Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
Oma lapsi on myös Touhulassa pääkaupunkiseudulla ja voin todeta, että surkeaa on meininki! Kunnallisen päivähoidon paikat on kiven alla ja meilläkin tämän vuoksi pakkovalintana Touhula. Hoitajia on jatkuvasti liian vähän. Lapsellamme on ollut elokuusta alkaen kuusi tai seitsemän eri hoitajaa plus sijaiset päälle. Päteviä lastentarhaopettajia taitaa olla yksi tai kaksi koko tarhassa (kolme ryhmää). Loppuvuodesta pyydettiin arvioimaan Touhulan toimintaa, mutta yllättäen kysymykset oli aseteltu niin ettei kunnon kritiikkiä voinut esittää. Jos olisi antanut huonoja arvosanoja ne olisi kohdistunut suoraan hoitajiin, jotka tekevät liian pienillä resursseilla sen mitä pystyvät. Tähän perustuu Touhulan saamat loistavat arviot, joita mainostavat sivuillaan. Kukaan vanhempi ei halua moittia hoitajia, mutta muuten toiminta ylempänä on ala-arvoista. Voitto maksimoidaan kaikessa mahdollisessa. Koomisinta Touhulan toiminnassa on se että kokopäiväisen hoitolapsen hoito pitää "varata" joka arkipäivällä erikseen. Mahdollistaa juurikin sen ettei hoitajia voi koskaan olla yhtään "extraa" vaan aina niin että suhdeluku on palkanmaksajalle mahdollisimman edullinen.
Touhulaan eksynyt pätevä opettaja lähtee sieltä pois heti, kun saa vakituisen paikan kunnalta. Siivous, pyykkihuolto, keittiötyöt vievät työaikaa pois varhaiskasvatuksesta. Yritys käskee vaikenemaan kaikista epäkohdista. Täysin mahdoton työpaikka muille kuin nöyrille alistujille.
Missä touhulassa joutuu pyykkäämään tai siivoamaan?
Meillä on pk apulainen joka hoitaa ne asiat. Joudun siivoamaan vain jos pk apulainen on poissa(n. Kerran puoleen vuoteen).
Itse pidän työstäni Touhulassa. Saan vaikuttaa asioihin ja suunnitella itse työtäni. Jos joku hajoaa niin ostetaan uusi. Jos tarvitaan jotain niin ostetaan. Meillä ei säästellä. Suhdelukuja noudatetaan hyvällä työvuorosuunnittelulla ja henkilöstö on pätevää. Ainoa miinus on palkka mikä on huonompi kuin kunnalla.
Kunnalliseen en enää palaa!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pk apulainen joka hoitaa ne asiat. Joudun siivoamaan vain jos pk apulainen on poissa(n. Kerran puoleen vuoteen).
Itse pidän työstäni Touhulassa. Saan vaikuttaa asioihin ja suunnitella itse työtäni. Jos joku hajoaa niin ostetaan uusi. Jos tarvitaan jotain niin ostetaan. Meillä ei säästellä. Suhdelukuja noudatetaan hyvällä työvuorosuunnittelulla ja henkilöstö on pätevää. Ainoa miinus on palkka mikä on huonompi kuin kunnalla.
Outoa, että tämä kirjoitus poikkeaa muista niin paljon. Tyytyväinen työntekijä, jolla entistä huonompi palkka. Vaikuttaa...erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
ÖÖ, teillä joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖ, teillä joutuu.
Millanen palkka siellä on esim lastenhoitajalle?
pitäkää tunkkinne kirjoitti:
Touhulaan eksynyt pätevä opettaja lähtee sieltä pois heti, kun saa vakituisen paikan kunnalta.
-Siivous
- pyykkihuolto
- keittiötyöt
vievät työaikaa pois varhaiskasvatuksesta.
Yritys käskee vaikenemaan kaikista epäkohdista. Täysin mahdoton työpaikka muille kuin nöyrille alistujille.
Siis häh?
Lastenhoitaja keskittyy lapsien hyvinvoinnista huolehtimiseen .
"Olen töissä Touhulassa. ..
" oppisopimuksella oleva lähetetään toiseen päiväkotiin siivoomaan.
[/quote]
Seis. Noin ei muuten voi missään nimessä toimia.
