Mitä on konmaritus?
Ikinä kuullutkaan, valaiskaa minua tynnyrissä elävää junttia.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Se on yhden päästään vialla olevan naisen visio jota yhtäkkiä kaikkien pitäisi toteuttaa.
Ihan turhaa paskaa paitsi ehkä sellaisille jotka eivät osaa sitä kotiaan järjestellä tai ajatella mitä tavaroita oikeasti tarvitset.
Typerintä siinä on vielä maininta "säästä vain tavarat jotka tuottavat sinulle iloa".
Ei mulle esim. vessapaperi tai sen teline mitään iloa tuota joten roskiin vain.
No sittenhän sinä et tarvitse ollenkaan vessapaperia, hienoa! Minä kyllä tulen iloiseksi kun hädän jälkeen vessapaperia on saatavilla.
| TAVARAT PAIKOILLEEN IKEA-SÄILYTYSJÄRJESTELMILLÄ |
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi kirjasta parhaiten mieleen, että Kondo säilyttää porkkanat pystyasennossa jääkaapissa.
Oikeesti?? Tekeekö pystyasento porkkanat iloiseksi :)
Se on ku lisäännytään saarella niin tulee vähän pöpiksi päästä.
Vierailija kirjoitti:
http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2015/12/30/tiivistelma-opas-konmari-m…
KonMari-menetelmän ydin on:
-Aloita tavaroiden hävittämisestä. Jätä vain ne tavarat, jotka tuottavat sinulle iloa.
"Kuvittele lopputulos ennen kuin aloitat. Jos ryhtyy karsimaan lainkaan ajattelematta tulevaa, on tuomittu epäonnistumaan jo ennen kuin on aloittanut. Siksi kannattaa ensin määritellä oma tavoite."
"Ennen kuin ryhdyt heittämään tavaroita pois, pysähdy miettimään asiaa kunnolla. Toisin sanoen visualisoi, millaisesta elämäntyylistä haaveilet."
(Lainaukset Konmari-kirjasta.)
No itse olen kyllä konmaritus-järjestelijä ja käyn siivoamasda jengin himoi käypää rahaa vastaan. Voin tylla teillekin.
Nykyään enää osata siivota ja järjestellä omia rojuja ilman että sille on annettu hieno uusi nimi ja kirjoitettu ideologiasta oikein opasteos. Kyllä nyt kelpaa tietoisen mamman imuroida ja komeroita järjestellä.
Ne jotka eivät ole teosta ostaneet, voivat itseoppia aiheesta ihan netin keskustelupalstoilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä leikin 7o-luvulla kauppaa tyhjillä maitopurkeilla. Nyt pitää kauppaleikkeihinkin ostaa erikseen tarvikkeet. Sitä sen vittu tarkottaa kun saatana kaikkea joutavaa roinaa kannetaan farmarriskodalla vittu kotiin ja asutaan kauppakeskuksissa ja lapset istuu panssarivaunun kokoisissa auton näköisissä ostoskärryissä ja huutaa ohjaamosta että tuo tuo tuo ja tuo mulle ja vässykät vanhemmat ostaa kaiken mitä pyydetään ja itselle samalla törkyä jota on muutenkin älvsbykämppä täynnä kyllä alkaa saatana ottaa paistinpannuun että vielä kysellään miten lapsiperhe voisi elää muuten aikuistukaa jumalauta ja lopettakaa halpismoskan kärrääminen kaupasta saatana ihanat ilmat muuten taidan lähteä parvekkeelle kahvia hörppimään moi
Vuoden paras kommentti :D
Lähden tästä pihalle nauramaan trendikkään pienen espressokuppini kanssa.
Kirjan tekijä kertoo heittäneensä pois vasaran ja sitten lyöneensä nauloja seiniin paistinpannulla. Kertoi katuvansa vasaran pois heittämistä.
Parasta on minusta se, ettei toisen tavaroita saa luvatta ryhtyä karsimaan.
