Onko oikeesti paljonkin aikuisia joiden omat vanhemmat maksaa heille jopa TALON?
Hämmästyin kun kuulin että murhaaja Scott Petersonin vanhemmat maksoi lellipentunsa koko elämän, talon, ja jopa golf velat. Tekivät pojastaan vastuuttoman vetelyksen. No tunnen mä yhden jonka vanhemmat antoi hänelle jo nuorena asunnon, ja mutakin merkittävää omaisuutta, mutta oon pitänyt tota enemmänkin harvinaisuutena. Tunnetko moniakin jotka myös ovat saaneet paistatella vielä aikuisena kuin pikkuvauvana, kun vanhemmat maksaa hänelle asunnon ja muut, autot ja velat? MIllaisia luonteita heistä kehittyi?
Toi mun ystävä oli niin kaamee että lopetin ystävyyden.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi tukea nuorena, kun silloin sitä eniten tarvitsee? Onko periminen myöhäiskeski-iässä jotenkin arvokkaampaa, kun ensiasunnon sijaan ostaa hienon kesämökin ja unelmiensa auton?
Periminen on ihan eri asia, ja se kuuluu elämään. Mutta nuorena aikuisena se oma elämä on kuitenkin meidän jokaisen rakennettava, ja jollainlaila osoitettava olevansa kunnollinen jäsen yhteiskunnalle. Ihan järkyttävää että ei olisi mitään velvollisuuksia tai motiivia tähdätä johonkin hyvään elämään, jota varten herää aamuisin ja lähtee töihin. Toki varmaan ottaisin asunnon itsekin vastaan, mutta en sillä ainakaan ylpeilisi, ekä puhuisi kenellekkään, olisin ihan hiljaa vaan tästä "lottovoitostani" ja että olen vapaamatkustaja kun muut vaan rehkii ja taistelee elämässään asuntolainojen kanssa.
Luuletko että nuo oikein rikkaat yritysten omistajat eivät ole nousseet aamuisin töihin, kun heillä on jo kämppä eikä enää huvita tehdä mitään. Kuule sen työn tarkoitus on työ ja sen mielekkyys ja elämän ja elämisen mielekkyys eikä se, että jos on varaa niin maataan vaan aamusta iltaan ja vetelehditään. Ei, kyllä nämä kaikki Ehnrootit ym. jotka syntyvät varakkaina tekevät työtä koko ikänsä ja paljon.
Naamasto kirjoitti:
Niinpä. Ilmeisesti myös tuo 900 e on yhteiskunnalta saatua lahjoitusta eli työttömyystuke tai vastaavaa.
Kyllä se on ihan omilla nyrkeillä hankittua. Haluatko arvailla lisää?
Miten olisi ilmainen koulutus, opintotuki, edullinen terveydenhuolto, jos saat lapsia, edullinen tai ilmainen päivähoito, ilmainen äitiyshuolto, ilmainen terveydenhoito lapsille, tuetut lääkkeet jne.
Yksi ex-miesystävä asui vanhempiensa omistamassa asunnossa ja käytti yksinään vanhempiensa mökkiä. Toimittaja, eronnut mies, ihan hyvä pesti, mutta lukion jälkeen ei ollut saanut mitään varsinaista koulutusta aikaiseksi vaan meni töihin ihan kirjoittajanlahjoillaan tuttavankauppaa. Ihan hyvät jutut paperilla mutta..
Yksityiselämässä ihan onneton sottapytty ja jotenkin reppana ja kädetön mies, jolla oli hyvin mustavalkoiset säännöt ja näkemykset. Rahasta ja sen vähyydestä valitti koko ajan, vaikka ei tarvinnut edes vuokraa maksaa ja autokin oli firman puolesta. Hänellä oli 14000 markkaa palkka ja minulla 8000 markkaa. Treffeillä maksoi aina luottokortilla. Ihmettelin tosissaan, mihin ne rahat meni, kun minulla meni vuokraan siihen aikaan 2000 markkaa ja loput oli sitten omaan käyttöön (euroksi muuntakaa kurssilla 5,97) ja maksoin vielä opintolainaakin.
