Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?
Kommentit (363)
Lapsella ollut munaistulehdus , korvatulehdus yli 40asteen kuumeella joka ei ole lääkkein laskenut ja vvayvan rs-virus joka tietysti vaati päivien sairaalahoidon. Eniten ärsyttää kun päivystys on viikonloppuisin täynnä känniläisiä joilla parin tikin haavoja tappeluista eikä edes lapsia oteta vastaan näitä ennen.
Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.
Yli kymmenen vuotta sitten, ollessani vasta teini-ikäinen, menin Salon terveyskeskuksen päivystykseen pari viikkoa kestäneen kovan kuumeen vuoksi (päivittäin nousi neljänkympin tuntumaan), kun olo alkoi olla todella heikko. "Vastaanottovirkailija" käännytti minut kuitenkin pois. Ensin hän töksäytti, että olenko lääkärintodistusta vailla. Sanoin, että en ole, vaan olen huolissani, että mistä tämä oikein voisi johtua (ajattelin, että on jokin tulehdus). Täti alkoi torumaan minua kovaan ääneen, halveksivaan sävyyn: "AI MISTÄ VOISI JOHTUA? EI TÄÄLLÄ KUKAAN EHDI ALKAA SELVITTÄMÄÄN MISTÄ SE VOISI JOHTUA!!! ETKÖ SÄ NÄE, MILLANEN JONO TÄÄLLÄ ON!!!". Hän otti vaan seuraavan potilaan tilalleni. Nieleskelin kyyneleitä, minulla oli todella heikko olo. Jäin hetkeksi seisomaan lähistölle, kun ajattelin, että hän olisi neuvonut, mitä nyt pitäisi tehdä (neuvonut varaamaan kiireettömän ajan lääkärille tms). Olin kuitenkin vielä reilusti alaikäinen, enkä oikein tiennyt, miten toimitaan. Kun huomasin, että täti vaan ignooraa minut eikä aiokaan palata asiaani, lähdin pois. Kuume laski sitten joskus lopulta. Sen jälkeen en ole juuri päivystykseen uskaltautunut.
Lasinsirpale jalkapohjassa. Meni jotenkin niin syvälle, etten saanut itse pois.
pieni mutta teknillinen kirjoitti:
6,5 cm juhlakunnossa.
No sillä ei paljon juhlita. Tai sinä ehkä, mutta ei se kumppani.
Liukastuin, kun tulin pois suihkusta ja löin pääni lavuaarin reunaan. Pyörryin ja heräsin siihen kun mies kyseli vieressä, että olenko kunnossa. Menin sitten päivystykseen varmuuden vuoksi ja siellä todettiin, että sain aivotärähdyksen.
No melkein aina kun käyn lääkärissä, käyn päivystyksessä. Siis terveyskeskuksen, en sentään sairaalan. Jos mulla on vaikka poskiontelotulehdus tms, niin ei meidän terveyskeskuksesta ainakaan saa aikoja edes muutaman päivän päähän, vaan muutaman viikon päähän. Ja siis ihan terveyskeskuksesta käskevät tulla päivystykseen. Aika pieniä asioita ja vaivoja tuollaiset on, mutta ei niiden kanssa kyllä montaa viikkoa voi alkaa lääkärille pääsyä odottamaan. Mutta sellainen tilanne meidän kunnassa. En nyt johonkin Acutaan tuollaisen takia lähtisi jonottamaan, jonne siis siirretty meidän kunnan päivystys klo 20 eteenpäin arkena.
5 pientä näppylää (vyöruusu). Ilkein vaiva kyllä, voittaa virtsatietulehduksenkin jonka vuoksi olen myös käynyt.
Luulin saavani samoja oireita mitä hiusväriallergiasta tuli, tuntui että pää turpoaa taas.
Itse en ole koskaan käynyt. Yksityisen päivystyksessä käytiin kun oli pitkät joulunpyhät ja oli silmä, korva, keuhkotulehdusta minulla ja lapsella.
Kerran vein lapsen kun valitti pissavaivaa ja oli itkuinen, haettiin vain näytepurkki ja vaiva menikin ohi. Mutta jos olisi ollut oikea tulehdus niin ei olisi viitsinyt paria päivää odottaa maanantaita.
Murtunut jalka. Sanoivat päivystyksessä että ens kerralla varaan sit ajan lääkärille. Taidan ehkä kuitenkin mieluummin odottaa sen 7h päivystyksessä kuin puoli vuotta jonossa, jotta pääsee tutkittavaksi ja kipsattavaksi.
Vauvalla kova kuume ja oli heikko ja väsynyt. No joo, ylihysteerisiä vanhempia varmaan oltiin sitten, mutta oltiin niin huolissamme ja tietty ajatellaan vauvan turvallisuutta ennemmin kuin päivystyksen jonoja.
Kovan huimauksen takia. Tuntui että kaadun taaksepäin, ja se oli taukoamatonta. Mentiin illalla päivystykseen kun pyllähdin huimauksen voimasta.
Mulla oli sisäkorvan tulehdus joka selvisi jokapäiväisellä "jumpalla" missä käännellään päätä ja antibiooteilla.
Ja te saikuttelijat esimies saa antaa saikkua sen 3päivää. Eli hyvin ehditte sinne työterveyteen.
Lääkäri ohjasi minut puhelimessa päivystykseen, koska verenpaineeni oli hyvin korkea (olen nuori ihminen). Päivystyksessä ei tajuttu yhtään, miksi olen siellä - enkä kyllä oikein itsekään tajunnut. Verenpaine ei ollut kuitenkaan niin sairas, että viittaisi jonkun elimen pettämiseen.
Sain verenpainelääkkeet ja käskyn palata takaisin lääkärin pakeille myöhemmin varmistamaan, että eihän muita syitä päivystykseen lähettämiselle ollut.
Kaktuksen piikin kärki pokean käden etusormen rystysessä ihon alla. Pituussa sillä oli/on arviolta 1-2 mm, ja paksuutta 0,05 mm. Se sattui todella paljon, ja vielä enemmän sen jälkeen kun lääkäri oli yrittäyt etsiä sitä. Siellä se on edelleen, yli 10 vuoden jälkeenkin. Joskus se muistuttaa olemassaolostaan, mutta ei se ole kokoaikakipeä ollut enää vuosiin.