Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aamuihmiset yrittävät usein käännyttää iltaihmisiä?

Vierailija
05.04.2017 |

Harvemmin on toisin päin. Olen huomannut, että monien aamuihmisten on vaikeaa hyväksyä iltaihmisten elämänrytmiä. Aina tarjotaan niitä aikaisia tapaamisia, vaikka tiedetään, että toinen mieluummin tapaisi myöhemmin.

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman minua ihmetyttää, kuinka tässä keskustelussa jotkut vetävät yhdysmerkin illanvirkun ja yökukkujan välille jopa niin voimakkaasti, että maalaillaan mielikuvia ainoastaan keskellä yötä ulkoilevista lapsista, koska perhe nukkuu päivät pääksytysten. Ensinnäkään harva illanvirkku on sellainen yökukkuja, ettei päiväsaikaan hereillä olisi. Toiseksikin useimmiten illanvirkut ovat kuitenkin ihan yhtä hyviä vanhempia kuin aamunvirkutkin ja ymmärtävät kyllä lasten tarpeen olla hereillä ja ulkona päiväsaikaan. Oma luontainen illanvirkun uniaikani esim olisi n. klo 02.00-10.00. Vaikka voisinkin noudattaa tuota rytmiä aina, ehtisin silti hyvin lasten kanssa ulkoilemaan ja harrastamaan päiväsaikaan ihan kuten ne aamunvirkutkin ehtivät.

Miten ehdit (jos käyt päivätöissä)? Mieheni nukkuu myös 02-10, menee töihin klo 11, tulee kotiin n. 19.30. Sitten syö. Lapseemme syövät iltapalaa klo 19, käyvät pesulla ja ovat sängyssä klo 20.30. Missä välissä mies ehtisi lasten kanssa ulos?

No en minä voi noudattaa omaa luontaista rytmiäni jo työni vuoksi. Enkä voinut sitä noudattaa silloinkaan kun olin lasten kanssa kotona, koska lasteni luontainen rytmi oli erilainen. Tarkoitin vain sanoa, että vaikka voisin noudattaa luontaista rytmiäni, minun ei tarvitsisi ulkoilla öisin. Siis illanvirkku ei automaattisesti ole mikään yökukkuja joka ei ns. normaalista yhteiskunnasta välittäisi.

Naulan kantaan. Sinä et voi erinäisistä syistä noudattaa omaa luontaista rytmiäsi eikä voi moni aamuvirkkukaan. He joustavat koska on pakko. Sitten kun tätä samaa joustoa vaaditaan iktavirkuilta, syytetään siitä että pakotetaan siirtämään rytmiä ja elämään aamuvirkkujen tahtiin.

Siis kuka syyttää ja mitä?? Illanvirkut yleensä vaiko sinun iltavirkku puolisosi??

202/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ehdottomasti ilta- ja yöihmisiä. Teen usein luovaa ideointia vaativat tehtävät yöllä, olen käynyt elämäni syvällisimmät ja avartavimmat keskustelut yöllä ja tykkään muutenkin puuhastella kaikkea nimenomaan yöaikaan. Jotenkin ajatukset virtaa silloin vapaammin, tehokkaammin ja luovemmin. Öissä on jotain upeaa tunnelmaa, jota en osaa vaan selittää. Mun on sen takia vaikea keskittyä rauhoittumaan nukkumaan illalla, koska miten voisi, kun ajatukset rullaa ja välillä ois jopa valmis vaikka kirjottamaan romaanin tai tekemään suursivouksen. Mulle iskee usein öisin sellainen selittämätön tiedonjano, inspiraatio tai halu vaan tehdä jotakin.

Ja tämä ei ole muuttunut, vaikka jouduin monta vuotta heräämään useana aamuna viiden aikoihin kouluun, enkä koskaan tottunut niihin aikaisin herätyksiin. Ei ole väliä, paljonko olen nukkunut, aamuisin väsyttää aina ja aivot eivät ole yhtä vireänä kuin yöllä. Toki yhdeksän tunnin unilla herää nopeammin kuin viiden tunnin, mutta nouseminen ja herääminen on silti yhtä haastavaa. Koulussa, töissä ja harrastuksissa olen kuitenkin aina pärjännyt loistavasti, vaikka aamutunnit onkin aina olleet vaikeampia. Välillä jopa on ihmetelty joidenkin tehtävien kohdalla, että miten sä oot saanutkin noin hienoja ideoita ja tehnyt ton noin hyvin. Ja lähes poikkeuksetta olen tehnyt ne yöaikaan. Yökukkujuus ei siis tee ihmisestä laiskaa vetelehtijää.

