Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?

Vierailija
07.04.2017 |

Otsikko

Kommentit (363)

Vierailija
201/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetilliset ilmavaivat; luulin saaneeni keskenmenon.

Vierailija
202/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.

Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.

Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.

Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.

Opettele lukemaan. En kyseenalaistanut vti-oireiden vuoksi ensiapuun hakeutumista, vaan sitä että oletetaan jatkotutkimuksia ja lähetteitä tippuvan ihan vain "kyllämunmielestäpitääsaada"-asenteella. Kun pissatulehdusta ei ollut niin virtsaamiskipu ei liene kuolemaksi vaan voidaan hakeutua ihan ajanvarauksella lääkäriin. Juuri näiden tapausten takia päivystys kuormittuu! Menkää ravintolaan tai yksityiselle jos haluatte valita listalta mitä mieleen sattuu juolahtamaan. En muuten ole edes alalla mutta ehkä sitten sattunut syntymään maalaisjärjellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivitulehdus

Vierailija
204/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume. Se olikin leikkauksen jälkeinen haavainfektio, selvisi siellä. Eli ei ihan pikku juttu.

Vierailija
205/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipuin hevosen selästä

Vierailija
206/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvatulehdus, olin raskaana joten saatoin ehkä ylireagoida? En tiedä, mutta tarvitsin myös saikkulapun töihin. Päivystykseen jouduin mennä samana päivänä, koska lähdin kesken työpäivää pois ja terveyskeskukseen en saanut aikaa enää.

Korvatulehdukseen saa yleensä melko akuutin ajan, joten minusta et ylireagoinut.

Tosin voisin kiinnittää huomioni tuohon saikkulappuun, mikä on yksi syy päivystyksien ruuhkautumiseen. Jos lähdit töistä kesken päivän ja vielä raskaana, niin eikö se jo kerro ettet ole työkuntoinen. Todistuksen olisit voinut hakea vaikka aamulla sieltä tervkeskuksesta...

Korvatulehdus ei todellakaan ole akuutti sairaus.Nykyisin ei edes välttämättä määrätä enää antibiootteja.

Vierailija
207/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Ei hengenvaarallinen, ei vakava mutta se kipu on niin lamaava et yksin ilman apua ei pärjäis. Normaalit särkylääkkeet ei auta.

Vierailija
208/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon syy. Oireet oli sydänkohtauksen oireet mutta sydänkohtausta ei ollut. 

Mitään hoitotoimenpiteitä ei tehty kun laite sanoi että ei ole mitään näyttöä että mitään kohtausta olisi koskaan etes ollut ja lähdin takas nukkumaan. 

Mikähän lie. 

Vierailija
209/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume. Työnantajalla ei ollut terveyshuoltoa ja sunnuntai iltana piti saada sairaslomatodistus.

Päivystyslääkäri sanoi, että ensi kerralla mene omalle terveysasemalle. Kerroin, että aina kun tarvitsen vain sairasloma todistusta, oma terkkari tarjoaa aikaa vasta kahden viikon päähän. Tästä aikaa jo n. 15 vuotta.

Vierailija
210/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvatulehdus, olin raskaana joten saatoin ehkä ylireagoida? En tiedä, mutta tarvitsin myös saikkulapun töihin. Päivystykseen jouduin mennä samana päivänä, koska lähdin kesken työpäivää pois ja terveyskeskukseen en saanut aikaa enää.

Korvatulehdukseen saa yleensä melko akuutin ajan, joten minusta et ylireagoinut.

Tosin voisin kiinnittää huomioni tuohon saikkulappuun, mikä on yksi syy päivystyksien ruuhkautumiseen. Jos lähdit töistä kesken päivän ja vielä raskaana, niin eikö se jo kerro ettet ole työkuntoinen. Todistuksen olisit voinut hakea vaikka aamulla sieltä tervkeskuksesta...

Älä puhu ka*kaa. Korvatulehdus EI ole syy mennä Päivystykseen eikä sen syyn takia anneta aikoja päivystykseen, ei aikuisen tulehdukaeen eikä lapsen.

Tämä on myös sanottu päivystyksessä, kun olen tätä kysynyt.

Tässä esimerkiksi erään kaupungin (Tampereen) ohjeistus:

"Kiireetön päivystyskäyntiä vaativa tilanne

Kiireettömässä tilanteessa ota päiväaikaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Tavanomaisia päivystysluonteisia terveysasemilla hoidettavia vaivoja ovat esimerkiksi:

äkilliset hengitystietulehdukset

selkäkivut

nyrjähdykset

lasten korvatulehdukset.

aikuisen korvakipu."

http://www.pshp.fi/fi-FI/Paivystys/Olenko_paivystyspotilas

Vierailija
211/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu ka*kaa. Korvatulehdus EI ole syy mennä Päivystykseen eikä sen syyn takia anneta aikoja päivystykseen, ei aikuisen tulehdukaeen eikä lapsen.

Kiireettömässä tilanteessa ota päiväaikaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Tavanomaisia päivystysluonteisia terveysasemilla hoidettavia vaivoja ovat esimerkiksi:

selkäkivut

nyrjähdykset

lasten korvatulehdukset.

aikuisen korvakipu."

