Naapuri valittaa lapseni soittoharrastuksesta!
Lapseni harjoittelee soittoharrastuksensa vuoksi viulullaan n. tunnista kahteen illassa, siinä klo 16-20 välisenä aikana arkisin, viikonloppuna aamupäivisin. Tämähän on ihan ns. normaalia elämisen ääntä, huono äänieristys taloyhtiössä tai naapurin asunnossa ei ikävä kyllä ole meidän syymme. Lapsellemme tuli tosi paha mieli naapurin valituksista, pelkää joutuvansa luopumaan rakkaasta harrastuksestaan mutta se ei luonnollisesti tule kyseeseen koska rakastaa instrumenttiaan. Onko muita pikkumuusikoiden vanhempia, kohtalotovereita, joiden naapurit käyttäytyvät ikävästi? Vastaan seuraavaan valitusviestiin kyllä edelleen asiallisesti, mutta napakammin jotta valitua loppuisi.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi tulla tänne kerjäämään sympatiaa siitä miten työtön "luuseri" pilaa lapsen soiton. Ei heru sympatiaa , kun asenteissa on tarkistamisen varaa. Tuo työtön on yhtä arvokas vähintään kuin pelkkä harrastus lapsellasi. Siinä on hänen koko kotielämä nyt mutta retostat täällä miten teillä tuntuu olevan 'paljon muutakin'. Ja silti haluatte viedä senkin häneltä. Pelkän harrastuksenne takia. Sydämetön olet.
Kyllä, työtön on arvokas. Toki. Silti hänen ei todellakaan tarvitse pihalla huutaa kolmasluokkalaiselle lapselleni kirosanoja ja täysin epäasiatonta settiä, joka säikäytti lapsen itkemään. Hänen ei tarvitse vaikka arvokas onkin h*oritella minua viesteissään ja vaikka hän arvokas onkin, hänkin VOISI edes kerran vastata kysymykseemme siitä milloin olisi HÄNEN kannaltaan paras hetki lapsemme harjoitella soittoaan. Ei, lapsemme ei jätä harrastustaan naapurimme asiattoman käytöksen ja räyhäämisen vuoksi.
Luulisi, että myös työtön hallitsisi tavanomaisen asiallisen viestinnän. Alusta lähtien hän on kommunikoinut erittäin vastenmielisellä tavalla eikä työttömyyden aiheuttama stressi sitä käytöstä oikeuta. Ap
Jopas on asenne muuttunut aloituksesta!! Kas kummaa aloituksessa et maininnut mitään että olet naapurin kanssa jutellut vaan valitit että lapsi pahoitti mielensä naapurin valituksesta, ja nyt kyse onkin naapurin kiroilusta ja huorittelusta. Aloituksessa vetosit vaan oikeuteesi mutta nyt yhtäkkiä teit itsestäsi sovittelijan joka on kysynyt naapurilta aikoja..
Hienoa muuttaa puheitaan koko ajan niin että saa vieritettyä syyn koko ajan naapurin syyksi.
Jos tämä on totta niin olisin muotoillut aloitukseen hieman eri asiat. Mutta Surkea provo tämä on, ei kukaan oo noin idiootti.
Itse pyrin asiallisuuteen ja hyvään vuorovaikutukseen, mutta jouduttuani täällä varsin ikävien kommenttien ja vihapuheen kohteeksi katsoin sopivaksi myös puolustaa näkökulmaani avaamalla enemmän kokemaamme. Tarkoitukseni nyt vaan ei ole "mustamaalaus". Tämä tapaukseni valitettavasti on totta meillä Suomessa! Asuessamme ulkomailla lasten kehittäville harrastuksille oltiin paljon avoimempia ja kannustavampia, yhteisöllisessä asumisessa siedettiin eri tavalla toisia ihmisiä muutenkin. Kynnys valittaa saati huutaa, kiroilla ja solvata oli korkealla. Mutta osa suomalaisista on jäänyt hieman metsäläisiksi, onneksi kuitenkin harvemmat tapaukset joilla itsellään lienee ongelmia riippumatta vauvan itkuista tai grillauksesta takapihalla alkuillasta. Ap
Kylläpä puhut alaspäin ja ihan koko ajan. Sinä et tiedä mitään naapurisi kokemuksista ja elämästä . Kuten sanoin jo julmuutta voi harrastaa vaikka sipistellen ja silti se on vaan samaa julmuutta . Se paljastaa sinut armotta ihmisenä . Tässä sinulla olisi opittavaa ettei pintakuori sinua auta yhtään. Valkeaksi kalkittu hauta sisältä kaikkinaista saastaa.