Oppisopimus on sopimus oppimisesta /perehtymisestä ammatinkuvaan liittyvistä työtehtävistä. Lastenhoitaja ei ole oppimassa laitoshuoltajaksi tai siivoojaksi"
huolestunut äiti kirjoitti:
Nyt on pakko kommentoida, kuljen miltei joka arkipäivä Laajalahden Touhulan ohi, ja huomaan että meno varsinkin alle 3 vuotiaiden puolella on ihan kamalaa katsottavaa :( Taas tänä aamuna yksi aikuinen oli yksin noin 15 alle 3 vuotiaan lapsen kanssa pihalla. Näin, että hän yritti kaikkensa ja vaikutti kyllä motivoituneelta työntekijältä, mutta tilanne oli hänelle aivan mahdoton. Osa keinuissa, osa liukumäessä, osa hiekkalaatikolla, osan hanskat piti korjata, osa itkee aidan luona todennäköisesti ikäväänsä... yhden pojan lohduton itku ei tullut millään lailla huomatuksi. Huomasin, kuinka yksi isä mietti pitkään, että voiko jättää lapsensa siihen tilanteeseen vai ei... Ja itse mietin, että menenkö vieraana ihmisenä lohduttamaan sitä poikaa vai en. Kerrassaan lohduton tilanne. Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta ja erilaisia vaaratilanteita ja moitittavaa käytöstä hoitajien suunnalta lapsia kohtaan on valitettavasti ollut havaittavissa useampaan otteeseen. Olen tilannetta nyt seurannut kohta puolen vuoden ajan, ja valitettavasti en voi varsinkaan alle 3 vuotiaalle lapselle suositella Laajalahden Touhulaa yhtään kenellekään. Useampi tuttuni on huomannut saman ja ovat samaa mieltä. Toivon mukaan tilanteeseen tulee muutos, mutta siihen saakka - kannattaa vakavasti harkita lapselle jotain muuta päivähoitopaikkaa.
Miten 1 aikuinen voidaan jättää 15 alle 3v lapsesta vastuuseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että tämä kirjoitus poikkeaa muista niin paljon. Tyytyväinen työntekijä, jolla entistä huonompi palkka. Vaikuttaa...erikoiselta.
Kunnallisella tehdään asiat samalla tavalla kuin aina ennenkin. Et pysty vaikuttamaan itse vaan talossa pisimpään olleet päättävät. Pienryhmätoiminta ei toteudu, kaikki ekstrakiva kielletään (mm naamiaiset) koska tuottavat "lisätyötä". Koko talon pitää tehdä samaa asiaa (mm leipominen) ja jos se ei onnistu kaikilta sitä ei voi tehdä kukaan, poikkeuksena eskarit.
Retkiä päiväkodin ulkopuolelle on Max 1krt/kk jos sitäkään. Sekin tuottaa lisätyötä, koska retkethän on pakko tehdä koko (ison) ryhmän kesken, ei pienryhmissä.
Lapsia ei kohdella yksilöinä, siinähän joutuisi kaikki kohtelemaan yksilöinä ja se tuottaa lisätyötä. Helpompaa hoitaa kaikki yhtenä massana.
No onhan Touhulassa kaikenlaista "touhua", mutta ei kunnallinen päiväkotikaan täydellinen ole.
Itse en pidä kunnallisella negatiivisesta ilmapiiristä ja siitä että lapset sullotaan siihen yhteen samaan muottiin (lapsen pitää istua koko päivä tekemässä pöytähommia, sitten lapsi on hyvä). Tosiaan, kunnallisella ei mitään kivaa tekemistä järkätä, isot pääsee 1 x viikko retkelle (käytännössä toteutuu 2 retkeä kuukaudessa. )
Eikä mitään ymmärrystä, että lapset on erilaisia, ihan niin kuin aikuisetkin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan Touhulassa kaikenlaista "touhua", mutta ei kunnallinen päiväkotikaan täydellinen ole.
Itse en pidä kunnallisella negatiivisesta ilmapiiristä ja siitä että lapset sullotaan siihen yhteen samaan muottiin (lapsen pitää istua koko päivä tekemässä pöytähommia, sitten lapsi on hyvä). Tosiaan, kunnallisella ei mitään kivaa tekemistä järkätä, isot pääsee 1 x viikko retkelle (käytännössä toteutuu 2 retkeä kuukaudessa. )
Ellei ihan laiska ihminen ole niin ehkä sen lapsensa voi viedä itsekin retkille? Se ei nyt sinänsä ole mikään päiväkodin päätarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ihan laiska ihminen ole niin ehkä sen lapsensa voi viedä itsekin retkille? Se ei nyt sinänsä ole mikään päiväkodin päätarkoitus.
Ei päätarkoitus, mutta osa varhaiskasvatusta mm luontokasvatus, liikennetietoisuus, jonossa kävely, tasapainon kehitys metsäretkellä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖ, teillä joutuu.
Niin kerran puoleen vuoteen, sama kuin kunnallisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päätarkoitus, mutta osa varhaiskasvatusta mm luontokasvatus, liikennetietoisuus, jonossa kävely, tasapainon kehitys metsäretkellä....
Näin just. Ja miten muka se päiväkodin neljä seinää ja useimmiten suht ankea piha olisi sitä "laadukasta" varhaiskasvatusta? Ei siellä samoissa nurkissa mitään opita, tylsistytään vaan.
Mitoituksen suhteen kannattaa olla tiukkana ja ottakaa aviin yhteyttä. Ei näin voi suomen varhaiskasvatus toimia.
Kiitän Luojaa siitä, että sain vuodenvaihteessa uuden työpaikan ja pääsin Touhulan syövereistä ja sairastelukierteistä vihdoin eroon. Luulin jo menettäneeni täysin työkykyni ja -motivaationi, kunnes pääsin muualle töihin. Ja oi kyllä, muualla on asiat niin paljon paremmin kuin kyseisessä firmassa. Sijainen otetaan täällä uudessa työpaikassani heti, jos joku jää sairaslomalle, henkilökuntaa on riittävästi, työhyvinvointiin panostetaan ja suunnitteluaikaan varataan hyvin aikaa, eikä vaan pelkästään yritetä selviytyä päivästä toiseen, vaikka välillä niitäkin päiviä tietty on, koska ala nyt on tämmöinen. Vaikka vanhassa työpaikassani Touhulassa oli huipputiimi, jossa työkaverit huumorintajuisia ja joustavia, ei se riittänyt enää pidemmän päälle pelastamaan työpaikkaa, joka oli täysin mätä paska työoloiltaan.
Touhulan miljonääriomistajat eivät välitä muusta kuin rahasta. Se otetaan henkilökunnan selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pienten pyllyt pestään samassa lavuaarissa, missä isommat lapset pesevät kätensä"
(Lainaus ko lehtijutusta)
Ei muuten ikinä onnistuisi moinen törkeys kunnallisessa.
Hmm.. Meidän asunnossa on vessassa vaan yks lavuaari, joten sekä pylly että kädet pestään siinä. En tiennyt, ettei niin saisi tehdä.
Asutte kahdeksankerroksisessa kerrostalossa ja koko talon väki käy per siinsä pesemässä teidän lavuaarissa..? Silloin tilanne on edes vähän verrannollinen touhulan päiväkodin hygienianhoitoon.
Lapseni on ollut nyt Touhulassa puolisen vuotta ja kokemus on sellainen, että aion siirtää vaikka yksityiselle pp-hoitajalle ja maksaa siitä ilosta ennemmin kuin jättää lasta Touhulaan. Alueella ei ole enää mitään kunnallisia hoitopaikkoja, joten Touhula oli keväällä pakkovalinta. Kyseinen Touhula on yksikkönä suuri, sairastelu mieletöntä lapsilla, ryhmäkoot isoja, tilat ankeat ja tuntuu ettei ole montaa euroa satsattu viihtyvyyteen. Leluja on meillä kotonakin enemmän. Tilat lapsilla ovat Touhulassa pienet ja ankean oloiset. Henkilökunta on pääosin ollut ihanaa, MUTTA, kun sekä lastenhoitaja että lastentarhanopettaja vaihtuu parin kuukauden välein ja siihen päälle sijaisia /harjottelijoita viikottain vaihtuva määrä. Tämä ei pienelle lapselle turvaa luo, ja iltaisin lapsi jo jännittää että kukahan siellä aamulla on puuroa tarjoamassa kun aina eri ihminen joka aamu. Inhottavaa jättää hädissään itkevä lapsi yksin itkemään ja toivoa että joku ehtii lohduttamaan. Eipä se lohdutuskaan paljon auta jos kyseessä lapselle aina vieras ihminen.
Lasten päivähoito ei ikinä saisi olla tällaista bisnestä eikä sitä saisi harjoittaa voittoa tuottava yhtiö. Kyse on kehittyvistä herkistä ihmisolennoista , jotka ovat ansainneet turvallisen lapsuuden. Lämmin kiitos kuitenkin henkilökunnalle jotka yksittäisinä ihmisinä tekevät selvästi parhaansa niissä resursseissa jotka Touhulassa on.