Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia

Vierailija
21.03.2017 |

https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…

Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.

Kommentit (504)

Vierailija
321/504 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen tehtävänä on tuottaa voittoa omistajilleen. Tämä opetetaan jo ihan peruskoulussa. Ossi Ahto on ihan oikeassa siinä, että yritys elää tyytyväisistä asiakkaista. Kukaan ei vie lastaan päiväkotiin, johon ei ole tyytyväinen, mikäli valinnanvaraa vain on.

Mutta onko valinnanvaraa? Nykyään ainakin omalla paikkakunnallani on suuntauksena, että kunta ei mielellään rakenna uusia päiväkoteja vaan hankkii päivähoidon kasvaviin kaupunginosiin ostopalveluna Touhulalta. Joissakin kunnissa oma päivähoito on ajettu kokonaan alas - siis ostettu Touhulalta. Onko tällaisessa tilanteessa sitä aitoa kilpailua, joka mahdollistaa yksityisen päivähoidon laadun säilymisen korkeana? Perhepäivähoitokin on kurjuutettu lähes olemattomiin.

Olisi kovan työn rasittamilla, pienipalkkaisilla naisilla "munaa" perustaa pienyrityksiä tai yhdistyspohjaisia päiväkoteja, joissa voitot menisivät työntekijöille itselleen tai toiminnan kehittämiseen? Vai olisiko pienillä toimijoilla mitään edellytyksiä kilpailla, jos kunnan sedät ovat päättäneet, että nyt me ostetaan tämä päivähoito Touhulalta?

Isoja kysymyksiä, joita koko sote-kentällä, muun muassa vanhusten hoidossa, pohditaan juuri nyt. Ikävää, että näiden alueellisten monopolien koekaniineina ovat juuri pienimmät ja vanhimmat.

322/504 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vauva.fi-foorumin lukijat,

Kiitos kommenteista liittyen Touhulan päiväkoteihin.

Kuten edellä, kommentoin tässä muutamiin asioihin, joihin viime kirjoituksissa on viitattu.

Kuten aiemmin totesin, niin Touhula, kuin moni muukin yritys elää asiakkaistaan. Siksi kehitämme Touhulan pedagogiikkaa ja haluamme parantaa myöskin vanhempien kokemusta Touhuloiden asiakkaina. Tämä on projekti, joka meidän yksityisenä yrityksenä on mahdollista tehdä, kun uskomme että siihen panostaminen kannattaa. Se ei ole lyhyt tie, vaan vaatii paljon sekä yritykseltä että sen työntekijöiltä. Ja toisaalta tiedostamme hyvin, että työntekijöiden tehtävänä on ennen kaikkea olla lasten parissa, takaamassa heille mahdollisimman hyvä ja turvallinen päivä ja siinä on toimintamme ydin.

Hyvä kokemus lapselle ja tämän vanhemmille lähtee työntekijöistä. Me pyrimme myös siihen, että työntekijät pitäisivät Touhulasta työpaikkana ja viihtyisivät omassa työympäristössään. Uskon itse siihen, että yksityisellä yrityksellä työskentelyssä on omat hyvät ja huonot puolet verrattuna julkiseen. Kokemus on jokaisella työntekijällä omanlaisensa ja eri ihmiset arvostavat eri piirteitä työpaikoissa. Meidän pitää jatkossakin pystyä kehittämään omaa toimintaa niin, että meidän työntekijöiden huonot kokemukset vähenevät ja saamme luotua työpaikastamme vieläkin paremman. Meidän toimintamme kannalta olisi parasta saada ihmiset pysymään meillä, joten totta kai haluamme edistää asioita siihen suuntaan että työntekijöiden pysyvyys on mahdollisimman hyvä.

Olen viimeisen neljän kuukauden aikana saanut nähdä ja kuulla hienoista ideoista ja kokemuksista, joita Touhulan eri päiväkodeissa ympäri Suomen on saatu aikaan. Meidän tavoitteemme on se, että saamme tällaiset kokemukset toteutumaan kaikissa päiväkodeissamme. Parasta markkinointia meille on se, kun nämä kokemukset leviävät eteenpäin ja sekä lapset että vanhemmat ovat asiakkainamme tyytyväisiä. Tähän pyrimme nyt ja jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/504 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossi

Touhulalla on selkeästi rahaa mitä sijoittaa uusiin päiväkoteihin. Mitäs jos Touhula lopettaisi hetkeksi laajentamisen ja sitoutuisi parantamaan päiväkodin opetuksen/hoidon laatua? Mm parantamalla työntekijöiden palkkaa tai jopa pienentäisi ryhmäkokoja/palkkaisi "ylimääräisen" työntekijän? (Palkka toisi päteviä työntekijöitä ja pienet ryhmäkoot enemmän laadukasta ja tuloksellista varhaiskasvatusta)

Touhulan maine parantuisi, lapset ja henkilökunta olisi tyytyväisiä ja uusia asiakkaita olisi pilvin pimein.