Usein myös olen kuullut argumentin: "Tuntuu, että koko päivä menee hukkaan, jos nukkuu pitkään" Näiltä ihmisiltä usein unohtuu, että vuorokaudessa on 24 tuntia, johon kuuluu myös myöhäinen ilta ja yöaika. Mä käytän sen ajan yöllä, minkä aamuvirkut käyttävät aamulla. He ovat jo aikoja sitten menneet nukkumaan, kun mä esimerkiksi saatan pakertaa tehtävien parissa, juttelen muiden yökukkujen kanssa tai ihan vain otan aikaa itselleni vaikka lukemalla, surffailemalla netissä tai kuuntelemalla musiikkia. Ei mun aika siis mene hukkaan, mä vaan käytän se eri vuorokaudenaikaan kuin aamuvirkut. Oikeastaan, me yökukkujat saatetaan käyttää jopa enemmän aikaa vuorokaudessa kuin aamuvirkut, jos joudumme heräämään aikaisin aamulla töihin, koska me emme vaan saa unta aikaisemmin.

Mäkään en siis vaan ymmärrä, miksi aamuvirkkuus on jotenkin tavoiteltava ja ahkeraksi tekeävä ominaisuus. Jo teinejäkin moititaan siitä, että valvotaan liian myöhään ja annetaan vinkkejä, miten jaksaa herätä kuudelta aamulla, vaikka oma rytmi olisi täysin sitä vastaan. Me toisin sanoen tuhlataan monien ihmisten energiaa, tehokkuutta ja ideoita pakottamalla heidät vääränlaiseen rytmiin ja uskottelemalla jostain käsittämättömästä syystä, että he ovat laiskoja ja epäkunnollisia, vaikka näillä ihmisillä voisi olla vaikka mitä annettavaa, jos he saisivat käyttää energiansa omalle rytmille sopivaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman minua ihmetyttää, kuinka tässä keskustelussa jotkut vetävät yhdysmerkin illanvirkun ja yökukkujan välille jopa niin voimakkaasti, että maalaillaan mielikuvia ainoastaan keskellä yötä ulkoilevista lapsista, koska perhe nukkuu päivät pääksytysten. Ensinnäkään harva illanvirkku on sellainen yökukkuja, ettei päiväsaikaan hereillä olisi. Toiseksikin useimmiten illanvirkut ovat kuitenkin ihan yhtä hyviä vanhempia kuin aamunvirkutkin ja ymmärtävät kyllä lasten tarpeen olla hereillä ja ulkona päiväsaikaan. Oma luontainen illanvirkun uniaikani esim olisi n. klo 02.00-10.00. Vaikka voisinkin noudattaa tuota rytmiä aina, ehtisin silti hyvin lasten kanssa ulkoilemaan ja harrastamaan päiväsaikaan ihan kuten ne aamunvirkutkin ehtivät.

Miten ehdit (jos käyt päivätöissä)? Mieheni nukkuu myös 02-10, menee töihin klo 11, tulee kotiin n. 19.30. Sitten syö. Lapseemme syövät iltapalaa klo 19, käyvät pesulla ja ovat sängyssä klo 20.30. Missä välissä mies ehtisi lasten kanssa ulos?

No en minä voi noudattaa omaa luontaista rytmiäni jo työni vuoksi. Enkä voinut sitä noudattaa silloinkaan kun olin lasten kanssa kotona, koska lasteni luontainen rytmi oli erilainen. Tarkoitin vain sanoa, että vaikka voisin noudattaa luontaista rytmiäni, minun ei tarvitsisi ulkoilla öisin. Siis illanvirkku ei automaattisesti ole mikään yökukkuja joka ei ns. normaalista yhteiskunnasta välittäisi.

Naulan kantaan. Sinä et voi erinäisistä syistä noudattaa omaa luontaista rytmiäsi eikä voi moni aamuvirkkukaan. He joustavat koska on pakko. Sitten kun tätä samaa joustoa vaaditaan iktavirkuilta, syytetään siitä että pakotetaan siirtämään rytmiä ja elämään aamuvirkkujen tahtiin.

Siis kuka syyttää ja mitä?? Illanvirkut yleensä vaiko sinun iltavirkku puolisosi??

Lue tämä ketju.

