SALILLA KÄVIJÄT: millaiset painot ovat mielestänne naiselle (n. 160 cm pitkä) isoja? Mikä taas on vähän?
Kysyn siksi, että en aivan ymmärrä miestuttuni vähättelyä. En siis väitä tekeväni millään suunnattomilla painoilla treeniä, lähinnä kummastelen, miten vahvoja muut tavisnaiset oikein ovat.
Olen siis treenannut salilla noin vuoden 2-5 kertaa viikossa, harrastan uintia ja joogaa myös ja ajoittain salia on vähemmän. En siis tavoittele mitään kisakuntoa tai vastaavaa vaan pidän lihaskuntoa yllä.
Ojentajia teen 12,5 kg painoilla, hauista 8-9 kilolla, noin esimerkkeinä. Selkävamman vuoksi kyykkään vain pitkiä sarjoja pienillä painoilla, etureisilaitteessa menee n. 45 kg. Näistä saa varmaan jotain osviittaa. Onko tämäsiis jotenkin hirveän säälittävää tavalliselta liikkujalta vuoden jälkeen, kun sali ei ole se pääkuntoilujuttu?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista tietäjää taas linjoilla.
Pitkä ja laiha on itse asiassa potentiaaliltaan vahvempi kuin lyhyt ja paksu, lihaspinta-alaa on enemmän. 160 cm nainen on siis aina heikompi, jos hän ja 170 cm nainen alkavat tosissaan treenaamaan nollista. 170 cm on helpompi mennä ohi absoluuttisessa voimassa myös silloin vaikka 160 cm olisi treenannut kauemmin.
160 cm naiselle isot painot ovat mm. takakyykky paralleeliin kulmaan 70 kg 1, penkkipunnerrus 30 kg 1, maastaveto 80 kg 1, hauiskääntö käsipainolla 6 kg 10, pystypunnerrus ilman vauhtia tangolla 25 kg 1.
Niin, niin kuin sinä. Pitemmällä on enemmän lihasta, ei sen tajuamiseen mitään Eisteinia tarvita. Lyhyemmällä sen sijaan on lyhyemmät raajat. Ton pitäisi olla melkein yhtä helppo asia tajuttavaksi. Lyhyemmillä raajoilla saman kilomäärän nosto ei vaadi yhtä paljon voimaa. 190 senttisen 200 kgn kyykyyjän pitää olla paljon vahvempi kuin saman tuloksen nostavan 150 senttisen. Ja kyllä, naisilla ja miehillä on eroa. Et sä naisia vertaa miehiin vaan muihin naisiin. Ei pitisi olla maailman vaikeiman asian tajuttavaksi.
Nostomatkan vaikutus noston raskauteen on paljon pienempi kuin isomman lihasmassan tuoma etu. Isoimpia rautoja nostavat ihmiset ovat isokokoisia.
Kyllä, ja iso koko auttaa sitä enemmän mitä raskaampiin kuormiin mennään. Maailman vahvimmat ovat järjestään melko kookkaita, tai sanotaanko, että heidän joukossaan on vähän tai ei ollenkaan pienikokoisia ihmisiä.
Numeroilla ei ole merkitystä vaan suorituksen rasittavuudella.
Jos se 6kg hauiskääntö menee ihan tuosta vaan, niin sitä on aika turha tehdä. Tarkoitus on, että sitä saa vääntää niin että viimeiset toistot menee korkeintaan irvistyksen ja ähellyksen kera.
Vierailija kirjoitti:
Palstan - suomalaisnaisen? - erityispiirre on, että jos naisen tosiasiallisen heikkouden sanoo ääneen, saa alanuolia tai muuta kielteistä palautetta.
Mistä tämä monen naisen todellisuuspakoisuus ("emme ole mitään heikkoja!") oikein kumpuaa? Jos miehelle sanottaisiin vaikka, että et ole hyvä ompelija, niin miksi ihmeessä hän tosiasiasta hermostuisi ja alanuolittaisi totuutta? Antaa huonon kuvan naisten älystä ja viisaudesta, niistä ajattelun lahjoista, joita toivoisi löytyvän. Käytösmalli olisi järkevää ja myös realistista yksinkertaisesti lopettaa.