Vastausta odotellen

Vierailija
324/504 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa Fallåkerin päiväkodissa vaihtuu henkilökunta kovin usein, henkilökunta kovin sterraantuneita, lapsista ei pystytä pitämään huolta eikä varhaiskasvatus toteudu... liian suuret ryhmät... henkilökunnan koulutuksessa mennään rimaa hipoen..  lasten säilytyspaikka!!! bisnestä lasten ja varhaiskasvatuksen kustannuksella !! onneksi saimme uuden hoitopaikan kunnallisesta päiväkodista, jossa ryhmäkoot huomattavasti pienemmät ja aikuislla on aikaa lapsille!!!

Vierailija
325/504 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Vaasan Touhula-päiväkotiin vienyt lapseni ja joka kerta lattialla on likaa, kun olen lapseni sinne vienyt. Henkilökunnalla kädet täynnä töitä, vaikuttavat jotenkin kiireisiltä kun vierestä seuraa ja huoli omien lasten turvallisuudesta vain kasvaa kun näkee sen jokapäiväisen kaaoksen. Kerran jopa laskin yhdellä hoitajalla olevan vastuulla yli 10 lasta...Vaihtuvuus ollut sielläkin suurta viimeaikoina, kun merkille olen pannut. Hoitohenkilökuntaa en missään nimessä syytä, aivan ihania ja huomaavaisia ja lapseni pitävät heistä, mutta jokin kummallinen inhottava tunne tästä päiväkodista on jäänyt. En enää suosittelisi.

Vierailija
326/504 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiks läppä juttu

Vierailija
327/504 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pienten pyllyt pestään samassa lavuaarissa, missä isommat lapset pesevät kätensä"

(Lainaus ko lehtijutusta)

Ei muuten ikinä onnistuisi moinen törkeys kunnallisessa.

Hmm.. Meidän asunnossa on vessassa vaan yks lavuaari, joten sekä pylly että kädet pestään siinä. En tiennyt, ettei niin saisi tehdä.

Vierailija
328/504 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli vehmasmäen touhulassa viime kauden ja henkilökunta vaihtui lapsen ryhmässä niin tiuhaan ettei lapsi saati me vanhemmat muistettu hoitajien nimiä.

Ja esim. Vasuja ei oltu tehty vielä toukokuuhun mennessä. Tuolloin meidän lapsi jäikin sitten pois, liekkö niitä tehty ennen kesää ollenkaan.

Tosi likaista oli myös yleensä aina.

Voi olla, että joissain touhuloissa on ihan hyvä meininki, mutta yleensä kuulee vain huonoa ja sama on omakin kokemus.

Ei enää touhuloita meidän lapsille. Mielummin kuskataan kauemmas hoitoon.

Vierailija
329/504 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Touhulassa. En jaksaisi jos työporukka ei olisi tosi hyvin yhteen hiileen porskuttavaa porukkaa. Meillä kaikilla on yhteinen ajatus siitä, että lapset ovat etusijalla kaikessa.

Siivoojaa meillä ei ole ja aina joku extra joutuu mennä keittiöön tekemään tiskejä tms. Huoneet on täynnä pölyä, koska kukaan ei ole siivonnut. Olen allerginen pölylle ja välillä vaikeaa hengittää.

Kokoajan kitistään, että on liikaa henkilökuntaa ja sit yhtäkkiä oppisopimuksella oleva lähetetään toiseen päiväkotiin siivoomaan.

Ihmettelemme myös millainen kasvuympäristö on sellainen, jossa jokainen matto, laatikko, seinät yms ovat harmaita. En edes uskalla harkita auto maton pyytämistä. Ennen oli kivan värikästä. Onneksi meillä on edes jotain mattoja päiväkodin aikaisemmilta kausilta, mutta nekin alkaa olla ihan hajalla.

Onhan se ihan kiva, että meillä on edes vähän uusia resursseja, mutta kyllä ihmettelen tätä rahan ahnetta touhua.

