Kärsitkö jostakin oudosta fobiasta?
En tarkoita nyt sellaisia ns. normaaleja fobioita, kuten korkean tai ahtaan paikan kammo, vaan nimenomaan OUTOJA fobioita, joita muut eivät ymmärrä. Itse pelkään vedenalaisia kiviä.
Kommentit (136)
Pelkään mennä tiloihin, jotka sijaitsevat maanpinnan alapuolella. Esim. kerrostaloni häkkivarastot sijaisevat talon alla väestönsuojassa, ja siellä käyminen on minulle yhtä tuskaa.
Tunnen ihmisen, joka käy vain harvoin suihkussa, koska pelkää liukenevansa veden mukana lattiakaivoon. Tosin taustalla on varmaan jotain psykoottista sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään mennä tiloihin, jotka sijaitsevat maanpinnan alapuolella. Esim. kerrostaloni häkkivarastot sijaisevat talon alla väestönsuojassa, ja siellä käyminen on minulle yhtä tuskaa.
Minä taas pelkään ullakoita :)
Mä aloitin uuden jo uuden topicin, mutta mä pelkään alusastioita sairaalassa. Oli niin järkyn noloa kaataa se esiteininä ja olla sit siinä sotkussa ja soittaa hoitaja sit hätiin. Nyt on taas petipotilaaks tekevä leikkaus edessä ja mietin miten tän ongelman hoitais, mutta oli mikä oli, ne kauhistukset ei kyllä enää tuu mun lähelle.
Se ei ehkä ole fobia, mutta joku häiritsee bussipysäkkien mainoksissa, ehkä teennäisyys ja miksi sen ajatellaan vaikuttavan ihmisiin siellä, osaan ei vaikuta millään tavalla. Miksi joka paikassa pitäisi olla mainos, missä on siis luonnollisuus. Liian kirkkaat valot on nykyään joka paikassa ja kadulla.
En pelkää sitä, että lentokone putoaa, vaan sitä että lentohenkilökunta on jotenkin liittoutunut keskenään ja kaappaa koneen jota ennen lennetään ennustamattomasti. Pelkään sitä kauhun tunnetta mitä tuo tilanne aiheuttaisi, kun ei ole vielä kuollut ja tietää kuoleman olevan edessä jossain vaiheessa.
Eläimet käärme ,hämähäkki. Ihmiset jotka valitaa kaikesta ja ovat kanssa ihmisille ilkeitä kateellisia.Varsinkin viinillä itsensä humalan juovat naiset yksin koti.
liikaa kauhusta eli leffoista ja kirjoista pitävä, kuitenki aika herkkis ihminen joten kaikkea sellaista vaikka en ole tippaakaan uskis. saatan nukkua valot päällä (yksin nukkuessa aina) en pidä pimeistä eteisistä enkä uhkaavasti raollaan olevista ovista. tiskatessa tuntuu että joku väijyy selän takana ja suihkussa pitää olla skarppina. ja todellaki tiedän että paskat sitä mikään mua uhkaa. tai no lihavuus uhkaa mutta sitäpä en ikävä kyllä pelkää- ainakaan tarpeeksi.
Sorminivelten naksuttaminen. Tai syödessä massuttaminen ja hörppiminen. Televisiossa pyöri joskus mainos missä oli taustamusiikkina erittäin ärsyttävä korkea pimputus.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tuota, että tulette helvetin vihaisiksi jos joudutte fobianne kanssa tekemisiin?
En minä, mutta eräs tuttavani (tuolloin vielä ystäväni, mutta emme koskaan pari). Menin hänen kanssaan yökylään sukulaisteni luokse. Talo oli iso, kartano/pappila -tyyppinen. Tilaa oli, joten pidin itsestään selvänä, että nukumme eri huoneissa. Tuttavani sai siitä helwetillisen raivarin, jonka aikana minulle selvisi, että hän pelkää kuollakseen tuon tyyppisiä vanhoja taloja. Siinä raivotessaan hän toi myös esille, kuinka tyhmä minä hänen mielestään olen, kun en tajua pelätä.
Mä pelkäsin lapsena ja nuorena että astun vedessä ihmisen päälle (siis hukkuneen). Sitten helpotti kun alkoi uimaan. Mutta se tunne että kohta tuntee jalkapohjissa jonkin r.....nosan. hrrrrrrr
Verikoeneulafobia. Siis en pelkää neuloja yleisesti. Voin jopa itse pistää itseäni. Ja rokotukset on OK. Mutta se neula, jolla otetaan verikoe kyynärtaipeesta. Se on paha. Jos en kerro fobiastani näytteenottajalle, se käsi lähtee alta ihan takuuvarmasti viimeistään, kun neula koskettaa ihoon. Ja sitten se näytteenottaja usein luulee, että tein sen tahallani, vaikka en edes katso, kun hän yrittää pistää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tyhmää, mutta välttelen viimeiseen asti, ettei tarvitsisi julkiseen vessaan mennä, eli en juo paljon ennen kaupungille lähtöä, ettei tulisi pissahätää.
Taustalla varmaan aika karmivat kokemukset eräistä ulkomaiden "vessoista".
Minä kammoan ulkomailla vessoja.
Lukot usein mitä on.
En tiedä onko tämä kovin outoa, mutta mielestäni vähän noloa keski-ikäiselle ihmiselle; inhoan ja vähän pelkäänkin muurahaisia. Marjametsällä jalkaa pitkin kipittävä iso kekomuurahainen on kauhistus. Ja se elukoita kihisevä suunnaton keko 🙈🙈🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fobia ei ehkä ole oikea sana, kun en sanan varsinaisessa merkityksessä pelkää, mutta en pysty katsomaan tai kuuntelemaan mitään silmiin liittyviä juttuja (silmävammat, silmäleikkaukset tms.).
Mulla sama. En ole koskaan halunnut katsoa Andalusialainen koira-elokuvaa siitä syystä. En myöskään voisi mennä silmien laserleikkaukseen.
Minulla on myös jonkinlainen fobia hämähäkkejä kohtaan (ei liene kovin harvinainen) ja myös luonnonvesissä uimiseen, jos vesi on tummaa enkä näe pohjaa. Se on jotenkin kamalaa.
Minulla ihan samat. Araknofobia, jonka takia en suostu asumaan pohjakerroksessa (asun maassa, jossa on paljon enemmän hämähäkki kuin Suomessa). Olen lykännyt kellariin menoa pari kertaa, kun seinällä oli valtava hämis. Odotin, että se häipyi.
Tuo silmäjuttu myös. Olisin varmaan mennyt vuosia sitten leikkaukseen, jos sitä ongelmaa ei olisi.
Lisäksi korkean paikan kammo, ja se syvien ja tummien vesien kammo, ja vielä päälle yksi vähän spesifimpi pelko/pakkomielle: en voi nukkua, jos kaapin ovin on raollaan tai mikä tahansa ovi muuhun tilaan on raollaan. Sen täytyy olla joko ihan kiinni tai täysin auki. Raollaan oleva ovi on pelottava.
Juu, olen pelkoinen vielä viisikymppisenäkin. Moni ei tiedä, koska se on tosi noloa. Ainoastaan korkeanpaikan ja hämähäkkien pelostani ihmiset tietävät. :)
Isot keittiöveitset.
Jotenkin aina pelkään, että entä jos jostain päähänpistosta yhtäkkiä viillänkin sillä kämmeneni auki. Ja sitten inhottaa ajatus isosta haavasta kämmenessä. Tosi kumma ajatusketju enkä tiedä miksi tällaisia mietin.