Avovaimo teki kotityöt 24 v. ajan. Mies keräsi sillä välin 400 000 euron varallisuuden, ja maksaa naiselle 35 000 e hyvitystä
22.3.2017 15.00
Kotityöt hoitaneelle naiselle hyvitystä avoliiton purkauduttua 24 vuoden jälkeen
KO oli katsonut naisella olevan oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella 40 000 euron hyvitykseen avoliiton purkauduttua (10 % miehen varallisuuden kasvusta). Osapuolet kuitenkin sopivat asian HO:ssa. Sovinnon mukaan mies maksaa naiselle hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että nainen on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut miehen kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että mies saisi perusteetonta etua naisen kustannuksella. (Vailla lainvoimaa 22.3.2017)
Asian ratkaisun perusteena olevien seikkojen osalta KO:ssa oli ollut riidatonta ensinnäkin se, että nainen oli avoliiton aikana hoitanut yhteisen talouden kaikki kotityöt.
Edelleen riidatonta oli ollut, että avoliiton aikana miehen yrityksen arvo oli noussut, hänen tulonsa kasvaneet ja hänen muu omaisuutensa karttunut. Tältä osin asiassa ratkaistavaksi riitakysymykseksi oli jäänyt viimemainittujen miehen varallisuutta koskevien seikkojen määrällinen arviointi sekä se, oikeuttiko yhteistalouden kaikkien kotitöiden hoitaminen yksin tai yhdessä muiden seikkojen kanssa naisen saamaan asiassa tarkoitettua hyvitystä.
KO oli katsonut naisella olleen oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella hyvitykseen avoliiton purkauduttua. Naisen avoliiton aikana saamien etujen tai kompensaation ei ollut katsottava kattaneen kokonaisuudessaan hänen hyvitykseen oikeuttavaa työtään, mutta näillä seikoilla oli hyvityksen määrää alentava vaikutus. Viime mainitun kaltaisia etuja naisella oli avoliiton aikana ollut ainakin täysin ilmainen asuminen sekä vastikkeeton vapaa mahdollisuus henkilöauton käyttöön.
Huomioon ottaen asiassa mainitut seikat sekä suuntaa antavana oikeuskäytännössä esitetty kanta hyvityksen määrän määräytymisperusteista (KKO 1993:168, 16 prosenttia karttuneesta omaisuudesta, Rovaniemen hovioikeus 2009:33, 13 prosenttia karttuneesta omaisuudesta) KO oli harkinnut oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 10 prosenttia miehen varallisuuden kasvusta 400.000 eurosta. Hyvitystä oli siten tullut määrätä miehen maksettavaksi 40.000 euroa.
Asianosaiset pääsivät asiassa sovintoon Vaasan hovioikeuden 15.3.2017 järjestämässä tuomioistuinsovittelussa. Osapuolet pyysivät hovioikeutta vahvistamaan sovinnon.
HO:n vahvistama sovinto:
"A maksaa B:lle avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta annetun lain 3 luvun 8 §:n tarkoitettuna hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että B on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut A:n kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että A saisi perusteetonta etua B:n kustannuksella.
Maksu tulee suorittaa B:n ilmoittamalle pankkitilille 23.3.2017 mennessä. Suorituksen viivästyessä sille tulee maksaa korkolain 4 § 1 momentin mukaista viivästyskorkoa edellä mainitusta eräpäivästä lukien.
Asianosaisilla ei ole toisiaan kohtaan muita vaatimuksia sen jälkeen, kun tämän sopimuksen mukainen hyvitys on kokonaisuudessaan maksettu. Molemmat vastaavat omista asianajokuluistaan käräjä- ja hovioikeudessa, sillä poikkeuksella, että A vastaa edelleen siitä osuudesta B:n asianajokuluista, mikä hänet on velvoitettu valtiolle korvaamaan Satakunnan käräjäoikeuden 17.11.2015 antamassa tuomiossa nro 14968."
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Nykymiehet ne ei osaa todella arvostaa sitä työtä mikä kodin siivoukseen, kunostamiseen, kunnossapitoon, ruoanlaittoon menee. Niillä ei ole hajuakaan että esimerkiksi jos kaikki viisi ateriaa päivässä laittaa alusta loppuun asti itse, se on työpaikaan verattavissa oleva työmaa. Siihen menee suunniteluineen ,kaupoissa käymisineen ja ruon valmistuksineen ja leipomimisineen vähntään 5 tuntia päivässä.
Siihen päälle siivoa ja järjestä huusholli, pidä se kunnossa ja hoida mukulat. Jos kukaan tulee vierailulle ole ehtoisa emäntä ja pistä parastas eteen, Niikuin luulen että tapauksessa on usein käynyt kun mies on yrittäjänä.
Nykymies kuvittelee että ruoanlaitto on sama ku ostaa eines pinaattilättyjä ja pakastepizzaa kaupasta ja lämmittää ne. Siivouskin on helppoa kun joku kerää perässä astiat ja lika vaatteet , pyyhkii pöydät, pyykkää pyykit. Sitten voi itse marttyyrin ilme naamalla kerran kuussa vähän oikoa pyykkejä ja heilauttaa imuria keskilattialla. " Vastahan minä eilen siivosin, etkö nähnyt ?" Siihen pitää naisen vielä ehtiä käydä ansaitsemassa rahaa toki ja tarjoilla taivaallista seksiä iltaisin kun lapset nukkuvat. Kun lapset heräävät niin äiti se menee nukuttamaan, tietenkin. koska miehellä on niin rankkaa töissä ja videopelejen maailmassa.
5 ateriaa päivässä??? Mikäs vitun catering sulla on?
