Mitä teen väärin – laihdutuksesta
Eli paino ei putoa, ei sitten millään. Aloitin kuntokuurin loppiaisen jälkeen, eli 9.1., takana nyt siis noin 3 kk ja painoa on pudonnut hurjat 2 kg!!!
Olen syönyt painottaen proteiiniin ja kuituun sekä mielestäni saanut kaloreita sen verran vähän, että painon olisi pitänyt tippua. Käytännössä minun on vaikea keksiä ruokavaliota, missä olisi riittävästi proteiinia ja kuitua, mutta riittävän vähän kaloreita. Suurin piirtein tätä rataa olen syönyt tammikuusta lähtien:
Esim. eiliset ruokailuni:
Aamupala: porkkana, omena, päärynä ja mandariini sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
Lounas: Rasvattomaan maitoon keitetty kauralesepuuro + 1 rkl Flora 40% margariinia
Välipala: purkillinen tonnikalaa vedessä
Päivällinen: 2 pihviä (sisältäen ½ prk tonnikalaa vedessä, 2 näkkileipää, 1 kananmuna ja sipulia) sekä 1 dl tummaa riisiä
Iltapala: Pieni annos mämmiä rasvattomalla maidolla, avokado ja hopeatee (vettä ja rasvatonta maitoa)
Toissapäivän ruokailuni:
Aamupala: porkkana, omena, mandariini ja kiivi sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
Lounas: 250g rasvatonta rahkaa, 1 dl mustikoita, ½ dl härkäpapugranolaa ja ½ dl kauraleseitä
Välipala: 1 annos proteiinijuomajauhetta vedessä
Päivällinen: parsakaali-kukkakaali-porkkana pakastevihanneksia n. 400g ja broilerfile
Iltapala: Kelloggs All Bran Fibre Plus –muroja, rasvatonta maitoa ja hopeateetä
Syömisten lisäksi olen liikkunut 6-7 päivänä viikossa joko:
- 1,5 km uintia (1h) + ½ h vesijuoksua tai
- 30 min crosstrainer (intervelliharjoittelua 2+2 min maksimisykkeellä) + 11 min soutulaitteella (2000m) + 1h lihaskuntolaitteissa (kädet, jalat, vatsa, selkä) + venyttelyt = yhteensä 2h
Tämän lisäksi normaalit perheen liikunnat, retkeilyt ja pihatyöt ym., eli esimerkiksi eilen 14 km pyöräilyä.
Ja se painoni: Ensimmäisen kahden kuukauden aikana paino putosi 2,5 kg (n.81,5 -> n.79), jonka jälkeen se ei ole hievahtanutkaan. PAITSI viime lauantaina, jolloin olimme juhlissa ja söin ainoan kerran koko kuurin aikana epäterveellisesti, joskaan en mielestäni paljon ja tämän seurauksena sunnuntai-aamun lukema oli 80. Siitä lukema tippui maanantaihin 79,5:een, jossa se on nyt siitä asti pysynyt tasaisen tappavasti. Pituus 161 ja ikä 40- 50.
Kertokaa nyt, mitä pitäisi tehdä toisin! En uskalla pudottaa ruokamäärää tästä, koska jo nyt proteiinin saanti on siinä ja rajoilla suhteessa treeniin ja kuitujen vähentäminen vaikuttaa heti vatsan toimintaan. Mihin voi vaihtaa niin, että kalorimäärä tippuu, mutta proteiinin ja kuitujen saanti ei?
Kommentit (241)
Suosittelen kokeilemaan lepopäivän lisäämistä aikatauluun. Teetkö miten rankkaa salitreeniä? Voihan olla, että rasva % on pienentynyt enemmän kuin mitä vaaka näyttää, mutta lihasmassaa on tullut tilalle.
Yksi vaihtoehto on "ammattiauttajan" eli PT puoleen kääntyminen kenen kanssa koostaa treeni ja syömiset kuntoon, ja kokeilla jos sillä homma lähtisi toimimaan. Tsemppiä!
