Opettajan sijaisuuksia tekevät
Olen vastavalmistunut luokanopettaja aineenopettajan pätevyydellä ja elättelen toivoa, että saisin kerrytettyä työkokemusta kevään aikana sijaisuuksia tehden. Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia esim. näistä asioista:
- Otitko yhteyttä suoraan kouluihin vai täytitkö jonkun avoimen hakemuksen esim. kaupungin nettisivuilla?
- Kuinka monessa koulussa teet sijaisuuksia?
- Teetkö sijaisen hommia ainoaksi työksesi vai esim. koulun ohella?
- Kuinka usein saat sijaisuuspyyntöjä?
- Teetkö sijaisuuksia ylä- vai ala-koulussa?
Itse asun siis pääkaupunkiseudulla ja olen tähän mennessä ottanut yhteyttä suoraan kouluihin. Pelottaa vaan jo etukäteen, että mahtaako tämä poikia ollenkaan töitä vai kannattaako hakea ihan muun alan töitä kevääksi ja kesäksi...
Kommentit (105)
Muistan kuinka aikoinaan uhottiin että töitä on kyllä tulevaisuudessa. Juu, pari hassua sijaisuutta ja kesälomalla tulee virassa oleva töihin ja vetää kesälomalta palkat itselleen...
Sitten viiden vuoden työttömyysputki. Taas joku hassu vuoden sijaisuus ja yllätys paikalle palkattiin joku juuri valmistunut nuori mies joka näytti tietyn puolueen tyypiltä.
Taisi olla joku rehtorin tuttu tai puoluekaveri.
Ei kannata opiskella. Hankkikaa käytännön ala. Raksalle tästä pitää muutenkin mennä niin miksei sitten hanki siihen pätevää koulutusta.
Minua vielä kiinnostaa nähdä vain OAJ:n alasajo. Ja millaiseksi oikeisto kuorii Suomen koulut.
Vierailija kirjoitti:
Virat pois vaan ja työt parhaimmille.
T: Työttömien opejen kuoro.
Antaa niitten virassa olevien tappaa itsensä stressiin ja suuriin luokkakokoihin.
Sairaslomat ne niille maksaa ja kaikki kalliit työedut mutta ei se terveys ole ikuinen. Sieltä niitä putoilee kuin rakeita asvaltille.
Sitten on meidän vuoro ja toivottavasti luokkakokoja on tajuttu leikata pienemmiksi.
On se hyvä, että Oulun yliopisto lisää ensi vuonna luokanopettajaopiskelijoiden sisäänottomäärää. Liekköhän muissa yliopistoissa sama homma?
Vierailija kirjoitti:
Äh, kannattaako nyt yhteishaussa edes hakea luokanopettajaksi? Jos työtä ei kerran ole tai vaikka olisikin niin menettääköhän siinä mielenterveytensä?
Jos sua vain suinkin jokin muu ala yhtään kiinnostaa, niin suuntaa katseesi mieluummin sinne. Pätkä- ja silpputöitä jo vuosia tehneenä, aika-ajoin työttömyysjaksoja lusineena, olen aivan loppu. Tunnelin päässä ei ole valoa. Oppilasaineskin on nykyään hyvin hyvin haastavaa, koulut homeisia, uusi opetusuunnitelma ja digitalisaatio kirsikkana paskakakun päällä.
Mä olen myös niin loppu sukulaisten ja tuttavien kyselyihin työtilanteista ja viran saamisesta. Eivät millään tajua todellisuutta tämän alan työtilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, kannattaako nyt yhteishaussa edes hakea luokanopettajaksi? Jos työtä ei kerran ole tai vaikka olisikin niin menettääköhän siinä mielenterveytensä?
Jos sua vain suinkin jokin muu ala yhtään kiinnostaa, niin suuntaa katseesi mieluummin sinne. Pätkä- ja silpputöitä jo vuosia tehneenä, aika-ajoin työttömyysjaksoja lusineena, olen aivan loppu. Tunnelin päässä ei ole valoa. Oppilasaineskin on nykyään hyvin hyvin haastavaa, koulut homeisia, uusi opetusuunnitelma ja digitalisaatio kirsikkana paskakakun päällä.