Miten oletkin noin kehittymätön käytyäsi jopa ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ap jo uhosi poistavansa naapurin pois jotenkin kaltaiselleen ongelma alueelle heidän hienosta lueeltaan. Aika iso ego on.
Ei. Totesin, että työttömänä jossain kohtaa asunnosta muuttaminen on väistämätöntä ja kun muuttaa kaupungin edulliselle vuokra-alueelle saa kenties uutta näkökulmaa siihen, mikä oikeasti on kotirauhanhäirintää. Itse en on juuri tunne taloudellisesti epäaktiivisia jotka kovin kauaa pitäisivät omistusasunnon ja onhan se oikein, jos on asunnosta lainaa. Toisaalta asetelma kannustaa työn hankintaan ja itsensä elättämiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa sähköviulu. Ongelma ratkaistu.
Ehkä sellaiselle, joka haluaa vain soitella. Sähköviululla ei pysty harjoitella sävyjä, voimakkuudensäätelyä tai monia muita asioita. Ap:n lapsi ilmeisesti harjoittelee ihan päämäärätietoisesti ja silloin pitää pystyä keskittymään kaikkiin instrumentin hallinnan osa-alueisiin.
Sama on sordinon kanssa. Sillä voi harjoitella joskus, mutta ei pelkästään tai suurimmaksi osaksi, se kuitenkin vääristää ääntä niin paljon. Yösordinon voisi hommata ja sen kanssa harjoitella joskus kun tekee esim. sormiharjoituksia. Se vaimentaa tehokkaimmin.
T. Viuluope
Minulle tuli ikävä Risumiestä :(!
Kuule ap mene takaisin ulkomaille ihan totta.
Ihan mukavaa, että lapsillasi on harrastus. Itse harrastan puutöitä. Moottorisahalla työstän männynkannoista patsaita. Olen aamuvirkku, aloittelen viikonloppuisin siinä klo 07.00. Saatan innostuksissani, inspiraation iskiessä ottaa sahan esille jopa öisinkin. Mutta kyllä naapurisopu kestää , eikö? Saat alennusta veistämistäni karhupatsaista.
Pyydän, että älkää kirjoitelko enää tähän ketjuun. Narsistin kanssa vuorovaikutus on samaa kuin hakkaisitte omaa päätänne seinään. Kaikki tarvittava on jo sanottu ketjun aiemmissa viesteissä, joista Ap reagoi ja kommentoi niihin jotka palvelevat hänen omia tarkoitusperiään.
Tämä on nyt minulta viimeinen viesti, mutta pyydän että älkää enää pelatko tätä narsistin peliä, joka ei muuten lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ap jo uhosi poistavansa naapurin pois jotenkin kaltaiselleen ongelma alueelle heidän hienosta lueeltaan. Aika iso ego on.
Ei. Totesin, että työttömänä jossain kohtaa asunnosta muuttaminen on väistämätöntä ja kun muuttaa kaupungin edulliselle vuokra-alueelle saa kenties uutta näkökulmaa siihen, mikä oikeasti on kotirauhanhäirintää. Itse en on juuri tunne taloudellisesti epäaktiivisia jotka kovin kauaa pitäisivät omistusasunnon ja onhan se oikein, jos on asunnosta lainaa. Toisaalta asetelma kannustaa työn hankintaan ja itsensä elättämiseen. Ap
Ja sinä ajattelit toiveikkaasti tulla tänne juoruamaan hänestä saadaksesi vahvistusta kuinka häätö onnistuisi? Sillätavalla.
Vierailija kirjoitti:
Pyydän, että älkää kirjoitelko enää tähän ketjuun. Narsistin kanssa vuorovaikutus on samaa kuin hakkaisitte omaa päätänne seinään. Kaikki tarvittava on jo sanottu ketjun aiemmissa viesteissä, joista Ap reagoi ja kommentoi niihin jotka palvelevat hänen omia tarkoitusperiään.