Laihdutan tällähetkellä itse ja voin kertoo mitä itse teen. Mulla vaa'an lukemat on pudonnut 5-6kg noin 1,5 kk. Pääsääntöisesti syön kanaa(tai muuta lihaa) vihanneksia, raejuustoa, maitorahkaa, munia, marjoja. Joinain päivinä teen pannukakun tapasen johon tulee banaaneja, kaurahiutaleita, proteiinijauhetta, marjoja (rahkaa jos haluu) tyydytän sillä makean himoa, mut on mulle ihan myös ateria. Mulla ei ole mitään tarkkaa ruokavaliota mitä mihin kellon aikaan. Olen opetellut kuunteleen milloin mulla on nälkä. On tärkeää syödä jotta aineen vaihdunta ei hidastu, mut itse uskon että omalla kohdallani ruokailun epäsäännlliösyys on auttanut mun aineenvaihduntaa pysyy ns varpaillaan eli joku päivä pärjään vähemmällä ruoalla ja joku toinen päivä taas syön nakkikastiketta ja jäätelön. Mut herkkujen syönnissä en mene överiks eli jos tänään ei ruoka maistu en huomenna ahmi pizzaa, karkki, pullaa. Pyrin siihen että cheat dayn eli herkkupäivän pidän korkeintaan kerran viikossa mut mulle cheat day tarkoittaa useimmiten lihaa kastiikkeella eli ei mitään sen hurjempaa. Niin ja suklaan himoa tyydytän suklaa proteiini vanukkailla silloin tällöin. Maistuu hyvälle ja sisältää huomattvasti vähemmän kaloreita kuin esim suklaalevy suklaa. Harrastan myös liikuntaa, kävelen pitkän lenkin usean kerran viikossa ja kotijumppaa jonkun verran. Liikunta antaa mulle ns tervettä ruokahalua. Jos en harrasta liikuntaa tulee vetelä olo jolloin helpommin alkaa tekee mieli herkkuja. Se vielä että en pidä itseäni nälässä, syön kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilu tarkemmin sanottuna kuntoURHEILU on tie pysyviin tuloksiin, toisin kuin monet ruokavalio-bisneksestä elävät "gurut" väittävät. Kuten huijari Tolonen.
Ruoasta pidättäytymällä, nälkiintymällä, kyllä saa painoa alas, lihasten surkastuessa, mutta läskiprosentti on ja pysyy. Lisäksi himo ruokaan vain kasvaa... kiellettyyn hedelmään tulee entistä suurempi pakkomielle. Bulimia tai anoreksia ei ole kiva juttu.
Kukaan ei jaksa nälkiintymiskuuria muutamia viikkoja kauemmin. Kuntourheilemalla, esimerkiksi maratoniin tähtäävällä juoksutreenillä aineenvaihdunta alkaa jytäämään siihen malliin, että lopulta on ihan sama mitä syö ja miten paljon, atleettinen kroppa on vääjäämätön lopputulos!
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Urheilen tällä hetkellä PALJON ja olen aina urheillut kohtuullisen runsaasti. Kuntoni on hyvä. Nyt olisi tarkoitus tiputtaa ne 20 liikakiloa. Ja tällä dieetillä olen mennyt 3 kk.
ap
Et ole URHEILLUT, eikä kuntosi kuulu kategoriaan hyvä, jos ylimääräistä on peräti 20 kiloa.
Eli mitä ehdotat?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilu tarkemmin sanottuna kuntoURHEILU on tie pysyviin tuloksiin, toisin kuin monet ruokavalio-bisneksestä elävät "gurut" väittävät. Kuten huijari Tolonen.
Ruoasta pidättäytymällä, nälkiintymällä, kyllä saa painoa alas, lihasten surkastuessa, mutta läskiprosentti on ja pysyy. Lisäksi himo ruokaan vain kasvaa... kiellettyyn hedelmään tulee entistä suurempi pakkomielle. Bulimia tai anoreksia ei ole kiva juttu.
Kukaan ei jaksa nälkiintymiskuuria muutamia viikkoja kauemmin. Kuntourheilemalla, esimerkiksi maratoniin tähtäävällä juoksutreenillä aineenvaihdunta alkaa jytäämään siihen malliin, että lopulta on ihan sama mitä syö ja miten paljon, atleettinen kroppa on vääjäämätön lopputulos!
