Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti ja henkiin jäänyt sikiö/vauva

Vierailija
17.03.2017 |

On tapauksia (onneksi harvoin), että myöhäisillä viikoilla abortoitu sikiö syntyykin elävänä. Ihminenhän on virallisesti olemassa silloin kun hän syntyy ja vetää ensimmäisen kerran ilmaa keuhkoihinsa. Tästä syystä esim. kohtuun kuolleita vauvoja ei virallisesti ole olemassa, vaikka olisivat kuollessaan täysiaikaisia.
Miten asia on abortoitujen sikiöiden kohdalla? Jos he syntyvät elävänä ja vetävät ilmaa keuhkoihinsa, ovatko he virallisesti olemassa, eli ns. oikeussubjekteja?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa epämuodostumaa tai vammaa ei ole määritelty. Eli periaatteessa käden tai jalan puuttuminen voisi riittää syyksi myöhäiseen keskeytykseen. Ja downit tosiaan , jotka perin harvoin ovat vaikeasti vammaisia tai sairaita. Turner tyttöjä naisia elää keskuudessamme eivätkä kaikki edes tiedä "vammastaan".

Vierailija
82/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ultrat ei ole mitenkään 100% varmoja vaan kyllä on mahdollista käydä niinkin, että myöhäisilläkin viikoilla abortoitu sikiö onkin terve. Lisäksi abortti on mahdollista koko raskauden ajan mikäli se vaarantaa äidin terveyden. Käsittääkseni myös tällöin on mahdollista syntyä tilanne, jolloin nykyaikaisella tehohoidolla pelastettavissa olevan keskosen annetaan kuolla koska kyseessä on virallisesti abortti eikä synnytys.

En ole kuullut tällaisesta tapauksesta. Pystytkö mainitsemaan yhtäkään viime vuosina Suomessa? Ainakin Helsingissä on käytössä laadukkaat 3D-laitteet ja minun lapseni tutki kaksi eri huippuasiantuntijaa eri 3D-laitteilla. En ymmärrä, miten siinä olisi voinut olla mitään erehtymisen vaaraa, kun itsekin näin kehityshäiriön hyvin selvästi ruudulla.

Tuttavan lapsella 2000-luvulla diagnosoitiin vakava kehityshäiriö, aborttia suositeltiin. Päättivät pitää lapsen, tuli mitä tuli. Lapsi syntyi täysin terveenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mistä olen kuullut/lukenut aikoinaan. Voihan olla vaan pelotteluakin. Mutta että abortissa alkion pää murskataan sinne kaarimaljaan jotta ei kituisi ja ettei "äiti" sitä kitumista ainakaan joutuisi näkemään.

Tähän, ja siihen sikiön tuhoamiseen kohdussa voisin sanoa vaan että VMP.

Abortti tehdään Kaavin alla vain pienillä viikoilla, eli yleensä alle 12rv ja tuolloin koko raskausmateriaali on vain veristä hyytelöä. Isommilla viikoilla keskeytys käynnistetään lääkkeillä ja alkio syntyy sitten, mutta jos pää on muodostunut, sitä ei todellakaan murskata!!

Itse olen hoitanut keskeytyksiä niin osastolla kuin leikkaussalissakin eikä traumoja ole jäänyt. Kaikki on hoidettu asiallisesti oikeasta syystä ja oikeilla viikoilla. Tästä keskustelusta voisi suuren osan karsia urbaaneina karmeita legendoina.

Tuokin Ilta-Sanomien juttu itkevästä säiliöstä tarkoittaa kuitenkin sitä, että sikiöllä oli jokin vakava kehityshäiriö koska abortti on saatu pitkillä viikoilla.

Vierailija
84/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista mistä olen kuullut/lukenut aikoinaan. Voihan olla vaan pelotteluakin. Mutta että abortissa alkion pää murskataan sinne kaarimaljaan jotta ei kituisi ja ettei "äiti" sitä kitumista ainakaan joutuisi näkemään.

Abortti tehdään Kaavin alla vain pienillä viikoilla, eli yleensä alle 12rv ja tuolloin koko raskausmateriaali on vain veristä hyytelöä. Isommilla viikoilla keskeytys käynnistetään lääkkeillä ja alkio syntyy sitten, mutta jos pää on muodostunut, sitä ei todellakaan murskata!!