Semmoinen minä-minä-minä tyyppi. Se suhde ei kauan kestänyt. Ei tuo nyt kuitenkaan ihan luuseri ollut, vähän tuntemattomampi mutta kuitenkin kirjailija nykyisin ja mielenkiinnon kohde on sama kuin silloinkin, josta jaksoi jauhaa loputtomiin. Jälkikäteet on tullut mieleen, että olikohan ehkä asperger...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te rikkaat ylpeilijät ette ota huomioon yhtä asiaa.....nimittäin kommunistista vallankumousta...niinpä. Mitenkäs sitten suu pannaan kun köyhempi työväestö yhdessä tuumin ottaa vallan teiltä, ja kaikkien varat siirretään valtion kassaa, ja sieltä jaellaan sitten tasapuolisesti kaikille. Sitten te pienet itkette ja purnaatte. Kohta koittaa sekin aika kun kommunistinen vallankaappaus toteutetaan suomessakin. Kyllä oli monta rikasta aatelista Venäjälläkin tsaarin vallan aikaan, mutta se loppui kuin veitsellä leikaten, yhdesä yössä! Samoin oli Ranskassa hovissa varsinanen kermeperse suku ja hovi, mutta heidät vietiin köyhän kansan kaapatessa vallan suoraan vankilaan ja teloituslavoille. Herjatkaa vaan nyt kun vielä voitte! Köyhälistö saa tarpeekseen Sipilästä ja kumppaneista ja aloittaa vallankumouksen! Se voi tulla äkkiarvaamatta.
Tuota samaa voivat odottaa myös ne köyhien perheiden lapset, jotka ovat omalla työllään ja asuntolainalla hankkineet omistusasunnon. Heidänkin asuntonsa vallankaappauksessa sosiaalisoineet.
Hyvin usein näissä lapsille asuntoja ostavissa ei ole varsinaisesti rikkaita. Asian voisi esittää vertauskuvallisesti: kun lapsuudenkodista lähtiessäsi saat renkaat, pohjan ja moottorin, sun ei tarvitse hankkia kuin kori ja sisustus. Ja ennenkuin sulla on lapsi ja tämä täysi-ikäinen, olet korin ja sisustuksen lisäksi ehtinyt jo hankkia myös renkaat, pohjan ja moottorinkin. On siis luontevaa antaa omalle lapselleen renkaat, pohja ja moottori, kun tämä muuttaa omilleen. Miksi pitäisi kerätä varallisuutta vain itselleen eli rikastua, kun sitä voi rikastumisen sijasta hyvin jakaa myös jälkeläisilleen?
No tavallinen keskituloinen työssäkäyvä ei osta lapsilleen asuntoja. Kyllä siinä on kyse keskimääräistä varakkaammasta väestä, joka noin tekee.
Rikkaiden ja tavallisten keskituloisten väliin jää kuitenkin aika paljon ihmisiä. Ja nyt muutenkin puhuin ihmisistä, jotka ovat omilta vanhemmiltaan saaneet ensiasuntonsa. Tunnen ihan tavallisia keskituloisia, joilla se vanhempien antama ensiasunto on nyt vuokralla ja itse makselevat omaa asuntolainaansa kuten muutkin tavalliset keskituloiset. Aikanaan nämä pienet, nyt vuokralla olevat asunnot jäävät heidän lapsilleen, jos elämässä ei mitään katastrofiakaan tapahdu.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta me saatiin viime jouluna joululahjaksi mieheni lapsuudenkoti, velaton omakotitalo omalla tontilla. Eikä olla kriminaaleja, vaan ihan tavallinen kaksilapsinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika monta. Tätä kutsutaan verosuunnitteluksi eli lahjoitetaan/annetaan ennakkoperintönä omaisuutta lapsille, jotta perintöveroa ei tarvitse myöhemmin maksaa. Samalla omat lapset saavat helpotusta niihin ruuhkavuosiin, kun ei ole tarvetta tehdä ylitöitä tms. siksi, että saa maksettua kotinsa.
Usko tai älä, kaikki asunnon vanhempiensa maksamana saaneet eivät ole potentiaalisia murhaajia tai vetelyksiä. Suurin osa heistä on erittäin menestyviä veronmaksajia.