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Urheilen tällä hetkellä PALJON ja olen aina urheillut kohtuullisen runsaasti. Kuntoni on hyvä. Nyt olisi tarkoitus tiputtaa ne 20 liikakiloa. Ja tällä dieetillä olen mennyt 3 kk.
ap
Et ole URHEILLUT, eikä kuntosi kuulu kategoriaan hyvä, jos ylimääräistä on peräti 20 kiloa.
Eli mitä ehdotat?
ap
Narua.
Huvittavaa luettavaa vaikka en lukenut ku muutaman viestin. Aika yksinkertaista syö vaan vähemmän, saat liikkua aika paljon tohon ruokamäärään jos haluut laihtua. Ja pakkonsanoo miten te voitte syyä noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan lepopäivän lisäämistä aikatauluun. Teetkö miten rankkaa salitreeniä? Voihan olla, että rasva % on pienentynyt enemmän kuin mitä vaaka näyttää, mutta lihasmassaa on tullut tilalle.
Yksi vaihtoehto on "ammattiauttajan" eli PT puoleen kääntyminen kenen kanssa koostaa treeni ja syömiset kuntoon, ja kokeilla jos sillä homma lähtisi toimimaan. Tsemppiä!
Pistän tähän kopiona tuon, mitä sivulla 7 kirjoitin. PT ei tähän treeniin auta, koska entisenä kilpaurheilijana ja ammarttini puolesta olen pätevämpi tekemään treeniohjelmaa kuin PT, tiedän kyllä kuinka treenataan ja treenaan rankasti. Vapaapäivä voisi olla paikallaan kyllä (en malta pitää), mutta ei se tätä ongelmaa ratkaisisi.
Ja se aiemmin kirjoittamani:
No niin, näihin muihin mittailuihin kuin vaakaan huomiona, etten ole ollut mitenkään huonokuntoinen aiemminkaan, vaan olen tehnyt samanlaista treeniä tähänkin saakka, mutta treenikerrat ovat olleet sellaista 3-4 kertaa viikossa paino on noussut vuosien aikana nimenomaan istumatyön (ja ehkä stressin) vuoksi, lomilla se on aina pudonnut. Nyt olen vuorotteluvapaalla, jonka ajattelin ottaa kunto- ja laihdutuskuurina ja siksi tiukka ruokavalio ja treenin lisäys 6-7 kertaan viikossa.
Mutta tämä siis tarkoittaa, että niissä mittanauhoissa ja rasvaprosenteissa ei ole odotettavissa isoa muutosta ellei paino tipu. Lihasmassani on ihan ok ennestään, rasvaa vain on liikaa. Polar sykemittarini fit testin mukaan kuntoindeksini on noussut tämän 3 kk aikana erittäin hyvästä erinomaiseen (36->40). Uinticooperini on parantunut noin 5%. Vyötärönympärys mittanauhalla on lyhentynyt ehkä 2-3 cm. Tämän paremmaksi näitä tuskin saan, vaan niistä 20 ylimääräisestä kilosta haluaisin eroon.
ap
kroppa ja laihduttaja tarvii terveitä rasvoja jota saa esim rasvaisesta kalasta.
Nii... kirjoitti:
Huvittavaa luettavaa vaikka en lukenut ku muutaman viestin. Aika yksinkertaista syö vaan vähemmän, saat liikkua aika paljon tohon ruokamäärään jos haluut laihtua. Ja pakkonsanoo miten te voitte syyä noin paljon.
