Oma koira tappoi miehen kesken BBC:n televisiohaastattelun
Staffi taas asialla. Näitä on sattunut Suomessakin. Kummallista ettei ko. koirarotua kielletä. Tappelukoiriksi jalostettu.
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mumanjatkekoirien omistajat on niin miestä ja naista koiriensa kanssa, mutta sitten jos jotain sattuu muna kutistuu taas oikeaan kokoonsa. Useammassa noista raatelutapauksista koiran omistussuhteet ovatkin yhtäkkiä epäselviä eikä omistajaa löydy. Omasta toiminnasta ei munaton lähde vastuuta ottamaan. Ei ihme että munanjatke on ollut tarpeen.
Ei omistussuhteella välttämättä ole mitään väliä. Jos omistaja on tiedottanut koiran haltijalle koiran ominaisuuksista, niin koiran haltija on tällöin vastuussa koiran tekemisistä. Eli jos vien aggressiivisen koirani hoitoon ja kerron, että se on sitten aggressiivinen ja annan ohjeet, miten ehkäistään tapaturmia ja koiran hoitajaa toimiikin vastuuttomasti eikä noudata ohjeita (tai osaa ajatella omilla aivoillaan vaikken olisi seikkaperäisiä ohjeita antanutkaan), niin hän on vastuussa jos koira puree jotakuta, en minä.
Ihan turhaan alapeukuttaja alapeukutat, tämä on ihan lakitesksissä, ei ole minun valintani. Ja minulla ei siis ole oikeasti aggressiivista koiraa, mutta jos olisi, niin vastuukysymys lain edessä menee just noin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan kyllä mihin rotu on jalostettu ja mihin se pystyy. Otin selvää asioista.
Tutustuin koiraankin ennen päätöstä ottaa sitä meille ja valvotusti tutustui lapsiinkin.Mitä ette ymmärtäneet tässä? Sitäkö että olen tietoinen rodusta ja siitä mihin se pystyy?
Sitäkö että osaan käsitellä koiraani ja kouluttaa sitä?
Sitäkö että tutustuin koiraan henk.koht. ennen päätöstä ottaa sitä meille?Kuinka moni on ensin viettänyt aikaa koiran kanssa ja tutustunut koiraan ennen päätöstä ottaa sitä saman katon alle?
Samaa jankutusta sivu kaupalla, joten tiivistän asiani lyhyeen. Sinä et pidä murrea irti = excellent. Alkkis Jeren murre karkaa kälyisen aidan takaa ja puree kaikkea mikä liikkuu=fail
Ratkaisuna voidaan pitää sitä, että tietyntyyppiset koirat kielletään, aika moni muukin kiva asia on rajoitettu/kielletty kun kaikki ei niitä handlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että koulutaksitapaus toistuu ja joku kanariandoggi käy pienen lapsen kimppuun, tai aikuisen. Mitä siinä olisi viisainta tehdä? Jos koira on tarrannut kiinni niin onko sitä tyhmää yrittää irroittaa vai pitäisikö toivoa että poliisi tulee ampumaan koiran? Eikö se ole paras tilanne että koira tarraa "vain" käteen tai jalkaan? Entä jos koira riepottelee lasta kuin räsynukkea? Housuissa on mulla kyllä usein vyö että sillä voi yrittää kuristaa.
Voimakkaan koiran ollessa kyseessä tilanne on todella hankala, joku lähemäs satakiloinen raivokas/saalisvietissä oleva kouluttamaton lihaskimppu, niin ei siinä paljoa auta. Parasta olisi yrittää pitää koira edes paikallaan: Jos on iskenyt kiinni niin todennäköisesti pysyy myös kiinni, ei siis vaihda otetta, tärkeintä olis estää koiraa repimästä kohdettaan, koska kun se koira repii kudokset ihan kunnolla rikki tai jopa palan irti, niin sitten on jo ihan vakavia vammoja.
