Avovaimo teki kotityöt 24 v. ajan. Mies keräsi sillä välin 400 000 euron varallisuuden, ja maksaa naiselle 35 000 e hyvitystä
22.3.2017 15.00
Kotityöt hoitaneelle naiselle hyvitystä avoliiton purkauduttua 24 vuoden jälkeen
KO oli katsonut naisella olevan oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella 40 000 euron hyvitykseen avoliiton purkauduttua (10 % miehen varallisuuden kasvusta). Osapuolet kuitenkin sopivat asian HO:ssa. Sovinnon mukaan mies maksaa naiselle hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että nainen on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut miehen kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että mies saisi perusteetonta etua naisen kustannuksella. (Vailla lainvoimaa 22.3.2017)
Asian ratkaisun perusteena olevien seikkojen osalta KO:ssa oli ollut riidatonta ensinnäkin se, että nainen oli avoliiton aikana hoitanut yhteisen talouden kaikki kotityöt.
Edelleen riidatonta oli ollut, että avoliiton aikana miehen yrityksen arvo oli noussut, hänen tulonsa kasvaneet ja hänen muu omaisuutensa karttunut. Tältä osin asiassa ratkaistavaksi riitakysymykseksi oli jäänyt viimemainittujen miehen varallisuutta koskevien seikkojen määrällinen arviointi sekä se, oikeuttiko yhteistalouden kaikkien kotitöiden hoitaminen yksin tai yhdessä muiden seikkojen kanssa naisen saamaan asiassa tarkoitettua hyvitystä.
KO oli katsonut naisella olleen oikeus koko avoliiton ajan yksin tekemiensä kotitöiden perusteella hyvitykseen avoliiton purkauduttua. Naisen avoliiton aikana saamien etujen tai kompensaation ei ollut katsottava kattaneen kokonaisuudessaan hänen hyvitykseen oikeuttavaa työtään, mutta näillä seikoilla oli hyvityksen määrää alentava vaikutus. Viime mainitun kaltaisia etuja naisella oli avoliiton aikana ollut ainakin täysin ilmainen asuminen sekä vastikkeeton vapaa mahdollisuus henkilöauton käyttöön.
Huomioon ottaen asiassa mainitut seikat sekä suuntaa antavana oikeuskäytännössä esitetty kanta hyvityksen määrän määräytymisperusteista (KKO 1993:168, 16 prosenttia karttuneesta omaisuudesta, Rovaniemen hovioikeus 2009:33, 13 prosenttia karttuneesta omaisuudesta) KO oli harkinnut oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 10 prosenttia miehen varallisuuden kasvusta 400.000 eurosta. Hyvitystä oli siten tullut määrätä miehen maksettavaksi 40.000 euroa.
Asianosaiset pääsivät asiassa sovintoon Vaasan hovioikeuden 15.3.2017 järjestämässä tuomioistuinsovittelussa. Osapuolet pyysivät hovioikeutta vahvistamaan sovinnon.
HO:n vahvistama sovinto:
"A maksaa B:lle avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta annetun lain 3 luvun 8 §:n tarkoitettuna hyvityksenä 35 000 euroa. Hyvityksen maksaminen perustuu siihen, että B on 24 vuotta kestäneen avoliiton aikana tekemällään kotityöllä mahdollistanut A:n kartuttaa varallisuutta omiin nimiinsä ja yhteistalouden purkaminen pelkästään omistussuhteiden mukaan johtaisi siihen, että A saisi perusteetonta etua B:n kustannuksella.
Maksu tulee suorittaa B:n ilmoittamalle pankkitilille 23.3.2017 mennessä. Suorituksen viivästyessä sille tulee maksaa korkolain 4 § 1 momentin mukaista viivästyskorkoa edellä mainitusta eräpäivästä lukien.
Asianosaisilla ei ole toisiaan kohtaan muita vaatimuksia sen jälkeen, kun tämän sopimuksen mukainen hyvitys on kokonaisuudessaan maksettu. Molemmat vastaavat omista asianajokuluistaan käräjä- ja hovioikeudessa, sillä poikkeuksella, että A vastaa edelleen siitä osuudesta B:n asianajokuluista, mikä hänet on velvoitettu valtiolle korvaamaan Satakunnan käräjäoikeuden 17.11.2015 antamassa tuomiossa nro 14968."
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti hoidettu järjestely, kun pitää eron jälkeen lähteä oikeuteen.
Itse olen ollut kotiäiti kohta 15 vuotta. Miehen kanssa tilanne on hoidettu niin, että meillä on avioehto. Mies maksaa minulle tonnin kuussa omalle tililleni, sen lisäksi minulla on Helsingissä sijoitusasunto, jonka käsirahan mies maksoi. Asunto on vuokralla. Asun miehen omistamassa asunnossa ja maksan kaikki talouskulut ja lapsiin liittyvät kulut miehen tililtä.