Siis kaloreita oli toisena päivänä vähän alle ja toisena vähän yli 1300. Liikuntaa sen verran, että sen pitäisi kuluttaa 500-600kcal normaalikulutuksen lisäksi. Paljonko itse syöt?
ap
Vierailija kirjoitti:
Laihdutan tällähetkellä itse ja voin kertoo mitä itse teen. Mulla vaa'an lukemat on pudonnut 5-6kg noin 1,5 kk. Pääsääntöisesti syön kanaa(tai muuta lihaa) vihanneksia, raejuustoa, maitorahkaa, munia, marjoja. Joinain päivinä teen pannukakun tapasen johon tulee banaaneja, kaurahiutaleita, proteiinijauhetta, marjoja (rahkaa jos haluu) tyydytän sillä makean himoa, mut on mulle ihan myös ateria. Mulla ei ole mitään tarkkaa ruokavaliota mitä mihin kellon aikaan. Olen opetellut kuunteleen milloin mulla on nälkä. On tärkeää syödä jotta aineen vaihdunta ei hidastu, mut itse uskon että omalla kohdallani ruokailun epäsäännlliösyys on auttanut mun aineenvaihduntaa pysyy ns varpaillaan eli joku päivä pärjään vähemmällä ruoalla ja joku toinen päivä taas syön nakkikastiketta ja jäätelön. Mut herkkujen syönnissä en mene överiks eli jos tänään ei ruoka maistu en huomenna ahmi pizzaa, karkki, pullaa. Pyrin siihen että cheat dayn eli herkkupäivän pidän korkeintaan kerran viikossa mut mulle cheat day tarkoittaa useimmiten lihaa kastiikkeella eli ei mitään sen hurjempaa. Niin ja suklaan himoa tyydytän suklaa proteiini vanukkailla silloin tällöin. Maistuu hyvälle ja sisältää huomattvasti vähemmän kaloreita kuin esim suklaalevy suklaa. Harrastan myös liikuntaa, kävelen pitkän lenkin usean kerran viikossa ja kotijumppaa jonkun verran. Liikunta antaa mulle ns tervettä ruokahalua. Jos en harrasta liikuntaa tulee vetelä olo jolloin helpommin alkaa tekee mieli herkkuja. Se vielä että en pidä itseäni nälässä, syön kun on nälkä.
Mikä tässä vastasi ap:n kysymykseen? Luitko edes känen tekstejään?
Vierailija kirjoitti:
Laskin nyt näytiksi nuo energiamäärät noista kahden päivän ruokailuista. Kyllä tällä minun mielestäni pitäisi laihtua varsinkin kun noiden treenien pitäisi kuluttaa vähintään 500-600 kcal ylimääräistä päivässä. Eikä tätä pienemmällä energiamäärällä oikein jaksa treenata, eli jos pudottaa alle tonnin eikä treenaa, niin lopputulos on kaiken järjen mukaan huonompi.
Esim. eiliset ruokailuni (1342kcal):
Aamupala: porkkana (29kcal), omena (70kcal), päärynä (70kcal) ja mandariini (38kcal) sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla (34kcal) = 241kcal
Lounas: Rasvattomaan maitoon keitetty kauralesepuuro (68kcal + 128kcal) + 1 rkl Flora 40% margariinia (56kcal) = 252kcal
Välipala: purkillinen tonnikalaa vedessä (108kcal) = 108kcal
Päivällinen: 2 pihviä (sisältäen ½ prk tonnikalaa vedessä (54kcal), 2 näkkileipää (96kcal), 1 kananmuna (76kcal) ja sipulia(5kcal)) sekä 1 dl tummaa riisiä (100kcal) = 331kcal
Iltapala: Pieni annos mämmiä (138kcal) rasvattomalla maidolla (51kcal), avokado (187ckal) ja hopeatee (vettä ja rasvatonta maitoa)(34kcal) = 410kcalToissapäivän ruokailuni 1238 kcal:
Aamupala: porkkana (29kcal), omena (70kcal), mandariini (38kcal) ja kiivi (31kcal) sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla (34kcal) = 202kcal
Lounas: 250g rasvatonta rahkaa (163kcal), 1 dl mustikoita (26kcal), ½ dl härkäpapugranolaa (97kcal) ja ½ dl kauraleseitä (85kcal) = 371kcal
Välipala: 1 annos proteiinijuomajauhetta vedessä (95kcal) = 95kcal
Päivällinen: parsakaali-kukkakaali-porkkana pakastevihanneksia (128kcal) n. 400g ja broilerfile (206ckal) = 334kcal
Iltapala: Kelloggs All Bran Fibre Plus –muroja (134kcal), rasvatonta maitoa (68ckal) ja hopeateetä (34kcal) =236kcalap
Yritetään nyt vääntää rautalangasta, jos joku muu ei ole sitä vielä tehnyt.