Jos koira iskee kurkkuun kiinni tai onnistuu osumaan valtimoon, niin tilanne on todella huolestuttava jos koiraa ei saada välittömästi irti. Jos mahdollista, niin hakee puukon ja vetää koiralta kurkun auki ja toivoo että se vuotaa kuiviin ennen uhriaan tai sitten jos joltain löytyy ase, niin voisi ampua koiran. Sitä 100kg on tilanteessa ihan turha lähteä kuristamaankaan, kestää niin kauan (jos voimat edes riittää siihen), että on uhri vainaa siinä vaiheessa.Eikö ole kamalaa, että tämmöisiä pitää edes miettiä?
Ihan hirveää, mutta noiden koirien omistajien mielestä ihmiset, jotka pelkäävät ovat naurettavia, hysteerisiä hulluja...
Toki nuo tapaukset ovat harvinaisia, mutta harvinaisuudessaan aivan hirveitä. Suomessa kuolintapaukset ovat harvinaisia, onneksi(vielä..?)Kuitenkin nuo rodut jatkuvasti lisääntyvät ja sen myötä myös hyökkäykset ym. tulevat aivan varmasti lisääntymään!
Olen oikeasti miettinyt, että pitääkö sitä ruveta jotain vyötä kantamaan mukanaan.. ?Miten järjetöntä on se, että toisten oikeus pitää mahdollista tappokonetta menee muiden hyvinvoinnin edelle..
Mielestäni raja siihen minkälaista koiraa ihminen voi pitää täytyisi mennä siinä, että sellainen koira, joka voi olla vaaraksi muille/jota tavallinen ihminen ei pysty esim. normaalein keinoin irrottamaan uhrista ei vaan voi olla lemmikkinä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mumanjatkekoirien omistajat on niin miestä ja naista koiriensa kanssa, mutta sitten jos jotain sattuu muna kutistuu taas oikeaan kokoonsa. Useammassa noista raatelutapauksista koiran omistussuhteet ovatkin yhtäkkiä epäselviä eikä omistajaa löydy. Omasta toiminnasta ei munaton lähde vastuuta ottamaan. Ei ihme että munanjatke on ollut tarpeen.
Ei omistussuhteella välttämättä ole mitään väliä. Jos omistaja on tiedottanut koiran haltijalle koiran ominaisuuksista, niin koiran haltija on tällöin vastuussa koiran tekemisistä. Eli jos vien aggressiivisen koirani hoitoon ja kerron, että se on sitten aggressiivinen ja annan ohjeet, miten ehkäistään tapaturmia ja koiran hoitajaa toimiikin vastuuttomasti eikä noudata ohjeita (tai osaa ajatella omilla aivoillaan vaikken olisi seikkaperäisiä ohjeita antanutkaan), niin hän on vastuussa jos koira puree jotakuta, en minä.
Taas yksi hyvä syy lisää kieltää nämä vaaralliset rodut!!
Oma bullini haukkuu joillekin koirille ja toisille taas vinkuu. Ei jähmety tuijottamaan muita ilmeettömästi. Ja haluaa pois toisten läheltä, vetää eri suuntaan kuin mihin muut ovat menossa tai pyörii hihnassa paikallaan.
No. Ettehän te ole sitä näkemässä, vaan meidän perhe näkee lähes päivittäin.
En pidä koiraani irti koska se on kiellettyä ja en suosittele muidenkaan pitävän. En vie sitä koirapuistoon koska en koe tarpeelliseksi viedä sitä sinne.
Kaverin kanssa kerran ollu ilman omaa koiraa koirapuistossa niin voi taivas mitä sääntörikkomuksia siellä tehdäänkään!!! Omistajat KANTAA pienen koiran isojen puolelle!!!! Vaikka selvästi on eri puolet tehty sinne. Ja koirien pitää olla kytkettyinä missä autoja ja ihmisiä liikkuu paljon. Eriasia on jos asuu metsänkeskellä jossa lähimpään naapuriin on 10 km matkaa.
Miksi vaarallisille ihmisille ei anneta piikkiä perseeseen kun eivät sovi normiyhteiskuntaan vaan ovat vaaraksi muille?
Kiva huomata, että vihdoinkin koiraihmiset alkaneet kirjoitella tänne näiden "asiantuntija" tampioiden sijaan. Faktaa tulee, mutta alapeukutukset kertovat ketkä täällä vielä hallitsee. Asioista ja roduista mitään tietämättömät vihan lietsojat.
