Minkä arvoiseen autoon määräaikaishuollot vielä kannattavat?
Kuinkahan pitkään auton huolto-ohjelmaa kannattaa seurata? Pihassa on n. 3000 euron arvoinen auto, ajettu 160000. Olisi kohta taas määräaikaishuollon aika. Kannattaakohan käyttää vai viedä vain tarpeen mukaan huoltoon, jos alkaa erikoisia ääniä kuulua tai huomaa jonkin olevan rikki? Öljyt tietysti vaihdatan säännöllisesti. Auton vaihto on edessä ehkä n. 2-3 vuoden kuluessa, sikäli kun sillä on merkitystä tätä mietittäessä.
Kommentit (52)
Kotoa ei polttimonvaihtoa ja nesteiden lisäämistä pidemmälle osaavaa remppareiskaa löydy. Jakopää on ketjulla, joten vaihtoa ei huolto-ohjelmassa onneksi ole.
AP
Meinaat tosissasi, että tämä on oikea foorumi kysyä neuvoja autoasioissa ja etenkin auton kunnossapitoon liittyvissä asioissa? Ei koko Internetistä parempaa asiantuntijakeskittymää löytynyt?
Ei jumalauta. Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kotoa ei polttimonvaihtoa ja nesteiden lisäämistä pidemmälle osaavaa remppareiskaa löydy. Jakopää on ketjulla, joten vaihtoa ei huolto-ohjelmassa onneksi ole.
AP
Oletko ihan varma? Ketjuja ei vaihdeta yhtä tiuhaan kuin hihnoja, mutta eivät nekään ikuisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat tosissasi, että tämä on oikea foorumi kysyä neuvoja autoasioissa ja etenkin auton kunnossapitoon liittyvissä asioissa? Ei koko Internetistä parempaa asiantuntijakeskittymää löytynyt?
Ei jumalauta. Onnea valitsemallasi tiellä.
En nyt varsinaisesti kaivannut minkään autohuollon työntekijän arviota asiasta, vaan tältäkin palstalta löytyvää maalaisjärkeä. Voit jättää vastaamattakin, jos sinulla ei ole neuvoja annettavanasi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotoa ei polttimonvaihtoa ja nesteiden lisäämistä pidemmälle osaavaa remppareiskaa löydy. Jakopää on ketjulla, joten vaihtoa ei huolto-ohjelmassa onneksi ole.
AP
Oletko ihan varma? Ketjuja ei vaihdeta yhtä tiuhaan kuin hihnoja, mutta eivät nekään ikuisia ole.
Tiedän, etteivät ole ikuisia, mutta ei kai noita uusiksi laiteta ennen kuin havaitaan venymistä tai muuta ongelmaa. Kai?
Meillä on pari autoa, joilla on ajettu 300000km. Niiden arvo on siinä 5-6000€/kpl. Niitä käytetään edelleen määräaikaishuolloissa, koska halutaan ajaa niillä vielä se viimeinenkin 100000km.
Ei edes 15.000 euron arvoiseen autoon kannata tehdä merkkiliikkeen suorittamaa määräaikaishuoltoa. Ei se nosta auton arvoa verrattuna autoon joka on itse huollettu.
Öljyt ja suodattimet voi itse vaihtaa tai viedä edullisempiin pajoihin jotka monesti on parempia kuin merkkiliikkeiden pajat.
Jos se huolto edes tehtäisiin merkkiliikkeessä ohjelman mukaan,vaan ei tehdä puoliakaan...
3000 tonnin autoon tehdä merkkiliikkeen huolto olisi jo suuren luokan vitsi paitsi jos sen halavalla sais. Tosi halavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotoa ei polttimonvaihtoa ja nesteiden lisäämistä pidemmälle osaavaa remppareiskaa löydy. Jakopää on ketjulla, joten vaihtoa ei huolto-ohjelmassa onneksi ole.
AP
Oletko ihan varma? Ketjuja ei vaihdeta yhtä tiuhaan kuin hihnoja, mutta eivät nekään ikuisia ole.
Tiedän, etteivät ole ikuisia, mutta ei kai noita uusiksi laiteta ennen kuin havaitaan venymistä tai muuta ongelmaa. Kai?
Totta, mutta juuri tästä syystä kannattaa ainakin käydä tarkastuttamassa ketjun tilanne aika ajoin.
Siis vaikka auton arvo olisi 0€, niin sitä kannattaa huoltaa jos sillä on käyttöarvoa. Jos laiminlyö huollot, niin jossain vaiheessa se lakkaa kulkemasta. Eli kannattaa huoltaa jos meinaat ajaa sillä. Mutta mitään huolto-ojelman mukaista huoltoa ei välttmättä kannata tehdä, mutta vaihda öljyt ja öljynsuodatin.
Vierailija kirjoitti:
Jos se huolto edes tehtäisiin merkkiliikkeessä ohjelman mukaan,vaan ei tehdä puoliakaan...
Tää on juuri se ydin.
Plus jos jätät sanomatta että mitään ei vaihdeta ilman erillistä lupaa, saatat saada laskun joka on paljon suurempi kuin auton arvo.
Vierailija kirjoitti:
3000 tonnin autoon tehdä merkkiliikkeen huolto olisi jo suuren luokan vitsi paitsi jos sen halavalla sais. Tosi halavalla
En ole viemässä merkkihuoltoon joka tapauksessa, koska paikallisessa merkkihuollossa saamamme palvelu on ollut ala-arvoista. Paremmin palvelevaan monimerkkihuoltoon menee jos jonnekin. Lähinnä mietinnnässä, että varaisiko vain öljynvaihdon vai teettäisikö siitä satasen tai kahden lisämaksusta ne muutkin ohjelman mukaiset tarkastukset.
Mä sanoisin että öljy ja suodattimien vaihdot.
Kannattaa vain käyttää öljynvaihdossa pikkupaikassa.Ilmansuodattimet ja sytytystulpat kestävät pitkään,riippuu missä ajaa(pöly ilmassa).Jakohihna on pakko hoitaa,laturin hihnat ovat yleensä leveitä ja kestävät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
3000 tonnin autoon tehdä merkkiliikkeen huolto olisi jo suuren luokan vitsi paitsi jos sen halavalla sais. Tosi halavalla
Mikä tämä vouhotus merkkiliikkeistä on? Eihän siitä ollut kyse. Minun koslan arvo voisi olla noin 15k€ luokkaa, mutta en todellakaan käytä sitä merkkiliikkeessä, vaan pienemmällä melkein naapurista löytyvällä paljalla. Hyvin on huollot tehty ja hinta on kolmasosa merkkiliikkeen hinnoista. Mutta säännöllisesti silti käytän huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin että öljy ja suodattimien vaihdot.
Alan olla tämän kannalla näiden kommenttien perusteelöa. Kun tuntuu, että äkkiä maksaa puolet auton arvosta, jos alkaa 'turhia' tarkastuksia teettämään. Ja jos (kun) nyt jotain vikaa tulee, useimmat on sellaisia, että niistä pääsee eroon, kun ajaa huoltoon vasta vian ilmettyä. Tai hinaa. Ja siinä vaiheessa kun tulee niin suuri vika, että korjausarvio on puolet koko höskän arvosta, niin heihei.
Näin on. Merkkiliikkeitä käyttävät yleensä vain yritykset ja leasingfirmat.
Vierailija kirjoitti:
3000 tonnin autoon tehdä merkkiliikkeen huolto olisi jo suuren luokan vitsi paitsi jos sen halavalla sais. Tosi halavalla
3000 tonnin?
Onko kotona hyvä mahdollisuudet korjata autoa? Ja eihän autossa käytännössä ole öljynvaihdon lisäksi muuta tärkeää määräaikaishuoltoa, kuin jakohihnan/-ketjun vaihto. Jos tuo katkeaa, niin useimmissa tapauksissa moottori vaatii ison remontin.
Muut osat sitten vaihdetaan tarpeen mukaan, niin kuin uudemmissakin autoissa.