Imuroit, pyyhit pölyt, peset lattiat, pyykkäät tuntikausia joka päivä? Mee hyvä ihminen lääkäriin, tuo ei ole tervettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymiehet ne ei osaa todella arvostaa sitä työtä mikä kodin siivoukseen, kunostamiseen, kunnossapitoon, ruoanlaittoon menee. Niillä ei ole hajuakaan että esimerkiksi jos kaikki viisi ateriaa päivässä laittaa alusta loppuun asti itse, se on työpaikaan verattavissa oleva työmaa. Siihen menee suunniteluineen ,kaupoissa käymisineen ja ruon valmistuksineen ja leipomimisineen vähntään 5 tuntia päivässä.
Siihen päälle siivoa ja järjestä huusholli, pidä se kunnossa ja hoida mukulat. Jos kukaan tulee vierailulle ole ehtoisa emäntä ja pistä parastas eteen, Niikuin luulen että tapauksessa on usein käynyt kun mies on yrittäjänä.
Nykymies kuvittelee että ruoanlaitto on sama ku ostaa eines pinaattilättyjä ja pakastepizzaa kaupasta ja lämmittää ne. Siivouskin on helppoa kun joku kerää perässä astiat ja lika vaatteet , pyyhkii pöydät, pyykkää pyykit. Sitten voi itse marttyyrin ilme naamalla kerran kuussa vähän oikoa pyykkejä ja heilauttaa imuria keskilattialla. " Vastahan minä eilen siivosin, etkö nähnyt ?" Siihen pitää naisen vielä ehtiä käydä ansaitsemassa rahaa toki ja tarjoilla taivaallista seksiä iltaisin kun lapset nukkuvat. Kun lapset heräävät niin äiti se menee nukuttamaan, tietenkin. koska miehellä on niin rankkaa töissä ja videopelejen maailmassa.
5 ateriaa päivässä??? Mikäs vitun catering sulla on?
Imuroit, pyyhit pölyt, peset lattiat, pyykkäät tuntikausia joka päivä? Mee hyvä ihminen lääkäriin, tuo ei ole tervettä
Samaa mieltä. En sano, että tuo on elämäntapana huono tms., mutta sen jonkin epämääräisen rajan jälkeen ruoanlaitto ja siivous muuttuvat kyllä peruskotityöstä harrastukseksi. Jos toinen välttämättä haluaa kasvattaa kaikki kasviksensa siemenestä lähtien itse ja tehdä niistä ruokaa monimutkaisesti, se on ihan hieno juttu, mutta ei kai voi olettaa toisten kustantavan sen?
Täytyy olla kyllä todella typerä jos ei 24 vuoden aikana yhtään tule miettineeksi omaa taloudellista turvaa jos jotain käy. Avoliittokin vielä kaiken lisäksi. Eikä ero ole ainut tilanne jossa tippuu ihan tyhjän päälle, vaan sama tilanne jos toinen vaikka menehtyy. Samaan sarjaan menee nämä tollot jotka remontoivat ja rahoittavat omista rahoistaan puolisonsa omistusasuntoa, yhteisiä hankintoja tehdään vain toisen nimiin, maksellaan puolison velkoja, jätetään huoletta omat koulut ja urat kesken ja kuvitellaan että ikuinen rakkaus ja happily ever after. Ja sitten eron hetkellä alkaa parku. Uskomatonta sinisilmäisyyttä, ei voi muuta sanoa. Hoitakaa taloutenne kuntoon ajoissa niin ei tarvi itkeä käräjillä.
Huolestuttavinta aloituksessa mainitussa korkeimman oikeuden "mutkat suoriksi"-päätöksessä on,
että tuota 168 päätöstä käytetään nykyään helppona rahantekoautomaattina avoeroissa! !
Vaikka olisi ollut vain pari vuotta ja omasta halustaan kotona, pyydetään heti satojen tuhansien korvausta.
(Jos pyytää vähän, saa taatusti vähän)
Ketään ei kiinnosta mitä se "kotiäiti" teki kotona, nukkui ja katsoi telkkaria päivät pitkät?
Entä mitä se "uraa rakentava ja omaisuutta keräävä" osapuoli teki? Teki kenties pihatyöt, siivosi, teki omat ruokansa, kävi ruokakaupassa, pesi matot jne. Oliko edes työssä, vai kenties työttömänä?
Hyvitystä vaativa voi erotilanteessa kertoilla ihan mitä satuja vaan, eihän suomessa tarvitse itseään vastaan todistaa. Ja minkäänlaisia todisteita ei kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostua avoliittoon tai avioehtoihin. Ei voi olettaa silloin mitään saavansa jos ilmaiseksi alkaa toista passaamaan.
Meillä mies halusi että minä keskityn kotiin ja lapsiin, se taas mahdollistaa hänelle täysipainoisen työssäkäynnin. Ei tartte kotiasioista huolehtia. Minä pidin kyllä huolen että tämä tapahtuu vain avioliitossa ja ilman ehtoja. Toimii myös toisinpäin jos osia vaihdetaan, minusta vain reilua.
Kai ole ymmärtänyt, että eläkettä et paljon tule näiltä kotivuosiltasi saamaat. Toivottavasti olet älynnyt ottaa yksityisen eläkevakuutuksen, jonka miehesi maksaa.
Olen itse kotiäiti, mutta en nyt silti ihan ymmärrä tätä. Jos mies olisi tehnyt kotitöitä, eikö hän siinä tapauksessa olisi voinut luoda uraa ja varallisuutta? Kun tässä nyt ajatellaan, että naisen ansiosta mies saattoi luoda uraa. En ihan suoraan sanoen usko, että näin on. Ei niihin kotitöihin nyt oikeasti niin paljon aikaa tarvitse mennä. Ruokaakin voi laittaa nopeasti tai hitaasti, eikä minusta kumpikaan vaihtoehto ole toista automaattisesti parempi.