Minkä arvoiseen autoon määräaikaishuollot vielä kannattavat?
Kuinkahan pitkään auton huolto-ohjelmaa kannattaa seurata? Pihassa on n. 3000 euron arvoinen auto, ajettu 160000. Olisi kohta taas määräaikaishuollon aika. Kannattaakohan käyttää vai viedä vain tarpeen mukaan huoltoon, jos alkaa erikoisia ääniä kuulua tai huomaa jonkin olevan rikki? Öljyt tietysti vaihdatan säännöllisesti. Auton vaihto on edessä ehkä n. 2-3 vuoden kuluessa, sikäli kun sillä on merkitystä tätä mietittäessä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotoa ei polttimonvaihtoa ja nesteiden lisäämistä pidemmälle osaavaa remppareiskaa löydy. Jakopää on ketjulla, joten vaihtoa ei huolto-ohjelmassa onneksi ole.
AP
Kyllä mä suosittelen määräaikaishuoltoa ihan minkä arvoisille autoille vaan. Ei sitä tarvitse marmoritiskillä huoltaa, ihan mikä vaan Autojerryssä hyvät arvostelut saanut edullinen korjaamo käy.
Minä en ainakaan ota riskiä että auto jättää tielle koska hinaus vasta maksaakin ja huollossa ne kertovat kyllä jos on muutakin fiksaustarvetta. Oma auto ajettu vajaa 300th km, mutta ajan 300 km/päivä joten mun autoni huolletaan jatkossakin määräkilsoin niin kauan kuin se mulla on, arvoa tai ei.
Jos olet sitä myymässä vielä jonnekin niin älä jätä huoltamatta. Se on veemäisintä mitä voit seuraavalle omistajalle tehdä.
Hinauttamaan jos joutuu, se nyt on yksi ja sama, kun siinä ei ole omavastuuta. Ei kai kukaan ilman vähintään osakaskoa aja, vaikkei kolatointiturvaa näkisi tarpeelliseksi.
AP
En ole lähes 30-v auton ajamisen aikana koskaan ottanut autoihini kun pakollisen liikennevakuutuksen.
On kannattavampaa (vähemmän kallista) pitää 3 000 euron arvoista autoa ja tehdä siiten huoltoja 300 eurolla vuodessa kuin pitää 30 000 euron arvoista autoa ja tehdä huoltoja 300 eurolla vuodessa.
Käytännössä uusien autojen huoltaminen on paljon kalliimpaa kuin vanhemman, vaikkei uuteen tehdäkään huollossa juuri mitään. Johtuu hinnoittelusta.
Uuden auton suhteen ei luulisi kiinnostavan maksaako huollot 400 vai 800 € vuodessa, kun auton pääomakulu on kuitenkin vähintään tuhansia euroja vuodessa.
Onko aloittaja auton pitäjä ja käyttäjä oikeasti vai pelkkä matkustaja?! On niin yksinkertainen tuo aloitus. Totta kai autoa pitää pitää kunnossa säännöllisesti ainakin öljyt ja suodattimen vaihtamalla. Riippuu merkistä mutta meidän vanhaan koslaan vähintään 10000 km välein. Ilmansuodatin kannattaa vaihdattaa tai ainakin putsata kaupungissa asuessa vuosittain. Jakopään hihna ei ollut ongelma, kun oli ketju. Muut osat menee käytön mukaan. esim alustan kunto tarkastetaan katsastuksessa ja jos mennyt läpi, ei huolta samoin jarrut. Mikä aloittajan ongelma siis oli?! Jos autoa ei huolla, voi matka tyssätä, eikö se ole jokaiselle autonomistajalle itsestäänselvyys?
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja auton pitäjä ja käyttäjä oikeasti vai pelkkä matkustaja?! On niin yksinkertainen tuo aloitus. Totta kai autoa pitää pitää kunnossa säännöllisesti ainakin öljyt ja suodattimen vaihtamalla. Riippuu merkistä mutta meidän vanhaan koslaan vähintään 10000 km välein. Ilmansuodatin kannattaa vaihdattaa tai ainakin putsata kaupungissa asuessa vuosittain. Jakopään hihna ei ollut ongelma, kun oli ketju. Muut osat menee käytön mukaan. esim alustan kunto tarkastetaan katsastuksessa ja jos mennyt läpi, ei huolta samoin jarrut. Mikä aloittajan ongelma siis oli?! Jos autoa ei huolla, voi matka tyssätä, eikö se ole jokaiselle autonomistajalle itsestäänselvyys?