Meidän suvussamme on niin, että vanhempani olivat molemmat kovapalkkaisia johtajia ja hankkivat paljon omaisuutta aikanaan. Ovat lahjoittanwet sitä eteenpäin mulle asunnon muodossa. Itse olen akateeminen, mutta tosi pienituloinen yksinhuoltaja. Eli erittäin iso apu siitä, että sain kodin ilmaiseksi.
Tämä nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi on muuten ensimmäinen, jossa jo ihan tilastollisesti väestötasollakin lapset ovat köyhempiä kuin suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempansa. Ennen vanhaan lapset tukivat köyhiä eläkeläisiä, nyt omaisuus ja tulot jakautuvat aika monilla toisinpäin.
Toisaalta kansaneläkejärjestelmä on 1930-luvulta ja silloin se perustui henkilökohtaisiin eläkesäästötileihin. Syytinki oli käytännössä sama kuin eläke eli lapset saivat vanhempien omaisuuden näiden vielä eläessä, mutta kauppaan kuuluin elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat ostavat lapsilleen asunnon. Se on järkevää, jos siihen on varaa. Näin lapsen ei tarvitse ottaa asuntolainaa. Ja lapsi sitten taas ostaa asunnon lapselleen. Tapasin muutama vuosi sitten miehen, joka oli juuri ostamassa tytölleen asuntoa Helsingin keskustasta. Sanoi, että hänellekin vanhemmat olivat ostaneet asunnon.
Juuri näin. Tämä on hyvin yleistä ihan keskituloistenkin perheiden keskuudessa. Se on myös hyvää verosuunnittelua.
Minä ja sisarukseni olemme saanneet kaikki vanhemmiltamme asunnot jo paljon ennen täysi-ikäisyyttä. Vanhempani ovat myös kustantaneet opiskeluvuotemme ja tukee edelleen taloudellisesti jos siihen on tarvetta. Olen saanut kaiken helpolla ja tiedän sen, "vauva-aikani" päättyi kuitenkin ihan kuten muillakin. Olin ensimmäisessä vakituisessa työsuhteessa ollessani 14 vuotias, siivosin kolmena iltana viikossa julkisia tiloja, samoin myös kaksi sisarustani ovat aloittaneet 15 kieppeillä työnteon. Se että saa pesämunan ja taloudellisen tuen vanhemmilta ei siis todellakaan tarkoita sitä että lapsi oppisi vaan makoilemaan laakereilla ja laiskottelemaan, kyllä se on ihan muista asioista kiinni kun siitä miten paljon tilille rahaa tippuu vanhemmilta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika monta. Tätä kutsutaan verosuunnitteluksi eli lahjoitetaan/annetaan ennakkoperintönä omaisuutta lapsille, jotta perintöveroa ei tarvitse myöhemmin maksaa. Samalla omat lapset saavat helpotusta niihin ruuhkavuosiin, kun ei ole tarvetta tehdä ylitöitä tms. siksi, että saa maksettua kotinsa.
Usko tai älä, kaikki asunnon vanhempiensa maksamana saaneet eivät ole potentiaalisia murhaajia tai vetelyksiä. Suurin osa heistä on erittäin menestyviä veronmaksajia.
Vältyt perintöverolta, mutta joudut maksamaan kuitenkin lahjaveron jos otat vastaan jotain arvokasta.
No tietyn summanhan saa siirtää verottomasti vuosittain. Kun sitä tekee parikymmentä vuotta, on melko hyvä osa varoista on siirretty verottajalta turvaan.
Eihän se ole kuin joitain tonneja. Äkkiseltään muistelisin, että 4000 euroa, joten saa sitä rahaa jonkin aikaa pumppaillan. En tosin tiedä onko tuollainen järjestelmällinen pumppaaminen sallittua. Veikkaisin, että ei.
Voi myös tehdä velkakirjan 0 %:n lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältyt perintöverolta, mutta joudut maksamaan kuitenkin lahjaveron jos otat vastaan jotain arvokasta.
No tietyn summanhan saa siirtää verottomasti vuosittain. Kun sitä tekee parikymmentä vuotta, on melko hyvä osa varoista on siirretty verottajalta turvaan.