Vierailija
204/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuihmiset ovat pomottajia, onhan eläimissäkin päivä ja yöeläimiä, ihminenhän on eläin,

kapitalistit keksiny työajan alkavan aamulla, sitäpaitsi, sehän oli aikoinaan valo, joka sääteli päivärytmiä,

kyllähän kaikkeen tottuu, armeijan käyneetkin tottuivat heräämään klo 7.00 ja nykkumaan 22.00

mutta jokaiselle tulee helposti oma rytmi, eikä siihen muiden tarvitse puuttua, jos työnsä hoitaa,

nykyään on onneksi erilaisia ammatteja, joissa on erilainen päivärytmi

Vierailija
205/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että kommentoit ketjuun, jonka otsikkoa et edes lukenut?

Vierailija
206/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luontainen rytmi aina se että menen nukkumaan kolmelta yöllä ja herään noin klo 12. Ei auttanut vuosien aamuheräämiset, vihaan jokaikista sekuntia jos pitää nousta kuudelta aamulla vaikka nukkuisi tarpeeksi. Aina jos on mahdollisuus niin se menee aina itsestään tuohon 03-12. Aloitin aika vasta iltaopinnot ja ne on olleet aivan ihanaa! Olen tunnilla virkeä kun olen saanut herätä itselle sopivaan aikaan, toisinkuin ennen kun lähinnä torkuin kaikki koulupäivät. Ja kun pääsee kotiin klo 21 niin on vielä aikaa puuhastella vaikka mitä omia juttuja ja yö on ehdottomasti mun lemppariaikaa siihen. En tiedä mitään parempaa kun vähän viileä kesäyö kun lähtee kävelylle tai pyöräilemään ulos ja joka puolella on tyyntä ja rauhallista.

Hyvin muuten ehtii tehdä kaikki viralliset jututkin tällä rytmillä, kirjastossa, virastoissa uimassa jne voin käydä ennen koulua päivällä ja useampi ruokakauppa on täällä auki 23 asti, yks 24h salekin löytyy.

Että ne loistavat argumentit että "ihmisen vaan täytyy herätä aikaisin aamulla ilman mitään syytä" tai että kaikki muu on todella epäterveellistä ja tulee vähintään 3 sydänkohtausta menee suoraan toisesta korvasta ulos.

Vierailija
207/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tämä ketju.

Kuka tässä ketjussa on vaatinut, että illanvirkkujen ei tulisi myös pystyä joustamaan? Suurin osa illanvirkuista joustaa koko ajan elämässään, sekä työn että perheen vuoksi.

Vierailija
208/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?????

Vierailija
209/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan tajunnut tota "koko päivä aikaa" -perustelua sille, miksi pitäisi mennä aikaiseen töihin. Tuntejahan on se sama määrä vuorokaudessa riippumatta siitä, milloin sinne töihin menee. Jos aamivirkku herää klo 5, on töissä 6-14, menee nukkumaan klo 21 ja nukkuu 8 tuntia herätäkseen taas viideltä, miten sille muka jää enemmän aikaa kuin ihmiselle, joka herää klo 9, on töissä 10-18 ja menee maate klo 01?

Tunnistan kyllä ton fiiliksen siitä, että on koko päivä aikaa, vaikka järjellä tiedänkin, että se ei pidä paikkaansa.

Siten, että klo 14-21 on suunnilleen koko maailma avoinna, mutta klo 18-01 ei pääse ihan mihin vain huvittaa.

Koko maailma = kaupat? Koska muuta ei oikein tule mieleen. Paitsi ehkä virastot, mutta sähköinen asiointihan on jo useimmissa paikoissa fiksuin tapa hoitaa asiat. Mutta joo. En mä ainakaan tunne pakottavaa tarvetta shoppailla joka päivä koko päivää. Jos pääsen kuudelta töistä, ehdin silti vielä hyvin käydä kaupassa tai museossa tms. paikassa, jolla on aukioloajat ja tehdä sit vielä jotain muuta. Iltaisin ehtii tosiaan mukavasti viettää aikaa vaikka elokuvan, sarjan, pelin, hyvän seuran tai vaikka kyykkyräkin kanssa, vaikka penkki ja kela ovatkin kiinni.

Musta usein tää aamuvirkun käsitys iltavirkun ajanpuutteesta perustuu siihen, että jos aamuvirkku menee kello 18 jonnekin, sen jälkeen ei ole enää aikaa tehdä mitään, koska ammuvirkulle on jo myöhä. Sit jos iltavirkku menee iltamenoonsa suoraan töistä, päätellään, että iltavirkun koko päivä on siinä, koska sen menon jäökeenhön on jo myöhä. Mutta kun ei. Jos menen vaikka salille kello 18-20, ehdin sen jälkeen vielä esimerkiksi mennä kyläilemään, laittaa yhdessä ruokaa, katsoa leffan ja kotiinpäästyäni vähän siivoilla ja lukea ennen nukkumaanmenoa. Tämä on mahdollista, koska töihin ei tarvitse kiirehtiä kello seitsemäksi, ettei päivä vaan mene hukkaan.

