Avovaimo teki kotityöt 24 v. ajan. Mies keräsi sillä välin 400 000 euron varallisuuden, ja maksaa naiselle 35 000 e hyvitystä
22.3.2017 15.00
Kotityöt hoitaneelle naiselle hyvitystä avoliiton purkauduttua 24 vuoden jälkeen
KO oli katsonut naisella olevan oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella 40 000 euron hyvitykseen avoliiton purkauduttua (10 % miehen varallisuuden kasvusta). Osapuolet kuitenkin sopivat asian HO:ssa. Sovinnon mukaan mies maksaa naiselle hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että nainen on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut miehen kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että mies saisi perusteetonta etua naisen kustannuksella. (Vailla lainvoimaa 22.3.2017)
Asian ratkaisun perusteena olevien seikkojen osalta KO:ssa oli ollut riidatonta ensinnäkin se, että nainen oli avoliiton aikana hoitanut yhteisen talouden kaikki kotityöt.
Edelleen riidatonta oli ollut, että avoliiton aikana miehen yrityksen arvo oli noussut, hänen tulonsa kasvaneet ja hänen muu omaisuutensa karttunut. Tältä osin asiassa ratkaistavaksi riitakysymykseksi oli jäänyt viimemainittujen miehen varallisuutta koskevien seikkojen määrällinen arviointi sekä se, oikeuttiko yhteistalouden kaikkien kotitöiden hoitaminen yksin tai yhdessä muiden seikkojen kanssa naisen saamaan asiassa tarkoitettua hyvitystä.
KO oli katsonut naisella olleen oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella hyvitykseen avoliiton purkauduttua. Naisen avoliiton aikana saamien etujen tai kompensaation ei ollut katsottava kattaneen kokonaisuudessaan hänen hyvitykseen oikeuttavaa työtään, mutta näillä seikoilla oli hyvityksen määrää alentava vaikutus. Viime mainitun kaltaisia etuja naisella oli avoliiton aikana ollut ainakin täysin ilmainen asuminen sekä vastikkeeton vapaa mahdollisuus henkilöauton käyttöön.
Huomioon ottaen asiassa mainitut seikat sekä suuntaa antavana oikeuskäytännössä esitetty kanta hyvityksen määrän määräytymisperusteista (KKO 1993:168, 16 prosenttia karttuneesta omaisuudesta, Rovaniemen hovioikeus 2009:33, 13 prosenttia karttuneesta omaisuudesta) KO oli harkinnut oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 10 prosenttia miehen varallisuuden kasvusta 400.000 eurosta. Hyvitystä oli siten tullut määrätä miehen maksettavaksi 40.000 euroa.
Asianosaiset pääsivät asiassa sovintoon Vaasan hovioikeuden 15.3.2017 järjestämässä tuomioistuinsovittelussa. Osapuolet pyysivät hovioikeutta vahvistamaan sovinnon.
HO:n vahvistama sovinto:
"A maksaa B:lle avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta annetun lain 3 luvun 8 §:n tarkoitettuna hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että B on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut A:n kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että A saisi perusteetonta etua B:n kustannuksella.
Maksu tulee suorittaa B:n ilmoittamalle pankkitilille 23.3.2017 mennessä. Suorituksen viivästyessä sille tulee maksaa korkolain 4 § 1 momentin mukaista viivästyskorkoa edellä mainitusta eräpäivästä lukien.
Asianosaisilla ei ole toisiaan kohtaan muita vaatimuksia sen jälkeen, kun tämän sopimuksen mukainen hyvitys on kokonaisuudessaan maksettu. Molemmat vastaavat omista asianajokuluistaan käräjä- ja hovioikeudessa, sillä poikkeuksella, että A vastaa edelleen siitä osuudesta B:n asianajokuluista, mikä hänet on velvoitettu valtiolle korvaamaan Satakunnan käräjäoikeuden 17.11.2015 antamassa tuomiossa nro 14968."