Miten tämä liittyi mihinkään? Kysyin siitä, onko mielestänne jotenkin hirveän naurettavaa, että painot, joita käytän, ovat tässä kohtaa mitä ovat. Mies kysyi siis itse, mitä nostan ja alkoi sitten naureskella. En ole väittänyt olevani vahva. Tavoite on ylläpitää lihaskuntoa, koska se on tärkeää hyvinvoinnin kannalta.
Harmi vain, että se yksi nainen, joka oli pidempään harrastanut kuntoilua, ei kertonut, mikä kaikki tässä keskustelussa menee pieleen (em. oudon kommentin lisäksi).
Olen 41-vuotias btw.
Ap
Vain taivas on rajana sille, paljonko nainen voi nostaa ja millä painoilla treenata. Ei siihen ole mitään luonnon tai miesten tai toisten naisten määräämiä rajoja.
Eli aika pienissä painoissa täällä pääosin liikutaan jos tarkoitus on kehuskella.
Ap ja vastanneet, kerrotko vielä toistojen määrät ja monta sarjaa teette? Mä teen yleensä 2x20 (on fysioterapeutin ohje, ennenkuin joku salimake alkaa itkemään), joskus tosin 2-3x10-15, riippuu onko kevyt viikko tms.
Vatsa 20, selkä 20, vinot vatsat 17, "yläkierto(?)" 45, rintaprässi 20, etureidet 15, takareidet 20, ojentajat 14, jalkaprässi 45, loitontaja 25, lähentäjä 30, ylätalja 30, kulmasoutu 10 kg. Hauiksia/olkapäitä teen vain 4 kg painoilla, hitaita liikkeitä. 155cm pitkä olen.
Vierailija kirjoitti:
Jos se 6kg hauiskääntö menee ihan tuosta vaan, niin sitä on aika turha tehdä. Tarkoitus on, että sitä saa vääntää niin että viimeiset toistot menee korkeintaan irvistyksen ja ähellyksen kera.
Teen juuri tällä tavalla. Helpon tuntuista ei ole, nostan painojen määrää heti kun pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen juuri tällä tavalla. Helpon tuntuista ei ole, nostan painojen määrää heti kun pystyn.
Tämä siis ap
No jos teet ranskalaista punnerrusta(?) ojentajille 12,5 kg:n käsipainoilla ja hauiskääntöjä puhtaasti 8-9 kilon käsipainoilla, niin mun mielestä sulla on voisi jopa sanoa aika isot painot jo käytössä.
Moni isompiaan mies ei treenaa noita liikkeitä paljon tuota painavammilla käsipainoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vain taivas on rajana sille, paljonko nainen voi nostaa ja millä painoilla treenata. Ei siihen ole mitään luonnon tai miesten tai toisten naisten määräämiä rajoja.
Eli aika pienissä painoissa täällä pääosin liikutaan jos tarkoitus on kehuskella.
Ap:n tarkoitus ei ole kehuskella, muista en tiedä. :D
Sille, joka kyseli sarjoista jne: omani kerroin (kai sivulla 2).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et treenaa kisoihin, ei sillä ole mitään väliä. En ymmärrä miksi toinen, varsinkaan mies, lähtee arvostelemaan toisen tuloksia, ellet ole erikseen kysynyt. Itse en enää tässä iässä (37) edes halua tietää maksimejani, niiden kokeileminen vain lisää loukkaantumisriskiä. Sen tosin tiedän, että maksimini ovat pienet, mitä sitten? :D
Monet haluavat luonnostaan kilpailla ja kyllähän se lisää motivaatioita. Vähän sama kuin ihmettelisi sitä, että miksi lasketaan pisteitä sulkapalloa pelatessa jos ei olla kisoissa pelaamassa. Joillekin se vain on koko harrastuksen suola ja toisille ei. Jokainen tavallaan.
Ihmettelen silti miksi toisella on tarve naureskella toisten käyttämille painoille. Paitsi, jos ap jotenkin leijuisi ja kehuskelisi painoillaan, sitten ehkä ymmärtäisin, että joku palauttaisi maanpinnalle.
