SALILLA KÄVIJÄT: millaiset painot ovat mielestänne naiselle (n. 160 cm pitkä) isoja? Mikä taas on vähän?
Kysyn siksi, että en aivan ymmärrä miestuttuni vähättelyä. En siis väitä tekeväni millään suunnattomilla painoilla treeniä, lähinnä kummastelen, miten vahvoja muut tavisnaiset oikein ovat.
Olen siis treenannut salilla noin vuoden 2-5 kertaa viikossa, harrastan uintia ja joogaa myös ja ajoittain salia on vähemmän. En siis tavoittele mitään kisakuntoa tai vastaavaa vaan pidän lihaskuntoa yllä.
Ojentajia teen 12,5 kg painoilla, hauista 8-9 kilolla, noin esimerkkeinä. Selkävamman vuoksi kyykkään vain pitkiä sarjoja pienillä painoilla, etureisilaitteessa menee n. 45 kg. Näistä saa varmaan jotain osviittaa. Onko tämäsiis jotenkin hirveän säälittävää tavalliselta liikkujalta vuoden jälkeen, kun sali ei ole se pääkuntoilujuttu?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ojentajia teen 12,5 kg painoilla, hauista 8-9 kilolla, noin esimerkkeinä. Selkävamman vuoksi kyykkään vain pitkiä sarjoja pienillä painoilla, etureisilaitteessa menee n. 45 kg. Näistä saa varmaan jotain osviittaa. Onko tämäsiis jotenkin hirveän säälittävää tavalliselta liikkujalta vuoden jälkeen, kun sali ei ole se pääkuntoilujuttu?
No ei saa osviittaa. Onko tuo 12,5 kg jonkun ojentajalaitteen paino vai että tangolla teet esim. ranskalaista punnerrusta? Hauista 8-9 kilolla, siis kahdella vapalla painolla 8-9 kg per käsi vai tanko tuo 8-9 kg vai mitä?
Jos puhutaan laitteista, niin vertailua hankaloittaa se, että painot ei ole aina samat eri valmistajien laitteissa, vaikka liikekin olisi sama, vähän heittoa on. Sitten kun emme voi nähdä liikerataasi ja tekniikkaasi, niin on myös tosi vaikea kommentoida tuota painoasiaa.
Mutta yleisesti ottaen: vaikka itse olen käynyt säännöllisesti vuosia salilla, mulla voi silti olla jossain liikkeissä se käyttämäni paino about samaa luokkaa kuin jonkun miehen aloituspaino ko. liikkeessä. Että miehet nyt lähtökohtaisesti eivät voi ymmärtää, että naisilla sitä lihasvoimaa vaan on paljon vähemmän ja vaikka jos mies voi lämmittelynä käyttää 20 kg tankoa, se voi naiselle olla jo sellainen, jota nainen ei saa nostettua ollenkaan..
Vapaat painot, ei tankoa, jos on kahden köden liike niin kertomani ovat paino per yksi käsi.
Se tosiaan ihmetyttää, että miesten ja naisten lihasmassan eroa ei tajuta.
Ap
Ap:n kannattaisi treenata aivojaankin. Näin naisen mielipiteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ok tulos: mave 50kg, kyykky 50kg, jalkaprässi 100kg, hauiskääntö 10kg, ojentajat 10kg, penkkipunnerrus 25kg, pohkeet 30kg, pystypunnerrus 20kg ja mitä näitä nyt on. Mut nämäkin siis ihan minimejä ok tuloksiin.
Ps. Ei hätää, mä oon käynyt salilla yli vuoden 3-6krt viikossa ja en kaikissa ole lähelläkään näitä tuloksia.
Siis oikeastiko naiset ovat noin paljon heikompia kuin miehet? Vuodessa 25 kg penkistä? Itse sain 75 kg vuodessa samalla koko vuoden laihduttaen.
- 172/64 mies
Naisilla on ylävartalossa vähemmän lihasta eli penkki, leuanveto, pystypunnerrus ja punnerrukset ovat ihan toisenlaisen ponnistelun takana kuin miehillä.