Mitä faktaa tulee? Ainoa fakta mitä tässä on saatu että ei mun sesse ainakaan koskaan. Maailman tyhmin argumentti, koska löytyy pilvin pimein tapauksia joissa sesse on yllättänyt ihan totaalisesti. On todella tyhmää mennä tuohon ansaan, siksi näitä kamaluuksia koko ajan tapahtuu.
Bull bull bull bull bullaaa....
Laskiasbull
Red bull
Alkoi tehdä mieli bullaa
Vierailija kirjoitti:
Oma bullini haukkuu joillekin koirille ja toisille taas vinkuu. Ei jähmety tuijottamaan muita ilmeettömästi. Ja haluaa pois toisten läheltä, vetää eri suuntaan kuin mihin muut ovat menossa tai pyörii hihnassa paikallaan.
No. Ettehän te ole sitä näkemässä, vaan meidän perhe näkee lähes päivittäin.
En pidä koiraani irti koska se on kiellettyä ja en suosittele muidenkaan pitävän. En vie sitä koirapuistoon koska en koe tarpeelliseksi viedä sitä sinne.Kaverin kanssa kerran ollu ilman omaa koiraa koirapuistossa niin voi taivas mitä sääntörikkomuksia siellä tehdäänkään!!! Omistajat KANTAA pienen koiran isojen puolelle!!!! Vaikka selvästi on eri puolet tehty sinne. Ja koirien pitää olla kytkettyinä missä autoja ja ihmisiä liikkuu paljon. Eriasia on jos asuu metsänkeskellä jossa lähimpään naapuriin on 10 km matkaa.
Kyllä tavallisten koirien kanssa voi koirapuistossa käydä ja pitää irtikkin. Itse olet valinnut tuollaisen koiran, mitä ei voi irti pitää eikä käyttää siellä koirapuistossakaan, ihan turha alkaa kiukuttelemaan siitä että muut voi. Pienen koiran kantamisessa isojen puolelle ei ole mitään ongelmaa, koska tavalliset koirat eivät revi toisiaan kappaleiksi. Toki omalla vastuulla sinne kuitenkin vie, jos pieni jää isompien jalkoihin jostain muusta syystä.
Olen itse käynyt koirapuistoissa, pari kertaa on koirani kimppuun käyty, toisella kerralla tuli pieni haava korvaan: Jatkettiin puistoilua ja hyökkäkysen jälkeen koirat leikkivät yhdessä. Toisella kerralla hyökännyt koira vietiin pois ja koiraani ei jäänyt mitään vammoja. Ensimmäisessä tilanteessa hyökkäys oli lähinnä "kurinpalautus" ei mikään "tapan sut saatana"-tilanne ja toisessa koira kävi kyllä tosissaan päälle, mutta irrotti kun omistaja tuli ottamaan koiransa pois.
Että kyllähän niitä konflikteja voi tulla, koiran kuin koiran kanssa. Suurin osa roduista vain omaa sellaisen normaalin koiran käyttäytymismallin, valtaosa "tappeluista" on vain ääntä ja näykkimistä, eikä koirilla iske päälle saalisvietti keskenkaiken.
Vinttareilla on saalisviettiä, niiden omistajat tiedostaa sen ja pitää usein koirillaan kuonokoppia kun ne leikkii. Hekään ei siis selittele sitä saalisviettiä pois, että ei nämä ikinä, vaan toimivat sen mukaisesti. Valtaosa vinttariomistajista ei anna vinttareiden leikkiä pienempien koirien kanssa ollenkaan. Silti vinttareillakin se hyökkäys toimii eri tavalla kuin taistelurotuisilla, pääasiassa vinttarit on jalostettu ottamaan kiinni ja tappamaan pientä riistaa, se on kerta ravistus ja eläin on kuollut ja vinttari päästää irti. Tuskin on ihannetilanne että vinttari jää ravistamaan saalista mössöksi tai syömään sitä. Mielenkiinto saaliseen katoaa kun se kuolee, pysähtyy. Pittbullit repii vaikka puun oksaa puolipäivää jos se on ensin saatu käymään siihen kiinni, ei ole väliä liikkuuko saalis vai eikö liiku.
Vinttarit on myös jalostettu metsästämään ryhmissä, eikä tällöin saalisvietti voi kesken kaiken kohdistua vierellä juoksevaan kaveriin sen saaliin sijaan, eli joitakin "estoja" niilläkin kuitenkin on, jätetty jalostamatta pois. Kyllähän ne borzoitkin sutta yhdessä repii, mutta kyllä ne saa myös lopettamaan, kun ihminen saapuu paikalle, eikä koirat ala sen jälkeen toisiaan tappamaan: https://www.youtube.com/watch?v=byz__8eauiw (ei herkille, vaikka tässä ei verta suolenpätkiä näykkään, sutta käy kyllä sääliksi).
Se on ihan laissakin ettei koiria eikä nykyään kissojakaan saa irti pitää. Ei toi bullin omistaja mitää kiukuttele. Hän ei vain halua viedä sitä puistoon kun ei itse koe sitä tarpeelliseksi kun taitaa olla enemmän lenkkeilijä-tyyppiä. Ja miksi koiria pitäisi asutusalueella irti pitää ylipäätänsä? Se kilttikin sesse saa lapsen ja aikuisenkin nurin. Hyvin aidattu piha tai kunnolla tehty tarha omalla pihalla on asia erikseen. Ja silloinkin mielellään valvottuna varmuuden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan laissakin ettei koiria eikä nykyään kissojakaan saa irti pitää. Ei toi bullin omistaja mitää kiukuttele. Hän ei vain halua viedä sitä puistoon kun ei itse koe sitä tarpeelliseksi kun taitaa olla enemmän lenkkeilijä-tyyppiä. Ja miksi koiria pitäisi asutusalueella irti pitää ylipäätänsä? Se kilttikin sesse saa lapsen ja aikuisenkin nurin. Hyvin aidattu piha tai kunnolla tehty tarha omalla pihalla on asia erikseen. Ja silloinkin mielellään valvottuna varmuuden vuoksi
Saa pitää irti, maanomistajan luvalla, pesimäajan ulkopuolella.
Kissaa varsinkaan ei mikään laki koske taajaman ulkopuolella (eikä ihan selvästi sisäpuolellakaan).
Pidän omaa koiraani kyllä irti myös taajamassa. Kiltti sesseni ei ole kiinnostunut muista ihmisistä eikä muista kulkijoista ja tottelee minua. Eikä ole luonteeltaan halukas puremaan, edes lelua.
Mä en kerta kaikkiaan halua yhtään koiraa meidän koiran lähelle kävelylenkeillä, mutta niin vaan vapaana juoksevat koirat hakeutuvat tykö ja jopa hihnassa olevia koiria tuodaan tyrkylle "leikkimään" lupaa kysymättä. Säälittäviä ja pelottaviakin ovat ne koirakot, missä ihmisellä on liian suuri koira omiin voimiin tai kasvatuskykyyn nähden, ja ulkoiluttajalla on vaikeuksia pidellä koiraa aloillaan. Joka ulkoilulenkillä saakin tehdä ylimääräisiä kiertoreittejä, ettei joutuisi kovin likelle tiettyjä tottelemattomia irtokoiria tai perässään ulkoiluttajaa vetäviä koiria. Monet muuten ihan fiksun oloisetkin vanhemmat antavat lapselleen aivan liian vahvan koiran ulkoilutettavaksi. Patsi lapsilta, niin osalta aikuisiakin tuntuu puuttuvan arviointikyky ja järki päästä. Ja tämä tosiaan ihan koiran rotuun katsomatta!
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerta kaikkiaan halua yhtään koiraa meidän koiran lähelle kävelylenkeillä, mutta niin vaan vapaana juoksevat koirat hakeutuvat tykö ja jopa hihnassa olevia koiria tuodaan tyrkylle "leikkimään" lupaa kysymättä. Säälittäviä ja pelottaviakin ovat ne koirakot, missä ihmisellä on liian suuri koira omiin voimiin tai kasvatuskykyyn nähden, ja ulkoiluttajalla on vaikeuksia pidellä koiraa aloillaan. Joka ulkoilulenkillä saakin tehdä ylimääräisiä kiertoreittejä, ettei joutuisi kovin likelle tiettyjä tottelemattomia irtokoiria tai perässään ulkoiluttajaa vetäviä koiria. Monet muuten ihan fiksun oloisetkin vanhemmat antavat lapselleen aivan liian vahvan koiran ulkoilutettavaksi. Patsi lapsilta, niin osalta aikuisiakin tuntuu puuttuvan arviointikyky ja järki päästä. Ja tämä tosiaan ihan koiran rotuun katsomatta!
En tiedä missäpäin liikut, mutta ei täällä ainakaan vapaana olevat koirat tule iholle eikä hihnassakaan olevat. Ihan rauhassa saan kulkea. Tottelematonta koiraa ei tietenkään saa pitää irti.
Itse pidän tottelevaista koiraa irti, osaa erilaisia käskyjä (mm. suunnat ja vasen reuna-oikea reuna, pysähtyminen, luoksetulo jne.). En toki vilkkaalla kadulla pidä ja laitan kiinni jos joku tulee vastaan, mutta kuitenkin. Kyllä tietynlaista koiraa voi pitää fiksustikkin irti.
Sitten on tietenkin se marginaaliryhmä jota ei kiinnosta, mutta sitä ryhmää ei kiinnosta mitkään laitkaan tai rangaistukset tai koiria tai muita kulkijoita uhkaavat vaarat. Tällaiseenkin olen törmännyt edellisessä asuinpaikassa. Mutta nämä ihmiset ovat välinpitämättömiä jokatapauksessa ja aivan eri asia minusta kuin sellainen, joka pitää koiraansa fiksusti irti (jos koira ominaisuuksiltaan on turvallisesti irtipidettävä).
Todella fiksu keskustelu ;)
Av-mammat vs koirienomistajat xD
Eihän tässä uskalla omaa mielipidettään kertoa kun saa av-mammojen vihat niskaansa samantien koska en ole samaa mieltä heidän kanssaan ja en yleistä asioita uutisten perusteella :)
Huh huh.... meno on kuin villissä lännessä konsanaan :D
Miksen saa pitää mun lemmikkilehmää irti? Ja mun lemmikkiponia? Kun ovat niin kilttejäkin ja ihmisrakkaitakin
Vierailija kirjoitti:
Miksen saa pitää mun lemmikkilehmää irti? Ja mun lemmikkiponia? Kun ovat niin kilttejäkin ja ihmisrakkaitakin
Senkus pidät, jos ne tottelee yhtä hyvin kuin koira. Olen minä hevosen nähnytkin irti, oli tosin karannut, mutta ihan lunkisti se siinä heinää mutusteli, kävin kuitenkin vinkkaamassa omistajalle, että taitaa olle heppa aidan väärällä puolella. Ei siitäkään sen suurempaa draamaa kuitenkaan seurannut, varmaan suurin riski hevosellekkin on se, että sille itselleen sattuu jotakin, esim. autojen kanssa tai jos säikähtää jotakin. Saaliseläimet on aina vähän eri asia kuin petoeläimet, saaliseläinten pakokäyttäytyminen voi olla ongelmallista irtipitämisen kannalta, sitä on todella vaikea hallita, ihan niinkuin joidenkin koirien saalisviettiäkin, mutta joistakin koirista se on onnistettu jalostamaan niin vähäiseksi, ettei ole niin suuri ongelma kuin toisilla.
Sanoisin silti, että riippuu hevosesta/lehmästä, että voiko pitää valvotusti irti.
Vierailija kirjoitti:
Todella fiksu keskustelu ;)
Av-mammat vs koirienomistajat xD
Eihän tässä uskalla omaa mielipidettään kertoa kun saa av-mammojen vihat niskaansa samantien koska en ole samaa mieltä heidän kanssaan ja en yleistä asioita uutisten perusteella :)
Huh huh.... meno on kuin villissä lännessä konsanaan :D
Et taida olla niitä fiksuimpia? Täällä on vaikka kuinka moni KOIRANOMISTAJA kertonut perustellusti, koirien käyttäytymiseen, viettitoimintaan ja jalostukseen pohjaten, miksi taistelukoirat eivät ole normaalikoiriin verrattavissa, ja miksi ne ovat potentiaalisesti erittäin vaarallisia. Ja btw, säkin olet "av-mamma".