Kuka on kirjoittanut tämän Tampereen ohjeistuksen:

"Kiireetön päivystyskäyntiä vaativa tilanne"?!

"Ammattimiehet" asialla! Kiireetön ja päivystyskäyntiä vaativa siis KUMOAVAT toisensa.

Äly hoi. Onko tämä siis kiireetön VAI päivystystä vaativa oire!?

Samassa lauseessa

Kiireetön = ei päivystykseen

Päivystyskäyntiä vaativa = päivystykseen

Iltalehden tasoista tekstiä 😕

Vierailija
212/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

selkäkivut

nyrjähdykset

lasten korvatulehdukset.

aikuisen korvakipu."

"Ammattimiehet" asialla! Kiireetön ja päivystyskäyntiä vaativa siis KUMOAVAT toisensa.

Samassa lauseessa

Vierailija
213/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörryttyäni haaverin jälkeen sormen tikkaukseen..

Vierailija
214/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHMEELLISESTI VIESTIT NAULAAN YHTEEN.

Eli

Samassa lauseessa

Vierailija
215/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitäisi varmaan kirjoittaa:

Kiireetön TERVEYSKESKUSpäivystystä vaativa tilanne.

Eli menkää tk päivystykseen 8 - 16.

Ei normaaliin päivystykseen 16 - 08.

Vierailija
216/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ole päässyt terveyskeskukseen, olen mennyt päivystykseen hakemaan saikkulapun töihin. (silloin ei vielä saikkulappuja puhelinsoitolla annettu,jos ei ollut vapaita aikoja hoitajalle/lääkärille).

Noin muuten varmaan murtuneesta peukalosta. Istuin yli 2h odottamassa ja sitten lähdin kotiin ja aamulla uudestaan terveyskeskuksen kautta.

Vierailija
217/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisauden hammasta särki eikä ollut särkylääkkeitä. Olin töissä siis klo 2 asti josta ajoin kotiin päivystyksen kautta, että sain nappia naamaan ja unta ennen aamuvuoroa.

Vierailija
218/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.

Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.

Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.

Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.

Opettele lukemaan. En kyseenalaistanut vti-oireiden vuoksi ensiapuun hakeutumista, vaan sitä että oletetaan jatkotutkimuksia ja lähetteitä tippuvan ihan vain "kyllämunmielestäpitääsaada"-asenteella. Kun pissatulehdusta ei ollut niin virtsaamiskipu ei liene kuolemaksi vaan voidaan hakeutua ihan ajanvarauksella lääkäriin. Juuri näiden tapausten takia päivystys kuormittuu! Menkää ravintolaan tai yksityiselle jos haluatte valita listalta mitä mieleen sattuu juolahtamaan. En muuten ole edes alalla mutta ehkä sitten sattunut syntymään maalaisjärjellä.

Miksi et ymmärrä, että en voinut ennen (turhaa) päivystyskäyntiä tietää, että mulla ei olekaan VTI:tä? Tosi ikävää että kuormitin yli 10 vuotta sitten päivystystä, mutta miksi tämä on sulle nyt niin kamala asia?

Kyse oli siitä, että ihmettelin miksi minuun suhtauduttiin niin vihaisesti. Tuhlasin kaikkien aikaa, kun minulla ei ollutkaan tulehdusta, mutta mitä jos olisikin ollut. En alkanut siellä vaatimaan mitään lähetettä, vaan kaipasin jotain apua ja neuvoja ja ohjeita tai edes jotain inhimillisyyttä. Olin nuori tietämätön ihminen ja tuli paska fiilis epäystävällisestä hoitohenkilökunnasta. Miksi suhtaudut noin vihamielisesti tähän asiaan? OLIN NUORI, ENKÄ OLLUT KÄYNYT PÄIVYSTYKSESSÄ KUIN KERRAN AIEMMIN samanlaisten oireiden vuoksi. Ymmärtäisin jos olisin ollut vaikka sadannen kerran turhaa siellä.

Vierailija
219/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 7:llä kuulla raskaana ja kaaduin selälleni. Hengittäminen kävi vaikeaksi ja tuli supistuksia. Menin päivystykseen ja todettiin murtunut kylkiluu, jolle ei kuitenkaan voitu tehdä muuta kuin laittaa liimaside, koska olin raskaana. Edes kipulääkkeitä ei voitu antaa, kehotettiin vaan lepäämään. Turha reissu siis.

Vierailija
220/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt happea. Mitä tarkoitat tuolla että päivystys kuormittuu, jos joku menee sinne ihan olemassa olevien oireiden vuoksi? Vähän eri asia jos sulla on joku häiriintynyt tuttava, joka ravaa siellä kerran viikossa saman vaivan vuoksi. Tekikö tämä VTI-epäily väärin kun hakeutui kivuissa päivystykseen. Olisko pitänyt jäädä odottamaan tuskissaan seuraavaa aamua/arkipäivää, ettei vaan nyt kuormita sitä päivystystä?