Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia

Vierailija
21.03.2017 |

https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…

Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.

Kommentit (504)

Vierailija
1/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti yksityisellä ei hoidon taso ole yhtä tasalaatuista kuin kunnalla. 

Vierailija
2/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen, olen itsekin ollut pitkään alalla, siksi tämä aihe kiinnostaa. Sote kuitenkin tuo lisää yksityisiä alalle ja jos jo nyt on tuommoisia vaikeuksia. Olen kuullut kolleegoilta, että eivät menisi mistään hinnasta Touhula-ketjuun töihin, on kuitenkin ymmärtääkseni isoin ketju alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit ovat yksi niistä (harvoista), joissa julkinen on yleensä parempi kuin yksityinen. Iso ero on tosin se, onko yksityisen takana voittoa tavoitteleva firma vai kannatusyhtiö/säätiö. En kovin helpostti veisi omaa lastani yksityiseen päiväkotiin.

Vierailija
4/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat tietäisi millä asenteella ja miten niitä lapsia siellä säilötään niin kaikki varmaan äänestäis jaloillaan.

Mutta kun ei saa kertoa.

Vierailija
5/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko 5 töissä Touhulassa? Uskallatko sanoa missä?

Vierailija
6/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla sama kokemus Touhulasta. Olin viime keväänä 4kk työkokeilussa yhdessä paikassa. Siellä kyllä pidettiin huolta ulospäin näkyvistä asioista kuten siisteydestä. Hoitajat olivat myös kohteliaita vanhemmille ja aina oli hienot viikkosuunnitelmat seinällä ja näennäisesti kaikki hyvin. Mutta ovi kun sulkeutui niin alkoi ihan järkyttävä lasten simputus ja alistaminen. Lapsille huudettiin halventavasti ja nöyryyttävästi, pakkosyötettiin, pidettiin pissasissa vaatteissa yli 30min jos tuli pissa housuun jne. Harjottelijoita ja työkokeilijoita käytettiin työvoimana vaikkei meitä miehitykseen voinutkaan laskea. Päiväkoti ei varmasti olisi pyörinyt millään ilman meitä (edes lain sallimissa määrin). Hygieenia-asioissa suuria puutteita (keittiöhenkilökunnalla, eli esim minulla, ei ollut hygieeniapassia, hanskoja, hattua tms mitään vaadittavia juttuja). Lattialle tulleet eritteet (pissat, kakat, oksennukset) siivottiin vaan vedellä ja vesi-fairy sekoituksella, millä pestiin muuten talossa kaikki muukin. Mua oikein ällötti ne lantratut pullot mitkä saattoi seistä useenkin päivän ja kerätä bakteereja kaikessa rauhassa, seuraavaksi niillä pyyhittiin lasten ruokapöydät. Vessat siivottiin seoksella jossa oli pöntönpesuainetta ja vettä, sekä kerran viikossa klorite-vesi seoksella. Kaikki rätit oli ihan kamalan likaisia. 

40 lapsen ryhmässä (siis yhdessä ryhmässä, päiväkodissa ei ollut minkäänlaista ryhmäjakoa käytössä) oli 1 lto, joka hänkin oli johtaja eli suurimman osan päivästä hoiti ihan muita juttuja kuin lapsia. Lapset eivät koskaan saaneet mitään tuokiota jonka olisi pitänyt lastentarhanopettaja.

Niin monesti lähdin itku kurkussa sieltä kotiin. Luojan kiitos ei tarvi enää mennä sinne :S

Vierailija
7/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kamalalta. Just tuota Villa Kapteenia Kilosta mietin mun lapselle. Kuuluu Aarresaari ketjuun joka siis kuuluu Touhula päiväkoteihin

Vierailija
8/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän lapsi on Touhulassa Vantaalla ja on aivan ihana paikka. Minulla on kokemusta kahdesta muusta kunnallisesta, joista toinen hyvä ja toinen kamala. Touhulassa selkeästi varakkaiden ihmisten lapsia, päiväkodissa hoitajien vaihtuvuus vähäistä, lapset ovat iloisen ja hyvinhoidetun oloisia. Tekemistä järjestävät lapsille tosi paljon, ihan eri tavoin kuin kunnallisella.