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Hah, itse painan pitkää päivää vaativassa asiantuntijahommassa ja kaikki raha menee miehen velkojen maksuun (tehnyt huonoja sijoituksia ennen kuin minä tulin kuvioihin mukaan). Ja lisäksi hoidan kotityöt. Nyt olen vaihtamassa töitä ja sain mukavan korotuksen mikä sekin menee velkojen maksuun.
jos ero tulee minä lähden mukana 0 euroa. Että näin meillä.
Uskomaton typerys olet!
Vierailija kirjoitti:
Haloo ihmiset? Miehet ovat aina loisineet kotitalouksissa naisen työllä ja saaneet siitä ajan omalle uralleen. Ei ole yhtäkään miestä joka osaisi hallita kotitalouden yksin uransa ohella. Nainen eli seksityöläinen hoitaa tämän.
Naiset tosin ovat niin idiootteja että suostuvat antamaan tukensa miehelle joka pitää heidän palveluaan loisimisena. Mies tässä on se loisija.
Hyvin on hoitunut kotitalous yksin ja urakin voi oikein hyvin, joten tungepa nuo idioottimaiset yleistyksesi sinne minne päivä ei paista, jookoskookos?
t: yh-isukki
Avioliitto ilman avioehtoa. Se vasta kalliiksi tulee jos päätän nostaa kytkintä. Pikkurahoja tässä keississä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Jotenkin raadollista että kun eletään yhdessä, niin on selvät roolit ja arki kulkee. Sitten kun välit kylemenee, päätetäänkin että se olikin bisnestä ja nyt naisen pitää saada korvaus palveluista ja ei suinkaan huomioida kaikkea naiseen palanutta rahaa. Voisi vielä laskuttaa siitä monta kertaa kertaa mies on käynyt vaginassa tai muussa reiässä tai nainen hieronut hartioita.
No ei mies voi j***lauta olettaa naisen vaan omaksi ilokseen siivoilevan tönöä. Kyllä sen verran pitää v*ttu edes välittää siitä ihmisestä naimisiin mennäkseen tai muuten perheen perustaakseen, ja sen jälkeen omista lapsistaan, että ei tahallaan jätä näitä puille paljaille "käytön jälkeen". Kai tässä nyt jotain sovitaan alussa keskenään.
Toisaalta, eipä sulla koskaan tule olemaan niin paljon rahaa, että tämä olisi edes vaihtoehto. Että p**kaaks tässä selitän, oottelehan vaimoa töistä kotiin.
Meidän liitossa kotitöitä tekee se joka ehtii. Niitä ei lasketa tai listata mitenkään "minä imuroin joten sinä teet ruuan ja peset pyykit". Ihan sama kuka ne tekee kunhan tulee tehtyä.
Meidän liitossa on myös omat rahat. Ei ole väliä kuka maksaa kunhan tulee maksettua. Lopuilla omilla rahoillaan saa kumpikin tehdä mitä lystää.
Meidän liitossa on avioehto. Ei ole mitään syytä olettaa että erotaan, mutta onpahan kummankin oma omaisuus turvattu. Yhteinen omaisuus jaetaan.
Meidän liitossa kumpikaan ei loisi toisen lompakolla. Eikä myöskään jää pulaan eron tai kuoleman takia. Meidän liitossa kumpikin on varmistanut oman selustansa.
Kun nämä perusasiat on kunnossa, voi keskittyä siihen olennaiseen eli parisuhteeseen, perheeseen ja elämiseen.
Ei saatana, pitää kieltää miestä tekemästä kotitöitä ettei vie mun rahoja!! Tässä sitten pitää itse tehdä kaikki kun mies istuu perseellään... ettei vaan lähde omaisuus erotessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän liitossa kotitöitä tekee se joka ehtii. Niitä ei lasketa tai listata mitenkään "minä imuroin joten sinä teet ruuan ja peset pyykit". Ihan sama kuka ne tekee kunhan tulee tehtyä.