Vierailija
330/504 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se meininki on samanlaista monessa kunnallisessa. Lasketaan suhdelukuja, käyttöprosentteja ja kohdellaan ihmisiä numeroina. Suurimman osan päivää suhdeluvut ylittyy, avustavalle henkilökunnalle ei saada sijaisia palkata ym. Itse ollut Espoolaisessa päiväkodissa töissä, missä päiväkodinjohtaja suoraan kielsi kertomasta vamhemmille, että heidän lapsillaan on oikeus päiväkotipaikkaan kesälomien jälkeen ennen koulun alkua vaikka menevät ekalla luokalle kouluun.  Ja siis ihan kaupungin oma päiväkoti. 

Jo vuosikausia olen ollut sitä mieltä että nämä päiväkodeiksi kutsutut paikat on lasten säilytystä varten, vanha lastentarha on osuvampi nimitys.

Vierailija
331/504 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhulassa töissä, paikkaa kuvaa parhaiten se etten omia lapsiani laittaisi meille hoitoon mistään hinnasta.

Vierailija
332/504 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko kommentoida, kuljen miltei joka arkipäivä Laajalahden Touhulan ohi, ja huomaan että meno varsinkin alle 3 vuotiaiden puolella on ihan kamalaa katsottavaa :( Taas tänä aamuna yksi aikuinen oli yksin noin 15 alle 3 vuotiaan lapsen kanssa pihalla. Näin, että hän yritti kaikkensa ja vaikutti kyllä motivoituneelta työntekijältä, mutta tilanne oli hänelle aivan mahdoton. Osa keinuissa, osa liukumäessä, osa hiekkalaatikolla, osan hanskat piti korjata, osa itkee aidan luona todennäköisesti ikäväänsä... yhden pojan lohduton itku ei tullut millään lailla huomatuksi. Huomasin, kuinka yksi isä mietti pitkään, että voiko jättää lapsensa siihen tilanteeseen vai ei... Ja itse mietin, että menenkö vieraana ihmisenä lohduttamaan sitä poikaa vai en. Kerrassaan lohduton tilanne. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta ja erilaisia vaaratilanteita ja moitittavaa käytöstä hoitajien suunnalta lapsia kohtaan on valitettavasti ollut havaittavissa useampaan otteeseen. Olen tilannetta nyt seurannut kohta puolen vuoden ajan, ja valitettavasti en voi varsinkaan alle 3 vuotiaalle lapselle suositella Laajalahden Touhulaa yhtään kenellekään. Useampi tuttuni on huomannut saman ja ovat samaa mieltä. Toivon mukaan tilanteeseen tulee muutos, mutta siihen saakka - kannattaa vakavasti harkita lapselle jotain muuta päivähoitopaikkaa.

Vierailija
333/504 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia Turun Touhuloista?

Vierailija
334/504 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman myöhässä mutta tiedän faktana sen että Villa kapteenilla on työntekijä joka ajelee ilman ajokorttia. Eli sekin kertoo näiden työntekijöiden moraalista jotain.. sekä sinne otetaan ilmeisesti ihmisiä töihin jolla ei lainkaan alan koulutusta.

Vierailija
335/504 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli koko ajan kipeenä, kun oli Touholassa. Viittaa vähän huonoon hygieniaan. Sairastelu loppui lähes kokonaan, kun vaihdettiin hoitopaikkaa.

Vierailija
336/504 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden uudessa Touhulassa kaupungin terveystarkastajan piti puuttua asiaan, koska siivousta ei ollut toiminnan alusta saakka. Jatkuva henkilöstöpula, jota käsketään salailla huoltajilta.

Vierailija
337/504 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoin pelkään että joudun laittamaan lapseni Touhulaan. Kunnalliselta ei valitettavasti paikkaa heru mutta Touhulaa tyrkytetään, kuulemma laajentavat ryhmäkokoa alkuvuodesta. Näiden kokemusten perusteella ei kuulosta hyvältä. Jonotamme kunnalliseen.

Vierailija
338/504 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietulii kirjoitti:

Olen hieman myöhässä mutta tiedän faktana sen että Villa kapteenilla on työntekijä joka ajelee ilman ajokorttia. Eli sekin kertoo näiden työntekijöiden moraalista jotain.. sekä sinne otetaan ilmeisesti ihmisiä töihin jolla ei lainkaan alan koulutusta.

Aika kovaa faktaa,onhan tämä nykymaailman meno aika kamalaa kaikissa kasvatusaloissa,onneksi nyt ei ainakaan vielä oo päässyt päiväkoteihin esim. pedofiilejä töihin kun kouluissa niitä tuntuu olevan jo jonkin verran.. :(

Vierailija
339/504 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestunut äiti kirjoitti:

Nyt on pakko kommentoida, kuljen miltei joka arkipäivä Laajalahden Touhulan ohi, ja huomaan että meno varsinkin alle 3 vuotiaiden puolella on ihan kamalaa katsottavaa :( Taas tänä aamuna yksi aikuinen oli yksin noin 15 alle 3 vuotiaan lapsen kanssa pihalla. Näin, että hän yritti kaikkensa ja vaikutti kyllä motivoituneelta työntekijältä, mutta tilanne oli hänelle aivan mahdoton. Osa keinuissa, osa liukumäessä, osa hiekkalaatikolla, osan hanskat piti korjata, osa itkee aidan luona todennäköisesti ikäväänsä... yhden pojan lohduton itku ei tullut millään lailla huomatuksi. Huomasin, kuinka yksi isä mietti pitkään, että voiko jättää lapsensa siihen tilanteeseen vai ei... Ja itse mietin, että menenkö vieraana ihmisenä lohduttamaan sitä poikaa vai en. Kerrassaan lohduton tilanne. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta ja erilaisia vaaratilanteita ja moitittavaa käytöstä hoitajien suunnalta lapsia kohtaan on valitettavasti ollut havaittavissa useampaan otteeseen. Olen tilannetta nyt seurannut kohta puolen vuoden ajan, ja valitettavasti en voi varsinkaan alle 3 vuotiaalle lapselle suositella Laajalahden Touhulaa yhtään kenellekään. Useampi tuttuni on huomannut saman ja ovat samaa mieltä. Toivon mukaan tilanteeseen tulee muutos, mutta siihen saakka - kannattaa vakavasti harkita lapselle jotain muuta päivähoitopaikkaa.

Olen huomannut saman Laajalahden Touhulasta. Pienet lapset itkevät pitkiä aikoja ihan hoitajien vieressä ilman, että kukaan tulee auttamaan. Lohduton paikka...

Vierailija
340/504 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Touhulassa töissä ja uskon kaikki nämä aiemmat kirjoitukset valitettavasti todeksi, sillä näen vastaavia tilanteita jatkuvasti omassa työssäni.

Mitä henkilökunnan vaihtuvuuteen tulee, on usein se, ettei palkata riittävästi henkilökuntaa, sillä suhdeluvut lasketaan joka päivälle erikseen, ei ryhmäkoon mukaan. Eli vaikka yli 3 v ryhmässä olisi 20 lasta, mutta vain 14 paikalla täyspäiväisinä tarkoittaa se sitä, että siinä on MAX 2 hoitajaa palkattu (yhdellä hoitajalla saa olla vastuullaan 8 kpl yli 3v lasta). Näin olen sen ymmärtänyt. Puolipäiväisiä lapsia ei lasketa samaan tapaan, kuin kokopäiväiset hoidossa olevat lapset. Mutta auta armias, kun nämä niin sanotut puolipäiväiset lapset tupsahtavat kaikki samana päivänä hoitoon ja parhaimmillaan on se 20 lasta ja 2 hoitajaa, eikä sijaista saada. Ja näitä tilanteita on USEIN milloin mistäkin syystä, kun suhdeluvut ylittyvät "tilapäisesti", sillä kiinteää 3 kpl hoitohenkilökuntaa ei automaattisesti palkata. Ja vaikka joinain autuaina päivinä lapsiluku täsmäisi ja olisi tuo laillinen määrä lapsia per hoitaja, on työ uuvuttavaa vaikkapa yhdellä tai kahdella hoitajalla, sillä resursseja ei jää hoitajille tehdä MITÄÄN ekstraa (paperihommia jne), kuin vain selvitä päivästä ja pitää lapset ehjinä. 

Työsopimukset voivat olla hyvinkin lyhyitä (muutamia kuukausia) ja vakipaikat harvassa, tai työntekijä on saanut tarpeekseen jatkuvasta äärirajoilla jaksamisesta ja saanut onnekaana uuden työn. Lastentarhanopettajia ei välttämättä edes ole joka ryhmässä ja nekin on saatettu korvata epäpätevillä hoitajilla, jotka tekevät lastentarhanopettajan virkaa. Vanhemmat valittaa kun vaihtuvuus on suurta, mutta silloin olisi tärkeää muistaa kohdistaa se kritiikki sinne ylempään johtoportaaseen ja uskon, että sekään ei vielä veisi asioita tarpeeksi eteenpäin, vaan vasta sitten kun firma alkaa hävitä rahaa asiakkaiden muodossa. 

Kun vastuu on toisesta ihmisestä, sitä ei saisi mitata koskaan numeroina, tilastoina, prosentteina eikä ainakaan rahana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi