Abortti ja henkiin jäänyt sikiö/vauva
On tapauksia (onneksi harvoin), että myöhäisillä viikoilla abortoitu sikiö syntyykin elävänä. Ihminenhän on virallisesti olemassa silloin kun hän syntyy ja vetää ensimmäisen kerran ilmaa keuhkoihinsa. Tästä syystä esim. kohtuun kuolleita vauvoja ei virallisesti ole olemassa, vaikka olisivat kuollessaan täysiaikaisia.
Miten asia on abortoitujen sikiöiden kohdalla? Jos he syntyvät elävänä ja vetävät ilmaa keuhkoihinsa, ovatko he virallisesti olemassa, eli ns. oikeussubjekteja?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista mistä olen kuullut/lukenut aikoinaan. Voihan olla vaan pelotteluakin. Mutta että abortissa alkion pää murskataan sinne kaarimaljaan jotta ei kituisi ja ettei "äiti" sitä kitumista ainakaan joutuisi näkemään.
Tähän, ja siihen sikiön tuhoamiseen kohdussa voisin sanoa vaan että VMP.
Abortti tehdään Kaavin alla vain pienillä viikoilla, eli yleensä alle 12rv ja tuolloin koko raskausmateriaali on vain veristä hyytelöä. Isommilla viikoilla keskeytys käynnistetään lääkkeillä ja alkio syntyy sitten, mutta jos pää on muodostunut, sitä ei todellakaan murskata!!
Itse olen hoitanut keskeytyksiä niin osastolla kuin leikkaussalissakin eikä traumoja ole jäänyt. Kaikki on hoidettu asiallisesti oikeasta syystä ja oikeilla viikoilla. Tästä keskustelusta voisi suuren osan karsia urbaaneina karmeita legendoina.
Tuokin Ilta-Sanomien juttu itkevästä säiliöstä tarkoittaa kuitenkin sitä, että sikiöllä oli jokin vakava kehityshäiriö koska abortti on saatu pitkillä viikoilla.Sinua ehkä ärsytti tuo kirjoitukseni. Näin arvelin jo sitä kirjoittaessani, että koska ei ole faktaa esittää niin miinuspeukkuja satelee. Mutta mulle tuli tosi hyvä mieli tästä sun vastauksesta, kiitos kun kumosit asian. Huh.
Faktahan se on, että muitakin kuin vakavasti vammaisia tai sairaita sikiöitä abortoidaan myöhäisillä viikoilla.
Okei. Tämä koski nyt ihan "sallittuna aikana" abortoituja. Siksi puhuinkin alkiosta.
Ja kyllä, ohi meni aiheen, mutta sainpahan vastauksen mieltäni kaihertaneeseen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävänä syntynyt abortoitava sikiö annetaan kuolla. Sillä ei ole ihmisarvoa. Hirveä totuus.
Myöhäisillä viikoilla tehdään abortti ainoastaan jos vauvalla ei ole mahdollisuuksia selvitä hengissä. Mitä muutakaan sille voi synnyttyä tehdä kuin antaa kuolla?
Luulopuhetta. Myöhäisillä viikoilla (eli aina rv24 asti) abortoidaan myös downeja ja kehitysvammaisia jotka voisivat elää suht täyspainoista elämää kohdun ulkopuolellakin.
Mutta jos rv23 abortoitu down-lapsi syntyykin elävänä niin sen annetaan vain kuolla mutta jos sama ikäinen terve vauva syntyy keskosena niin se kyllä saa parasta mahdollista hoitoa keskoskaapissa jne.
Tasa-arvoinen ja inhimmillinen Suomi on pelkkä myytti.Ajatelkaa nyt edes vähän järjellä eikä pelkästään tunteella. Kuka nämä downit sitten hoitaisi? Alunperinkin lapsi voi olla vaikeasti vammainen (downeilla on usein mm. sydänvikoja). Vanhemmat ovat tehneet päätöksen, etteivät voi/halua lasta pitää. Erittäin todennäköisesti keskosuus aiheuttaa viikolla 23-24 syntyvälle lapselle lisää vammoja (näkö, kuulo, cp-vamma...) Pakotettaisiinko vanhemmat sitten vaan hoitamaan vaikeasti vammautunutta lasta? Minkälainen tämän lapsen elämä loppujen lopuksi olisi?
Siinä teille Pro-lifea :(
Down vauvoillekin löytyy koti tässä maassa. Ei tietenkään pitäisikään käynnistää synnytystä rv 24 vaan synnyttää se downvauva sitten kun on syntyäkseen.
Montako vaikeavammaista Down-lasta teille on omaan kotiin sijoitettuna?
Huoh, vammaisten vauvojen tappamista ei siis saa vastustaa jos ei ole valmis adoptoimaan heitä? Hieno logiikka sulla.
Niinpä, on se paljon helpompaa vaan vaatia että downeja ei saa abortoida ja jättää ne sitten syntymän jälkeen muiden huoleksi. Eikö vaan. Silleen kauheen kätevää olla hyvä ihminen, kun ei tarvi omia käsiä liata. Laitoksen vaan, kyllä ne joku hoitaa. Mutta abortoida ei saa. Kun minä en halua.
Kuules nyt, ei tarvitse olla mikään hyvä ihminen sanoakseen että lasten tappaminen on väärin, ihan sellainen keskinkertainekin riittää.
Ja koska Suomi on ainakin paperilla sivistysvaltio niin täällä laitoshoidossa olevien ihmisten hoitokustannusten maksaminen kuuluu KAIKILLE eivätkä ne jotka kannattavat vammaisten tappamista saa siitä mitään vapautusta. Eli maksapa kiltisti verosi jotta vammaiset saavat hoitoa, kiukuttelusi ei auta mitään.
Joa myöhäisillä viikoilla huomataan kromosomihäiriö, esim down, niin silloin yleensä vauvassa on jokin todella suuri vika minkä takia se asia huomattiin vasta rakenneultrassa. Yleensä ne jää kiinni jo alkuraskauden seuloissa. Ei niitä noilla viikoilla huvikseen abortoida. Usein jos suht terve eikä mitään suurempaa näkyvää niin selviää vasta syntyessä, ellei ole jäänyt seuloissa kiinni
Vierailija kirjoitti:
Juttu löytyikin helposti.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111718842601_uu.shtml
Vauva on itkenyt abortin jälkeen.
Luin jutun. Onhan se tietenkin aivan älytöntä, että lapsi syntyy elävänä, miksei siihen keksitä mitään? Mutta toisaalta, lapsi oli vammainen, en voi tuomita vanhempien päätöstä. Minusta on parempi, että vammaisen kärsimykset loppuvat ennen kuin ehtivät alkaakaan. Vai halusiko joku täällä palstalla vammaisen lapsen?
Kyllähän abortti on murha, laillinen sellainen. Miksi sitä yritetään kaunistella ja perustella että ei sikiö ole ihminen, tai ettei se tunne mitään? Koska laki sen sallii, niin se on maassamme ok.
Totuuden ei pitäisi olla ongelma etenkään heille ketkä abortteja tekevät eikä niille jotka niitä teettävät. Mutta joidenkin pitää kai psyykkisenä suojautumiskeinona valehdella itselleen, kaunistella asiaa tai vähätellä sitä.
Jokin eettinen ongelma siinä itse tekotavassakin konkretisoituu, kun sikiö poistetaan kohdusta, mutta jos se on elossa, niin sitä ei tapeta vaan annetaan sen kuolla, koska sen tappaminen olisi kaiketi aktiivisempi murha kuin sen poistaminen kohdusta. Ikävä ajatella, että sikiö siinä kohti ehkä kärsii.
Ristiriita on siinäkin, että toivotun lapsen meneminen kesken on surullinen tapahtuma, ja lasta surraan henkilönä, ikävöidään menetettynä lapsena, kun taas abortoitu sikiö useimmiten halutaan nähdä vain kudosrakenteena, jolla ei ole mitään identiteettiä eikä tietoisuutta. On tietysti poikkeuksia tästäkin, useimmiten kun raskauden keskeytykseen on päädytty sikiön sairauden tai vamman vuoksi tai suuren riskin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun. Onhan se tietenkin aivan älytöntä, että lapsi syntyy elävänä, miksei siihen keksitä mitään? Mutta toisaalta, lapsi oli vammainen, en voi tuomita vanhempien päätöstä. Minusta on parempi, että vammaisen kärsimykset loppuvat ennen kuin ehtivät alkaakaan. Vai halusiko joku täällä palstalla vammaisen lapsen?
