Sinkulla kuulemma EI VOI olla mitään kiireitä elämässään! :D (kotityöt yms.)
Näin mulle on (töissä) sanottu, olen siis sinkku, lapsiakaan ei ole. Jotkut oikeasti kuvittelevat, että mulla ei kertakaikkiaan voi olla töiden jälkeen mitään muuta kuin pelkkää vapaa-aikaa. :D
Saan kuulemma vain röhnöttää jossain sohvalla heti kotiin tultuani ja katsella vaikka telkkaria...
Vaikka olenkin yksin, niin kyllä mä käyn kaupassa, siivoan kotiani, teen ruokaa, huolehdin pyykeistä jne.
Jos en tekisi kotitöitä, niin kotini muistuttaisi hyvin äkkiä sikolättiä.
En tietenkään voikaan tietää, millaista on huolehtia huushollista, jossa on lapsia.
En ole sitä koskaan kokenut. En pysty saamaan lapsia, siksi olen perheetön.
Miksi ei ole edes miestä tällä hetkellä? Jätin mieheni, koska hän alkoi ryypätä liikaa. :(
Mutta joo, mullakin on omat kiireet töiden lisäksi.
Mua vaan ihmetyttää joidenkin negatiivinen suhtautuminen tähän asiaan. Yksinäisten elämä "tuomitaan" sillä perusteella, että kun on "niin paljon vapaa-aikaa."
Osa mun työkavereista on aika hankalia tapauksia muutenkin, yritän silti tulla toimeen kaikkien kanssa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin kunnia-asia se kiireinen elämä on? :D Jos on koko ajan kauhea kiire, niin on elämänhallinnassa jotain pielessä. Jokaisella on joskus kiire ja paljon hommia, oli se sitten sinkku tai ei. Riippuu aika paljon siitä, kuinka hyvin asiansa osaa hoitaa ja suunnitella.
Mutta mun mielestä nämä väitökset, että lapsellisten kiireet ja asiat olisivat jotenkin tärkeämpiä kuin lapsettomien/sinkkujen, on ihan käsittämätön. Riippuu mielestäni aika paljon asiasta, että mikä on se akuutein. Sitä paitsi ei asiat ole mustavalkoisia, ei toisten elämää ja omaa voi edes verrata.
Totta. Toisaalta on varmaan aika selvää, että lapsen hakeminen päiväkodista ennen sen sulkeutumista ja soittoa lastensuojeluun ON inasen tärkeämpi juttu kuin se, ehtiikö sinkku lattelle aikuisen kaverinsa kanssa minuutilleen oikeaan aikaan.
Aivan, riippuu aika paljon asiasta, mikä on tärkein. Mutta jälleen tyhmä yleistys, että sinkulla kiiree vaan kahville kaverin kanssa :)
Jokaisella on oma elämänsä. Ei sitä voi arvottaa omien menojensa mukaan. Mutta tuo Puuhamaa-muumimaailma lomaosasto on liian tuttua. "Eihän se sinulle niin tärkeää ole." Eli lomat. Tai sitten saikutetaan itse ja vuorotellen eri lasten kanssa ja sijaisten haut. Jos saa. Poissaolojahan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku on sitä mieltä, että kerrostalo kolmiossa asuvilla aikuisilla kahden lapsen kanssa on enemmän kotitöitä kuin yksin 100 neliöisessä omakotitalossa asuvalla sinkulla? Ja toki tässä lasketaan kotityöt per aikuinen eli kahden aikuisen perheessa kotityöt tietenkin jaettuna kahdelle.
Todellakin on enemmän kotitöitä :D sinkku saa siivottua niin se oli siinä, kunhan jälkensä korjaa sen jälkeen. Lapsellisen perheessä yksi kaatoi mehut lattialle, toiselta pääsee pissa, ylsi söi banaania sohvalla, toinen levitti legot, toinen pyyhki banaanikätensä olohuoneen verhoihin jne.. Lista on loputon.
Vierailija kirjoitti:
No joo, kyllä mäkin ennen ajattelin olevani todella kiireinen. Kun siis piti siivota oma asunto, tehdä ruokaa itselleni, käydä lenkillä ja jumpassa :D
Nyt on kaksi lasta ja onhan se saanut täysin uuden merkityksen. Ja kotityöt. Ja oikeastaan kaikki. Mutta en valita, näinhän halusinkin. Jokainen tavallaan. Mutta kyllä ne lapsettoman sinkun kiireet saattaa silti työpaikalla työkavereita naurattaa.
Minuakin hymyilyttää aina välillä koiranomistajat. Jotkut heistä ihan tosissaan puhuvat, että joku kotijumppa tai tv:n katselu on hirveän hankalaa, kun koira pyörii siinä ympärillä tai että sotkua tulee hirveästi. Hah, luulen, että naurattaisi muitakin pienten lasten vanhempia.
Kyllä täällä taas on paljon ihmisiä jotka niin kovin mielellään mitätöivät toisten kokemukset hankalasta ja kiireestä ja sotkusta ja vastaavasta, pelkän oman mielipiteensä pohjalta. Kai te oikeasti ymmärrätte, että ette te voi määritellä toisen ihmisen puolesta mikä on heidän mielestään hankalaa, sotkuista tai kiireistä? Ai jessus mua tympii tälläinen ylimielisyys jossa aina tiedetään kaikki paremmin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
TAAS yksi ketju missä huokuu lapsettomien agressiivinen suhtautuminen lapsellisiin! MISTÄ ihmeestä tuo johtuu?? Miksi koette tarpeelliseksi korostaa miten paljon vihaatte sitä että joku on tehnyt erilaisia valintoja kuin itse?
Kyllä täältä huokuu ihan yhtä paljon lapsellisten mitätöinti ja ylenkatse lapsettomia kohtaan. Lapsettomallahan EI VOI olla MIKÄÄN asia ikävämpää/hankalamaa kuin lapsellisella.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen tentit ja koiran kusetus kesken työpäivän..
Niillähän se kiire on.
Mut enpä suostu enää, kun täällä sitten haukutte taas perheellisiä selän takana.
Kolahtiko? Eipä lähdetäkään enää käyttämään Pirrekarvapersettä paskalla kun sillä reppanalla on ripuli, tai eipä kiinnosta enää MaikkiJulian 10 vuotta kestäneet tentit, joiden takia ei pysty tekemään tuota tai tätä. Ja seuraavaksi kun se MaikkiJulia saa ne ikiopintonsa valmiiksi, se vittupää tekee mukulan ja taas kaikki joustaa.
Kannattaisi aina vähän miettiä mitä huutelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAAS yksi ketju missä huokuu lapsettomien agressiivinen suhtautuminen lapsellisiin! MISTÄ ihmeestä tuo johtuu?? Miksi koette tarpeelliseksi korostaa miten paljon vihaatte sitä että joku on tehnyt erilaisia valintoja kuin itse?
Kyllä täältä huokuu ihan yhtä paljon lapsellisten mitätöinti ja ylenkatse lapsettomia kohtaan. Lapsettomallahan EI VOI olla MIKÄÄN asia ikävämpää/hankalamaa kuin lapsellisella.
Voi, mutta ei se asia ainakaan kotitöiden määrä ole ystävä rakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti, mutta kyllä mielenkiinnosta haluaisin nähdä sinkun kotitalouden jossa on enemmän kotitöitä kuin perheellisellä.. En edes keksi mitä hänellä voi olla enemmän?
"Lapseni on päiväkodissa 40 asteen kuumeessa ja paskoo ja oksentaa verta" vs. "Minulla on kiire elokuviin ystäväni kanssa"
"Ystäväni on ajanut kolarin ja on sairaalassa, minulla on kiire häntä katsomaan" vs. "Minulla on kiire lapseni kanssa uima-halliin"
Näistä varmaan jokainen tajuaa, mikä on ns. tärkeämpi meno yleisellä käsityksen tasolla. Jokaiselle se oma meno on varmasti tärkein, mutta sellainen inhimillinen käsityskyky jokaisella varmasti on, että osaa päätellä kumpi ylläolevista tilanteista on oikeasti "tärkeämpi".
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen tentit ja koiran kusetus kesken työpäivän..
Niillähän se kiire on.
Mut enpä suostu enää, kun täällä sitten haukutte taas perheellisiä selän takana.
Ikinä en enää kenenkään perheellisen takia jousta, koska joku perheellinen vatipää av:lla luulee, että kaikki sinkut haukkuu perheellisiä selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti, mutta kyllä mielenkiinnosta haluaisin nähdä sinkun kotitalouden jossa on enemmän kotitöitä kuin perheellisellä.. En edes keksi mitä hänellä voi olla enemmän?
Eikö se otsikkokin jo kerro, että kyse oli siitä, että sinkulla ei voi olla MITÄÄN kiireitä elämässään? Esimerkkinä vaan otti, että on ne kotityötkin sinkulla, saati sitten muu elämä, mitä meillä kaikilla on vaihtelevasti. Ei siis ollut kyse pelkistä kotitöistä, vaan tosiaan siitä, että MITÄÄN kiireitä ei voi olla..
Muistan kun nuorena tuhisin miksi perheelliset saavat pitää lomansa kesä-heinäkuussa ja muiden olisi joustettava, miksi he ovat tärkeämpiä kuin muut! Nyt lapsellisena ymmärrän kuinka ihanaa ja tärkeää on pitää loma lasten kanssa samaan aikaan.. Eikä minulla lapsettomana oikeasti ollut mitään väliä koska minun lomani on.. Huoh.
Huvittavaa. Tässä koko ajan keksitään mitä kaikkea sillä lapsettomalla voi olla ja moititaan, kun hänen elämästään tehdään oletuksia, mutta ihan yhtä lailla tässä tehdään oletuksia siitä perheellisen elämästä. Eihän perheellisellä voi olla omaishoidettavaa, lemmikkejä, kavereita, valtuuston kokouksia. Samalla kun luettelette näitä erilaisia lapsettoman velvoitteita, kertokaa myös millä perusteella oletatte, että perheellisellä ei ole näitä samoja velvoitteita niiden lasten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä se nyt kuitenkin on vaan fakta, että sinkin "kiireet" ja lapsiperheen kiireet on ihan eri mittakaavassa. Tottakai sinkullakin on ruuanlaittoa, siivoamista ja pyykinpesua, mutta suurin ero lienee se, että lapsiperheessä nämä asiat on lähes pakko tehdä ajallaan, sinkku voi siivoilla kun huvittaa.
Lasten hankinta on valinta, eli jos aikataulut ja kiire ei sovi omaan kuvioon, niin kannattaa jättää lapset hankkimatta. Minulla itselläni on lapsia, mutta en silti huutele sinkkuystävilleni, että kuinka paljon kiireisempi olen. Monet ystäväni tekevät vuorotyötä ja harrastavat, joten kyllä töissä ja harrastuksissakin pitää ajallaan olla. Jotkut vielä opiskelevat töiden ohella ja ei kouluun ja töihinkään voi mennä vain silloin kun itseään huvittaa.
Itse koen että elämäni on nyt jopa helpompaa kuin sinkkuna, koska taloutta on hoitamassa kaksi ihmistä. Sinkkuna kaikki asiat piti hoitaa yksin ja kipeänäkin raahautua yksin kauppaan. Itse nautin lasten kanssa elämisestä, mutta lapsiperheen "kiireinen" elämä ei sovi kaikille.
Toisten elämäntavan ja kiireiden vähättely ylipäätään on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku on sitä mieltä, että kerrostalo kolmiossa asuvilla aikuisilla kahden lapsen kanssa on enemmän kotitöitä kuin yksin 100 neliöisessä omakotitalossa asuvalla sinkulla? Ja toki tässä lasketaan kotityöt per aikuinen eli kahden aikuisen perheessa kotityöt tietenkin jaettuna kahdelle.
Todellakin on enemmän kotitöitä :D sinkku saa siivottua niin se oli siinä, kunhan jälkensä korjaa sen jälkeen. Lapsellisen perheessä yksi kaatoi mehut lattialle, toiselta pääsee pissa, ylsi söi banaania sohvalla, toinen levitti legot, toinen pyyhki banaanikätensä olohuoneen verhoihin jne.. Lista on loputon.
Joo, mutta pikkulapsi aika kestää vain hetken, yleensä vain muutaman vuoden. Jos perhe pitää perhevapaat, "kiireellistä" aikaa on vain muutaman vuoden, ennen kuin lapsi aloittaa koulun, jonka jälkeen lapsi osaa tehdä jo monia asioita. Tämän moni perhe unohtaa, kun valittaa kotitöitään.
Olen kolmen lapsen äiti ja lapset 10-17v. eikä noita kotitöitä niin kauheasti ole, kun kaikki osallistuvat niihin. Ei edes silloin kun lapset olivat pieniä, kun miehen kanssa kotityöt laitettiin puoliksi.
Vaikka perheissä on määrällisesti enemmän kotitöitä, mutta niin on myös tekijöitä ja on lähes sama laittaako ruokaa yhdelle, vai viidelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on enemmän kotitöitä :D sinkku saa siivottua niin se oli siinä, kunhan jälkensä korjaa sen jälkeen. Lapsellisen perheessä yksi kaatoi mehut lattialle, toiselta pääsee pissa, ylsi söi banaania sohvalla, toinen levitti legot, toinen pyyhki banaanikätensä olohuoneen verhoihin jne.. Lista on loputon.Joo, mutta pikkulapsi aika kestää vain hetken, yleensä vain muutaman vuoden. Jos perhe pitää perhevapaat, "kiireellistä" aikaa on vain muutaman vuoden, ennen kuin lapsi aloittaa koulun, jonka jälkeen lapsi osaa tehdä jo monia asioita. Tämän moni perhe unohtaa, kun valittaa kotitöitään.
Olen kolmen lapsen äiti ja lapset 10-17v. eikä noita kotitöitä niin kauheasti ole, kun kaikki osallistuvat niihin. Ei edes silloin kun lapset olivat pieniä, kun miehen kanssa kotityöt laitettiin puoliksi.
Vaikka perheissä on määrällisesti enemmän kotitöitä, mutta niin on myös tekijöitä ja on lähes sama laittaako ruokaa yhdelle, vai viidelle hengelle.
Totta kyllä, mutta minä lasken samankaltaisiksi kotitöiksi myös harrastuksiin kuskaamiset ja läksyjen tarkistamiset ja myyjäisiin leipomiset. Näitä ei ollut pikkulapsiaikana. Siivoaminen kyllä vähenee, mutta jotain tuli lisää. Mutta juu, kaikenkaikkiaan kuitenkin varmaan jonkin verran kotityöt vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinun pitää huolehtia vain itsestäsi niin kyllä se vaan on helppoa. Usko pois. Jos sinusta ruoanlaitto ja roskienvienti on kiireitä niin silloin sinulla ei ole kiireitä.
Vierailija kirjoitti:
No sanotaan näin, että jos mulla ei olisi lapsia niin ei olisi illalla niin paniikkikiire kotiin, ruoka voisi olla pöydässä vaikka klo 20, jos itsestä siltä tuntuu, mutta pk-ikäiselle, joka on saanut välipalan klo 14 ja on menossa nukkumaan klo 20, lämmin ruoka on vaan pakko olla pöydässä klo 18 viimeistään. Ja SE ei itsekseen siihen pöytään tosiaan hyppää kuten joku tuolla jo kommentoikin. Tai jos pk menee kiinni klo 17, siellä on siihen mennessä oltava. Jos lasta ei ole, kotiin voi lähteä kun itsestä siltä tuntuu, ei silloin kun jonkun muun aikataulu niin sanoo. Ja jos oisin lapseton sinkku, mulla ei tosiaan olisi 250m2 siivottavana kerta viikkoon. Eikä tarttis hakea mm. 6l maitoa kaupasta kaksi kertaa viikossa. Että aika paljon olisi mahdollisuuksia itse suunnitella ajankäyttönsä ihan niin kuin itse parhaaksi näkee, ja silloin en kyllä tajua, mistä se KIIRE tulee? Koska tälläkään aikataululla, itse en koe itseäni mitenkään älyttömän kiireiseksi...
Teidätkö ihan pakotettiin hankkimaan lapsia?
Lapsettomilla ihmisillä kiire on erilaista, mutta kiirettä kuitenkin.
Ei teidän perheellisten kiire ole yhtään sen parempaa tai ylevämpää, se on erilaista. Ja kaiken lisäksi vielä itse valittua, itse olette ne lapsenne hankkineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ylihygieeninen aikuisvauvamies aiheuttaa helposti kokopäiväsiivouksen. Joka päivä. Siksi suhde päättyikin. Pelkkää siivousta, pyykkäämistä, silittämistä, ruoan laittoa, mankelointia, kun olisi pitänyt töitäkin tehdä.
Jos ehdit pestä ne pyykit ja siivota, niin sulla EI OLE KIIRE.
Kiire on sitä, että kuskaat lapsia harrastuksiin, käyt kaupassa, käytät isoäitiäsi lääkärissä, jäät ylitöihin, etkä oikeasti ehdi tehdä niitä kotitöitä rauhassa ja ajan kanssa.
Kiireettömyyttä on se, että ehdit rauhassa siivota, pestä pyykit, lajitella tavaroita kirppikselle, käydä omissa harrastuksisa jne. Se ei ole kiirettä.
Tule ap sitten uudestaan kirjoittamaan, kun et ehdi niitä kotitöitä tekemään - sitten sulla on oikeasti kiire!
Totta. Toisaalta on varmaan aika selvää, että lapsen hakeminen päiväkodista ennen sen sulkeutumista ja soittoa lastensuojeluun ON inasen tärkeämpi juttu kuin se, ehtiikö sinkku lattelle aikuisen kaverinsa kanssa minuutilleen oikeaan aikaan.