asteen kuumeessa kotona sitä potemassa, kun tuntitolkulla postannut päivystyksessä narkkareiden joukossa. Kyllä v.tutti
Naukkailin pikakahvia puoli vuotta, sitten toinen silmä alkoi punoittaa ja särkeä, mitään roskaa ei löytynyt, vaihdoin normi suodatinkahviin. Lääkäri kysyi mitä vasten tulit?
Tikattava avohaava.
En koskaan käy minkään flunssien tai nuhakuumeiden takia lääkärissä. Jos haluaa pysyä terveenä, niin lääkäreitä kannattaa välttää.
Leikkauksen jälkeen nousi yllättäen yli 38 asteen kuume. Burana+panadoli kombolla ei mitään vaikutusta... vaan jatkoi vain nousemista. Noudatin kotiutusohjeita (yli 38 asteen kuumeesta pitää hakeutua päivystykseen) ja lähdin päivystykseen illalla. Eipä siitä mitään hyötyä ollut, kun ei tulehdusta löytnyt. Kotona aloin sitten oksentaa ja oksensin seuraavat pari vuorokautta +ripuli. Noron sain varmaankin sairaalan vuodeostastolta(jossa hengailin leikkauksen jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.
Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.
Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.
Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.
Murtunut sormi. Tapaturma sattui lauantaiaamuna ja soitin ensin terveyspalvelunumeroon, että voinko odottaa maanantaihin, jolloin voisin mennä työterveyslääkäriin. Ei kuulemma voinut vaan päivystykseen heti.
Vietin koko lauantaipäivän Hartmanin päivystyksessä kuullakseni, että sormi on tosiaan murtunut ja se leikataan viikon kuluttua. Sormen tueksi laitettiin klipuilla kiinnittyvä metallinen lasta.
En ymmärrä, miksi käskettiin mennä päivystykseen, kun leikkausaika annettiin viikon päähän, eikä muuta tehty. Saman kai olisi voinut todeta pari päivää myöhemminkin.
Flunssa. Sairaslomatodistusta hakemaan.
Pojan pään liimauttamassa.. Olisi varmaan parantunut liimaamattakin, mutta hoitaja kyllä sanoi, että hyvä kun tulitte. Toisen kerran vein lapsen kun oli alle 1v, ja oksentanut monta päivää ja alkoi vaikuttaa kuivuneelta..