Eihän se ole kuin joitain tonneja. Äkkiseltään muistelisin, että 4000 euroa, joten saa sitä rahaa jonkin aikaa pumppaillan. En tosin tiedä onko tuollainen järjestelmällinen pumppaaminen sallittua. Veikkaisin, että ei.
Se on sekä sallittua, että hyvin yleistä. Meillä on vanhemmilta saatu noin 300 000€. Osasta kyllä maksettiin vero. Omille lapsille on jo verottomasti kerätty yli 50 000€. Ja muistakaa, että raja on henkilökohtainen, ja nykyään jo 5000 €, eli 10000 kahdelta vanhemmalta + 40 000 neljältä isovanhemmalta. Ja kolmen vuoden päästä uudet.
Tunnen useita, ja kaikkia heitä yhdistää se, etteivät he ymmärrä rahan arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te rikkaat ylpeilijät ette ota huomioon yhtä asiaa.....nimittäin kommunistista vallankumousta...niinpä. Mitenkäs sitten suu pannaan kun köyhempi työväestö yhdessä tuumin ottaa vallan teiltä, ja kaikkien varat siirretään valtion kassaa, ja sieltä jaellaan sitten tasapuolisesti kaikille. Sitten te pienet itkette ja purnaatte. Kohta koittaa sekin aika kun kommunistinen vallankaappaus toteutetaan suomessakin. Kyllä oli monta rikasta aatelista Venäjälläkin tsaarin vallan aikaan, mutta se loppui kuin veitsellä leikaten, yhdesä yössä! Samoin oli Ranskassa hovissa varsinanen kermeperse suku ja hovi, mutta heidät vietiin köyhän kansan kaapatessa vallan suoraan vankilaan ja teloituslavoille. Herjatkaa vaan nyt kun vielä voitte! Köyhälistö saa tarpeekseen Sipilästä ja kumppaneista ja aloittaa vallankumouksen! Se voi tulla äkkiarvaamatta.
Tuota samaa voivat odottaa myös ne köyhien perheiden lapset, jotka ovat omalla työllään ja asuntolainalla hankkineet omistusasunnon. Heidänkin asuntonsa vallankaappauksessa sosiaalisoineet.
Hyvin usein näissä lapsille asuntoja ostavissa ei ole varsinaisesti rikkaita. Asian voisi esittää vertauskuvallisesti: kun lapsuudenkodista lähtiessäsi saat renkaat, pohjan ja moottorin, sun ei tarvitse hankkia kuin kori ja sisustus. Ja ennenkuin sulla on lapsi ja tämä täysi-ikäinen, olet korin ja sisustuksen lisäksi ehtinyt jo hankkia myös renkaat, pohjan ja moottorinkin. On siis luontevaa antaa omalle lapselleen renkaat, pohja ja moottori, kun tämä muuttaa omilleen. Miksi pitäisi kerätä varallisuutta vain itselleen eli rikastua, kun sitä voi rikastumisen sijasta hyvin jakaa myös jälkeläisilleen?
No tavallinen keskituloinen työssäkäyvä ei osta lapsilleen asuntoja. Kyllä siinä on kyse keskimääräistä varakkaammasta väestä, joka noin tekee.
Se nyt vähän riippuu. Mun vanhemmilla ei ollut maailmalle lähtiessään muuta omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perse ja ovat molemmat tienanneet ikänsä alle keskipalkan: toinen kotiäiti, osa-aikainen siivoja, kioskimyyjä, huoltoaseman kassa ym, toinen raksalla, varastoduunissa, kaupungin "lapiomiehenä" ym ja viimeiset 15v työnjohtajana, mutta silti nyt eläkkeellä varallisuutta lienee reilu puoli miljoonaa josta toki suurin osa on kiinni asunnossa.
Ei meillekään siskon kanssa asuntoja toki ostettu vaikka muuten on rahallisesti tuettukin, mutta ei tuosta pitkä matka siihen ole että sekin olisi ollut mahdollista. Lapsenlapsilleen kun tuo perintö aikanaan menee niin he ovat varmastikin siinä asemassa, että asuntojen ostaminen voi olla mahdollista keskituloisenakin, koska omaa ei tarvitse pankille maksaa.