Luen parhaillaan kirjaa kuolinsiivouksesta ja pidän enemmän sen tyylistä (Mitä jälkeesi jää). Kirjoittaja on melkein 90-vuotias ruotsalainen, joten kulttuuriero ei ole niin suuri. Kirja on napakka, ei turhia tunteiluja vaan täyttä asiaa. Kirjan lukee nopeasti ja siihen voi palata aika ajoin.
Olen ottanut kyllä käyttöön konmarituksen viikkausohjeita, joilla tavarat voi helposti ottaa välistä (esim. pikkarit ja sukat).
On minulla kuitenkin yksi "sekulilaatikko", johon laitan kaikki, mitä en jaksa siivotessa miettiä. Parempi saada kerralla siivottua eikä jäädä miettimään yksittäisen tavaran lopullista sijoituspaikkaa.
Meillä on 120 neliön koti, meiltä lähti varmaan pakettiautollinen tavaraa pois.
Appivanhemmilla on 3 kerroksinen omakotitalo, ihan täynnä tavaraa.
Kuten myös ulkovarasto, autotalli, leikkimökki.
Meniköhän 3 vuotta tarpeettoman karsimisessa ja rahaa tuli n 20 000 e. Meille. Me myyntiin meidän romppeet ja appivanhempien romppeet.
Appi myi aarteitaan, esim venäläisiä posliinieläimiä oli 200 - 400 kpl. Nyt on alle 50.
Lisäksi appivanhemmat palkkasivat sisustusssuunnittelijan töhn sekä pari remppamiestä. Jos miettii 5 v takaa miten kodit ovat muuttuneet, olen kyllä tosi tyytyväinen.
Mieheni on työtön, joka meillä aloitti tarpeettoman myymisen ylipäätänsä. Kaikesta ei voi Konmaria kiittää, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen .
Erään japanilaisen naisen keksaisema ja miehensä kanssa yhteistyössä markkinoima, internettiin ja sen avulla hankittuun tunnettuuteen ja suosioon perustuva rahanhankintakeino, joka teki heistä verrattain lyhyessä ajassa multimiljonäärejä.
Eli he todella onnistuivat luomaan itselleen rahatuloja aivan ennen näkemättömän ja käsittämättömän helpolla.
Kiitos vauraiden länsimaistyyppisten yhteiskuntien uusavuttomien, joita voisi (leikkisästi) sanoa heidän kannaltaan vaikka ' varsin hyödyllisiksi idiooteiksi'.
Ekologisen ja ympäristötietoisen eettisen kuluttamisen kanssa 'opilla' tuskin on mitään tekemistä (kaikki vaan heitetään pois, eikä sanota miten ja minne) . Ja se perustuu hyvin pitkälle johonkin sellaiseen (japanilaisten teinityttöjen ihanteiden mukaiseen) 'kawai'-ajatteluun, eli suomeksi sanottuna 'söpöön' ja 'söpöilyyn'.
Toinen kulmakivi on sen japanilainen kotirouvaideaalin toteuttaminen. ( rva Kondohan käyttää vain hameita ja mekkoja, koska huomasi vain niiden säteilevän itselleen iloa, joskin tietenkin vain valittujen (ultrafeminiinisten, eli vain niiden yli-imelän naisellisten hörsötysten niistäkin).
Korkeakorkoiset kengät kuuluvat myöskin hänen naisellisuususkontonsa ihannevarusteisiinsa jne. )
Sen uskonnon keskipiste on tietenkin rouva Kondo itse.
Tervetuloa liittymään mukaan.
Vaikka muutama kymmentä miljoonaa on kertynyt, otetaan vielä alennuskirjojenkin myyntitulot vastaan, vaikka varsinainen buumi on jo ohi.
Itse kyllä luotan siihen,että osaan edelleenkin ne omat t-paitani ja pikkarini ja sukkani järjestää itsekin, kuten ennenkin, eikä niistä ja niiden järjestelystä mitään ongelmaa ole minulle koitunut tähänkään asti.