Ymmärrätkö edes, mikä ero on tilastolla ja "uutisten perusteella yleistämisellä"?
Taistelukoirien omistajien raapustukset taas ovat tässä ketjussa olleet pääasiassa lapsellisia, vähä-älyisiä ja normaaliin keskusteluun ja argumentaatioon kykenemättömiä tunneoksennuksia, kuten tuo sinunkin tekstisi. Ikävä kyllä nämä aivopierut vaan vahvistavat stereotypiaa, joka minun - ja monen muun KOIRANOMISTAJAN - mielessä näistä pitbull-ihmisistä on muodostunut.
Kyllä löytyy lapsellisia koiranomistajia ihan vain rotuun katsomatta. Kaikilta löytyy se oma maailman paras koira. Monet tuijottaa sitä omaa napaansa. Tiedän tosin vain yhden bullin joka ei ole lainkaan dominoiva luonteeltaan, kaikkea muuta kuin dominoiva.
On toki niitä dominoiviakin bulleja, en sitä kiellä millään tavalla ja on myös muissakin roduissa dominoivia yksilöitä aivan varmasti, vaikka moni kieltää tämän seikan itse.
Selittäisin esim ärhäkän chichun olevan dominoiva luonne kun pitää niin kovan metelin itsestään, vastaan on tullut pari tämmöistä pientä sylikoiraa lähikaupassa käydessäni, aivan kamalan metelin saavat aikaan, kun vastaan tulee toinen koira.
Pidän koirista. Hyvin kohdelluista, asian mukaisesti koulutetuista jne. Mutta en haukkualttiista niinkään.
Nisteille, juopoille ym elämänkoululaisille ei pitäisi antaa mitään elävää olentoa pidettäväksi. Heistä ei siihen ole.
Mitä väliä sillä on, että onko kokemukset omia vai jonkun muun? Pitääkö sinun siis kokea kaikki itse, että voit uskoa, että jokin asia on vaarallinen? Esim. heikkoihin jäihin tippuminen, et usko että heikkoihin jäijihin voi tippua, jos et itse ole sinne tippunut? Ja tuolla perusteella ei pitäisi olla sinulle väliä meidänkään kokemuksilla, koska ethän sinä silloinkaan itse niitä kokemuksia koe vaan kuulet ne niiltä jotka on kokeneet.
Aivan ihme selittelyä "oletteko itse kokeneet", ei mitään väliä olenko itse kokenut, onko naapurin Marjatta kokenut vai onko naapurin Marjatan sisko kokenut. Kokemus on kokemus ja todisteet on kaikkien silmien edessä kun vähän googlettaa.
Tuolla on sulle elävää kuvaa ja todisteita: https://www.youtube.com/results?search_query=pitbull+attack Hain sanoilla "pitbull attack" jos haen sanoilla "husky attack" saan osuman missä pitbull on hyökännyt huskyn kimppuun ja muuten jotain leikkivideoita, jos haen sanoilla "golden retriever attack" tulee yksi video missä koiraa koulutetaan, korialla koppa päässä, siinäkään ei revitä ketään kappaleiksi.
Jostain syystä kun hakee pitbull-videoita niin tulee kymmeniä osumia, missä revitään ihmisiä, koiria tai muita eläimiä kappaleiksi buy: pitbull. Jos googlettaa niin tulee vielä enemmän osumia pittbull-hyökkäkysistä. Mitä muuta todisteita oikeasti enää tarvitsee?
Se ei tarkoita etteikö huskyt ja kultaisetnoutajatkin purisi, kyllä ihan varmasti niistäkin löytyy koiria jotka puree, niistä ei vaan saa raflaavia videoita kun ei ne jää kohteeseensa roikkumaan puoleksi tunniksi ja revi raajoja irti ja kurkkuja auki.