Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?

Vierailija
07.04.2017 |

Otsikko

Kommentit (363)

Vierailija
181/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kolme kertaa päivystyksessä ja näistä kolmesta pienin syy oli ehkä ranteen murtuma. En siis ole ikinä käynyt flunssan tai mahakivun tai vastaavien takia. Ranteen murtuma ehkä sikäli vähiten akuutti/"pienin syy", koska siinä missä kaksi muuta oli ns. akuutteja lähtöjä, niin tuon murtuman kanssa odottelin pari tuntia kotona jääpussin kanssa, että jos kyseessä onkin vain nyrjähdys. Lähdin päivystykseen, kun sormet eivät liikkuneet ja koko käsi oli turvonnut aivan pinkeäksi ja siniseksi.

Tällä kädenmurtumareissulla jaoin odotushuoneen kännisen teinilössin kanssa (oli muistaakseni lauantain ja sunnuntain välinen yö). Hihkuivat ja leikkivät pyörätuolilla. Tuli sellainen olo, että eikö nuorisolla ole enää muita leikkipaikkoja vai oliko joku heistä oikeasti jonkinlaisen hoidon tarpeessa?

Toisella kerralla odotushuoneen nurkassa istui pahoinvoiva nainen, joka oksenteli muovipussiin. Vitutti todella paljon, että pitää jonkun vatsataudin takia tulla sinne, varsinkin kun paikalla on sairaita vanhuksia ja lapsia, joihin tuollainen tarttuu herkästi ja voi tehdä pahaa jälkeä.

Omaa käyntiaktiivisuuttani toki rajoittaa myös se, että päivystys on melko kaukana. En tosin tiedä kävisinkö useammin siltikään, vaikka olisi ihan naapurissa.

Vierailija
182/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivotärähdyksen takia. Kaatumisen jälkeen pimeni hetkeksi ja hoitaja-äitini pakotti käymään päivystyksessä, mutta ihan turha käynti se kyllä oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut sääriluu.

Vierailija
184/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Priapismi

millaista apua sait?

Vierailija
185/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa kestävä jatkuva kuumeilu, hengenahdistus ja hakkaava yskä paljastui keuhkokuumeeksi. Silloin tosin varasin ajan terveyskeskukseen heti aamusta.

Päivystystapauksista itse olen joutunut lähtemään sairaalaan murtuneen polven ja tikkejä tarvinneen haavan takia. Lapsena minut tosin kiikutettiin sairaalaan jonkun kuumekouristuksen jälkeen, kun oli suu alkanut yllättäen vaahdota ja kuume nousi todella nopeasti. Ja sitten se kerta kun kaadoin parin vuoden ikäisenä tulikuumat puurot päälleni ja jouduin viikoksi sairaalaan palovammojen takia.

Tiedä sitten, mikä oli turhin reissu.

Vierailija
186/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, en osaa sanoa kumpi on pienempi. Se, että menin kun kilpirauhasarvot nousivat viikossa täydellä estolääkityksellä yli labran valmiuden (labrat riitti tuolloin t4v 88:aan ja minun oli jotain yli sen)ja samaan aikaan iski lääkkeestä leukopenia ja olin kuumeessa vai se kun vatsakipu oli viedä hengen. Myöhemmin märkäisen nesteen syy vatsaontelossa selvisi johtuneen kun sektiohaava oli ommeltu suoleen kiinni ja se oli revetessään aiheuttanut vatsakalvontulehduksen. Meinasin kuolla seuraukseen eli korkeaan verenpaineeseen.

Ensinmäisellä reissulla vietin sairaalassa kuukauden ja ehdin saada sairaalapapilta pyytämättäni jonkun viimeisen rukoilun ja toisella kerralla olin pari viikkoa, mutta toipuminen vei vuoden. Henkisesti en koskaan toipunut.

Vierailija
187/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvatulehdus, olin raskaana joten saatoin ehkä ylireagoida? En tiedä, mutta tarvitsin myös saikkulapun töihin. Päivystykseen jouduin mennä samana päivänä, koska lähdin kesken työpäivää pois ja terveyskeskukseen en saanut aikaa enää.

Korvatulehdukseen saa yleensä melko akuutin ajan, joten minusta et ylireagoinut.

Tosin voisin kiinnittää huomioni tuohon saikkulappuun, mikä on yksi syy päivystyksien ruuhkautumiseen. Jos lähdit töistä kesken päivän ja vielä raskaana, niin eikö se jo kerro ettet ole työkuntoinen. Todistuksen olisit voinut hakea vaikka aamulla sieltä tervkeskuksesta...

Häh. Mä en oo ikinä saanut saikkulappua päivystyksestä. En edes murtuneen jalan takia. Sanoivat vain etteivät kirjoita sellaisia. Onko mulle vaan valehdeltu?

Vierailija
188/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuoro.

Vierailija
189/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan puutuminen.

Työterveyslääkäri minut sinne lähetti kun oli ensin konsultoinut päivystävää neurologia.

Vierailija
190/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tälläiseen ketjuun vastaa kukaan muu kuin juuri ne marttyyrit ketkä ovat olleet päivystyksessä vain ja ainoastaan vähintään murtuneen reisiluun vuoksi, sukulaisen pakottamana ja väkisin sinne vietynä kun muuten olisi ottanut vaan Panadolia kotona.