Mutta aina jonkun miehen pitää tulla keulimaan omilla tuloksilla naisten ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa osviittaa. Onko tuo 12,5 kg jonkun ojentajalaitteen paino vai että tangolla teet esim. ranskalaista punnerrusta? Hauista 8-9 kilolla, siis kahdella vapalla painolla 8-9 kg per käsi vai tanko tuo 8-9 kg vai mitä?
Jos puhutaan laitteista, niin vertailua hankaloittaa se, että painot ei ole aina samat eri valmistajien laitteissa, vaikka liikekin olisi sama, vähän heittoa on. Sitten kun emme voi nähdä liikerataasi ja tekniikkaasi, niin on myös tosi vaikea kommentoida tuota painoasiaa.
Mutta yleisesti ottaen: vaikka itse olen käynyt säännöllisesti vuosia salilla, mulla voi silti olla jossain liikkeissä se käyttämäni paino about samaa luokkaa kuin jonkun miehen aloituspaino ko. liikkeessä. Että miehet nyt lähtökohtaisesti eivät voi ymmärtää, että naisilla sitä lihasvoimaa vaan on paljon vähemmän ja vaikka jos mies voi lämmittelynä käyttää 20 kg tankoa, se voi naiselle olla jo sellainen, jota nainen ei saa nostettua ollenkaan..
Vapaat painot, ei tankoa, jos on kahden köden liike niin kertomani ovat paino per yksi käsi.
Se tosiaan ihmetyttää, että miesten ja naisten lihasmassan eroa ei tajuta.
Ap
Ap:n kannattaisi treenata aivojaankin. Näin naisen mielipiteenä.
Ihanaa, taas av:n viiden pennin persoonallisuusanalyysi. Jos kysyn tästä aiheesta, ei ole mahdollista, että mikää muu kiinnostaisi. Typot ovat myös merkki vajaaälyisyydestä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista tietäjää taas linjoilla.
Pitkä ja laiha on itse asiassa potentiaaliltaan vahvempi kuin lyhyt ja paksu, lihaspinta-alaa on enemmän. 160 cm nainen on siis aina heikompi, jos hän ja 170 cm nainen alkavat tosissaan treenaamaan nollista. 170 cm on helpompi mennä ohi absoluuttisessa voimassa myös silloin vaikka 160 cm olisi treenannut kauemmin.
160 cm naiselle isot painot ovat mm. takakyykky paralleeliin kulmaan 70 kg 1, penkkipunnerrus 30 kg 1, maastaveto 80 kg 1, hauiskääntö käsipainolla 6 kg 10, pystypunnerrus ilman vauhtia tangolla 25 kg 1.
Niin, niin kuin sinä. Pitemmällä on enemmän lihasta, ei sen tajuamiseen mitään Eisteinia tarvita. Lyhyemmällä sen sijaan on lyhyemmät raajat. Ton pitäisi olla melkein yhtä helppo asia tajuttavaksi. Lyhyemmillä raajoilla saman kilomäärän nosto ei vaadi yhtä paljon voimaa. 190 senttisen 200 kgn kyykyyjän pitää olla paljon vahvempi kuin saman tuloksen nostavan 150 senttisen. Ja kyllä, naisilla ja miehillä on eroa. Et sä naisia vertaa miehiin vaan muihin naisiin. Ei pitisi olla maailman vaikeiman asian tajuttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ja laiha on itse asiassa potentiaaliltaan vahvempi kuin lyhyt ja paksu, lihaspinta-alaa on enemmän. 160 cm nainen on siis aina heikompi, jos hän ja 170 cm nainen alkavat tosissaan treenaamaan nollista. 170 cm on helpompi mennä ohi absoluuttisessa voimassa myös silloin vaikka 160 cm olisi treenannut kauemmin.
160 cm naiselle isot painot ovat mm. takakyykky paralleeliin kulmaan 70 kg 1, penkkipunnerrus 30 kg 1, maastaveto 80 kg 1, hauiskääntö käsipainolla 6 kg 10, pystypunnerrus ilman vauhtia tangolla 25 kg 1.