Niin isoilla kun menee. Elä pelkää niitä painoja, ei nainen kuitenkaan kasva isoksi ilman synteettisiä hormoneja :)
Vierailija kirjoitti:
No jos teet ranskalaista punnerrusta(?) ojentajille 12,5 kg:n käsipainoilla ja hauiskääntöjä puhtaasti 8-9 kilon käsipainoilla, niin mun mielestä sulla on voisi jopa sanoa aika isot painot jo käytössä.
Moni isompiaan mies ei treenaa noita liikkeitä paljon tuota painavammilla käsipainoilla.
Joo, niin teen. Ideana on puhdas, hidas suoritus, ei tempominen tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin naisena juuri motivoi se että aina joku on sanomassa että "nainen on heikompi ja ei voi treenata isoilla painoilla yms yms".
No onhan se lihasmassan kasvatus hankalampaa eikä ihan samaan miesten kanssa yllä, mutta työllä saa kyllä paljon aikaan jos tahtoa löytyy.
Esim leuanveto on hankala liike naisille monesti, mutta minä opettelin sen, sain selkään paljon lihasta ja nyt menee niin monta leukaa etten ole edes laskenut. Samoin punnerrukset "miesten tyylillä". Miksi edes on joku "naisten tyyli" punnerruksia? Mua ärsyttää kun naisia pidetään lähtökohtaisesti heikkoina!
Mun mitat on 164/57 ja penkistä nostan nykyään 70, maasta 120 ja kyykkyä en ole kokeillut maksimilla, ehkä joku 90 menee. Pelkkä 20kg tanko toimii lämmittelyssä penkissä ja pystäreissä. Joku sanoi että miehet voi lämmitellä tangolla..
Tällä en halua sanoa sitä että kaikkien naisten tulisi olla yhtä vahvoja, enkä halua kytätä ketään. Haluan vain nostaa esille että naiset kyllä pystyy ja jaksaa, jos on halua. Esim.crossfitin fittest man on earth-kisoissa naiset ja miehet tekee osin samoja raskaita lajeja, ja moni nainen voittaakin jossain lajissa miehet.
Ja tuo jalkaprässissä voimien mittaaminen on huijaamista. Aika moni saa siinä sen 200kg pukattua pienen matkaa, mutta laitetaanpa se kyykkytanko niskaan (ei smithissä vaan vapaalla!) ja katsotaan paljonko kyykkäät niin ollaan lähempänä totuutta!
Minua taas ärsyyttää paljon enemmän, että naisten heikkoutta miehiin nähden ei haluttaisi millään tunnustaa. Että heikko nainen olisi jotakin kiusallista tai huonoa, vähän häpeällistä tai muuten kuin ongelmatahra elämässä ja yhteiskunnassa. Se tuntuu epäterveeltä lähestymiseltä koko asiaan. Tämä asenne on näistä kahdesta lisäksi paljon yleisempi.
Vierailija kirjoitti:
Niin isoilla kun menee. Elä pelkää niitä painoja, ei nainen kuitenkaan kasva isoksi ilman synteettisiä hormoneja :)
Teen niin isoilla painoilla kun pystyn. Mistäköhän nyt omet keksinyt pelon siitä, että pelkäisin lihasmassan kasvamista? 🤔
Ap
Mutta muista se, että lihaksesi eivät tiedä, minkä kokoisia painoja nostelet. Pitää mennä ihan oman kropan mukaan eikä katella mitä muut tekee.
Mä oon 20v ja lihaksisto on ihan olematon, koska ennen sali-innostusta en tehnyt oikein mitään fyysistä. Nyt olen vuoden treenannut tavoitteellisesti noin 4-6krt viikossa ja silti painot on ihan naurettavat, mutta enempää en vain jaksa. Teen yleensä sarjat 3-4x10. Tässä osviittaa omiin tuloksiin: penkkipunnerrus 16kg, hauiskääntö (per käsi) 5kg, ranskalainen punnerrus 8kg, jalkaprässi 60kg, mave 30kg, kyykky 30g, askelkyykky smithissä 5kg, pystypunnerrus 10kg tangolla, viparit 5kg jne, eli ihan helvetin pienet painot ja välillä hävettää mutta ei tälle voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä saa mies olla aika naru, jos ei tota isommilla painoilla treenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ok tulos: mave 50kg, kyykky 50kg, jalkaprässi 100kg, hauiskääntö 10kg, ojentajat 10kg, penkkipunnerrus 25kg, pohkeet 30kg, pystypunnerrus 20kg ja mitä näitä nyt on. Mut nämäkin siis ihan minimejä ok tuloksiin.
