Yötyö alkaa riittämään
Kesällä tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä kun aloitin epäsäännöllisessä kolmivuorotyössä. Viimeisen puolen vuoden aikana yövuorot ovat tuntuneet todella takkuisilta, yövuorojen välissä olen todella itkuinen ja masentunut. Kun yövuorot on loppuneet elämä ei tunnu läheskään niin toivottomalta. Olen hakenut oman alani töitä ympäri Suomea (koska paikkoja on harvassa, ei ole ollut muuta vaihtoehtoa). Olen kaikissa päässyt haastatteluun asti, mutta sitten en kuitenkaan ole tullut valituksi. Tuntuu, että olen umpikujassa "urani" suhteen. Lisäksi työpaikallani joitakin kolmivuorotyöntekijöitä suositaan, toisilla ei ole kahteen viime listaan ollut yhtäkään yövuoroa. En haluaisi ottaa asiaa puheeksi, jos se vaikuttaa työpaikan ilmapiiriin. Tuntuu vaan, että olen ihan hyödytön. Minulla on aiemmin diagnosoitu lievä masennus, johon söin lääkkeitä ja tuntuu että enää ei olla niistä ajoista kovinkaan kaukana.
Kommentit (10)
Jos et saa oman alan töitä, voisitko hakea jotain muuta työtä joka olisi päivätyö. Ja sitten kun saat sen toisen työn voit myös samalla etsiä oman alan töitä.
Noh varmaan voin, mut niihinkin töihin mitkä on päivätöitä ja haluaisin (sihteeri, palveluneuvoja) on myös paljon hakijoita, mut ei kai sitä kannata heittää kirvestä kaivoon vaan sitkeästi yrittää. Ihan mitä tahansa työtä en ala tekemään, sinnitellään tässä nyt terveydentilan uhalla sitten. Työttömyys ei ole vaihtoehto, menisin varmaan vielä huonompaan jamaan.
Nyky-Suomessa ei tosin varmaan ole vara enää valita töitänsä, vaan pitäisi ottaa sitä mitä tarjotaan. Jotain toimistotyötä ja varmaan kaupan alankin työtä voisin tehdä, herää vaan kysymys kun nekin ovat niin kysyttyjä ja itselläni on matkailualan koulutus ja kuitenkin kaupallisen alan koulutuksen saaneita on niin paljon.
Kiitos 😊 Pistää miettimään et tässäkö tää mun elämä nyt sitten on, jos tää jatkuu eläkeikään asti niin miten hermoraunio oon jo siihen mennessä.
Itse lopetin vuorotyön tekemisen ja lähdin opiskelemaan alaa, jolla vuorotöitä ei tehdä. Kannatti.
Ainakaan katkeavassa kolmivuorossa ne lisät eivät ole lainkaan niin suuret, että niiden vuoksi kannattaisi uhrata terveyttään ja sosiaalista elämäänsä. Katkeamaton kolmivuoro on ihan täyttä murhaa terveydelle.
Opiskelu sinänsä kiinnostaisi, ainoat alat mitkä kiinnostaa sattuis olemaan yliopistossa ja amk:ssa. Täytän kohta 29, eikä ole miestä ja perhettä joten toisaalta mikäpäs hätä tässä. Täytyy miettiä.
Vuorotyöhän on tutkitusti terveydelle haitallista, se lyhentää elämää useilla vuosilla.
Uppista