Muillekin vaatekappaleille minulla on ne omat paikkansa ja kyllä siivotakin osaan kuten tähänkin asti.
Ikkunat kun sain nyt äsken pestyksi, niin ihan kivalta tuntui sen jälkeen ja ihan ilman minkään Kondon oppejakin.
Suosittelen kyllä - ja ihan vaan ilosta ja ilmaiseksi - sitä samaa hommaa nyt näin keväällä muillekin kotonaan.
Voi (asuinpaikastanne riippuen) kuulla siinä niitä pestessä samalla vaikka lintujen laulavan jossain nyt pesimispuuhissaan...
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä konmaritus toi tosi suuren avun kodin siistinä pitoon ja sai vasta tajuamaan, miten paljon turhaa roinaa mulla oli nurkissani.
Lapsuudenkodissani vanhemmat tyypillisinä sota-ajan lapsina hamstrasivat kaikenlaista, olisi ollut lähes pyhäinhäväistys esim. heittää pois vaate jota ei käytä, jos se kuitenkin on ehjä, tai epämieluinen lahjakoriste-esine. Niinpä ne jäivät nurkkiin, kaappeihin jne pyörimään, tai haudattiin varastolaatikoihin varastoon.
Tiedostamattani olin itse elänyt samoin. Olen sinkku, asun kaksiossa, ja oli ihan uskomatonta millaisia määriä roinaa kämpästäni poistui konmarituksen myötä. Esim. vaatteita 6 isoa jätesäkillistä, esim. suuri määrä jo tyyliltään vanhanaikaisia, 20 vuoden takaisia vaatteita jotka ei ole mahtuneet 10 vuoteen edes päälle. Kirjahylly oli toinen raivausalue, ja keittiö.
Jotenkin tosi helppo pitää siistin näköistä kun tavaraa ei vaan ole paljon. Esim. makkaritekstiileitä (aluslakana, pussilakanat, tyynyliinat) mulla on enää vain 2 settiä: kun toinen on pesussa, toinen on käytössä. Keittiöön jätin vain mieleisimmät astiat ja muut meni kiertoon tai roskiin (kunnon mukaan). Eipä tule tiskivuoria kun ei ole esim. kuin 2 teekuppia, 2 syvää lautasta, 2 matalaa lautasta koko taloudessa.
Toi viimeinen lause vähän särähtää. Miten noin vähän astioita? Eikö sulla käy koskaan vieraita? Tai pidätkö mitään illanistujaisia, juhlia?
Itsellä alkaa olla laatikoissa värisuorat valmiina. On kyllä loistoidea, ei tarvi enää penkoa kaappeja että löytyy tietty paita.
Tavaroissa huonompi suksee, niitä on vielä ihan sikana...
Jos sullakin olis esim. 12 miljoonan euron kirjarojaltit ja tekijänoikeustuotot tilillä, niin näinköhän oikeasti viitsisit enää nyhrätä aikaasi sukkia laatikkoosi viikkaamassa ?
Se siitä elämän muutoksesta.
Yhdelle olemme sellaisen tuon kirjan ostolla jo taanneetkin...
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkaa olla laatikoissa värisuorat valmiina. On kyllä loistoidea, ei tarvi enää penkoa kaappeja että löytyy tietty paita.
Tavaroissa huonompi suksee, niitä on vielä ihan sikana...
Vaikken muuten innostunut konmarista, niin tuo vaatteiden pystyviikkaus oli hyvä idea. Tosin sukat laitan edelleen rullalle stressaantumaan enkä jaksa viikata alusvaatteita, mutta muuten toimii.
Sitä että vaatteet viikataan pahvilaatikoihin ja kirjat järjestetään värin mukaan.
Japanilaisen shoppailuaddiktin kehittämä kodin järjestämismetodi.
Onko totta, että tämäkään nainen ei pärjää ilman miestä?
Mulla jäi kirjasta parhaiten mieleen, että Kondo säilyttää porkkanat pystyasennossa jääkaapissa.