Minusta meillä on hyvä järjestely. Saan rahaa reippaasti säästöön ja päälle oma asunto Helsingissä. Jos joskus tulisi ero, en olisi pulassa. Voisin rauhassa opiskella uuden ammatin, olen alunperin sihteeri, mutta en ehtinyt tehdä sitä kuin muutaman vuoden.mies maksaa tonnin jotta saa pitää sinut. Mitä toi nyt on?
Eihän tuossa mistään olemisesta makseta. Jos kirjoittaja alkaa sluibailla, saattaa diilin sisältö vaihtua. Riippuu kodinhoidollisen tarpeen määrästä.
Nyt harmittaa! Miehen kanssa oltu 25 vuotta avoliitossa. Koko ajan olen ollut töissä samoin kuin mies. Miehen omaisuus karttunut noin 2 milj euron verran. Jos olisin tajunnut jäädä kotiäidiksi, voisin erossa vaatia itselleni siitä 10% eli 200 000 e, mutta koska olen ollut töissä, ei tätä oikeutta ole.
Toisaalta olen koko liiton ajan saanut asua omiin tuloihini nähden aivan liian laadukkaasti, olen saanut käyttää kaikki ansaitsemani rahat itseeni.
Jos eroaisimme, en todellakaan kehtaisi vaatia miehen omaisuudesta itselleni mitään!
Naisilla on suhteessa raha etusijalla. Tämä hyvä esimerkki. Puolustelijat vielä vahvistavat tuon.
Voittekin laittaa palkkavaatimuksenne reilusti esiin suhteen alussa, ettei tarvitse jälkikäteen sitten niitä rahoja periä oikeusasteissa.
Kuten sanottua, mitä kauemmin kärkeä kastaa, sen kalliimmaksi se miehelle tulee. Vastaväitteet
on tekopyhyyttä!
Vaikea uskoa, että oikeus olisi määrännyt mitään korvausta ellei ole yhtesesti sovittua käytäntöä siitä, että mies olettaa naisen hoitavan kotityöt vastikkeena omasta ylöspidostaan. Jos mies lähtisi aamulla töihin, sanoisi tulevansa iltamyöhällä ja sitten tehdään ruokaa yhdessä tai mennään ravintolaan jne ja kertoisi, että hän oitse pyykkää illalla/ siivooja tekee sen ei varmasti synny tilanteen mukaista korvausvelvoitetta. Siinä on yhdessä sovittu, että mies tienaa ja nainen siivoaa.
Apua että joku nainen vuonna 2017 toimii piikana MIEHELLEEN tonnin kuukausipalkkaa vastaan! Ja väittää vielä arvostavansa itseään.. Tänkö takia naiset on taistelleet vuosia oikeuksiensa puolesta?
Ole kotona vaikka koko elämäsi kunhan kustannat sen itse etkä anna miehesi maksaa sulle palkkaa. Uskomatonta alistuvuutta!
Oikeudenmukaista olisi puolittaa kaikki. Mies olisi nimittäin ryypännyt rahansa pillua jahdatessaan ilman tuota avovaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti hoidettu järjestely, kun pitää eron jälkeen lähteä oikeuteen.
Itse olen ollut kotiäiti kohta 15 vuotta. Miehen kanssa tilanne on hoidettu niin, että meillä on avioehto. Mies maksaa minulle tonnin kuussa omalle tililleni, sen lisäksi minulla on Helsingissä sijoitusasunto, jonka käsirahan mies maksoi. Asunto on vuokralla. Asun miehen omistamassa asunnossa ja maksan kaikki talouskulut ja lapsiin liittyvät kulut miehen tililtä.
Minusta meillä on hyvä järjestely. Saan rahaa reippaasti säästöön ja päälle oma asunto Helsingissä. Jos joskus tulisi ero, en olisi pulassa. Voisin rauhassa opiskella uuden ammatin, olen alunperin sihteeri, mutta en ehtinyt tehdä sitä kuin muutaman vuoden.mies maksaa tonnin jotta saa pitää sinut. Mitä toi nyt on?
Herrasmiesmäistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Apua että joku nainen vuonna 2017 toimii piikana MIEHELLEEN tonnin kuukausipalkkaa vastaan! Ja väittää vielä arvostavansa itseään.. Tänkö takia naiset on taistelleet vuosia oikeuksiensa puolesta?
Ole kotona vaikka koko elämäsi kunhan kustannat sen itse etkä anna miehesi maksaa sulle palkkaa. Uskomatonta alistuvuutta!
Se tonni on "omaa rahaa" joka jää pääasiassa säästöön, avieron varalle. Sen lisäksi elän miehen tuloilla, saan vapaasti käyttää sen rahoja, asun sen asunnossa, käytän sen maksamaa autoa, se maksoi minun sijoitusasuntoni käsirahan.