Kyllä minä olen kaikkien kolmen lapseni kohdalla halunnut elävän vauvan. Vammattomana tai vammaisena, sillä ei ole ollut merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kaikkien kolmen lapseni kohdalla halunnut elävän vauvan. Vammattomana tai vammaisena, sillä ei ole ollut merkitystä.
Mikä siinä kuoleman valitsemisessa, jos elinehtoja ei ole, ja itsellesi tilaat vain vaivaa ja surua, oikein hirvittää?
Jo pitkään on tutkittu sitä, miten äidin tunteet kuten stressi ja vanhempien äänet sekä ympäristön äänet yms. vaikuttavat syntymättömään sikiöön kohdussa. Niillä on tieteellisesti todettu olevan vaikutusta. Aika huonosti tämän tiedon kanssa käy yhteen mantra "ei se sikiö tunne yhtään mitään abortissa eikä sillä ole mitään tietoisuutta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kuoleman valitsemisessa, jos elinehtoja ei ole, ja itsellesi tilaat vain vaivaa ja surua, oikein hirvittää?
Mikä tuossa asiassa vaivaa niin paljon, että sinun pitää kinata siitä? Tee sinä omat ratkaisusi ja anna toisen tehdä omansa. Valinta on vapaa.
Mun ystävälle annettiin lääkitys ja meni vessaan ja sinne molskahti. Sano vielä mulle että tule katsomaan. En voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpiset? Vauvaahan minä olen ollut toivomassa enkä kuolemaa. Ei vauvoja tilata eikä kuolemaakaan eikä surua. En minä ole tiennyt minkälainen vauva on tulossa. Tottakai on toivottu mahdollisimman tervettä suloista palleroa, mutta muunkinlainen olisi ollut tervetullut. Taivaalle tai mille tahansa kiitos, että ei ole ollut edes mahdollisuutta seulontoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa asiassa vaivaa niin paljon, että sinun pitää kinata siitä? Tee sinä omat ratkaisusi ja anna toisen tehdä omansa. Valinta on vapaa.
Ei nyt ole kyse siitä, toki tekisin, vaan että miksi jollekin on niin vaikea asia tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpiset? Vauvaahan minä olen ollut toivomassa enkä kuolemaa. Ei vauvoja tilata eikä kuolemaakaan eikä surua. En minä ole tiennyt minkälainen vauva on tulossa. Tottakai on toivottu mahdollisimman tervettä suloista palleroa, mutta muunkinlainen olisi ollut tervetullut. Taivaalle tai mille tahansa kiitos, että ei ole ollut edes mahdollisuutta seulontoihin.
Tarkoitankin tilannetta siinä vaiheessa, jossa näistä kuolemansairaiden vauvojen aborteista yleensä päätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole elossa oikeasti. Keuhkot kehittyvät viimeisimpien elimien joukossa ja eivät ole aktiivisessa käytössä sikiön ollessa kohdussa, sillä happi kulkee napanuoran kautta.
Ne "hengitysliikkeet" joita voidaan joskus nähdä ovat kenties lihasspasmeja tms. Tämä tieto on tullut kätilöopettajalta henkilökohtaisesti minulle, opiskelujeni aikana nimittäin mietin itsekin samaa ja kysyin opettajalta asiaa.Näinkin sitä omaatuntoa voi yrittää turruttaa. Abortti on murha, anteeksi kun kerron totuuden.
Niin on muuten eläimen tappaminenkin murha, anteeksi kun kerron totuuden. Toivottavasti sinä ja muut jeesustelijat ette ole koskaan esim. syöneet lihaa. Tiesitkö, että sika esimerkiksi on 3-vuotiaan ihmisen tasolla älyllisesti eli huomattavasti tuntevampi olento kuin pieni sikiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et sinäkään ilmeisesti halua nimenomaan vammaista lasta.
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole elossa oikeasti. Keuhkot kehittyvät viimeisimpien elimien joukossa ja eivät ole aktiivisessa käytössä sikiön ollessa kohdussa, sillä happi kulkee napanuoran kautta.
Ne "hengitysliikkeet" joita voidaan joskus nähdä ovat kenties lihasspasmeja tms. Tämä tieto on tullut kätilöopettajalta henkilökohtaisesti minulle, opiskelujeni aikana nimittäin mietin itsekin samaa ja kysyin opettajalta asiaa.Näinkin sitä omaatuntoa voi yrittää turruttaa. Abortti on murha, anteeksi kun kerron totuuden.