Nyt puhut kyllä ihan höpöjä. 160 cm nainen ei todellakaan ole aina heikompi kuin 170 cm, ei edes yleensä. Pitkillä ja laihoilla on usein pitkät raajat, jotka ovat todella harvassa nostossa eduksi, oikeastaan vain mavessa (ja siinäkin lähinnä pitkät käsivarret). Melkein kaikissa muissa ne sitten ovatkin haitaksi: pidentävät liikerataa ja vipuvartta ja vaikeuttavat kropan hallintaa ja tasapainoa. Kokemuksesta puhun, 172 cm ja pitkät raajat suhteessa muuhun kroppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ok tulos: mave 50kg, kyykky 50kg, jalkaprässi 100kg, hauiskääntö 10kg, ojentajat 10kg, penkkipunnerrus 25kg, pohkeet 30kg, pystypunnerrus 20kg ja mitä näitä nyt on. Mut nämäkin siis ihan minimejä ok tuloksiin.
Ps. Ei hätää, mä oon käynyt salilla yli vuoden 3-6krt viikossa ja en kaikissa ole lähelläkään näitä tuloksia.
Siis oikeastiko naiset ovat noin paljon heikompia kuin miehet? Vuodessa 25 kg penkistä? Itse sain 75 kg vuodessa samalla koko vuoden laihduttaen.
- 172/64 mies
Riippuu naisesta, mutta onhan naisilla keskimäärin selvästi heikommat ylävartalon lihakset. Jaloissa naiset eivät häviä läheskään yhtä paljon.
Älä mieti niitä kiloja niin paljon, kaikki ovat ykslilöitä. Jos olet ihan vaan kunnon vuoksi, niin tee sellaisilla painoilla joilla jaksat tehdä 8 -12 toistoa. Esim. sarjan ensimmäisiä toistoja jaksaa tehdä 12 ja viimeisellä menee 8. Ei tarvtise liioitella, mutta tee ainakin muutama sarja niin totaalisesti ettei enää yhtään menisi. Kun voimasi kasvavat ja pystyt tekemään enemmän kuin 12 toistoa, tee suuremmalla painolla.
Välillä voi tietysti tehdä pari viikkoa pitempiä sarjoja joissa hankit lihaskestävyyttä ja joskus lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niin kuin sinä. Pitemmällä on enemmän lihasta, ei sen tajuamiseen mitään Eisteinia tarvita. Lyhyemmällä sen sijaan on lyhyemmät raajat. Ton pitäisi olla melkein yhtä helppo asia tajuttavaksi. Lyhyemmillä raajoilla saman kilomäärän nosto ei vaadi yhtä paljon voimaa. 190 senttisen 200 kgn kyykyyjän pitää olla paljon vahvempi kuin saman tuloksen nostavan 150 senttisen. Ja kyllä, naisilla ja miehillä on eroa. Et sä naisia vertaa miehiin vaan muihin naisiin. Ei pitisi olla maailman vaikeiman asian tajuttavaksi.
Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut kyllä ihan höpöjä. 160 cm nainen ei todellakaan ole aina heikompi kuin 170 cm, ei edes yleensä. Pitkillä ja laihoilla on usein pitkät raajat, jotka ovat todella harvassa nostossa eduksi, oikeastaan vain mavessa (ja siinäkin lähinnä pitkät käsivarret). Melkein kaikissa muissa ne sitten ovatkin haitaksi: pidentävät liikerataa ja vipuvartta ja vaikeuttavat kropan hallintaa ja tasapainoa. Kokemuksesta puhun, 172 cm ja pitkät raajat suhteessa muuhun kroppaan.
Kyllä muuten on. Isoissa raajoissa on aina suurin voimapotentiaali.
Olen nainen ja 20 vuotta käynyt salilla. Nämä kommentit luettuani en vaivaudu ottamaan kantaa koko typerään keskusteluun. Mutta halusin tuoda ilmi että amatöörit täällä näköjään huutelee. Nyt ollaan niin kaukana totuudesta kuin olla ja voi.