Itse olen hoitanut keskeytyksiä niin osastolla kuin leikkaussalissakin eikä traumoja ole jäänyt. Kaikki on hoidettu asiallisesti oikeasta syystä ja oikeilla viikoilla. Tästä keskustelusta voisi suuren osan karsia urbaaneina karmeita legendoina.

Tuokin Ilta-Sanomien juttu itkevästä säiliöstä tarkoittaa kuitenkin sitä, että sikiöllä oli jokin vakava kehityshäiriö koska abortti on saatu pitkillä viikoilla.

*Kaavinnalla tarkoitin

Vierailija
85/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä, että mikä siinä sikiön hoitamattomuudessa ja kuolemassa on sen traumaattisempaa kuin esim. lapsen tai aikuisen terminaalipotilaan kuolemassa. Aika monien sairaiden ihmisten hoito näet lopetetaan ja jäädään odottamaan kuolemaa. Ei anneta tehohoitoa kohtauksen iskiessa jne. Osa kuolee jopa nestevajaukseen, kun nesteytys lopetetaan. Tätä ei kuitenkaan koeta traumaattiseksi eikä siitä vaahdota sylki roiskuen. Sikiön kohdalla itketään ja parutaan kun se siinä maljassa muutaman minuutin tekee kuolemaa. 

Kyseessä olisi TERVEEN sikiön elämän lopettaminen. Onhan se traumaattista, kun pieni ja aikaisemmin syntynyt keskonen yritetään kaikin keinoin epätoivoisesti pitää hengissä, mutta täysin terve ja elinkelpoinen ihmisenalku jätetään kuolemaan.

Tilanne on täysin eri, jos on jo etukäteen tiedossa, että sikiöstä ei ole eläjäksi.

Kuten sanoin, noita täysin terveiden sikiöiden myöhäisiä abortteja on äärimmäisen vähän. 99,99% on vakavasti vammaisia ja pian syntymän jälkeen kuolevia. Sun kirjoituksista vois päätellä, että terveitä sikiöitä abortoidaan jatkuvasti myöhäisillä viikoilla ja kaikki hoitajat on ihan traumatisoituneet. Näinhän se ei ole kuin sinun pienessä päässäsi. Koska ilmeisesti on kiva levittää omaa propagandaansa vaikka väärillä tiedoilla.

Vierailija
86/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Kaavinnalla tarkoitin

Ymmärrettiin kyllä. Et varmaan myöskään tarkoittanut kirjoittaa itkevistä säiliöistä.

Vierailija
87/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää miten nämä vaikeavammaisten diagnoosit on tehty, jotka sitten osoittautuu terveeksi.

Vierailija
88/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ultrat ei ole mitenkään 100% varmoja vaan kyllä on mahdollista käydä niinkin, että myöhäisilläkin viikoilla abortoitu sikiö onkin terve. Lisäksi abortti on mahdollista koko raskauden ajan mikäli se vaarantaa äidin terveyden. Käsittääkseni myös tällöin on mahdollista syntyä tilanne, jolloin nykyaikaisella tehohoidolla pelastettavissa olevan keskosen annetaan kuolla koska kyseessä on virallisesti abortti eikä synnytys.

En ole kuullut tällaisesta tapauksesta. Pystytkö mainitsemaan yhtäkään viime vuosina Suomessa? Ainakin Helsingissä on käytössä laadukkaat 3D-laitteet ja minun lapseni tutki kaksi eri huippuasiantuntijaa eri 3D-laitteilla. En ymmärrä, miten siinä olisi voinut olla mitään erehtymisen vaaraa, kun itsekin näin kehityshäiriön hyvin selvästi ruudulla.

Tuttavan lapsella 2000-luvulla diagnosoitiin vakava kehityshäiriö, aborttia suositeltiin. Päättivät pitää lapsen, tuli mitä tuli. Lapsi syntyi täysin terveenä.

Kivoja tarinoita nää tuttavien terveenä syntyneet lapset, jotka on diagnosoitu vaikeavammaisiksi ja suositeltu aborttia. Niitä on yllättävän paljon näissä ketjuissa. Tosielämässä taas niihin törmää äärettömän harvoin. No, uskoo ken tahtoo. Miksi ne muuten on aina tuttavia tai kaverin kavereita/tuttavia? Miksei kukaan kerro että itse synnytti tälläisen ihmelapsen?