Meidän liitossa on myös omat rahat. Ei ole väliä kuka maksaa kunhan tulee maksettua. Lopuilla omilla rahoillaan saa kumpikin tehdä mitä lystää.
Meidän liitossa on avioehto. Ei ole mitään syytä olettaa että erotaan, mutta onpahan kummankin oma omaisuus turvattu. Yhteinen omaisuus jaetaan.
Meidän liitossa kumpikaan ei loisi toisen lompakolla. Eikä myöskään jää pulaan eron tai kuoleman takia. Meidän liitossa kumpikin on varmistanut oman selustansa.
Kun nämä perusasiat on kunnossa, voi keskittyä siihen olennaiseen eli parisuhteeseen, perheeseen ja elämiseen.
Oliko nyt sitten niin, että teistä toinen on kiireinen johtaja tai yrittäjä vai sekoiletko muuten vaan tähän ketjuun?
21v poikani totesi, että ei kannata muuttaa asumaan tyttöystävän kanssa. Ensin pitäisi maksaa perheen kulut (koska ansaitsee ihan mukavasti) ja liiton päätteeksi antaa osa omaisuudestaan "vastineeksi kotitöistä".
Parempi molempien asua omissa asunnoissa.
Tästä tapauksesta nyt puuttuu monta oleellista tietoa. Kuten kävikö vaimo töissä, maksoiko henkilökohtaiset menonsa omasta pussistaan ja oliko lapsia. Pitäisi myös tietää miten isoa taloa oikein kuurasi, tekikö myös puutarhatyöt istutuksineen talon arvonnousuksi jne. Eipä taida olla mikään kerrostalokolmio asuntona ainakaan. Toki osa noista töistä tietysti kuuluu sen vaimonkin tehtäväksi omasta puolestaan, jos reiluja ollaan niin ei voi ansaita koko kodinhoitajan palkkaa, vaan noin puolet siitä, eli sen miehen osuuden.
Miesten ei kannattaisi riehaantua tästä, on nimittäin lukuisia miehiä, jotka asuvat naisen talossa ja tekevät talonmiehen hommia, siitä kannattaa eron tullen vaatia osuus talon arvonnousun mukaan, jos joutuu muuten tyhjin käsin lähtemään.
Ja sitten vielä, en hyväksy että AVOliiton perusteella jaetaan yhtään mitään omaisuutta minkään takia, on olemassa AVIOliitto sitä varten. Haluan palauttaa sellaisen avoliiton, jossa voi asua jopa yhdessä ilman mitään automaattisia velvoitteita yhtään sen enempää kuin seurustelevalla parilla! Lapsia suunnitellessa ja kotiäitiyttä tms. pohtiessa naimisiin ja sopimaan kirjallisesti ehdot. Mikä tässä on niin vaikeata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti hoidettu järjestely, kun pitää eron jälkeen lähteä oikeuteen.
Itse olen ollut kotiäiti kohta 15 vuotta. Miehen kanssa tilanne on hoidettu niin, että meillä on avioehto. Mies maksaa minulle tonnin kuussa omalle tililleni, sen lisäksi minulla on Helsingissä sijoitusasunto, jonka käsirahan mies maksoi. Asunto on vuokralla. Asun miehen omistamassa asunnossa ja maksan kaikki talouskulut ja lapsiin liittyvät kulut miehen tililtä.
Minusta meillä on hyvä järjestely. Saan rahaa reippaasti säästöön ja päälle oma asunto Helsingissä. Jos joskus tulisi ero, en olisi pulassa. Voisin rauhassa opiskella uuden ammatin, olen alunperin sihteeri, mutta en ehtinyt tehdä sitä kuin muutaman vuoden.mies maksaa tonnin jotta saa pitää sinut. Mitä toi nyt on?
Herrasmiesmäistä käytöstä.
Eka kirjain oikein.