Tämä on nyt minulta viimeinen viesti, mutta pyydän että älkää enää pelatko tätä narsistin peliä, joka ei muuten lopu koskaan.
Ehkäpä työtön tarvitsee tukea tuon ollessa naapurina. Hyvä olisi jos joku tunnistaa tilanteen että ei tälläkertaa onnistu tämä hivutus kuten risumiehelle! Oltaisiin kerrankin ajoissa apuna!
Itsehän ap tänne tuli yksipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukavaa, että lapsillasi on harrastus. Itse harrastan puutöitä. Moottorisahalla työstän männynkannoista patsaita. Olen aamuvirkku, aloittelen viikonloppuisin siinä klo 07.00. Saatan innostuksissani, inspiraation iskiessä ottaa sahan esille jopa öisinkin. Mutta kyllä naapurisopu kestää , eikö? Saat alennusta veistämistäni karhupatsaista.
Jep haha! Olisipa aivan oikein jos ap n naapuriin muuttaisi lestaperhe ja harrastaisivat kattilankansia rumpujen ja lautasten puuttessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain yksi naapuri valittaa, hänen kanssaan voi varmaan yrittää keskustella siitä, mikä ajankohta päivästä voisi olla parempi soittoharjoituksille. Esim. silloin kun se naapurinmummo on vesijumpassa tai ystävänsä luona kahvilla, tai ruokaostoksillaan.
Tätä juuri on yritetty ja sekä minä että mieheni olemme molemmat kysyneet hänelle parhaiten sopivaa ajankohtaa, mutta mikään ajankohta ei sovi sillä hän omien sanojensa mukaan on työtön ja viettää aikaansa käytännössä ainoastaan kotona. Helpottaisi, jos olisi keskusteluyhteys asiallinen siten että voisi aidosti nuo ajankohdat huomioida. Naapurin ainoa vaade onkin, että lapsi lopettaa soittamisen eikä tämä ikävä kyllä nyt tule kyseeseen koska hän rakastaa harrastustaan. Ap
Edelleen et osoita mitään näkökulman vaihtoa naapurisi tilanteeseen asettuen vaan esität vaatimuksiasi . Että sillätavalla sivistyksen pintakuori kiiltää viulun kannesta, mutta eipä muuten yhäkään.
Voi hyvää päivää. Pähkinänkuoressa:
* olemme tiedustelleet useasti sopivia aikoja
* noudattamme taloyhtiön järjestyssääntöjä
* lapsi soittaa kauimmaisessa huoneessa
* remontin yhteydessä keväällä asennetaan uudet, äänieristetyt sisäovet
* olen tarjoutunut tulemaan naapurin luokse itse toteamaan väitetyn meluhaitan
*viulunsoittoon on ostettu lisävaruste vaikuttamaan äänen voimakkuuteen, soittoaikaa on rajoitettu 1-2h ja soittoaika on pyritty sijoittamaan siten että se vähiten häiritsee jos työtön olisikin vuorotyössä tai hänen luonaan olisi lapsia esim. päiväunilla
Ja
* naapurille ei sovi mikään aika
* naapuri vaati soiton lopettamista
* naapuria häiritsee mm. myös toisen naapurin vauvan itku, grillaus takapihalla yms
* naapuri ei päästä luokseen toteamaan väittämäänsä meluhaittaa
Mutta siis, toki minä harrastavan lapsen äitinä olen pahis kun en lopeta lapsen harrastusta naapurin huudon, kiroilun ja epäsosiaalisen käytöksen vuoksi. Ap
Ota huomioon, että naapurisi käy varmaan töissä ja jos hän on kotona vasta noin klo 17 aikaan niin koko aika, jonka hän on kotona töiden jälkeen, kuuluu naapurista lapsesi viulunvingutus. Ehkä lapsesi ei tarvitse ihan joka ilta harjoitella, tai onko mahdollista harjoitella koulun jälkeen koulun tiloissa tai jollain nuorisotalolla. Minusta sinä olet kohtuuton kun et ymmärrä, että ehkä naapurisi on rasittunut siitä, että ne tunnit kun hän on kotona töiden ja nukkumisen välillä, hän joutuu kuuntelemaan viulunsoittoa.
