SALILLA KÄVIJÄT: millaiset painot ovat mielestänne naiselle (n. 160 cm pitkä) isoja? Mikä taas on vähän?
Kysyn siksi, että en aivan ymmärrä miestuttuni vähättelyä. En siis väitä tekeväni millään suunnattomilla painoilla treeniä, lähinnä kummastelen, miten vahvoja muut tavisnaiset oikein ovat.
Olen siis treenannut salilla noin vuoden 2-5 kertaa viikossa, harrastan uintia ja joogaa myös ja ajoittain salia on vähemmän. En siis tavoittele mitään kisakuntoa tai vastaavaa vaan pidän lihaskuntoa yllä.
Ojentajia teen 12,5 kg painoilla, hauista 8-9 kilolla, noin esimerkkeinä. Selkävamman vuoksi kyykkään vain pitkiä sarjoja pienillä painoilla, etureisilaitteessa menee n. 45 kg. Näistä saa varmaan jotain osviittaa. Onko tämäsiis jotenkin hirveän säälittävää tavalliselta liikkujalta vuoden jälkeen, kun sali ei ole se pääkuntoilujuttu?
Kommentit (71)
Tekniikka on tärkeempi kuin painot.
Minä olen käynyt salilla vuosia, välillä ollut vuodenkin tauko, muutama tämänhetkinen tulos:
Ikää 47v tänä vuonna ja jos joku tekee tiedolla jotain, niin 169cm.
-Mave 75kg, teen sarjoja, en ykkösiä
-Penkki 40kg
-Kyykky 70kg
-Prässi 150kg plus kelkka (en tiedä kelkan painoa)
-Hauiskääntö tanko plus 12.5kg
-Pystypunnerrus 15kg/käsi
Mitä nyt olen naisten treenipainoja sivusilmällä katsellut saleilla, niin melko pieniä ne painot tuntuu olevan. Harvemmin näkee missään yläkroppatreenissä yli 10 kilon painoa per käsi.
Kamalia kommentteja ja toisten arvostelua täällä. :( Uskallanko edes mennä salille, kun en jaksa vielä juuri mitään? Siellä sitten miehet naureskelee, miten kevyillä painoilla suoritan. :(
Pitääkö ensin kasvattaa lihasmassaa ihan vaan kotona ja piilossa muiden katseilta, ennen kuin on lupa mennä salille "tositreenaajien" tielle?
Vierailija kirjoitti:
Kamalia kommentteja ja toisten arvostelua täällä. :( Uskallanko edes mennä salille, kun en jaksa vielä juuri mitään? Siellä sitten miehet naureskelee, miten kevyillä painoilla suoritan. :(
Pitääkö ensin kasvattaa lihasmassaa ihan vaan kotona ja piilossa muiden katseilta, ennen kuin on lupa mennä salille "tositreenaajien" tielle?
En ole ikinä käynyt salilla, jossa tuijotettaisiin toisten tekemisiä ja painoja. Tosin mielestäni parhaat salit onkin niitä, joissa käy isoimmat äijät: ne yleensä keskittyy omiin treeneihinsä, eivätkä tuijottele muiden treenejä.
T.nainen
Jokainen treenaa just niin kuin treenaa ja hyvä niin, jos on itse tilanteeseensa tyytyväinen. On aivan sama onko sulla tangossa 20kg vai 100kg, jonkun muun mielestä se on AINA kuitenkin huono.
Jos on treenannut monta vuotta salilla tarkoituksena kehittyä, löytyy netistä taulukot keskimääräisille hyville tuloksille. Esim. naiset mave 1,5x oma paino, kyykky 1,2x oma paino. Tuollaiset on ihan realistisia tuloksia, kun treenataan nousujohteisesti. Se vaatii kuitenkin tekemistä. Se, että vuosien salitreenin jälkeen et pääse keskimääräisiin tuloksiin, ei tarkoita muuta kuin että et treenaa nousujohteisesti. Eikä se mitään haittaa. Treenaaminen silti ylläpitää sun olemassa olevaa kuntoa ja lisää liikkuvuutta, terveyttä ja hyvinvointia. Terveyttä usein jopa enemmän kuin äärisuorituksiin tähtääminen.
Jokainen tavallaan. Neuvoja ja tietoa kannattaa hakea, jos niitä haluaa, varsinkin jos haluaa tavoitteellisesti kehittyä. Mutta omalla tyylillään treenailu on yhtä hyvä juttu, jos se on se tapa ja tyyli, joka sopii just sulle. Itse tiedät parhaiten, mikä sopii sulle. Jos haluat nostaa enemmän, treenaa progressiivisesti, lepää ja syö.
Liikkumisen iloa!
Kyllä teen. Tosin tajusin että ojentajan suhteen olin epäselvä: teen siis 12,5 kg kahdella kädellä. Eli per käsi on vain puolet tuosta. Ojentajissa ei ollut suuron piirtein yhtään lihasta aloittaessa. 😄Hauista teen 8-9kg painoilla, en vielä pysty tekemään kaikkia 9kg:lla vaan osa toistoista 8kg/käsi. Hassua, että osan mielestä tuo 8-9 kg hauiksella ei ole mitään ja joidenkin mielestä aika paljon.
Kommentoidiko joku onko iälläni kuinka paljon merkitystä? Olen siis 41 v.
Ap