Logiikkasi ontuu. Sanot, että kannattaa huoltaa vain, jos katsastuksessa ilmenee syytä, ja samalla luot uhkakuvia, että matka tyssää jos ei vie määräaikaishuoltoon. Katsastus on kuitenkin kerran vuodessa, niin miten ne viat tulee yllätyksenä, ellei jokin nyt vain yllättäen pamahda katsastusten välillä. Lukisit myös ne viestini tästä ketjusta, moneen kertaan kirjoittanut, että öljyt tietenkin vaihdatetaan, itsestäänselvyys jokaiselle autonomistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkasi ontuu. Sanot, että kannattaa huoltaa vain, jos katsastuksessa ilmenee syytä, ja samalla luot uhkakuvia, että matka tyssää jos ei vie määräaikaishuoltoon. Katsastus on kuitenkin kerran vuodessa, niin miten ne viat tulee yllätyksenä, ellei jokin nyt vain yllättäen pamahda katsastusten välillä. Lukisit myös ne viestini tästä ketjusta, moneen kertaan kirjoittanut, että öljyt tietenkin vaihdatetaan, itsestäänselvyys jokaiselle autonomistajalle.
Niin joo, jarrujen huollosta ei myöskään ole kauaa, kun alkoivat vinkua niin ikävästi.
AP
> öljyt tietenkin vaihdatetaan, itsestäänselvyys jokaiselle autonomistajalle
Ei ole. Minä vaihdan öljyt itse, en vaihdata. Turhaa tuhlausta, kun juttu on tosi helppo tehdä itse. Öljynsuodattimen kanssa sama juttu, tosin pikkasen kinkkisempi (riippuu auton merkistä).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minä vaihdan öljyt itse, en vaihdata. Turhaa tuhlausta, kun juttu on tosi helppo tehdä itse. Öljynsuodattimen kanssa sama juttu, tosin pikkasen kinkkisempi (riippuu auton merkistä).
Kohtuu yksinkertainen olet, jos et ymmärtänyt, mitä kirjoittaja tuolla tarkoitti. En usko, että pointti oli siinä, osaatko juuri sinä vaikka seistä päälläsi, vaan siinä, että ne öljyt ja suodatin yleensäkin vaihdetaan säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap? Jos olet, en enää pysty ymmärtämään sinun logiikkaasi tässä asiassa! En puhu määräaikaishuollosta yhtään mitään! Auto ei mene rikki kerran vuodessa vaan sille voi tapahtua, varsinkin vanhalle, mitä vaan, jos ET tarkista esim. öljyjä ja vaihda niitä koskaan. Jos taas vaihdat, niin riski on pienempi. Se ei tarkoita tiettyä päivämäärää ja leimaa lapussa. Katsastus on kerran vuoteen ja isommat viat alustassa, jarruissa ja ripustuksissa tulee onneksi esille eikä katsastus menisi läpi, jos olisi vikoja. Omat korvat ja silmät auton suhteen ovat tärkeimmät: vuotaako öljyä ihan silminnähtävästi tai vajuuko öljy liian nopeasti, kuuluuko kolinoita jne. Onko rengaspaineet kohdillaan ja aurauskulmat, kun vaihdat kesä- ja talvirenkaat jne. Eikö nämä ole itsestäänselviä juttuja jota varten ei tarvitse kiikuttaa pajalle!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuu yksinkertainen olet, jos et ymmärtänyt, mitä kirjoittaja tuolla tarkoitti. En usko, että pointti oli siinä, osaatko juuri sinä vaikka seistä päälläsi, vaan siinä, että ne öljyt ja suodatin yleensäkin vaihdetaan säännöllisesti.
Oletko aivan sekaisin? Laitoin vastaukseni juurikin sen takia, että ne yksinkertaiset ihmiset luulevat, että öljyt tosiaan tarvitsee vaihdattaa. Öljyt siis voi aivan hyvin vaihtaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan sekaisin? Laitoin vastaukseni juurikin sen takia, että ne yksinkertaiset ihmiset luulevat, että öljyt tosiaan tarvitsee vaihdattaa. Öljyt siis voi aivan hyvin vaihtaa itse.
Ei voi hyvin vaihtaa itse esim.taloyhtiön parkkipaikalla, jos et saa autoa turvallisesti ylös eikä ole sopivaa tyhjennysastiaa, kaikilla ei ole rasvamonttua, bimbo! Öljynvaihto ei kustanna pikkupajoilla paljon mitään, kun suodatin ja öljykanisteri on jo ostettu valmiiksi. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi hyvin vaihtaa itse esim.taloyhtiön parkkipaikalla, jos et saa autoa turvallisesti ylös eikä ole sopivaa tyhjennysastiaa, kaikilla ei ole rasvamonttua, bimbo! Öljynvaihto ei kustanna pikkupajoilla paljon mitään, kun suodatin ja öljykanisteri on jo ostettu valmiiksi. t. ohis
Painu vittuun idiootti!
Hinauttamaan jos joutuu, se nyt on yksi ja sama, kun siinä ei ole omavastuuta. Ei kai kukaan ilman vähintään osakaskoa aja, vaikkei kolatointiturvaa näkisi tarpeelliseksi.
AP