Tuo sinun tonnin piika kommenttisi on vain typerä.
Avoliitossa kannattaa kummankin maksaa omat menonsa, oli tuloja tai ei. Yhteiset kulut puoliksi ja jos toinen omistaa asunnon, pitää tehdä vuokrasopimus ja myös maksaa se vuokra. Erotilanteessa ei tule eteen sitä ongelmaa, että toinen väittää tehneensä kaikki kotityöt, mutta oikeus ei anna mitään arvoa ilmaiselle asumiselle.
Haluan kysyä tältä tonnin piialta että miksei teidän rahat mene yhteiselle tilille vaan otat mieheltäsi sen tonnin omalle tilille? Jos kaikki on yhteistä niin miksi kuppaat mieheltäsi rahaa? Miten nukut öisin kun tiedät ettet saavuta elämässä mitään etkä pärjää omillasi? Olet ollut täysin miehesi armoilla 15 vuotta etkä edes häpeä vaan arvostat itseäsi. Wtf?
Oliko naisella ja miehellä jokin työsopimus? Jos nainen omasta halustaan jää kämppään tiskikoneen ja pesukoneen nappeja painelemaan ja miehen rahoilla elelemään, niin miksi miehen pitää tuosta huonosta elämänvalinnasta naiselle vielä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Oliko naisella ja miehellä jokin työsopimus? Jos nainen omasta halustaan jää kämppään tiskikoneen ja pesukoneen nappeja painelemaan ja miehen rahoilla elelemään, niin miksi miehen pitää tuosta huonosta elämänvalinnasta naiselle vielä maksaa?
Naiselle luontaista on huolehtia vauvoistaan yhtä paljon kuin miehelle täysistä palleistaan. Idiootti. Vitun idiootti ja muutama muu kirosana saatanan ääliö. Pitääkin vielä 2017 olla olemassa tuollaiSia idiootteja.
Kyllä, yksin tulet elämään lopun ikääsi.
Jotenkin raadollista että kun eletään yhdessä, niin on selvät roolit ja arki kulkee. Sitten kun välit kylemenee, päätetäänkin että se olikin bisnestä ja nyt naisen pitää saada korvaus palveluista ja ei suinkaan huomioida kaikkea naiseen palanutta rahaa. Voisi vielä laskuttaa siitä monta kertaa kertaa mies on käynyt vaginassa tai muussa reiässä tai nainen hieronut hartioita.
Monesti se miehen uran luominen ei onnistu jos joutuisi ottamaan vastuun lapsista. Haluaisin nähdä kuinka yrityspomot jää kotiin hoitamaan lasta jolla oksutauti päällä tai heiluu tiskirätin kanssa.
Itse en suostuisi kuin soviteltuun n avioehtoon ja mulla ja mun miehellä ei ole edes avioehtoa.
Jos olisin rikas nainen niin kyllä tykkäisin että mies hoitaisi kodin ja lapset. Olisi kiva tulla kotiin jos ruoka odottaa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle luontaista on huolehtia vauvoistaan yhtä paljon kuin miehelle täysistä palleistaan. Idiootti. Vitun idiootti ja muutama muu kirosana saatanan ääliö. Pitääkin vielä 2017 olla olemassa tuollaiSia idiootteja.
Kyllä, yksin tulet elämään lopun ikääsi.
:D visvapimppiraget :D
Oliko nainen kodinhoitaja? Ts jakoiko myös miehen kanssa makuusalongin?
Vierailija kirjoitti:
Monesti se miehen uran luominen ei onnistu jos joutuisi ottamaan vastuun lapsista. Haluaisin nähdä kuinka yrityspomot jää kotiin hoitamaan lasta jolla oksutauti päällä tai heiluu tiskirätin kanssa.
Itse en suostuisi kuin soviteltuun n avioehtoon ja mulla ja mun miehellä ei ole edes avioehtoa.
Yrityspomon kannattaa palkata sairaalle lapselle hoitaja. Huomattavasti halvempaa kuin maksaa vaimolle.
Kuinkahan moni nainen maksaisi miehelle kotona loisimisesta? Niinpä.
Nainen on niin kylmä, laskelmoiva ja julma olento. Feminismin varjolla kuvitellaan että mies maksaa kun itse siivoaa. En ymmärrä oikeuden päätöstä ollenkaan! Miehelle todella epäreilu ja kohtuuton, jokainen vastatkoon omista valinnoista.
Ja niille joiden mielestä mies ei voi luoda uraa jos nainen ei ole kotona: entäs naiset jotka luovat uraa ja ovat äitejä? Naiset yritysjohtajina päivän ja illan äitinä. Varmasti tekevät kotityötkin samassa. Niin, tervetuloa nykyaikaan.
mies maksaa tonnin jotta saa pitää sinut. Mitä toi nyt on?