Vierailija kirjoitti:
21v poikani totesi, että ei kannata muuttaa asumaan tyttöystävän kanssa. Ensin pitäisi maksaa perheen kulut (koska ansaitsee ihan mukavasti) ja liiton päätteeksi antaa osa omaisuudestaan "vastineeksi kotitöistä".
Parempi molempien asua omissa asunnoissa.
No nykyinen laki avoliitosta ja rahojen jaosta on ihan outo. Erikseen on hyvä asua ja jos joskus lapsia haluaa, niin sitten vaan naimisiin meno ja avioehto, jossa huomioidaan ja sovitaan jo etukäteen kirjallisesti oikeuksista.
Aina pitää vaatia että omaisuus on molempien puolisoiden nimissä, olipa se mitä tahansa; kiinteää, siis talo, osake, tai auto tms. niin ei jää toinen sitten näppejään nuolemaan vaan omaisuus menee puoliksi. Vaikka toinen on tehnyt kotitöitä 24/7 ja hoitanut lapset ym niin näin voi käydä jos uskoo vain että kyllä se rakas sitten antaa minulle puolet jos ero tulee: no kun ei välttämättä anna.
Yllä olevassa on kysymys avoliitosta, jossa on todella heikoilla se joka ei omista eli ei ole nimiä papereissa.
Avioliitossakin voi myydä autonsa pois jos se on omissa nimissään kysymättä puolisolta. Mutta jos se on molempien nimissä niin eipä myy. Asuntoa ei voi luvatta myydä kuitenkaan. Mutta selvintä on että on kaikki molempien nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin korvauksessa on puolet liikaa, jos nainen on loisinut 24 vuotta kotona miehen rahoilla.
Loisinut? Hän on tehnyt kaikki kotityöt ja siitä tuo on suhteellisen pieni palkka. Mutta toki otetaan huomioon, että arki on rullannut ns. miehen rahoilla, niin ihan passeli korvaus.
Jos naisella ei olisi ollut miestä joka elättää, hän olisi tehnyt kotityöt palkkatyön lisäksi. Kotityöt on asia mikä pitää hoitaa, ei mikään meriitti elämässä
Niin, siis sinunkin kotityösi? Näissä jutuissa on aina jotain matrixmaista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua että joku nainen vuonna 2017 toimii piikana MIEHELLEEN tonnin kuukausipalkkaa vastaan! Ja väittää vielä arvostavansa itseään.. Tänkö takia naiset on taistelleet vuosia oikeuksiensa puolesta?
Ole kotona vaikka koko elämäsi kunhan kustannat sen itse etkä anna miehesi maksaa sulle palkkaa. Uskomatonta alistuvuutta!
Se tonni on "omaa rahaa" joka jää pääasiassa säästöön, avieron varalle. Sen lisäksi elän miehen tuloilla, saan vapaasti käyttää sen rahoja, asun sen asunnossa, käytän sen maksamaa autoa, se maksoi minun sijoitusasuntoni käsirahan.
Tuo sinun tonnin piika kommenttisi on vain typerä.Olet siis rinnasteisessa asemassa lapseen, jolle maksetaan omaa kuukausirahaa. Isi vielä maksaa elämisenkin tietysti. Typerä olet sinä kun et edes tajua miten alisteisessa asemassa elät. Täysin toisen ihmisen armoilla. Et ole saavuttanut elämäss yksin, itsenäisesti, yhtään mitään.
Toivon että liittonne kestää syrjähypyt ja lasten aikuistumisen. Toivon myös ettet elä lastesi kautta koska sinulla ei ole mitään omaakaan. Luulen että sinusta tulee lapsiinsa takertuva anoppi jonka miniä purkaa tuskaansa täällä. Eihän sinulla ole elämässä muutakaan.