Saat päivässä noin 1300 kaloria. Pelkkä perusaineenvaihduntasi (eli se, että makaat sängyssä tekemättä mitään) on luultavasti korkeampi. Tähän päälle arkipäiväinen aktiivisuus ja 6-7 kertaa viikossa tapahtuva järjetön aerobinen sekoilu. Laihduttajalle suositellaan päivässä 500 kalorin vajetta, mutta sulla se huitelee varmaan jossain tuhannessaZ Ei ihme, jos koko kroppa on aivan jumissa.
Lisää rasvaa (vaikka niitä pähkinöitä), lisää kaloreita ja lisää salitreeniä eikä mitään crosstraineria. Ja jos murehdit siitä, että ulkomuotosi muuttuu miehekkääksi painojen nostamisen myötä, niin ole huoleti. Siihen lihasten kasvuun tarvitaan pluskalorit.
"Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa": http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005136869.html
Nyt kun vuorotteluvapaalla sinulla on "projekti", niin mites kun vapaa loppuu? Eli eikö kannata pikemmin löytää sellainen elämäntapa, joka toimisi lopun ikää.
En oo todellakaan oikea ihminen nevomaan kun minkäänlaista ammattitaustaa ei löydy, mutta jaampa oman kokemukseni, jos se jotakuta auttaisi. Itse vaihdoin ruokavaliosta pois rasvaa ja otin tilalle kasviksia (tärkkelystä) ja sain painoni putoamaan. Olin koko ikäni noin 10kg ylipainoinen ja nyt ihan normaaleissa mitoissa. Pyrin pitämään rasvan osuuden kaloreistani n.10%, proteiinista en huolehdi koska syön kuitenkin tarpeeksi kaloreita (n.1800) ja en ole huomannut ongelmaa salilla voiman kasvussa. Syön paljon perunoita, bataatteja, täysjyväriisiä, kasviksia!! ja marjoja. Hedelmiä aina kun ovat sesongissa. Sienestän myös syksyisin. Linssit ja pavut ovat lempiruokiani ja niitä kulutan myös.
Liikuntana sali n. 3krt/v ja kävelyä muina pävinä, mieluiten ylämäkeen.
Tämä on toiminut mulle ihan hyvin enkä koskaan rajoita syömisiäni vaan syön sen verran kun tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
"Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa": http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005136869.html
Nyt kun vuorotteluvapaalla sinulla on "projekti", niin mites kun vapaa loppuu? Eli eikö kannata pikemmin löytää sellainen elämäntapa, joka toimisi lopun ikää.
Kuten olen moneen kertaan kirjoittanut, niin normaali liikunnallinen aktiivisuuteni on kaikkien kriteereiden mukaan ollut riittävää, nyt olen lisännyt, koska tykkään ja on projekti. Töihin menon jälkeen se varmasti väistämättä palaa entiseen ihan ajankäytöllisistä syistä. Ruokavaliomuutoksista täytynee yrittää tehdä pysyviä, mutta se on nyt ongelma, kun tälläkään ei tipu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin nyt näytiksi nuo energiamäärät noista kahden päivän ruokailuista. Kyllä tällä minun mielestäni pitäisi laihtua varsinkin kun noiden treenien pitäisi kuluttaa vähintään 500-600 kcal ylimääräistä päivässä. Eikä tätä pienemmällä energiamäärällä oikein jaksa treenata, eli jos pudottaa alle tonnin eikä treenaa, niin lopputulos on kaiken järjen mukaan huonompi.