Itse olen 162 cm. Olen nyt käynyt salilla pari kk. Paranen anoreksiasta joten mulle kyykky 20 kg on jo saavutus josta olen todella onnellinen. Kannattaa tehdä ihan sen kokoisilla painoilla kun tuntuu hyvältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 172/64 mies
Kyllähän tuo 30 kg on huono tulos naiselta. Tässä 14-vuotias tyttö nostaa 140 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 172/64 mies
Naisilla on ylävartalossa vähemmän lihasta eli penkki, leuanveto, pystypunnerrus ja punnerrukset ovat ihan toisenlaisen ponnistelun takana kuin miehillä.
Mutta aina jonkun miehen pitää tulla keulimaan omilla tuloksilla naisten ketjuun.
Nostan penkistä pelkän tangon jollain 10 toistolla. Jalkaprässissä työnnän helposti 160 kg 4x20 ja varmaan menis enemmänkin. Olen nainen. 166 cm/51kg mitat jos jotakuta kiinnostaa.
Jos et treenaa kisoihin, ei sillä ole mitään väliä. En ymmärrä miksi toinen, varsinkaan mies, lähtee arvostelemaan toisen tuloksia, ellet ole erikseen kysynyt. Itse en enää tässä iässä (37) edes halua tietää maksimejani, niiden kokeileminen vain lisää loukkaantumisriskiä. Sen tosin tiedän, että maksimini ovat pienet, mitä sitten? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 172/64 mies
Nostan penkistä pelkän tangon jollain 10 toistolla. Jalkaprässissä työnnän helposti 160 kg 4x20 ja varmaan menis enemmänkin. Olen nainen. 166 cm/51kg mitat jos jotakuta kiinnostaa.
Jalkaprässissä voi kuka vaan tehdä mitä vaan. Paljonko nostat taka- tai etukyykyssä?
PT:ni mukaan kehittymiseen vaikuttaa treenin, ravinnon ja fyysisten ominaisuuksien mukaan myös psyykkiset ominaisuudet. Toiset pysyvät mielummin mukavuusalueellaan, toiset puskevat aina yli. Olen treenannut tavoitteellisesti nyt n. puoli vuotta ja kehittynyt nopeasti (esim. kyykkysarja 70, mave 80, penkki 45), maksimiykkösiä en ole kokeillut. Monet naiset treenaavat liian pienillä painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostomatkan vaikutus noston raskauteen on paljon pienempi kuin isomman lihasmassan tuoma etu. Isoimpia rautoja nostavat ihmiset ovat isokokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos et treenaa kisoihin, ei sillä ole mitään väliä. En ymmärrä miksi toinen, varsinkaan mies, lähtee arvostelemaan toisen tuloksia, ellet ole erikseen kysynyt. Itse en enää tässä iässä (37) edes halua tietää maksimejani, niiden kokeileminen vain lisää loukkaantumisriskiä. Sen tosin tiedän, että maksimini ovat pienet, mitä sitten? :D
Monet haluavat luonnostaan kilpailla ja kyllähän se lisää motivaatioita. Vähän sama kuin ihmettelisi sitä, että miksi lasketaan pisteitä sulkapalloa pelatessa jos ei olla kisoissa pelaamassa. Joillekin se vain on koko harrastuksen suola ja toisille ei. Jokainen tavallaan.
Voimasta...
Lihasmassa on aina voiman indikaatio, mutta ei toisinpäin: voimaa voi löytyä ilman selkeää lihasmassaa.
Lihasmassan määrä ei kerro mitään kehonhallinnasta tai funktionaalisesta kyvystä tuottaa voimaa. Esimerkiksi hypyssä, lyönnissä, potkussa, tasapainon säilyttämisessä, kehon staattisessa hallinnassa ja kiipeämisessä vaaditaan tällaista voimaa. Hyvä testi on jo käsilläseisonta seinää vasten. Lihasmassaa kehittänyt henkilö ei välttämättä pysy käsilläseisonnassa minuuttia, kun taas henkilö, jolta lihasmassaa löytyy vähemmän, pysyy.
On tärkeä kehittää eri voiman osa-alueita, vaikka näin ei todellisuudessa tehdäkään kuin aika harvan kuntoilijan kohdalla; yleensä kuntoilija treenaa joko lihasmassaa, voimaa tai funktionaalista voimaa, harvoin kaikkia yhtä aikaa.