Ihan uteliaisuudesta siis: mitä sellaista voi tehdä 14-21, mitä ei voi tehdä 18-01? Virastot ja seitsemän tuntia shoppailemassa on jo mainittu eli niihin ei tarvitse palata.

Jos sinä et keksi mitään muuta kuin kaupat ja nettiasioinnin, niin sinulla on aika huono mielikuvitus. Kirjastot, julkinen liikenne, Hoplop, kuntosali, yliopisto, museot, uimahallit, hierojat, autokorjaamot, teatteri. Käytkö usein tällaisissa paikoissa yhdeltä yöllä? Meillä päin se ei onnistu.

En edelleenkään keksi muuta palvelua kuin virastot ja pankki, joiden käyttöä rajoittaa myöhempi töistä pääsy. Et nimennyt yhtäkään sellaista paikkaa, jossa iltavirkku ei pääsisi kätevästi aukioloaikojen puitteissa käymään. Missään noista paikoista ei kuitenkaan ole tarkoitus luuhata seitsemään tuntia illassa, eli rajoituksia tai ongelmia seuraa lähinnä, jos on ihan rehellinen yötyöläinen tai tekee jotain muuta erikoista työaikaa. Peruspäivätyötä liukuman puitteissa tekevälle (tosin ainakin meillä se on 7-10 eikä 6-10 kuten tuo esimerkkini) noissa paikoissa käyminen onnistuu joka tapauksessa.

Kirjastot ovat auki 20-22 saakka, uimahalli 21.30-22.30 saakka, museot 20-21 saakka, hierojilla ilta-aikoja, kuntosali auki joko 22.30 saakka (julkinen) tai 22-aina (yksityinen) jne. Julkinen liikennekin kulkee ainakin täällä Helsingissä normaalisti 1.30 saakka ja rajoitetusti melkein läpi yön. Toki pikkupaikkakunnalla monikin paikka voi sulkeutua aiemmin, mutta ihminen, joka haluaa viettää valtaosan vapaa-ajastaan julkisessa tilassa, tuskin asuu paikassa, jossa julkisia tiloja ei ole.

Erityisen omituinen lisäys tähän on teatteri. Eivätköhän sekä 14-21 että 18-01 vapaalla olevat ole ihan yhtäläisen kykeneviä menemään teatteriin kello 19? Teatteriesitykset eivät ala klo 14 sen enempää kuin klo 23. Toki erona se, että viideltä heräävä joutuu tinkimään yöunistaan, jos haluaa nähdä esityksen loppuun saakka eikä tietysti ole puhettakaan siitä, että teatterin jälkeen olisi mahdollisuus jäädä hetkeksi keskustelemaan esityksestä tai vaihtamaan kuulumisia, koska pitäähän sitä ehtiä ajoissa nukkumaan, että pääse töistä niin, ettei päivä mene hukkaan. :D

Jos ihminen nukkuu 01-09, kuten esimerkissä, hän tuskin on muuten keskiyön ja yhden välillä missään muualla kuin kotona.

Vierailija
210/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah ajatella, jos vaikka suuri ihmisen riistäjä nimeltä Virka-aika poistuisi. Ei ruuhkia, vain omaan rytmiinsä sopivia tehtäviä valinneita ihmisiä. Kaikki voisi pyöriä lähes tuplana, ainakin puolitoistakertaisena. Täytyyhän joku raja olla ja rauha yölläkin. Itse olen aina tasan tukossa aamuvuoroina, mutta iltavuorossa olen parhaimmillani. Kotona olen iltaisin virkku laittamaan ruokaa, siivoamaan, lähtemään kävelylle.

Vierailija
211/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan tajunnut tota "koko päivä aikaa" -perustelua sille, miksi pitäisi mennä aikaiseen töihin. Tuntejahan on se sama määrä vuorokaudessa riippumatta siitä, milloin sinne töihin menee. Jos aamivirkku herää klo 5, on töissä 6-14, menee nukkumaan klo 21 ja nukkuu 8 tuntia herätäkseen taas viideltä, miten sille muka jää enemmän aikaa kuin ihmiselle, joka herää klo 9, on töissä 10-18 ja menee maate klo 01?