Aamupala: porkkana (29kcal), omena (70kcal), päärynä (70kcal) ja mandariini (38kcal) sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla (34kcal) = 241kcal
Lounas: Rasvattomaan maitoon keitetty kauralesepuuro (68kcal + 128kcal) + 1 rkl Flora 40% margariinia (56kcal) = 252kcal
Päivällinen: 2 pihviä (sisältäen ½ prk tonnikalaa vedessä (54kcal), 2 näkkileipää (96kcal), 1 kananmuna (76kcal) ja sipulia(5kcal)) sekä 1 dl tummaa riisiä (100kcal) = 331kcal
Iltapala: Pieni annos mämmiä (138kcal) rasvattomalla maidolla (51kcal), avokado (187ckal) ja hopeatee (vettä ja rasvatonta maitoa)(34kcal) = 410kcalToissapäivän ruokailuni 1238 kcal:
Aamupala: porkkana (29kcal), omena (70kcal), mandariini (38kcal) ja kiivi (31kcal) sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla (34kcal) = 202kcal
Lounas: 250g rasvatonta rahkaa (163kcal), 1 dl mustikoita (26kcal), ½ dl härkäpapugranolaa (97kcal) ja ½ dl kauraleseitä (85kcal) = 371kcal
Päivällinen: parsakaali-kukkakaali-porkkana pakastevihanneksia (128kcal) n. 400g ja broilerfile (206ckal) = 334kcal
Iltapala: Kelloggs All Bran Fibre Plus –muroja (134kcal), rasvatonta maitoa (68ckal) ja hopeateetä (34kcal) =236kcalap
Saat päivässä noin 1300 kaloria. Pelkkä perusaineenvaihduntasi (eli se, että makaat sängyssä tekemättä mitään) on luultavasti korkeampi. Tähän päälle arkipäiväinen aktiivisuus ja 6-7 kertaa viikossa tapahtuva järjetön aerobinen sekoilu. Laihduttajalle suositellaan päivässä 500 kalorin vajetta, mutta sulla se huitelee varmaan jossain tuhannessaZ Ei ihme, jos koko kroppa on aivan jumissa.
Lisää rasvaa (vaikka niitä pähkinöitä), lisää kaloreita ja lisää salitreeniä eikä mitään crosstraineria. Ja jos murehdit siitä, että ulkomuotosi muuttuu miehekkääksi painojen nostamisen myötä, niin ole huoleti. Siihen lihasten kasvuun tarvitaan pluskalorit.
Mihin pohjaa ajatus, että kaloreita lisäämällä paino putoaisi? Ei, en usko tätä ja siksi en aio kokeilla.
Mitä tulee treeniin, niin siitä siis noin 5 päivää viikossa on 30 min HIIT-treeniä intervallina maksimisykkeeseen, 11 min aerobista rasvanpolttosykkeellä ja 60 min lihaskuntoa isoilla painoilla + venyttely. Pari kertaa viikossa uinti + vesijuoksu (aerobista), joka kesän tullen vaihtuu pyöräilyyn. Ja tätä olen siis tehnyt vuosia, mutta vähän harvemmalla tahdilla. Tämä EI OLE "järjetöntä aerobista sekoilua" vaan erittäin hyvä treenipohja, jolla kuntoni myös on mitaten erinomainen - lukuunottamatta sitä ylipainoa, josta haluaisin eroon.
ap
Laita ainakin vaaka kaappiin ja seuraa painoasi vaikka kerran viikossa-kahdessa. Turhaa stressaat itseäsi päivittäin, sekin tunnetusti vaikeuttaa laihdutusta. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on "ammattiauttajan" eli PT puoleen kääntyminen kenen kanssa koostaa treeni ja syömiset kuntoon, ja kokeilla jos sillä homma lähtisi toimimaan. Tsemppiä!Pistän tähän kopiona tuon, mitä sivulla 7 kirjoitin. PT ei tähän treeniin auta, koska entisenä kilpaurheilijana ja ammarttini puolesta olen pätevämpi tekemään treeniohjelmaa kuin PT, tiedän kyllä kuinka treenataan ja treenaan rankasti. Vapaapäivä voisi olla paikallaan kyllä (en malta pitää), mutta ei se tätä ongelmaa ratkaisisi.