Vierailija
9/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa oikeesti niistä paikoista selvää, etenkin että mitä väkeä siellä on töissä. Että onko erikseen siivojia/keittiöhenkilökuntaa vai tekeekö hoitajat kaiken. Koska sehän on kaikki pois hoitotyöstä.

Vierailija
10/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla taitaa olla Suomen ainoa hyvä Touhula. Yksi päiväkoti. Siitä olen minäkin kuullut. Poikkeaa joukosta. Muissa vantaallakin päiväkodinjohtajat pitkillä sairaslomilla ja aikamoista merirosvomeininkiä.

Vierailija
11/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhula on sellainen ketju, että sinne ei mene yo:n käynyt lto kirveelläkään - ainakaan omalla paikkakunnallani.

Vierailija
12/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravan Touhula on loistava!

Vierailija
13/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla taitaa olla Suomen ainoa hyvä Touhula. Yksi päiväkoti. Siitä olen minäkin kuullut. Poikkeaa joukosta. Muissa vantaallakin päiväkodinjohtajat pitkillä sairaslomilla ja aikamoista merirosvomeininkiä.

Keravalla hyvä touhula! Iloinen ja tekevä henkilöstö

Vierailija
14/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla sama juttu. Kuka haluaisi työhön jossa palkka sama kun kaupungilla, mutta työ epäinhimillistä ja edut olemattomat. Johto aivan osaamatonta. Sinne menee ne töihin jotka kaupungille ei pääse.

Vierailija
15/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta Turun touhuloista? Länsinummesta?

Omat lapset tuonne varasijalle jos kunnalta ei paikkaa heru.. :/

Vierailija
16/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri sai varoituksen kun kertoi vanhemmille, että sinä päivänä oli liian vähän henkilökuntaa.. henkilökuntaa on ollu liian vähän senkin jälkeen, mutta kukaan ei uskalla sanoa ääneen. Itseasiassa Touhulassa on erittäin harvoin riittävästi ja lain mukaan päteviä töissä.. mutta aina se saadaan näyttämään johtajan paperilla hyvältä.

Vierailija
17/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä paikka lapsille ja hoitajille. T. Villa Kapteenissa hetken ollut sijainen

Vierailija
18/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tapahtuu siis useissakin touhuloissa?

Vierailija
19/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä vuoden Touhulan päiväkodissa. Ulospäin piti näyttää hyvältä ja vanhempien kanssa olla hyvää pataa. MUTTA....totuus on toinen. Lapset pukattiin ulkoiluun,jotta työntekijät pääsivät (joutuivat)siivoamaan lattiat,vessat ja tekemään välipalat. Taukoja ei ollut aina mahdollista pitää ja varoituksilla uhkailtiin ja niitä annettiin ihan naurettavista syistä. Myös työehtosopimusta poljettiin surutta. Esimerikisi valvontaruokailuun oli oikeutettu vain yksi aikuinen päivässä. Muiden piti syödä omia eväitä.

Kun olit hiljaa kaikista epäkohdista,asiat sujuivat. Kaikki yhteistyö urheilijoiden kanssa on silmänlumetta;kunnon liikuntavälineitä ei ole eikä niitä osteta pyynnöstäkään. Nimekkäillä kasvoilla vaan saadaan kiillotettua ulkokuorta. Epäkohdat eivät ole työntekijöiden vika vaan voittoa tavoittelevan ja ahneen firman.

Omat muksut ovat olleet aina kunnallisella ja muualle en veisi. Suosittelen lämpimästi välttämään ko.päiväkoteja. En ikinä veisi omiani yksityiselle.

Vierailija
20/504 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sai varoituksen kun kertoi vanhemmille, että sinä päivänä oli liian vähän henkilökuntaa.. henkilökuntaa on ollu liian vähän senkin jälkeen, mutta kukaan ei uskalla sanoa ääneen. Itseasiassa Touhulassa on erittäin harvoin riittävästi ja lain mukaan päteviä töissä.. mutta aina se saadaan näyttämään johtajan paperilla hyvältä.

Onkohan se oikea irtisanomisen aihe ?