Tunnistan kyllä ton fiiliksen siitä, että on koko päivä aikaa, vaikka järjellä tiedänkin, että se ei pidä paikkaansa.

Siten, että klo 14-21 on suunnilleen koko maailma avoinna, mutta klo 18-01 ei pääse ihan mihin vain huvittaa.

Koko maailma = kaupat? Koska muuta ei oikein tule mieleen. Paitsi ehkä virastot, mutta sähköinen asiointihan on jo useimmissa paikoissa fiksuin tapa hoitaa asiat. Mutta joo. En mä ainakaan tunne pakottavaa tarvetta shoppailla joka päivä koko päivää. Jos pääsen kuudelta töistä, ehdin silti vielä hyvin käydä kaupassa tai museossa tms. paikassa, jolla on aukioloajat ja tehdä sit vielä jotain muuta. Iltaisin ehtii tosiaan mukavasti viettää aikaa vaikka elokuvan, sarjan, pelin, hyvän seuran tai vaikka kyykkyräkin kanssa, vaikka penkki ja kela ovatkin kiinni.

Musta usein tää aamuvirkun käsitys iltavirkun ajanpuutteesta perustuu siihen, että jos aamuvirkku menee kello 18 jonnekin, sen jälkeen ei ole enää aikaa tehdä mitään, koska ammuvirkulle on jo myöhä. Sit jos iltavirkku menee iltamenoonsa suoraan töistä, päätellään, että iltavirkun koko päivä on siinä, koska sen menon jäökeenhön on jo myöhä. Mutta kun ei. Jos menen vaikka salille kello 18-20, ehdin sen jälkeen vielä esimerkiksi mennä kyläilemään, laittaa yhdessä ruokaa, katsoa leffan ja kotiinpäästyäni vähän siivoilla ja lukea ennen nukkumaanmenoa. Tämä on mahdollista, koska töihin ei tarvitse kiirehtiä kello seitsemäksi, ettei päivä vaan mene hukkaan.

Ihan uteliaisuudesta siis: mitä sellaista voi tehdä 14-21, mitä ei voi tehdä 18-01? Virastot ja seitsemän tuntia shoppailemassa on jo mainittu eli niihin ei tarvitse palata.

Jos sinä et keksi mitään muuta kuin kaupat ja nettiasioinnin, niin sinulla on aika huono mielikuvitus. Kirjastot, julkinen liikenne, Hoplop, kuntosali, yliopisto, museot, uimahallit, hierojat, autokorjaamot, teatteri. Käytkö usein tällaisissa paikoissa yhdeltä yöllä? Meillä päin se ei onnistu.

Kuntosalilla käyn useinkin yhdeltä yöllä. Muissa luettelemissasi paikoissa en käy mihinkään aikaan. Julkista liikennettä olen tosin käyttänyt ihan jokaiseen vuorokauden aikaan.

Vierailija
212/214 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on te-toimistonkin kanssa. He painostavat juuri siihen aamurytmiin, joka on siis normaali rytmi heidän mielestään.

Kysyivät että mihin aikaan herään. Minä voisin kysyä mihin aikaan menet nukkumaan?

Vierailija
213/214 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mustavalkoista ajattelua joillakin. Ihan kuin vuorokausirytmi määräisi ihmisen luonteen tai aamuihmiset olisivat keksineet nykyisen 8-16 systeemin. Eiköhän tuo aika ole suunnilleen kompromissi. Ei tarvitse olla kuudelta navetassa, mutta ei nukuta puolille päivin.

Vierailija
214/214 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa miten jotkut aamuihmiset "syyllistävät" iltaihmisiä. Minä olen iltaihminen. Äitini on aamuihminen. Jos jostain syystä äitini soittaa vaikkapa kello 8.30 aamulla, on ensimmäinen kommentti "Miten sä vielä nukut?! Nousisit ihmisten aikaan! Minä siivosin jo täällä koko talon ja leivoin pullaa!". Minä siis herään kello 9-10 yleensä. Olen miltei kolmekymppinen ja asunut 18 vuotiaasta omillani niin en ihan käsitä että mitä väliä sillä äidilleni on mihin aikaan minä herään. Työt olen hoitanut niin että mene iltapäivällä, jos tarvitsen vaikkapa lääkäriaikaa, otan ajan iltapäivälle. Aamulla ei vaan pysty jollei ole aivan pakko. Ja ihan yhtälailla minäkin voin siivota talon ja leipoa pullaa, se ei vaan tapahdu perkele kello 6 aamulla. On se kumma.