Opettajan sijaisuuksia tekevät
Olen vastavalmistunut luokanopettaja aineenopettajan pätevyydellä ja elättelen toivoa, että saisin kerrytettyä työkokemusta kevään aikana sijaisuuksia tehden. Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia esim. näistä asioista:
- Otitko yhteyttä suoraan kouluihin vai täytitkö jonkun avoimen hakemuksen esim. kaupungin nettisivuilla?
- Kuinka monessa koulussa teet sijaisuuksia?
- Teetkö sijaisen hommia ainoaksi työksesi vai esim. koulun ohella?
- Kuinka usein saat sijaisuuspyyntöjä?
- Teetkö sijaisuuksia ylä- vai ala-koulussa?
Itse asun siis pääkaupunkiseudulla ja olen tähän mennessä ottanut yhteyttä suoraan kouluihin. Pelottaa vaan jo etukäteen, että mahtaako tämä poikia ollenkaan töitä vai kannattaako hakea ihan muun alan töitä kevääksi ja kesäksi...
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen kotimainen sujuu niin tervetualoa Ruotsiin! Täällä on opettajista huutava pula ja muutenkin (ainakin toistaiseksi) vähän eri meininki kuin Suomessa.
Tätä suosittelen itsekin. Kyllä siellä pärjää suomenkielinenkin. Opiskele ruotsia tehostetusti vuoden ajan ja lähde sitten sinne hommiin.
Suomessa erityisopettajista ja opoista on pulaa, voisitko laajentaa osaamistasi tälle alueelle?
Löytyisikin rehtoreita , jotka uskaltaa ottaa riskin uuden opettajan kanssa. Ei se kokemuskaan kaikkea ratkaisi, vaikka toki tärkeä onkin. Uusi ope voi olla todellinen kultakimpala, mikäli vain saa mahdollisuuden. Liikaa menee suhteilla ja tutuilla..riskiä, riskiä peliin.
En tiedä paljonko opettajan palkka on, mutta joku ope jossain julkisesti valitti kun hänellä jää 2300e nettona käteen tästä raskaasta työstä. Ymmärrän, että työ on varmasti raskasta, mutta hyvänen aika tuohan on bruttona yli 3000e!! Sitten opettaja valitti, kuinka palkka on alhainen muihin korkeakoulutettuihin nähden ja tuon tienaa kuka vain. Siinä kyllä ajattelin, että onpas opettajat vieraantuneet todellisuudesta. Mieheni on diplomi-insinööri ja minä sosiaalityöntekijä. Molemmat siis myös maistereita ja palkkaa jää ihan saman verran kuin opettajalla. Sosiaalityöntekijän työ on äärimmäisen raskasta, mutta minulla ei ole yhtä pitkää palautumisaikaa kuin opettajilla. Paljonko opettajien siis pitäisi saada palkkaa? Minusta alkaa mennä opettajien palkkatoiveet kohta aivan epärealistisiksi. Opettajilla tuntuu olevan joku päähänpinttymä, että muut maisterit tienaavat enemmän ja muiden työ on jotenkin helpompaa. Opettajia lainaten: ammatinvalintakysymys. Joten menkää opet lukemaan vaikka lääkäriksi.
Tee itsestäsi lyhyt ja simppeli kuvallinen cv, jonka lähetät sähköpostitse rehtoreille. Soittele perään ja mee vaikka henkkoht koululle esittäytymään, niin mä olen tehnyt. Tämän lukuvuoden aikana oon ehkä ollut pari viikkoa täysin työttömänä, vaikka syksyllä koulujen alkaessa ei ollut vielä mitään tiedossa. Aina joku sairastuu, lähtee lomalle, jää kotiin hoitamaan sairasta lasta...
Ne päivän sijaisuudet poikii jossain vaiheessa viikon sijaisuuksia, sitten kuukauden jne...
Jos pystyt asumaan muualla kuin okl-paikkakunnalla, parannat työllistymismahdollisuuksiasi huomattavasti! Lahden seudulla olin muutamaankin hakemaani vuoden sijaisuuteen ainut pätevä hakija. Varmasti olisi virka plakkarissa ellen olisi muuttanut sieltä pois.
Töitä kyllä riittää, kun et masennu siitä, että välillä ne on noita lyhyitä pätkiä! :)
Haluisin omiin töihin kirjoitti:
Rohkeaa keskustelua ja ajatuksia on tullut.
Olisikin ihan syytä miettiä onko se open virka ja virkapalkka tärkeämpi kuin Suomen oppilaat?
Jos palkkaa saataisiin reilusti nykyisestä alemmas niin sinne voisi kenties saada pienempiä luokkakokoja.
Varmasti on muitakin jotka ovat joutuneet tekemään ihan muun alan hommia että saa leivän kotiin ja ei ole hääviä tehdä korkeastikoulutettuna matalapalkka-alan hommia.
Eikö niitä opettajan palkkoja saa laskettua siten että olisi varaa palkata useampi opettaja töihin? Minulle kelpaisi vähän korkeampi palkka oman alan hommissa kuin nämä 8e tunti hommelit...
jos palkka laskisi, niin suurin osa opettajista siirtyisi muihin töihin - enkä usko, että paikkoja saataisiin täytettyä pätevillä opettajilla, koska samalla koulutuksella saisi paremman palkan (ja helpomman työn) muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tee itsestäsi lyhyt ja simppeli kuvallinen cv, jonka lähetät sähköpostitse rehtoreille. Soittele perään ja mee vaikka henkkoht koululle esittäytymään, niin mä olen tehnyt. Tämän lukuvuoden aikana oon ehkä ollut pari viikkoa täysin työttömänä, vaikka syksyllä koulujen alkaessa ei ollut vielä mitään tiedossa. Aina joku sairastuu, lähtee lomalle, jää kotiin hoitamaan sairasta lasta...
Ne päivän sijaisuudet poikii jossain vaiheessa viikon sijaisuuksia, sitten kuukauden jne...Jos pystyt asumaan muualla kuin okl-paikkakunnalla, parannat työllistymismahdollisuuksiasi huomattavasti! Lahden seudulla olin muutamaankin hakemaani vuoden sijaisuuteen ainut pätevä hakija. Varmasti olisi virka plakkarissa ellen olisi muuttanut sieltä pois.
Töitä kyllä riittää, kun et masennu siitä, että välillä ne on noita lyhyitä pätkiä! :)
Näin olen tehnytkin, en tosin ole soitellut perään tai käynyt paikan päällä. Yhdestä paikasta minulle vastattiin tosi ystävälliseen sävyyn, muista paikoista ei tullut vastausta. En sitten tiedä vastataanko noihin viesteihin yleensä, vai listataanko yhteystiedot vain suoraan sijaislistaan. Syksyllä olisin valmis muuttamaankin esimerkiksi Lahteen töiden perässä, jos saisin koko vuoden pituisen pestin. Mieluusti jäisin tänne, mutta muuttaisin kyllä jos se takaisi töitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi myös keskustella siitä virasta onko se vanhanaikainen.
Pitäisikö palkkaa rukata sellaiseksi että kunta voisi työllistää enemmän opettajia kouluun ja saataisiin laatua.
Täytyy sanoa että opettajilla on kyllä aika hyvä palkka sitten kun sitä työtä on ja ne työedut päälle. Siis jos on tehnyt kaikkea muutakin työtä työttömyyden uhatessa. Esimerkiksi ihan 8e tunti juttuja... Eihän se ole edes puolia mitä alan hommista maksettaisi.
Eli onko ne oppilaat vai se virka tärkeämpi asia? Oppilaathan tässä kärsii jo ties kuinka monta sukupolvea ja näyttelykoulu jatkuu. Pitäisi tajuta että teidät on ostettu hiljaiseksi. Homma kusee ja olisi aika tehdä päätöksiä äänestämisen suhteen ja miettiä ajaako se liitto minkä asiaa?
Vähän ihmettelen miksi asia ei muutu mihinkään ja osa porukasta tavallaan ostetaan tyytyväisesti hiljaiseksi mutta myötätuntoa keskustelupalstoilla tuntuisi löytyvän pätkäopeille ja työttömille...
Miksi kesyillään? Kun voisi ihan oikeasti lakkoillakin.
Ja ne kokoomuksen ehdokkaat opettajien rivistössä haiskahtaa epäilyttävälle.
palkan pudotus olisi aiheellista etenkin kun kärsijänä on ne nuoret.
Opettajan moraali ei voi olla sellainen että pidetään kiinni hyvästä palkasta ja nuorten oppiminen kärsii suurista luokista.
25% nips palkasta.
Tätä on tehty muillakin aloilla jo.
Ei opettajuus ole mikään pyhälehemä.
Pitäisi miettiä niitä työttömiä kolleegoja ja etenkin niitä jotka tilanteen takia ovat menneet siivoamaan ja vaihtaneet kokonaan alaa.
EI OLE JUMALAUTA REILUA HEITÄ KOHTAAN!
Odotan että Sipilä tulee tekemään jotain radikaalia pian. Suomen nuoret kärsii ja virassa oleva opettaja nauttii sellaisista eduista että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Haluisin omiin töihin kirjoitti:
Rohkeaa keskustelua ja ajatuksia on tullut.
Olisikin ihan syytä miettiä onko se open virka ja virkapalkka tärkeämpi kuin Suomen oppilaat?
Jos palkkaa saataisiin reilusti nykyisestä alemmas niin sinne voisi kenties saada pienempiä luokkakokoja.
Varmasti on muitakin jotka ovat joutuneet tekemään ihan muun alan hommia että saa leivän kotiin ja ei ole hääviä tehdä korkeastikoulutettuna matalapalkka-alan hommia.
Eikö niitä opettajan palkkoja saa laskettua siten että olisi varaa palkata useampi opettaja töihin? Minulle kelpaisi vähän korkeampi palkka oman alan hommissa kuin nämä 8e tunti hommelit...
jos palkka laskisi, niin suurin osa opettajista siirtyisi muihin töihin - enkä usko, että paikkoja saataisiin täytettyä pätevillä opettajilla, koska samalla koulutuksella saisi paremman palkan (ja helpomman työn) muualta.
Tällä hetkellä opettajia on pudonnut jo sontatöihin tekemään muureja ja siivoilemaan saniteettitiloja, koska ansiosidonnaiset ovat loppuneet.
Eli kyllä ne menee muutenkin.
Palkkoja alas että kaikki opettajat pääsevät tekemään töitä. Virassa olevat ovat ahneita!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko opettajan palkka on, mutta joku ope jossain julkisesti valitti kun hänellä jää 2300e nettona käteen tästä raskaasta työstä. Ymmärrän, että työ on varmasti raskasta, mutta hyvänen aika tuohan on bruttona yli 3000e!! Sitten opettaja valitti, kuinka palkka on alhainen muihin korkeakoulutettuihin nähden ja tuon tienaa kuka vain. Siinä kyllä ajattelin, että onpas opettajat vieraantuneet todellisuudesta. Mieheni on diplomi-insinööri ja minä sosiaalityöntekijä. Molemmat siis myös maistereita ja palkkaa jää ihan saman verran kuin opettajalla. Sosiaalityöntekijän työ on äärimmäisen raskasta, mutta minulla ei ole yhtä pitkää palautumisaikaa kuin opettajilla. Paljonko opettajien siis pitäisi saada palkkaa? Minusta alkaa mennä opettajien palkkatoiveet kohta aivan epärealistisiksi. Opettajilla tuntuu olevan joku päähänpinttymä, että muut maisterit tienaavat enemmän ja muiden työ on jotenkin helpompaa. Opettajia lainaten: ammatinvalintakysymys. Joten menkää opet lukemaan vaikka lääkäriksi.
Virassa olevien opettajien huoli se palkkakeskustelu lähinnä on.
Moni pätkäopettaja ja työtön työttömyyspäivärahalla oleva opettaja olisi valmis tekemään oman alansa töitä vähän alemmalla palkalla kuin sillä mitä virassa olevat pyytää.
Esimerkiksi äidinkielenopettaja saa bruttona +3000e kk ja siihen päälle kaikki lisätyöt ja yo-kirjoitukset päälle niin hivotaan aika herkuille. Pitää myös muistaa että virassa olevat saa kesälomalta täyden palkan. (ne siat kehtaakin).
Kyllä moni pätkäope olisi valmis tekemään tuosta vähän pienemmällä palkalla kunhan töitä olisi siten ettei tarvitse kuukauden välein miettiä mihin päin maata muuttaa.
Nyt on nälkäisiä ja erityisesti työnnälkäisiä opettajia työttöminä ja mehän halutaan töitä keinolla millä hyvänsä. Virassa olevien ylivalta saa loppua!
Virat pois! Virat pois! Virat pois!
Ehdotan että työttömät opettajat menevät töihin kouluille tekemään työtään työttömyyspäivärahalla +9e karkkiraha päälle siten ettei kouluruokailusta tarvitse maksaa.
Tästä hyötyy kaikki. Pysyy ammattitaito yllä ja samalla nuoret oppivat paremmin läksynsä.
T: Oikeiston ääni
Isäni on kohta eläkkeelle jäävä ope ja tienaa vuodessa 45 000e. Minusta tuo on hyvä palkka enkä aina ymmärrä opettajien palkkakitinää. Ei todellakaan monetkaan maisterit tuota tienaa. Mikä on se parempipalkkainen työ, mihin opet haluaisi vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Isäni on kohta eläkkeelle jäävä ope ja tienaa vuodessa 45 000e. Minusta tuo on hyvä palkka enkä aina ymmärrä opettajien palkkakitinää. Ei todellakaan monetkaan maisterit tuota tienaa. Mikä on se parempipalkkainen työ, mihin opet haluaisi vaihtaa?
Varastolla on yksi aineen opettaja.
9 euroa tunnissa saa. Aika katkeran kuuloinen on ja etenkin kun tulee puhetta virassa olevista opettajista ja opettajien liitosta. Hänestä kolleegat ja liitto on pettänyt hänet.
Ja kyllähän se niin on jos vertaa vaikka Metalliliittoon niin siinä on liitto joka pitää oikeasti työntekijöiden puolia. Hyvä työmies noin muuten mutta ei varasto ole mielestäni opettajan paikka, kun miettii miten paljon resursseja on yhteiskunta häneen kuluttanut niin hukkaan meni yliopisto-opiskelut.
Oho, onko tosiaan opettajan sijaisuuden saaminen noin kiven alla? Itse sain muutama vuosi sitten kolmen vuoden opintojen jälkeen (sama kuin ap) heti lukuvuoden mittaisen sijaisuuden ja samassa koulussa olisi ollut jatkoakin vaikka kuinka pitkälle. Tein kuitenkin lapsen ja hain (vieläkin epäpätevänä) töitä äippäloman jälkeen ja kolme hakemusta laitoin, joista yhteen pääsin haastatteluun ja siitäkin sain koko lukuvuoden mittaisen sijaisuuden. Tämä siis pk-seudulla. Nyt jatkan opintoja että voisin joskus saada virankin. Tekstiilityö on oikein hyvä sivuaine; monikaan luokanopettaja ei sitä halua eikä osaa oikein hyvin opettaa.
Täytyy silti sanoa, että ei ole helppoa opettajan työ nykypäivänä, ja vaikka itse koenkin olevani lähestulkoon se kliseinen kutsumusopettaja, olen useampaankin otteeseen miettinyt että jaksaako tätä ihan oikeasti montaakaan vuotta.
Epäpätevät saavat helpommin sijaisuuksia, koska palkkaa ei tarvitse maksaa niin paljon. Ei kannata edes valmistua kun työt loppuu siihen. Esim. Oulussa, jossa on paljon työttömiä opettajia, rehtori kysyi äippäloman sijaisuuteen vastavalmistunutta sosionomia. Että näin.
Ota yhteyttä suoraan koulun rehtoriin. Tämä on neuvoni. Pk-seudulla sijaisuuksia on.
Lähellä eläkeikää olevan palkka ei ole enää keskitasoa, siinä on mukana jo kaikenlaiset lisät ym.
Aloittavan luokanopettajan brutto on n. 2500e, aineenopettajan 2800e. Palkka nousee ylityötunneista, ikälisistä jne., mutta eipä se käteen jäävä osuus niin suuri ole.
Pieniä sijaisuuksia voi varmasti tehdäkin pienemmällä palkalla, mutta jos pestiin kuuluu kaikki se, mitä open työhön kuuluu, niin tekijät poistuvat takavasemmalle hyvin nopeasti. Opetus, sen suunnittelu ja valmistelu on vain pieni osa sitä työtä - kodin ja koulun yhteistyö, palaverit, paperityö (mm. pedagogiset asiakirjat) kasvattavat työmäärää melkoisesti.
Olen tehnyt asiantuntijatöitä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla ennen opehommia - ja pääsin siellä paljon helpommalla, palkkakin oli parempi. Haluan kuitenkin tehdä työkseni sitä, mistä pidän eniten. Jos palkka laskisi nykyisestä, palaisin vanhoihin hommiin. Pienemmällä palkalla saadaan varmasti haalittua ainakin epäpäteviä opettajia, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi lapsensa sellaiseen opetukseen?
Heh, kesäloma lähestyy ja opevihaajat kaivautuvat esiin koloistaan!
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko tosiaan opettajan sijaisuuden saaminen noin kiven alla? Itse sain muutama vuosi sitten kolmen vuoden opintojen jälkeen (sama kuin ap) heti lukuvuoden mittaisen sijaisuuden ja samassa koulussa olisi ollut jatkoakin vaikka kuinka pitkälle. Tein kuitenkin lapsen ja hain (vieläkin epäpätevänä) töitä äippäloman jälkeen ja kolme hakemusta laitoin, joista yhteen pääsin haastatteluun ja siitäkin sain koko lukuvuoden mittaisen sijaisuuden. Tämä siis pk-seudulla. Nyt jatkan opintoja että voisin joskus saada virankin. Tekstiilityö on oikein hyvä sivuaine; monikaan luokanopettaja ei sitä halua eikä osaa oikein hyvin opettaa.
Täytyy silti sanoa, että ei ole helppoa opettajan työ nykypäivänä, ja vaikka itse koenkin olevani lähestulkoon se kliseinen kutsumusopettaja, olen useampaankin otteeseen miettinyt että jaksaako tätä ihan oikeasti montaakaan vuotta.
Lohduttavaa kuulla, että tällaisiakin tarinoita on olemassa!
ap
Suora yhteys rehtoreihin (ensin puhelinsoitto, heti perään sähköpostitse lyhyt avoin hakemus) - tuo on ainoa keino saada sijaisuuksia, niitä kyllä on myös yliopistokaupungeissa. Kannattaa olla aktiivinen ja soitella useampaan kertaan, sijaisehdokkaita on niin paljon, että muuten hukkuu massaan.
Ensin täytyy sietää lyhyitä sijaisuuksia, epävarmuutta, sillisalaattityösuhteita. Niiden kautta tulee tutuksi koulu(i)ssa (olettaen, että tekee työnsä kunnolla) ja saa lisää sijaisuuksia. Sijaisuuksien kautta saa pitempiä pätkiä, mahdollisesti määräaikaisuuksia ja lopulta ehkä sen vakipaikan. Pitempään sijaisuuteen harvemmin palkataan ihan tuntematonta: moni näyttää paperilla hyvältä valinnalta, mutta vasta käytäntö ja arki talossa osoittavat, onko henkilö oikeasti hyvä ja sopiva. Tästä syystä pitempiin pesteihin ja virkoihin palkataan usein se jo talossa pitkään ollut, jos hän on osoittautunut hyväksi. Kyse ei ole suhteista vaan siitä, että hyväksi havaitusta vakisijaisesta tietää, mitä saa. Opettajan työ on tiimityöskentelyä ja vastuun jakamista, huono lenkki rasittaa koko työyhteisöä.
38:lle!
Ehdotanpa että laitetaan pois koulunkäynninohjaajat ja niillä rahoilla pienryhmiin erityisopettajia. Isot ryhmät rauhoittuvat ja homma on ammattitaitoisissa käsissä.
Eikä ole oma ideani, tätä on esitetty jo monessa yleisönosastokirjoituksessa. Kannatan.