Mieheni vanhemmat ovat miljonäärejä, mutta mieheni asiakkaat ovat miljardöörejä.. Mieheni on paljon saanut rahaa vanhemmiltaan, mutta itse tulee tienaamaan paljon enemmän kuin he aikanaan.
Miehen vanhemmat ostivat meille talon, kun kuulivat raskaudestani. Ei tarvitse kitkutella pienillä tuloilla pienessä vuokrakopperossa vauvan kanssa.
Miehen auto on myös vanhempiensa ja ovat ostamassa meille toista, "lapsiturvallisempaa" autoa.
Saamme myös käyttää heidän mökkejään (2kpl ulkomailla, 2kpl Suomessa) aina kun haluamme.
Ovat jo sanoneet, että ostavat lapsellemme asunnon, jos haluaa muuttaa peruskoulun jälkeen opiskelemaan toiseen kaupunkiin (lapsi ei ole siis edes vielä syntynyt).
Lapselle on siis asiat hyvin pedattu.
Minä olen laiska ihminen ja teen osa-aikatyötä 2pv viikossa. Mieheni toimii yrittäjänä. Olen elänyt köyhän lapsuuden, jossa vanhemmat tekivät pitkiä päiviä pienellä palkalla, eikä lapsille ollut oikein aikaa. Aion ottaa "helposta" elämästäni niin paljon irti kuin voin. :)
Ja jos joku ihmettelee mitä mieheni tekee työkseen, niin hän on salkunhoitaja kansainvälisessä pankissa, joka hoitaa superrikkaiten raha-asioita.
Meillä on melko varakkaat vanhemmat ja he ovat auttaneet taloudellisesti sekä minua että kahta veljeäni. Vanhin veli on käynyt vaikean sairauden läpi opiskeluaikana, päälle parikymppisenä, ja varmasti selvisi sen ajan läpi paremmin siksi, että vanhempamme auttoivat. Tämä kyseinen veli on saanut eniten tukea meistä kolmesta, mikä on mielestäni täysin oikein.
Minä sain opiskeluaikani asua isämme omistamassa yksiössä ja nyt siinä asuu pikkuveljeni. Lisäksi opiskeluiden aikana tuettiin mm. antamalla joululahjarahaa ja maksamalla talvivaatteita. Aina on voinut pyytää vanhemmilta apua hädän tullen. Olen kuitenkin itse ollut sen verran onnekas, että olen ollut aina terve ja opiskellut alalle, jolla on ainakin toistaiseksi hyvin töitä tarjolla. Tein töitä jo opiskellessani, koska voimavarani riittivät siihen ja saan tyydytystä, kun tilille kilahtaa ihan omalla työllä saatua palkkaa.
Koko perheemme on aina ollut kova tekemään töitä ja rahankäyttöä on opetettu lapsesta pitäen. Hyvin on kasvatus toiminut, eikä kukaan meistä sisaruksista ole mitenkään ylimielinen, laiska tai lellipentu sen takia, että vanhemmat ovat välillä turvanneet elämäämme taloudellisesti. Minä aion tehdä saman omille lapsilleni, jos suinkin pystyn.
2 tuttua on sellaisia, jotka ovat saaneet/saavat edelleen näin duunariperheen kakaran vinkkelistä katsottuna aivan hirmuiset määrät omaisuutta, tukea, rahaa ja hyvää.
Toinen fiksu, reipas ja ahkera, tosi kiva tyyppi.
Toinen sellainen tapaus, että ei varmastikaan pärjäisi päivääkään jos tämä vanhempien tuki ja omaisuus yhtäkkiä katoaisi. Aivan täysin pihalla rahan arvosta, työstä, ja siitä millaista elämä ihmisillä on keskimäärin. Ja rankkaa ihmiset aivan täysin heidän omaisuutensa mukaan. Jokainen jonka tilin saldossa ei ole riittävä määrä nollia, on white trash.
Varakas tuttavapariskunta osti lapsilleen kullekin asunnon, yhdelle perheelliselle omakotitalon. Eivät ole lapset kuitenkaan heittäytyneet sohvankannelle avustusten varaan, vaan työssä käyvät.