Ps. Ei hätää, mä oon käynyt salilla yli vuoden 3-6krt viikossa ja en kaikissa ole lähelläkään näitä tuloksia.
Siis oikeastiko naiset ovat noin paljon heikompia kuin miehet? Vuodessa 25 kg penkistä? Itse sain 75 kg vuodessa samalla koko vuoden laihduttaen.
- 172/64 mies
Eivät. Itse aloitin salilla pari kk sitten ja penkkipunnerrus 35kg 3×10. Jalkaprässi nyt 120.
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:n tekevän noita liikkeitä puhtaasti. 9 kg käsipainoin hauiskääntöjä tekevät monet treenatut miehet. Olen vuosia treenannut mies ja pitkän treenitauon jälkeen 20 kg ranskalainen punnerrus tangolla on aika tiukkaa kymmenen toiston sarjoissa.
160 cm nainen ei todennäköisesti ole tuolla tasolla, ellei hän sitten ole ammattilainen voimanostossa tai kehonrakennuksessa tai tähtää kisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja vastanneet, kerrotko vielä toistojen määrät ja monta sarjaa teette? Mä teen yleensä 2x20 (on fysioterapeutin ohje, ennenkuin joku salimake alkaa itkemään), joskus tosin 2-3x10-15, riippuu onko kevyt viikko tms.
Vatsa 20, selkä 20, vinot vatsat 17, "yläkierto(?)" 45, rintaprässi 20, etureidet 15, takareidet 20, ojentajat 14, jalkaprässi 45, loitontaja 25, lähentäjä 30, ylätalja 30, kulmasoutu 10 kg. Hauiksia/olkapäitä teen vain 4 kg painoilla, hitaita liikkeitä. 155cm pitkä olen.
Riippuu vähän mitä yrität, mutta lihasten kasvattamiseen hyvä tapa on tehdä esim 10-8-6 sarjoja, eli 10 toistoa esim. 10kg:llä, sitten 8 toistoa 12kg:llä ja sitten 6 (tai niin monta kuin menee) 15kg:llä.
Eli vähentää toistoja ja kohottaa painoja.
Mua ainakin naisena juuri motivoi se että aina joku on sanomassa että "nainen on heikompi ja ei voi treenata isoilla painoilla yms yms".
No onhan se lihasmassan kasvatus hankalampaa eikä ihan samaan miesten kanssa yllä, mutta työllä saa kyllä paljon aikaan jos tahtoa löytyy.
Esim leuanveto on hankala liike naisille monesti, mutta minä opettelin sen, sain selkään paljon lihasta ja nyt menee niin monta leukaa etten ole edes laskenut. Samoin punnerrukset "miesten tyylillä". Miksi edes on joku "naisten tyyli" punnerruksia? Mua ärsyttää kun naisia pidetään lähtökohtaisesti heikkoina!
Mun mitat on 164/57 ja penkistä nostan nykyään 70, maasta 120 ja kyykkyä en ole kokeillut maksimilla, ehkä joku 90 menee. Pelkkä 20kg tanko toimii lämmittelyssä penkissä ja pystäreissä. Joku sanoi että miehet voi lämmitellä tangolla..
Tällä en halua sanoa sitä että kaikkien naisten tulisi olla yhtä vahvoja, enkä halua kytätä ketään. Haluan vain nostaa esille että naiset kyllä pystyy ja jaksaa, jos on halua. Esim.crossfitin fittest man on earth-kisoissa naiset ja miehet tekee osin samoja raskaita lajeja, ja moni nainen voittaakin jossain lajissa miehet.
Ja tuo jalkaprässissä voimien mittaaminen on huijaamista. Aika moni saa siinä sen 200kg pukattua pienen matkaa, mutta laitetaanpa se kyykkytanko niskaan (ei smithissä vaan vapaalla!) ja katsotaan paljonko kyykkäät niin ollaan lähempänä totuutta!