Hei, oikeesti! Kuka tulee kertomaan tänne jos on tullut mentyä pienemmän syyn vuoksi, ehkä pelästynyt vaan kamalasti jotain pienempää asiaa, varsinkin jos ei ole suuria vastoinkäymisiä kokenut. Se ei ole syyllistämisen paikka vaan terveysneuvonta tulee nostaa esiin. Neuvontanumero tulisi olla auki 24/7 ja sinne PAKKO soittaa jos sairaalan päivystykseen on menossa ilman häken toimintaa. Se voisi tuoda sitä maalaisjärkeä ja poistaa uusavuttomuutta.

Mutta toki tänne rientää kaikki kertomaan ylpeänä läheltäpiti-tilanteestaan joka jäänyt päivystyksen ainoaksi kontaktiksi. Niin Suomalaista! :)

Vierailija
191/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin 2 kertaa viime vuonna saman asian takia. Alkoi flunssana mutta eteni niin rajuksi ettei lopulta puheestakaan saanut selvää. Toisella kerralla soitin yöllä päivystykseen että on niin sietämätön olo ja tuntuu samalta sairaudelta kuin puoli vuotta aikaisemmin, päivystäjä tuumas mun ylireagoivan ja käski ottaa buranaa. Molemmilla kerroilla tulehdusarvot yli 500. Pari päivää meni tiputuksessa, bakteeria ei löytynyt mutta antibiootti tepsi. Syytä näille ei koskaan ole löydetty. Syksyllä nielurisaleikkaus.

Vierailija
192/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehduksen takia. Oli sen verran vaikea tapaus että tarvitsin kaksi antibioottikuuria ja käyntejä Haartmanninkadun korvaklinikalla kertyi 2kpl.

Vierailija
193/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.

Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.

Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.

Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.

Ei se terveysasemakaan näissä auta. Katsovat vaan sen pissatestin ja sanovat että ei ole tulehdusta, kaikki on kunnossa ja käskivät kotiin. Niin ainakin minulle kävi.

Menin sitten samana päivänä yksityiselle sillä tuskat olivat todella kovat ja aloin pissaamaan verta. Siellä lääkäri ihmetteli että miksi olen niin pahaksi vti:n päästänyt. No, ei sentään munuaisiin mennyt.

Vierailija
194/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskin muutaman ison verihyytymän. Ei löytynyt mitään, ilmeisesti olin vain yskinyt kurkkuni rikki, hyytymiäkään ei enää päivystysreissun jälkeen tullut. Soitin kyllä päivystyksen terveysneuvontaan etukäteen, että kannattaako tulla nyt vai odottaa arkea, he neuvoivat tulemaan paikalle. Puhelinsoitto kannattaa aina.

Vierailija
195/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravaan päivystyksessä jatkuvasti ja niinkin pienellä syyllä kuin työ.

Vierailija
196/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo virtsatietulehdus hoitamatta mene munuaisiin aika helposti? Sitten on jo ilkeämpi tilanne.

Ja tuosta sydänkohtauksesta niin harvoin sen vuoksi joutuu teholle.

Vierailija
197/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tälläiseen ketjuun vastaa kukaan muu kuin juuri ne marttyyrit ketkä ovat olleet päivystyksessä vain ja ainoastaan vähintään murtuneen reisiluun vuoksi, sukulaisen pakottamana ja väkisin sinne vietynä kun muuten olisi ottanut vaan Panadolia kotona.

Hei, oikeesti! Kuka tulee kertomaan tänne jos on tullut mentyä pienemmän syyn vuoksi, ehkä pelästynyt vaan kamalasti jotain pienempää asiaa, varsinkin jos ei ole suuria vastoinkäymisiä kokenut. Se ei ole syyllistämisen paikka vaan terveysneuvonta tulee nostaa esiin. Neuvontanumero tulisi olla auki 24/7 ja sinne PAKKO soittaa jos sairaalan päivystykseen on menossa ilman häken toimintaa. Se voisi tuoda sitä maalaisjärkeä ja poistaa uusavuttomuutta.

Mutta toki tänne rientää kaikki kertomaan ylpeänä läheltäpiti-tilanteestaan joka jäänyt päivystyksen ainoaksi kontaktiksi. Niin Suomalaista! :)

Tässä vielä aiheesta yksi linkki:

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201704062200098328_uu.shtml

Vierailija
198/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhayritys.. lanssilla, eli toisaalta en itse mennyt. Ainoa vierailu kyseisessä paikassa.

Vierailija
199/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuopumus.

Pollari vei.

Vierailija
200/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hypokondrikko, joka onneksi on naimisissa lääkärin kanssa. Vaikka ymmärrän että päivystys on oikeille vaivoille niin todennäköisesti käyttäisin päivystystä (tai yksityistä lääkäriä) paljon koska huolestun hyvin pienistä asioista. Muutama mustelma ja heikko olo -> leukemia, jalka turvoksissa -> tukos, tavallista pahempi migreeni -> aivoverenvuoto, selkäkipu -> aortan dissekaatio, väsymyksestä ja näyttöpäätteeltä johtuva silmien sameus -> MS-taudin alkuoireet. Kerran oli outoa välimuotoa pillereiden aikana ja sain suggestoitua itseni niin varmaksi siitä että minulla on kohdunkaulansyöpä että varasin ajan yksityiselle gynelle seuraavaksi päiväksi koska ahdistuin niin paljon. Olisin varannut samalle päivälle mutta aikoja ei enää ollut.

Muuten olen terve päästäni vaikka ei ehkä siltä kuulosta. :D