Mistäs sinä tiedät mitä hän on elämässä tehnyt ennen lapsia? :D kaikenkaikkiaan katkera kommentti, taidat olla kateellinen kun joku elää sellaista elämää kun itse haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleensäkään ymmärrä niissä tapauksissa, joissa vaimo on ollut kotirouvana, sitä omaisuuden jakoa. Joku toimarin homma on paljon vaativampaa kuin pyykkääminen ja lastenhoito tai edes kestittäminen. Ihan epäoikeudenmukaista, että esim Briteissä vaimo saa puolet, ja enemmänkin jos on lapsia. Koska kuka vaan pystyy tekemään noita jälkimmäisiä juttuja, mutta uran rakentaminen bisnesmaailmassa on vähän eri tasolla.
Ja itse olen liikemaailmassa toimiva nainen.
Ei ole pakko mennä naimisiin tai hankkia lapsia. Ei niitä varoja kuitenkaan ase ohimolla viedä.
Tuo on aika huono vastine siihen, että nykyiset säännöt avioeron suhteen ovat järjenvastaisesti naista suosivia. Esimerkiksi jos nainen käy vieraissa ja haluaa sitten avioeron, jätetyn aviomiehen osa on epäoikeudenmukainen. Tiedän yhden tällaisen tapauksen, jossa nainen maksatti sitten aviorikkojan elämäänsä eron jälkeenkin exällään lasten varjolla ja jäi jopa asumaan entiseen yhteiseen kotiin. Ei kovin reilua.
Mitkä hemmetin "säännöt". Se on sopimus jonka hyväksyy naimisiin mennessä. Jos ei pidä sopimuksesta, niin ei mene naimisiin. Ihme on jos ei liikemaailmassa toimiva nainen ymmärrä sopimisen päälle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko nyt sitten niin, että teistä toinen on kiireinen johtaja tai yrittäjä vai sekoiletko muuten vaan tähän ketjuun?
Itse asiassa molemmat ollaan yrittäjiä omissa yrityksissämme, ei siis perheyritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin korvauksessa on puolet liikaa, jos nainen on loisinut 24 vuotta kotona miehen rahoilla.
Loisinut? Hän on tehnyt kaikki kotityöt ja siitä tuo on suhteellisen pieni palkka. Mutta toki otetaan huomioon, että arki on rullannut ns. miehen rahoilla, niin ihan passeli korvaus.
Jos naisella ei olisi ollut miestä joka elättää, hän olisi tehnyt kotityöt palkkatyön lisäksi. Kotityöt on asia mikä pitää hoitaa, ei mikään meriitti elämässä
Niin, siis sinunkin kotityösi? Näissä jutuissa on aina jotain matrixmaista :D
Kyllä. Käyn töissä, tienaan omat rahani ja teen kotitöitä. En kaikkia koska en ole mikään kotiorja. Mies ja lapset tekee osansa. Ei ne kotityöt siitä kadonneet että menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa molemmat ollaan yrittäjiä omissa yrityksissämme, ei siis perheyritys.
Minäkin tiedän menestyviä yrittäjiä, jotka tekevät töitä 10 tuntia viikossa. Et vastannut kiireellisyyteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiedän menestyviä yrittäjiä, jotka tekevät töitä 10 tuntia viikossa. Et vastannut kiireellisyyteen mitään.
Joskus tehdään 10h viikossa, sitä kutsutaan lomaksi. Joskus tehdään +80h viikossa, sitä kutsutaan sesongiksi. Normi keskimääräinen työaika n. 45-50h viikossa.
Haluatko tarkemman työaikaraportin?
Meillä on miehen kanssa yhteinen tili. Hänellä on isommat tulot kuin minulla. Asunto on miehen, enkä maksa asumisesta. Toinen auto on minulla vapaassa käytössä. Lasten ollessa pieniä olin heidän kanssa kotona.
Pari kertaa kuukaudessa ostan isot ruokaostokset muuten mies maksaa ne. Hän hoitaa myös lasten tarvikkeet (ovat nyt teinejä), laskut ja matkat koska on isotuloinen. Oma urani jäi siihen kun jäin lasten kanssa kotiin. Viikonloppuisin mies hoitaa kotityöt, minä viikolla.
Mielestäni päätös on reilu.