Vierailija
89/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivoja tarinoita nää tuttavien terveenä syntyneet lapset, jotka on diagnosoitu vaikeavammaisiksi ja suositeltu aborttia. Niitä on yllättävän paljon näissä ketjuissa. Tosielämässä taas niihin törmää äärettömän harvoin. No, uskoo ken tahtoo. Miksi ne muuten on aina tuttavia tai kaverin kavereita/tuttavia? Miksei kukaan kerro että itse synnytti tälläisen ihmelapsen?

Koska lapsi oli tuttavan lapsi eikä omani. Minulla ei ole lapsia, olen vela. Kertomani tapaus sattui Oulussa.

t. kommentti nro 81

Vierailija
90/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuitenkin elinkykyisiä vauvoja abortoidaan myöhäisillä viikoilla. Ei kaikilla ole vakavaa kehityshäiriötä. Tai sehän siinä on, kun ei ole määritelty mikä on vakava, joten lähes mikä tahansa poikkeama käy syyksi.

Vierailija
91/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt tehkö poikkeuksesta sääntöä. Kyllä se on äärimmäisen harvinaista, että abortoitu sikiö olisi täysin terve vauva. Ja jos muka saisi anoa poikkeuslupaa elvyttää tuollainen lapsi, niin ennen kuin lupa ehditään myöntää, on lapsi jo kuollut. Jos tuollainen alle voipaketin painoinen lapsi elvytetään ja hän jää henkiin, niin on suuri todennäköisyys, että liian varhainen syntyminen on aiheuttanut monenlaisia vammoja aina sokeudesta ja cp-vammasta lähtien.

Vierailija
92/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ehkä ärsytti tuo kirjoitukseni. Näin arvelin jo sitä kirjoittaessani, että koska ei ole faktaa esittää niin miinuspeukkuja satelee. Mutta mulle tuli tosi hyvä mieli tästä sun vastauksesta, kiitos kun kumosit asian. Huh.

Vierailija
93/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Kaavinnalla tarkoitin

Ymmärrettiin kyllä. Et varmaan myöskään tarkoittanut kirjoittaa itkevistä säiliöistä.

😂😂

Vierailija
94/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ehkä ärsytti tuo kirjoitukseni. Näin arvelin jo sitä kirjoittaessani, että koska ei ole faktaa esittää niin miinuspeukkuja satelee. Mutta mulle tuli tosi hyvä mieli tästä sun vastauksesta, kiitos kun kumosit asian. Huh.

Faktahan se on, että muitakin kuin vakavasti vammaisia tai sairaita sikiöitä abortoidaan myöhäisillä viikoilla.

Vierailija
95/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elävänä syntynyt abortoitava sikiö annetaan kuolla. Sillä ei ole ihmisarvoa. Hirveä totuus.

Myöhäisillä viikoilla tehdään abortti ainoastaan jos vauvalla ei ole mahdollisuuksia selvitä hengissä. Mitä muutakaan sille voi synnyttyä tehdä kuin antaa kuolla?

Luulopuhetta. Myöhäisillä viikoilla (eli aina rv24 asti) abortoidaan myös downeja ja kehitysvammaisia jotka voisivat elää suht täyspainoista elämää kohdun ulkopuolellakin.

Mutta jos rv23 abortoitu down-lapsi syntyykin elävänä niin sen annetaan vain kuolla mutta jos sama ikäinen terve vauva syntyy keskosena niin se kyllä saa parasta mahdollista hoitoa keskoskaapissa jne.

Tasa-arvoinen ja inhimmillinen Suomi on pelkkä myytti.

Ajatelkaa nyt edes vähän järjellä eikä pelkästään tunteella. Kuka nämä downit sitten hoitaisi? Alunperinkin lapsi voi olla vaikeasti vammainen (downeilla on usein mm. sydänvikoja). Vanhemmat ovat tehneet päätöksen, etteivät voi/halua lasta pitää. Erittäin todennäköisesti keskosuus aiheuttaa viikolla 23-24 syntyvälle lapselle lisää vammoja (näkö, kuulo, cp-vamma...) Pakotettaisiinko vanhemmat sitten vaan hoitamaan vaikeasti vammautunutta lasta? Minkälainen tämän lapsen elämä loppujen lopuksi olisi?

Siinä teille Pro-lifea :( 

Down vauvoillekin löytyy koti tässä maassa. Ei tietenkään pitäisikään käynnistää synnytystä rv 24 vaan synnyttää se downvauva sitten kun on syntyäkseen.