Yleensä ammattilaiseksi tähtäävät etsivät kunnon harjoitustilat. Ja mielestäni jos haluatte, että tyttö harjoittelee kotona, teidän tulisi äänieristää huone hänelle. Elämisen äänet joo kuuluu kerrostaloon, mutta mitä tykkäisitte itse, jos naapurinne alkaa luukuttamaan vaikka raskasta heviä samalla kun tyttönne soittaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep haha! Olisipa aivan oikein jos ap n naapuriin muuttaisi lestaperhe ja harrastaisivat kattilankansia rumpujen ja lautasten puuttessa.
Öisin meistä kukaan ei soita. Kuulehan, taloyhtiöissä on useimmiten järjestyssäännöt takaamassa yöhiljaisuuden jota toki noudatamme joten analogiasi ontuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että naapurisi käy varmaan töissä ja jos hän on kotona vasta noin klo 17 aikaan niin koko aika, jonka hän on kotona töiden jälkeen, kuuluu naapurista lapsesi viulunvingutus. Ehkä lapsesi ei tarvitse ihan joka ilta harjoitella, tai onko mahdollista harjoitella koulun jälkeen koulun tiloissa tai jollain nuorisotalolla. Minusta sinä olet kohtuuton kun et ymmärrä, että ehkä naapurisi on rasittunut siitä, että ne tunnit kun hän on kotona töiden ja nukkumisen välillä, hän joutuu kuuntelemaan viulunsoittoa.
Yleensä ammattilaiseksi tähtäävät etsivät kunnon harjoitustilat. Ja mielestäni jos haluatte, että tyttö harjoittelee kotona, teidän tulisi äänieristää huone hänelle. Elämisen äänet joo kuuluu kerrostaloon, mutta mitä tykkäisitte itse, jos naapurinne alkaa luukuttamaan vaikka raskasta heviä samalla kun tyttönne soittaa..
Naapuri on edelleen työtön jolle ei sovi mikään hetki mistään päivästä, koska Hän on aina kotona. Rivitalossa päätyasunnossa asumme ja lapsi soittaa kauimmaisessa huoneessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa sähköviulu. Ongelma ratkaistu.
Ehkä sellaiselle, joka haluaa vain soitella. Sähköviululla ei pysty harjoitella sävyjä, voimakkuudensäätelyä tai monia muita asioita. Ap:n lapsi ilmeisesti harjoittelee ihan päämäärätietoisesti ja silloin pitää pystyä keskittymään kaikkiin instrumentin hallinnan osa-alueisiin.
Sama on sordinon kanssa. Sillä voi harjoitella joskus, mutta ei pelkästään tai suurimmaksi osaksi, se kuitenkin vääristää ääntä niin paljon. Yösordinon voisi hommata ja sen kanssa harjoitella joskus kun tekee esim. sormiharjoituksia. Se vaimentaa tehokkaimmin.
T. Viuluope
Tää kuulostaa joltain, joka raahataan baarista valomerkin jälkeen.
Mitenkä kovaa sitä viulua pitää soittaa, että kaikki valittaa.
Voi jumalauta mulla on monta kertaa jytympi soitin kerrostalossa. Koskaan ei ole kukaan valittanut. Ei kertaakaan. Toki kukaan ei pakota soittamaan täysillä, kuten ei myöskään huudattamaan telkkua/stereoita/radiota/youtubea....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain yksi naapuri valittaa, hänen kanssaan voi varmaan yrittää keskustella siitä, mikä ajankohta päivästä voisi olla parempi soittoharjoituksille. Esim. silloin kun se naapurinmummo on vesijumpassa tai ystävänsä luona kahvilla, tai ruokaostoksillaan.
Tätä juuri on yritetty ja sekä minä että mieheni olemme molemmat kysyneet hänelle parhaiten sopivaa ajankohtaa, mutta mikään ajankohta ei sovi sillä hän omien sanojensa mukaan on työtön ja viettää aikaansa käytännössä ainoastaan kotona. Helpottaisi, jos olisi keskusteluyhteys asiallinen siten että voisi aidosti nuo ajankohdat huomioida. Naapurin ainoa vaade onkin, että lapsi lopettaa soittamisen eikä tämä ikävä kyllä nyt tule kyseeseen koska hän rakastaa harrastustaan. Ap
*viulunsoittoon on ostettu lisävaruste vaikuttamaan äänen voimakkuuteen, soittoaikaa on rajoitettu 1-2h ja soittoaika on pyritty sijoittamaan siten että se vähiten häiritsee jos työtön olisikin vuorotyössä tai hänen luonaan olisi lapsia esim. päiväunillaJa
* naapuria häiritsee mm. myös toisen naapurin vauvan itku, grillaus takapihalla yms
* naapuri ei päästä luokseen toteamaan väittämäänsä meluhaittaaMutta siis, toki minä harrastavan lapsen äitinä olen pahis kun en lopeta lapsen harrastusta naapurin huudon, kiroilun ja epäsosiaalisen käytöksen vuoksi. Ap
Huh huh, kyllä on teksti muuttunut sitten aloituksen, liekö syy että tekstisi oli itsekäs omaan napaan tuijottavan teksti mutta nyt olet sujuvasti muuttanut sitä..
Mä lopetan tän paskanjauhamisen seuraamisen, mitä tahansa sanoo niin vierität syyn naapuriisi ja muutat asioita niin että naapurisi on syypää. Alkaa vaikuttaa jo sairaalta..
Vierailija kirjoitti:
Ihanasti täällä jaellaan diagnooseja. Tuon voi lisätä wt-ketjuun, huutelee kaikki eri mieltä olevat narsisteiksi. Olivat varmaan sitten narsisteja jokainen kanssani samaa mieltä ollut myös kuten myös juristit ja tuomarit sekä isännöintiliiton juristit kun on oikeuskäytäntö olemassa normaaleista elämisen äänistä, joihin soitto kuuluu. Niinpä tietysti.
Päätän osaltani keskustelun tähän, kiitos vielä perhettäni kannustaneille. Toivottavasti saadaan jatkossakin Suomeen muusikoita ja ylipäätään annetaan lasten harrastaa kateuden ja kyräilyn sekä asiattoman käytöksen sijaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen et osoita mitään näkökulman vaihtoa naapurisi tilanteeseen asettuen vaan esität vaatimuksiasi . Että sillätavalla sivistyksen pintakuori kiiltää viulun kannesta, mutta eipä muuten yhäkään.
*viulunsoittoon on ostettu lisävaruste vaikuttamaan äänen voimakkuuteen, soittoaikaa on rajoitettu 1-2h ja soittoaika on pyritty sijoittamaan siten että se vähiten häiritsee jos työtön olisikin vuorotyössä tai hänen luonaan olisi lapsia esim. päiväunillaJa
* naapuri ei päästä luokseen toteamaan väittämäänsä meluhaittaaMutta siis, toki minä harrastavan lapsen äitinä olen pahis kun en lopeta lapsen harrastusta naapurin huudon, kiroilun ja epäsosiaalisen käytöksen vuoksi. Ap
No tämä näillä palstoilla on ihan yleistä. Ihmiset eivät lue koko aloitusta tai sitten lukevat, mutta eivät ymmärrä - ja silti kommentoivat mitä sylki suuhun tuo.
Ei näistä kannata itseensä ottaa. Teette nyt vain sen naapurin kanssa niin kuin parhaaksi näette ja jätätte tämän palstan meuhkaajineen ihan omaan arvoonsa.
Jees jees kirjoitti:
Mitenkä kovaa sitä viulua pitää soittaa, että kaikki valittaa.
Voi jumalauta mulla on monta kertaa jytympi soitin kerrostalossa. Koskaan ei ole kukaan valittanut. Ei kertaakaan. Toki kukaan ei pakota soittamaan täysillä, kuten ei myöskään huudattamaan telkkua/stereoita/radiota/youtubea....
Ei ole valittanut kuin tämä yksi naapuri, mutta turha tästä nyt enempää on keskustella. Eihän tällaisella palstalla arvosteta saati ymmärretä mikä on normaalia elämisen ääntä ja mikä ei. Joskus olisi hyvä lukea ketjua ennen kuin kommentoi mutta tämä on toki liikaa vaadittu tässä keskusteluympäristössä. Ap