Mä olen myös niin loppu sukulaisten ja tuttavien kyselyihin työtilanteista ja viran saamisesta. Eivät millään tajua todellisuutta tämän alan työtilanteesta.
Ei se niin paha ole jos ei ole huonekaluja eikä painavaa omaisuutta. Riittää makuupussi ja läppäri. Sitten sitä voikin tehdä pätkätyötä pitkin Suomea matkustellen ja ihmetellen että eikö tässä maassa tosiaan ole vittu töitä???
Sen verran kannattaa tehdä että ansiosidonnaiset rullaa. Muuten tämä ei ole kannattavaa ja ei oikein sovi lapsiperheille tai niille jotka haluavat asua puolison kanssa samassa taloudessa. Etäsuhteelle ok ja tosiaan se ettei oikein kannata hankkia mitään raskasta, koska vuoden sisään voi joutua muuttamaan viisikin kertaa työn takia ympäri Suomen.
Pahimmillaan säästöt kuluu muuttoauton ja miesten palkkaukseen.
Ja lapset luonnollisesti oireilee jatkuvasta muutosta ja ystävättömyydestä.
Selailin puolison opettajalehteä niin ihmettelin että miksi ihmeessä lehden "mainos" sivuilla on niin paljon kokoomuspuolueen tyyppejä?
Eihän kokoomuslaisuus oikein istu opettajuuteen?
Vai onko tämä sama kuin että ei papin välttämättä tarvitse uskoa jumaliin?
Olen kyllä tavallaan sitä mieltä ettei papin tarvitse uskoa Jeesukseen mutta eikö opettajan tarvitse uskoa eritasoisiin ja erilaisiin oppijoihin?
Mulla oli hyvin työllistävä AMK-tutkinto, kunnes hulluuksissani sain idean lähteä opiskelemaan luokanopeks. Nyt on kyllä ruusuiset kuvitelman karissut. Pätkätöitä, isoja luokkia, inkluusioita ja resurssien puutetta. Palasin takaisin aiemmalle alalleni, koska halusin vakaamman tulevaisuuden. Raskasta matkustaa ympäri Suomea työnperässä tai odotella joka aamu soittoa josko saisi vaikka päivän sijaisuuden.
Mitenköhän ahkerasti opettajat vaihtavat alaa tai jäävät uupumuksen vuoksi pois? Jostain muistan lukeneeni, että opettajia koulutetaan siksi paljon, koska opettajat vaihtavat alaa nopeasti. Ennustettiin jopa opettajapulaa vuodelle 2025, mutta tuohon en oikein jaksa uskoa, kun sitä on ennustettu jo 15 vuotta sitten.
Open ollut aineenopettajana viisi vuotta ja vielä tuolloin viisi vuotta sitten sain työpaikan melko helposti. Joudun kuitenkin kulkemaan hieman yli100km työmatkan suuntaansa. Tämä näyttää olevan vallitseva trendi ainakin täällä Oulun seudulla. Ouluun olen hakenut koko ajan töihin mutta ei toivoakaan että pääsisin. Pitää olla onnellinen että on töitä vaikka matka onkin raskas varsinkin talvella.
Tänne on tullutkin monta kommenttia. Pelkäsin, että kaikki kommentit tulisivat olemaan vähätteleviä, "luuletko oikeasti saavasi jotain töitä" -tyylisiä lyttäyksiä, kun itse yritän jotenkin ajatella, että aina kannattaa yrittää. Kurjaa nyt tietenkin huomata, että niin moni painii näiden työllistymisajatusten kanssa. En voi kuin kuvitella, kuinka stressaavaa tuollainen pätkätöiden perässä matkustelu on, mistä pari täällä kirjoitti. Itse olen täysin tietoinen siitä, että iso osa sijaisuuksista on tunnin varoitusajalla soitettuja sairassijaistamisia ja olen sellaisia valmis tekemäänkin nyt keväällä. Pidemmistä pätkistä en edes osaa haaveilla. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että jaksaisin montaa vuotta pienen pienistä pätkistä koostuvaa työntekoa, jossa seuraavasta työpaikasta ei ole tietoa.
Opettajan ammatti on ollut itselleni aina jotenkin itsestään selvä valinta, ja näitä juttuja lukiessa sitä alkaa miettiä, mille muulle alalle tätä omaa osaamista voisi lähteä kehittämään...
Olen itse valmistunut opeksi 90-luvun lopulla, ja kyllä silloinkin sain ensin sinnitellä sijaisuuksia tekemällä ennenkuin viran sain. Aika moni tuttu teki päätöksen kokeilla jotain muuta hommaa kun joka tapauksessa joka vuosi joutui uuteen työnhakuun. Kumma kyllä, näistä kokeilijoista ei yksikään ole enää palannut opettajan töihin. Yksi jo hetken harkitsi kun sai yt-neuvotteluiden tuloksena potkut, mutta nähtyään painajaisia opettajan työstä, totesi että mielummin kuitenkin vaikka työttömänä kuin siihen hommaan enää uudestaan. Joo, kyllähän tää on aika rasittavaa hommaa ja koko ajan rasittavammaksi tulee kun pedagogisesti järkevät päätökset saavat väistää ja kaikki tehdään säästöt edellä.
Harmittaa ihan kun opettajille olisi kyllä töitä mutta kummallista että opetuksessa säästetään ja yksi opettaja saa koko potin itselleen ja liian suuren läjän oppilaita.
Nykyisellään voisi yhdelle luokalle palkata kolmekin opettajaa tai jakaa luokan kolmeksi luokaksi, mutta hallitus vaan säästää elintärkeissä asioissa.
Nykyisellä tuotetaan heikkoa laatua ja riskeerataan viralla olevan opettajan terveys. On myös selvä että opettajanvirka on sellainen asia josta pitää myös keskustella avoimesti. Virassa olevilla on epäoikeudenmukaiset edut. Pitäisi myös tutkia tarkkaan onko virkoja myönnetty suhteilla sillä alalla näyttäisi olevan todella paljon korruptiota.
Kyseessä on kuitenkin tuotantolaitos joka tuottaa yhteiskunnan perusrakenteista sivistystä. Jos rakenteissa ilmenee hyväveli menoa niin silloin oppilaiden etua ei ajeta ja tilanne on lähinnä surkuhupaista teatteria jossa esitysnumerona on näyttelyä koulussa.
Tuskin menee vuosiakaan kun uutisoidaan perusrakenteista jotka eivät ole oppineet edes lukemaan saati laskemaan, koska on säästetty.
Se tulee maksamaan yhteiskunnalle moninkertaisesti takaisin.
Tässä asiassa ei pitäisi säästää missään nimessä.
Voin kuvitella millaista on olla turvatöissä opettajana koulussa ja kenties eräänlainen onni, mutta ajattelisitte koko alaa ja etenkin pätkätyöläisiä. Osa on tehnyt jo kymmeniä vuosia pätkää ja ala on hyvin eriarvoinen vaikka töitä kyllä olisi, mutta säästetään väärässä.
Aika ikävää on kyllä näin virallisena opena lukea mielipiteitä, joissa meitä pidetään korruptiolla ja lehmänkaupoilla itsellemme suojatyöpaikan hankkineina laiskureina jotka eivät osaa työtään. Ei oikeasti ole meidän vikamme, että koulutuksesta säästetään. Minustakin olisi kivaa jos luokallani oli 20 oppilasta, eikä 31 niinkuin nyt. Olisin myös aivan valmis antamaan ylimääräisiä viikkotuntejani pois, mutta kun kunta säästää eikä niitä uusia opettajia palkata.
Pitäisi myös keskustella siitä virasta onko se vanhanaikainen.