Sinä siis adoptoit ne kaikki. Muutenhan et voi tietää, että ne varmasti saavat kodin. Kaikki adoptiojonossa olevat kun eivät todellakaan halua vammaista lasta. Eivät he mitään pyhimyksiä ole, joille kelpaa lapsi kuin lapsi.

Vierailija
96/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elävänä syntynyt abortoitava sikiö annetaan kuolla. Sillä ei ole ihmisarvoa. Hirveä totuus.

Myöhäisillä viikoilla tehdään abortti ainoastaan jos vauvalla ei ole mahdollisuuksia selvitä hengissä. Mitä muutakaan sille voi synnyttyä tehdä kuin antaa kuolla?

Luulopuhetta. Myöhäisillä viikoilla (eli aina rv24 asti) abortoidaan myös downeja ja kehitysvammaisia jotka voisivat elää suht täyspainoista elämää kohdun ulkopuolellakin.

Mutta jos rv23 abortoitu down-lapsi syntyykin elävänä niin sen annetaan vain kuolla mutta jos sama ikäinen terve vauva syntyy keskosena niin se kyllä saa parasta mahdollista hoitoa keskoskaapissa jne.

Tasa-arvoinen ja inhimmillinen Suomi on pelkkä myytti.

Ajatelkaa nyt edes vähän järjellä eikä pelkästään tunteella. Kuka nämä downit sitten hoitaisi? Alunperinkin lapsi voi olla vaikeasti vammainen (downeilla on usein mm. sydänvikoja). Vanhemmat ovat tehneet päätöksen, etteivät voi/halua lasta pitää. Erittäin todennäköisesti keskosuus aiheuttaa viikolla 23-24 syntyvälle lapselle lisää vammoja (näkö, kuulo, cp-vamma...) Pakotettaisiinko vanhemmat sitten vaan hoitamaan vaikeasti vammautunutta lasta? Minkälainen tämän lapsen elämä loppujen lopuksi olisi?

Siinä teille Pro-lifea :( 

Down vauvoillekin löytyy koti tässä maassa. Ei tietenkään pitäisikään käynnistää synnytystä rv 24 vaan synnyttää se downvauva sitten kun on syntyäkseen.

Montako vaikeavammaista Down-lasta teille on omaan kotiin sijoitettuna?

Huoh, vammaisten vauvojen tappamista ei siis saa vastustaa jos ei ole valmis adoptoimaan heitä? Hieno logiikka sulla.

Niinpä, on se paljon helpompaa vaan vaatia että downeja ei saa abortoida ja jättää ne sitten syntymän jälkeen muiden huoleksi. Eikö vaan. Silleen kauheen kätevää olla hyvä ihminen, kun ei tarvi omia käsiä liata. Laitoksen vaan, kyllä ne joku hoitaa. Mutta abortoida ei saa. Kun minä en halua.

Vierailija
97/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa mietin että mitä hittoa täällä vaahdotaan jostain sikiöistä, sairaalaan kuolee kärsien paljon ihmisiä, mutts koska ne ei ole sikiöitä, ketään ei kiinnosta eikä tarvitse esittää pyhimystä.

Vierailija
98/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini synnytti viime vuosituhannen lopulla muistini mukaan ennenaikaisesti raskausviikolla 23 475g sikiön joka hyvän keskoshoidon ansiosta jäi henkiin.Kehityshäiriönä ainostaan lievä toispuoleinen motorinen heikkous.Itse 2 keskenmenoa ja kaavintaa kokeneena olen "helpottonut" että keskenmenot n. 12 rv.

Vierailija
99/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini synnytti viime vuosituhannen lopulla muistini mukaan ennenaikaisesti raskausviikolla 23 475g sikiön joka hyvän keskoshoidon ansiosta jäi henkiin.Kehityshäiriönä ainostaan lievä toispuoleinen motorinen heikkous.Itse 2 keskenmenoa ja kaavintaa kokeneena olen "helpottonut" että keskenmenot n. 12 rv.

Minä tunnen vastaavan (saman?) tapauksen. Voitko kertoa missä tapahtui?

Vierailija
100/178 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse abortin tehneenä 10vkolla,kyllä sieltä pieni "minivauva" tuli ulos eikä mitään veristä hyytelöä. Mutta minulle ei tehtykään kaavintaa vaan lääkkeellinen keskeytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi