Sinkulla kuulemma EI VOI olla mitään kiireitä elämässään! :D (kotityöt yms.)
Näin mulle on (töissä) sanottu, olen siis sinkku, lapsiakaan ei ole. Jotkut oikeasti kuvittelevat, että mulla ei kertakaikkiaan voi olla töiden jälkeen mitään muuta kuin pelkkää vapaa-aikaa. :D
Saan kuulemma vain röhnöttää jossain sohvalla heti kotiin tultuani ja katsella vaikka telkkaria...
Vaikka olenkin yksin, niin kyllä mä käyn kaupassa, siivoan kotiani, teen ruokaa, huolehdin pyykeistä jne.
Jos en tekisi kotitöitä, niin kotini muistuttaisi hyvin äkkiä sikolättiä.
En tietenkään voikaan tietää, millaista on huolehtia huushollista, jossa on lapsia.
En ole sitä koskaan kokenut. En pysty saamaan lapsia, siksi olen perheetön.
Miksi ei ole edes miestä tällä hetkellä? Jätin mieheni, koska hän alkoi ryypätä liikaa. :(
Mutta joo, mullakin on omat kiireet töiden lisäksi.
Mua vaan ihmetyttää joidenkin negatiivinen suhtautuminen tähän asiaan. Yksinäisten elämä "tuomitaan" sillä perusteella, että kun on "niin paljon vapaa-aikaa."
Osa mun työkavereista on aika hankalia tapauksia muutenkin, yritän silti tulla toimeen kaikkien kanssa.
Kommentit (290)
Onkohan yksikään lapsellinen tässä ketjussa ymmärtänyt, että jokainen on lapsensa kiireet ja tarpeet aivan itse itsellensä hankkinut? Ei ne ole mitään sellaisia asioita, mitä on vaan pakko tehdä eikä niistä tosiaan mitään palkintoa tule perheen ulkopuolelta. Ajanviettotapoja on monia, kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
No joo, perheelliset hoitavat ihan samat kotityöt kuin ap:kin ja lisäksi lasten tarhaanviemiset, kouluasiat, harrastukset yms. Lisäksi lapsista tulee enemmän sotkua kuin yhdestä yksknasuvasta aikuisesta, joten kotityön määrä lisääntyy vaikka siihen suhteellisesti käytettävissä oleva aika vähenee.
Lisäksi lastenhoito on sellaista, joka on hoidettava tässä ja nyt eikä tehtäviä voi lykätä myöhemmäksi, esim. vaipanvaihto, nälkäisen lapsen ruokkiminen, itkuisen lapsen lohduttaminen jne.
Eli kyllä ainakin pienten lasten työssäkäyvillä vanhemmilla on aivan oikeasti enemmän kiirettä kuin yksinasuvalla aikuisella.
Mutta eikö tässä ollut se pointti, että joidenkin mielestä lapsettomalla sinkulla ei voi olla MITÄÄN kiireitä, kotitöitä tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla/meillä ei ole yhtään enemmän kiirettä silloin kun puolisoni lapset ovat meillä (alakouluikäiset), verrattuna siihen kiireeseen mitä meillä on niillä viikoilla kun lapset eivät ole meillä.
Kun lapset ovat meillä:
- Kaupasta täytyy ostaa enemmän ruokaa kerralla
- Ruokaa täytyy tehdä enemmän, koska on useampi syöjä
- Sotkua tulee enemmän, ruokaa tippuu pöydälle ja lelut valloittavat lasten huoneet
- Pyykkiä täytyy pestä useammin
- Jos lähdetään johonkin, lähtemiseen kulu enemmän aikaa (kiukuttelut,pukemiset ym.)
- Kun teet jotain, lapset keskeyttävät puuhasi (siivoamisen, ruuanlaiton, haravoinnin)
En kuitenkaan koe, että meillä olisi jotenkin enemmän kiire tällöin, kun lapset ovat meillä. Kiire ei meillä johdu siitä, onko taloudessamme lapsia vai ei, vaan se johtuu siitä, että kuinka hyvin asiat suunnittelee ja varautuu asioihin. Jos lähdemme puolison kanssa kaksin elokuviin, tiedämme että aikaa lähtemiseen kuluu vaikka 10min. Mutta jos lähdemme lasten kanssa elokuviin, tiedämme että aikaa kuluu vähintään 30min, ja todennäköisesti enemmänkin, joten valmistaudumme siihen lähtemällä hyvissä ajoin. Tottakai lasten kanssa tekemistä on enemmän (teenkö kaksi voileipää vai neljä voileipää), mutta kiire on mielestäni jotain muuta.
No mistä se tarve suunnitella ja varautua johtuu? Aivan: lapsista.
Aivan: sä ymmärsit viimein =D.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan yksikään lapsellinen tässä ketjussa ymmärtänyt, että jokainen on lapsensa kiireet ja tarpeet aivan itse itsellensä hankkinut? Ei ne ole mitään sellaisia asioita, mitä on vaan pakko tehdä eikä niistä tosiaan mitään palkintoa tule perheen ulkopuolelta. Ajanviettotapoja on monia, kukin tyylillään.
Mites sinkkujen kiireet, onko ne pakollisia ja itsehankittuja? Lastenteko toki on vapaaehtoista, mutta jonkun niitäkin on syytä Suomeen tehdä. Lisääkin olisi suotavaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Tuo siisteyskäsitys on kyllä suhteellista, oli lapsia tai ei. Tiedän sinkkuja ja lapsiperheitä, missä kuurataan paikat harva se päivä. Sitten niitä, jotka ottavat rennommin ja pieni sotku ei haittaa. Aika käytetään muuhun. Se aiheuttaa sitten toistuvaa riitaa, jos puolisolla on eri siisteyskäsitys, mutta vaatii toisen osallistumista.
Niin ja joku vielä aiemmin tuolla kuvitteli, että pienemmissä tiloissa lasten kanssa pääsee vähemmällä kuin sinkku isommissa. Ei se niin mene. Isompia tiloja tarvii kuuratakin harvemmin.
Mitä merkitystä sillä edes on, onko kiire itse hankittua vai ei? Kiire on kiirettä, ja varmasti jokaisella on perhe- tai parisuhdetilanteesta riippumatta joskus kiire. Jokainen myös kokee tilanteet omalla tavallaan, ja se mikä yhdelle on kiirettä on toiselle normaalia elämää. Se omakin kokemus yleensä vaihtelee elämäntilanteen mukaan.
Jotku lapselliset on todella törkeitä. Jotku esim. olettaa että sinkut voi tehdä aina jouluaattona ja joulupäivänä töitä, että lapselliset pääsee viettämään joulua perheensä pariin. No paskanmarjat! Itseppä ovat lapsensa tehneet, miksi minun SINKKUNA pitäisi kantaa jotain helvetin taakkaa toisten päätösten vuoksi?
Itse olen omalla vuorollani joulunakin vapaalla, vaikken ELÄ muiden ihmisten kanssa samassa taloudessa, niin kyllä silti arvostan sitä, että saan jouluna kokoontua sukulaisten pariin nautiskelemaan seurasta ja yhdessäolemisesta. Itseasiassa veikkaanpa, että pidän sitä jopa suuremmassa arvossakin kuin jotku perheelliset, koska saan kokea sen hetken vain kerran vuodessa.
Lapsiperheelliset ovat oikeasti jumalattoman itsekkäitä omaan napaan tuijottelijoita ja kuvittelevat, että on kaikkien velvollisuus aina ajatella heidän lapsiaan ja heidän elämäänsä.
Kerran työkaverit yrittivät pakottaa vaihtamaan työvuoroa ihan joukolla painostamalla "no vaihda nyt kun ei sulla ole edes lapsia ja sillä on". En todellakaan vaihtanut, olisin saattanut harkita, mutta alkoi tuollainen ryhmäpainostus ja minun vapaa-aikani mitätöinti vituttamaan niin paljon, että löin jarrut kiinni ja totesin jämäkästi että en vaihda.
Eli vanhemmat: Kunnioittakaa sitä sinkkujenkin elämää ja vapaa-aikaa, vaikka teistä kuinka tuntuisi että lapsenne ovat maailmannapoja ja että KENENKÄÄN aikuisen tarpeet ei saisi KOSKAAN mennä lastenne tarpeiden edelle, niin hillitkää kuitenkin itsenne, älkääkä tuoko näitä ajatuksia julki lapsettomalle sinkulle. Kiitos.
En tajua katkeruutta... itsehän äidit on lapsensa hankkineet. Ihan tietoisesti valinneet hankkia arkeensa lisää "säpinää".
Ihan sama kuin valitsisi vaellukselle tahallaan huonot kävelykengät, ja sitten kehdattaisiin katkeroitua kun kaveria väsyttää vaikka sillä on hyvät kengät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sinkkujen kiireet, onko ne pakollisia ja itsehankittuja? Lastenteko toki on vapaaehtoista, mutta jonkun niitäkin on syytä Suomeen tehdä. Lisääkin olisi suotavaa saada.
Niin, aika samoilla mennään. Ei kai kukaan ole väittänyt, että sinkulla olisi enemmän pakollisia kiireitä? Aika vähän tässä maailmassa on kiireitä mitä ei olisi itse itselle hankittu.
Ei ole mitään näistä sairauksista (kaikki tutkittu). Ja hän kyllä haluaa tavata meitä ystäviään. On ainoa meistä opiskeluaikaisista ystävistä, joilla ei ole lapsia. Ja silti tuntuu, että tapaamisia sovittaessa hänen on kaikista vaikeinta vastata, että mikä aika sopii, kun tuntuu että hänelle ei jää missää välissä aikaa työstä palautumiselle.
Olen ainakin itse epäillyt, että hänellä ei vain ole oikein mitään rytmiä elämässä. Tuntuu katsovan televisiosta kaikki ohjelmat sekä kotimaisilta että ulkomaisilta kanavilta. Luulen, että hän nukkuu aina töistä tullessa päiväunet ja valvoo sitten aamuyön puolelle. Aamulla on sitten väsynyt ja kierre on valmis.