Pitäisikö palkkaa rukata sellaiseksi että kunta voisi työllistää enemmän opettajia kouluun ja saataisiin laatua.
Täytyy sanoa että opettajilla on kyllä aika hyvä palkka sitten kun sitä työtä on ja ne työedut päälle. Siis jos on tehnyt kaikkea muutakin työtä työttömyyden uhatessa. Esimerkiksi ihan 8e tunti juttuja... Eihän se ole edes puolia mitä alan hommista maksettaisi.
Eli onko ne oppilaat vai se virka tärkeämpi asia? Oppilaathan tässä kärsii jo ties kuinka monta sukupolvea ja näyttelykoulu jatkuu. Pitäisi tajuta että teidät on ostettu hiljaiseksi. Homma kusee ja olisi aika tehdä päätöksiä äänestämisen suhteen ja miettiä ajaako se liitto minkä asiaa?
Vähän ihmettelen miksi asia ei muutu mihinkään ja osa porukasta tavallaan ostetaan tyytyväisesti hiljaiseksi mutta myötätuntoa keskustelupalstoilla tuntuisi löytyvän pätkäopeille ja työttömille...
Miksi kesyillään? Kun voisi ihan oikeasti lakkoillakin.
Ja ne kokoomuksen ehdokkaat opettajien rivistössä haiskahtaa epäilyttävälle.
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävää on kyllä näin virallisena opena lukea mielipiteitä, joissa meitä pidetään korruptiolla ja lehmänkaupoilla itsellemme suojatyöpaikan hankkineina laiskureina jotka eivät osaa työtään. Ei oikeasti ole meidän vikamme, että koulutuksesta säästetään. Minustakin olisi kivaa jos luokallani oli 20 oppilasta, eikä 31 niinkuin nyt. Olisin myös aivan valmis antamaan ylimääräisiä viikkotuntejani pois, mutta kun kunta säästää eikä niitä uusia opettajia palkata.
Ei kannata välittää kaikkien sanomisista :) Kyllä mä ainakin uskon, että suurin osa opettajista on ihan paikkansa ansainnut. Usein arvostellaan hirveästi sitä, että saa työpaikan suhteilla, mutta onhan se ihan ymmärrettävää, että on helpompi saada työ, jos sinut tunnetaan jo. (Tämä suhteilla paikan saaminen ei siis liity sinuun ketä lainasin tai kehenkään muuhunkaan tiettyyn ihmiseen.) Itseäni ärsyttää ehkä eniten se, kun jotkut paikat pitää laittaa yleiseen hakuun, vaikka talon sisällä on jo joku, jolle paikka todennäköisesti menee. On tosi turhauttavaa kirjoittaa hakemuksia turhaan.
ap
Rohkeaa keskustelua ja ajatuksia on tullut.
Olisikin ihan syytä miettiä onko se open virka ja virkapalkka tärkeämpi kuin Suomen oppilaat?
Jos palkkaa saataisiin reilusti nykyisestä alemmas niin sinne voisi kenties saada pienempiä luokkakokoja.
Varmasti on muitakin jotka ovat joutuneet tekemään ihan muun alan hommia että saa leivän kotiin ja ei ole hääviä tehdä korkeastikoulutettuna matalapalkka-alan hommia.
Eikö niitä opettajan palkkoja saa laskettua siten että olisi varaa palkata useampi opettaja töihin? Minulle kelpaisi vähän korkeampi palkka oman alan hommissa kuin nämä 8e tunti hommelit...
Jos toinen kotimainen sujuu niin tervetualoa Ruotsiin! Täällä on opettajista huutava pula ja muutenkin (ainakin toistaiseksi) vähän eri meininki kuin Suomessa.
Joo, opettajilla on tosiaan ihan valtavan hyvät työedut, järkyttävän suuri palkka ja lyhyet työpäivät, muhahahahaaa! Tervetuloa kokeilemaan jos näin kerran on. Älä kuluta energiaasi tänne kirjoittelemalla, vaan rips raps opekoulutukseen. Siitä se taivas aukeaa 😂