Ja se aiemmin kirjoittamani:
No niin, näihin muihin mittailuihin kuin vaakaan huomiona, etten ole ollut mitenkään huonokuntoinen aiemminkaan, vaan olen tehnyt samanlaista treeniä tähänkin saakka, mutta treenikerrat ovat olleet sellaista 3-4 kertaa viikossa paino on noussut vuosien aikana nimenomaan istumatyön (ja ehkä stressin) vuoksi, lomilla se on aina pudonnut. Nyt olen vuorotteluvapaalla, jonka ajattelin ottaa kunto- ja laihdutuskuurina ja siksi tiukka ruokavalio ja treenin lisäys 6-7 kertaan viikossa.
Mutta tämä siis tarkoittaa, että niissä mittanauhoissa ja rasvaprosenteissa ei ole odotettavissa isoa muutosta ellei paino tipu. Lihasmassani on ihan ok ennestään, rasvaa vain on liikaa. Polar sykemittarini fit testin mukaan kuntoindeksini on noussut tämän 3 kk aikana erittäin hyvästä erinomaiseen (36->40). Uinticooperini on parantunut noin 5%. Vyötärönympärys mittanauhalla on lyhentynyt ehkä 2-3 cm. Tämän paremmaksi näitä tuskin saan, vaan niistä 20 ylimääräisestä kilosta haluaisin eroon.ap
Jos käytännössä nyt olet valmis kokeilemaan kaikkea, niin kokeile haastaa itseäsi pitämään 1 viikon tauko liikunnasta. Näitähän tavoitteellisesti treenaavat pitävät myös. Sen jälkeen sitten 1-2 taukopäivää viikkoon ja vaikka aina 3kk välein 1 taukoviikko taas treenistä.
Ymmärrän, että entinen kilpaurheilutausta varmaan psyykkaa tekemään kaiken täysillä mutta tosiaan vaikuttaa siltä, että kaikkea muuta on jo kokeiltu. Tuli myös mieleen, että urheilutaustan sekä ammatillisen taustan kautta varmaan löydät muita pätevämpiä ihmisiä neuvomaan tässä asiassa? Tai ainakin saamaan jotain konsultointia ongelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin pohjaa ajatus, että kaloreita lisäämällä paino putoaisi? Ei, en usko tätä ja siksi en aio kokeilla.
Mitä tulee treeniin, niin siitä siis noin 5 päivää viikossa on 30 min HIIT-treeniä intervallina maksimisykkeeseen, 11 min aerobista rasvanpolttosykkeellä ja 60 min lihaskuntoa isoilla painoilla + venyttely. Pari kertaa viikossa uinti + vesijuoksu (aerobista), joka kesän tullen vaihtuu pyöräilyyn. Ja tätä olen siis tehnyt vuosia, mutta vähän harvemmalla tahdilla. Tämä EI OLE "järjetöntä aerobista sekoilua" vaan erittäin hyvä treenipohja, jolla kuntoni myös on mitaten erinomainen - lukuunottamatta sitä ylipainoa, josta haluaisin eroon.
ap
Pelkät kalorit ei ratkaise vaan myös se ruoan sisältö ja on ihan todistettu, ettei rasvattomat tuotteet olekaan niin hyvä juttu kun aiemmin annettu ymmärtää.
Yks joka aiemmin söi kaiken niin vähärasvasena kun vaan voi ja paino vaan pysy samassa. Kun jätin kaikki kevyt-tuotteet ja siirryin täysrasvasiin tuotteisiin niin kas kummaa painokin laski melkeen kun itsestään siihen haluamaani painoon. Mulla ylipainoa siis oli noin 15kg. Ja muuta muutosta en tehnyt, liikunta ym. pysyi ihan samana, ei lisääntynyt, että ois sillä selittynyt painon lasku.
Vierailija kirjoitti:
Laita ainakin vaaka kaappiin ja seuraa painoasi vaikka kerran viikossa-kahdessa. Turhaa stressaat itseäsi päivittäin, sekin tunnetusti vaikeuttaa laihdutusta. Tsemppiä!
Ei käy :-) Olen seurannut painoani toistakymmenta vuotta kirjaamalla aamupainoni ylös. Ei se minua stressaa, siitä kuvaajasta voi lukea monta asiaa ja siitä näkee mm. kuukautisten, työn, lomien, juhlien jne. vaikutuksen painoon. En luovu siitä ikinä.
ap