Niin on muuten eläimen tappaminenkin murha, anteeksi kun kerron totuuden. Toivottavasti sinä ja muut jeesustelijat ette ole koskaan esim. syöneet lihaa. Tiesitkö, että sika esimerkiksi on 3-vuotiaan ihmisen tasolla älyllisesti eli huomattavasti tuntevampi olento kuin pieni sikiö.
Sika on pelkkä eläin joten sen tappaminen ei ole murha ja Jeesuskin söi lihaa.
Eli mitä jos myöntäisit että ihmisen ja eläimen tappaminen ovat ihan eri asioita.
Abortti on murha enkä helvetti todellakaan pyytele anteeksi totuuden kertomista. Te lastentappajat voisitte mennä itseenne ja miettiä miten kuvottavan ja hirveän teon olette menneet tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sika on pelkkä eläin joten sen tappaminen ei ole murha ja Jeesuskin söi lihaa.
Eli mitä jos myöntäisit että ihmisen ja eläimen tappaminen ovat ihan eri asioita.
Ei sitä nyt kykene myöntämään, koska tämä on ahdistava ja stressaava aihe. Helpompi siis heittää koko homma lekkeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas varsinaisia asiantuntijoita "faktoineen".
Minä olen joutunut tilanteeseen, jossa tehtiin geneettinen raskaudenkeskeytys viikolla 23. Tätä ennen tutkittiin tarkkaan ja selvisi, että jos lapsemme syntyisi elävänä, olisi hänen minuutteja kestävä elämänsä kivulias. Oli tarkka diagnoosi tiedossa.
Synnytys tapahtui alakautta sairaalavuoteessa ja vauvan sai synnytyksen jälkeen syliin. Jos hän olisi ollut elossa, hän olisi saanut olla sylissä loppuun asti. Ruumiinavauksen jälkeen oli siunaustilaisuus sairaalan kappelissa, jonka jälkeen vauva meni tuhkattavaksi ja tuhkat hautausmaan muistolehtoon.
Näistä asioista on helppo kirjoittaa todella ilkeään sävyyn, kun ei ole minkäänlaista kosketuspintaa tällaisiin tilanteisiin. Toivottavasti suurin osa erottaa "faktat" ja faktat toisistaan, ikävää, kun jaellaan väärää tietoa.
Puhun vauvasta, enkä sikiöstä, koska meille tämä tilanne oli henkisesti nimenomaan vauvan menetys.
Olen pahoillani kokemastanne. Tuon kokemuksen traumaattisuus voi vaikuttaa siihen, että tulkitset ilkeäksi sellaisetkin kommentit, jotka kirjoittajille näyttäytyvät neutraalina keskusteluna. Varmasti suurin osa tapauksista on sellaisia missä diagnoosi on selvä, eikä sitä ole ymmärtääkseni kukaan kiistänytkään. Mutta tapaukset ja tilanteet ovat erilaisia ja ihmiset yksilöitä. Täällä puhuttiin siitä, onko yleensä mahdollista että päädyttäisiin abortoimaan elinkelpoinen sikiö ja mitä tuossa tilanteessa tehtäisiin. Tämä ei ehkä ole se paras keskustelu avata ja lukea, mikäli on itsellä aiheesta niin syvät traumat, ettei pysty tästä aiheesta käytävää keskustelua käsittelemään vaan näkee kaikki kommentit ilkeilynä.
Kuka on sanonut, että näen kaikki kommentit ilkeilynä? Viittasin erityisesti näihin roskiinheittämiskommentteihin ja muihin "faktoihin".
Suomessa ei tehdä myöhäisillä viikoilla keskeytyksiä mutu-tuntumalla ilman todisteita. Onko teillä toista hokevilla oikeasti tietoa tapauksista, joissa keskeytys olisi tehty viikoilla 20-24 terveelle lapselle? Itse en ole googlettamallakaan löytänyt yhtään luotettavaa lähdettä tällaiselle.
Mutta tehdäänhän abortteja muuallakin kuin Suomessa....
Näinkin sitä omaatuntoa voi yrittää turruttaa. Abortti on murha, anteeksi kun kerron totuuden.