Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen häirikköoppilaat olivat poissa kilttien oppilaiden ja riviopettajien parista, ei enää!

Vierailija
10.03.2017 |

Kollegani tiivisti osuvasti, että ennen häirikköoppilaat olivat omissa oloissaan tarkkiksella. Nykyään he ovat muun luokan ja riviopettajien "ilona". Tätä se integrointi nykyään tarkoittaa. Kilttien ja kunnollisten oppilaiden oikeudet eivät ole ne, mitkä tässä painavat.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miel7enkiintoista, miten erityislasten vanhemmat korostavat jokaisen oikeutta oppimiseen. Entäs ne lapset, jotka haluavat oppia? Monet vanhemmat myös jättävät kotona erityislapsensa kasvattamatta, koska se kirjainyhdistelmä.

Jaa, onko noin? Monessakin olet käynyt?

Minun kokemukseni mukaan juuri erityislasten vanhemmat paneutuvat kasvattamiseen, koska se on monin verroin haasteellisempaa kuin ns. Normaalien lasten kasvattaminen.

Minun erityislapseni ainakin haluaa oikein kovasti oppia, ja pärjääkin hyvin opinnoissaan sikäli mikäli ns. Normaalit lapset antavat hänen olla rauhassa.

Täällä työssäni näen tilanteen. Pieni prosentti erityislasten vanhemmista tosissaan panostaa erityislapsen kasvattamiseen ja ottaa selvää asioista. Ja se näkyy lapsessa. Onnittelut sinulle, jos kuulut tähän pieneen joukkoon.

Vierailija
122/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miel7enkiintoista, miten erityislasten vanhemmat korostavat jokaisen oikeutta oppimiseen. Entäs ne lapset, jotka haluavat oppia? Monet vanhemmat myös jättävät kotona erityislapsensa kasvattamatta, koska se kirjainyhdistelmä.

Jaa, onko noin? Monessakin olet käynyt?

Minun kokemukseni mukaan juuri erityislasten vanhemmat paneutuvat kasvattamiseen, koska se on monin verroin haasteellisempaa kuin ns. Normaalien lasten kasvattaminen.

Minun erityislapseni ainakin haluaa oikein kovasti oppia, ja pärjääkin hyvin opinnoissaan sikäli mikäli ns. Normaalit lapset antavat hänen olla rauhassa.

Täällä työssäni näen tilanteen. Pieni prosentti erityislasten vanhemmista tosissaan panostaa erityislapsen kasvattamiseen ja ottaa selvää asioista. Ja se näkyy lapsessa. Onnittelut sinulle, jos kuulut tähän pieneen joukkoon.

Kerropa nyt, missä työssä?

Olen aktiivinen vertaistyöntekijä ja mukana vanhempain vertaisverkossa, ollut toistakymmentä vuotta.

Perheet, joissa on nähty iso vaiva lapsen tutkimiseksi - se muuten on helposti vuodenkin kestävä prosessi, jossa vanhemmat ovat tiivisti mukana - todellakin NÄHDÄÄN VAIVAA lapsen takia.

Paljon enemmän kuin ns. normaaliperheissä yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mahtoi olla tämä onnen ja autuuden aika? Itse kävin yläasteen 80-luvun alkupuolella ja omalla luokalla oli n. puolet oppilasta tarkkislaisia ja toinen puolikas koulun latinan opiskelijoita, tämä siis Helsingissä, terkkuja vaan kaikille jotka arvaa mikä koulu oli kyseessä. Koko koulussa ei ollut tarkkista tai mitään eriytettyä luokkaa. Omilla lapsilla sentään on koulussa erto:t ja koulussa eritetyt luokat vaikeille tapauksille.

Vierailija
124/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti reaalimaailmassa se tilanne on kuitenkin se että ne kasvattamatta jääneet äitiensä diagnosoimat juusoelmerit terrorisoi kokonaisia luokkia ja harrastusryhmiä vuodesta toiseen.

Meilläkin lapsi jäänyt alle. On murtunut nenä, on tullut aivotärähdys, kaveri pyöri koulun raput alas kun "herkkä erityislapsi" työnsi kumoon.

Mitä mahtoi kaveri sanoa sille erityislapselle ekaksi? Lällätteli tämän vaatteista ja puheista? En sano, että silti saisi työnnellä kumoon, mutta oikeesti, oikeassa reaalimaailmassa voi helposti käydä niin, että ne kasvattamatta jääneet äitiensä Hyvinä Lapsina pitämät pirkitta-emmat voivat myös olla pahoja kiusaajia, tekevät sen vaan vähän ovelammin.

Se minun lapseni kaveri on hiljainen pienikokoinen tyttö. Sattui seisomaan jonossa väärässä paikassa.

Se että te opetatte ne kusipäänne vielä syyttelemään muita on ala-arvoista.

Luepa ketju hiljaa itseksesi alusta alkaen uudelleen. Ketä tässä onkaan haukuttu ja syyteltu, hmmmm?

Minä muuten olen lapseton. Mutta myötätuntoni on noiden erityisten puolella, koska oma veli on downin syndroomainen. Ja koska olen itse joutunut ns. normilasten kiusaamaksi. Eli tiedän vähän liiankin hyvin, miten ne luokan pienikokoiset tytöt osaavat ilkeillä.

Näytät toistavan metodia oivallisesti.

Eli sinulla ei ole edes lapsia ja silti oksennat täysin sivullisten päälle omia epäonnistumisiasi. Todella oksettavaa.

Mitä ihmeen epäonnistumisia? ;-DDD sä et toden totta lue kommentteja

Vierailija
125/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee ihan hitosti tämän ketjun sävy.

Ihmiset ovat tietävinään, mistä minkäkin lapsen oirehtiminen johtuu ja kivasti syyllistävät erityislasten perheitä siitä, että kunnissa on karsittu erityisopetuksesta.

Ja nyt en tarkoita, että erityisoppilaista olisi kaikki häiriköitä. Harva on. 

Mutta fiksuinkin lapsi oirehtii, jos opetusryhmä on liian iso ja opetusta ei pystytä mukauttamaan, vaikka siihen on lapsella lääkärin suositus ja diagnoosi.

Jumalauta, etten paremmin sano. Muistakaa tuo asenteenne, jos sattuu omalle kohdalle.

Vierailija
126/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat tietävinään, mistä minkäkin lapsen oirehtiminen johtuu ja kivasti syyllistävät erityislasten perheitä siitä, että kunnissa on karsittu erityisopetuksesta.

Mutta fiksuinkin lapsi oirehtii, jos opetusryhmä on liian iso ja opetusta ei pystytä mukauttamaan, vaikka siihen on lapsella lääkärin suositus ja diagnoosi.

Jumalauta, etten paremmin sano. Muistakaa tuo asenteenne, jos sattuu omalle kohdalle.

Kiitos. Mahtavaa, että joku muukin on huomannut saman.

(aiemmin ketjussa asiasta kommentoinut autismikirjolaisen äiti)

Vierailija
127/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti reaalimaailmassa se tilanne on kuitenkin se että ne kasvattamatta jääneet äitiensä diagnosoimat juusoelmerit terrorisoi kokonaisia luokkia ja harrastusryhmiä vuodesta toiseen.

Meilläkin lapsi jäänyt alle. On murtunut nenä, on tullut aivotärähdys, kaveri pyöri koulun raput alas kun "herkkä erityislapsi" työnsi kumoon.

Mitä mahtoi kaveri sanoa sille erityislapselle ekaksi? Lällätteli tämän vaatteista ja puheista? En sano, että silti saisi työnnellä kumoon, mutta oikeesti, oikeassa reaalimaailmassa voi helposti käydä niin, että ne kasvattamatta jääneet äitiensä Hyvinä Lapsina pitämät pirkitta-emmat voivat myös olla pahoja kiusaajia, tekevät sen vaan vähän ovelammin.

Se minun lapseni kaveri on hiljainen pienikokoinen tyttö. Sattui seisomaan jonossa väärässä paikassa.

Se että te opetatte ne kusipäänne vielä syyttelemään muita on ala-arvoista.

Luepa ketju hiljaa itseksesi alusta alkaen uudelleen. Ketä tässä onkaan haukuttu ja syyteltu, hmmmm?

Minä muuten olen lapseton. Mutta myötätuntoni on noiden erityisten puolella, koska oma veli on downin syndroomainen. Ja koska olen itse joutunut ns. normilasten kiusaamaksi. Eli tiedän vähän liiankin hyvin, miten ne luokan pienikokoiset tytöt osaavat ilkeillä.

Näytät toistavan metodia oivallisesti.

Eli sinulla ei ole edes lapsia ja silti oksennat täysin sivullisten päälle omia epäonnistumisiasi. Todella oksettavaa.

Mitä ihmeen epäonnistumisia? ;-DDD sä et toden totta lue kommentteja[/

Palatailet vauvapalstalla ilman lapsia pätien veljen lapsella 😂😂😂😂. Oikein tyypillinen elämässä epäonnistuja. Joka sitten keksii "koulukiusaamisen" syyksi kaikkeen.

Vierailija
128/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Mahtavaa, että joku muukin on huomannut saman.

(aiemmin ketjussa asiasta kommentoinut autismikirjolaisen äiti)

Tavallisen oppimishaluisen koululaisen äitinä mulle on aika sama mistä syystä (diagnoosi vai vaan huono kasvatus) häiriökäyttäytyminen johtuu kun lopputulos on joka tapauksessa sama - häirikkö vie aikaa ja resursseja ja normioppilaat kärsii. Minä haluan laadukasta opetusta omille lapsilleni. He eivät ole terapia-avustajia eivätkä nyrkkeilysäkkejä, vaan tulevia veronmaksajia.

Vierailija
129/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköitä on niin herrojen kuin narrienkin lapsissa, ei se sosiaalinen tausta välttämättä ole merkitsevä. Olen niin vanhaa vuosikertaa, että ainakaan maalla ei kouluaikanani edes ollut tarkkiksia. Luokkatoverini veli lähetettiin kasvatuslaitokseen (nykyisin kai poikakoti), kun hän oli muka niin pahankurinen. Tänään hänen kaltaisestaan todettaisiin vain, että aika vilkas kaveri, mutta ei aiheuta toimenpiteitä. Poika selvisi lyhyellä "tuomiolla" ja pääsi ennenaikaisesti pois, koska käyttäytyi hyvin. Ja eli ihan hyvän elämän, kuoli vakavaan sairauteen noin vuosi sitten. Ei siis mennyt piloille laitoksessa, vaikka oli köyhästä kodista.

Tuo integrointi on mennyt liian pitkälle. Normaaliluokkiin ei tuupata pelkästään häiriköitä, vaan myös monenlaisia oppimisvaikeuksista kärsiviä ja heikkolahjaisia. Monessa luokassa on todelliset Rovaniemen markkinat, kun yhden opettajan pitäisi revetä joka puolelle yhtä aikaa. Menestyvät ja itsenäiseen opiskeluun kykenevät jäävät ilman muuta paitsioon, kun aika kuluu häiriköiden rauhoitteluun ja oppimisvaikeuksista kärsivien ohjaamiseen. On onni, jos luokassa on pari avustajaa, jotka ovat kykeneviä auttamaan tarpeen vaatiessa muitakin kuin ns. omaa holhokkia. Vielä parempi olisi, jos luokassa olisi kaksi opettajakoulutuksen saanutta opettajaa, luokanopettaja ja erityisluokan opettaja. Mutta se raha, se raha ... Ja niin kauan kuin päätöksiä tekevät vain sellaiset, jotka eivät tunne tämän päivän koulua, ei voi edes odottaa parempaa. Opetushallitukseen ja ministeriöönkin on pesiytynyt opettajakoulutuksen saaneita virkamiehiä, jotka eivät ole pärjänneet kentällä. Tunnen muutamia tapauksia.

Vierailija
130/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tasapäistäminen on mennyt aivan liian pitkälle. Kaikki nyt vaan eivät ole samalla lähtöviivalla. Lahjakkaat kärsivät. Pistetään opettamaan sitten niitä heikompia, kaikenmaailman integroitavia, häiriköitä, tulevaa vankilamateriaalia, kehitysvammaisia ja puolikielisiä. Vaikka olisi resurssit ohjata niitä eteenpäin.

Tunnen useamman perheen, jotka ovat muuttaneet vähintään osoitetietonsa tietylle seudulle, jotta lapsi saisi paremman koulun noin opiskelijamateriaalin suhteen. Kun ei vaan voi sanoa, että toiset ovat fiksumpia kuin toiset.

Aikoinaan tasapalkka torpattiin sillä perusteella että koulujärjestelmä on suunniteltu niin Suomessa että esimerkiksi lääkäriksi pääsee myös lievästi kehitysvammainen ihminen jos on tarpeeksi ahkera.

Eli jokaiselle on annettu mahdollisuus pärjätä ja menestyä elämässä meidän koulutusjärjestelmällä joten ihan turha syytellä pienistä eläkkeistä yms. Se on se oma laiskuus jos ei menesty.

Suomi tukee ihan kaikkia ja tällä asiat on niin että kovalla työllä pärjää vähän tyhmempikin ja saa ihan minkä tahansa ammatin.

Siksi ei tasapalkkaa. Jos yksilölliset erot olisivat todistettu niin ehdottomasti sosiaalidemokraattisessa järjestelmässä myös lääkärit tienaisivat saman verran kuin varastotyöläiset.

Vähän ot mutta lääkäreillä on mielestäni suhteettoman korkea palkka muihin ammatteihin nähden.

Kyllä näin on.

T: Potilas jolla ei ole varaa lääkkeisiin

Ei haittaa. Lääkärillä on varaa neljään autoon ja lyhyeeseen viikkoon. Ei lääkäriä voi kiinnostaa potilaiden ongelmat.

Vierailija
131/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häirikkölapsen äiti,

lopeta säälittävä anteeksipyytely. Jos häiriköintiin ei löydy diagnoosia, tutkimusten mukaan syynä on kotikasvatus. Keskity kasvattamaan lapsestasi muita kunnioittava ihminen, jo lapsena.

Minun lastani on kiusannut sinun lapsesi kaltainen häirikkö, purrut, potkinut, lyönyt, haistatellut, jne. MILTÄ LUULET, ETTÄ LAPSESTANI JA MEISTÄ TUNTUU, KUN ILLAT ITKETÄÄN JA IHMETELLÄÄN, MIKSI SINUN LAPSESI KALTAINEN HÄIRIKKÖ TOIMII NIIN JA SAA OLLA SAMALLA LUOKALLA!!

Taitaa se sinunkin lapsesi kiusata...

Opettajana nämä tapaukset ovat hauskoja mutta vievät aikaa opettajalta.

Eli usein se on se yksi oppilas jota kaikki sitten hakkaavat potkivat ja purevat ja kuristavat.

Yleensä kotona sitten se onkin päivän ainut puheenaihe että kuka on lyönyt ja purrut tai kuristanut ja ties mitä. Lopulta tilanne selviää ja tuleekin ilmi että ei olekaan kuristettu vaan toinen oppilas halasi liian kovaa ja tappeluleikkikin oli sovittu tilanne että voi kotona itkeä vanhemmilleen kun ei vanhemmilta muulla tavalla saa huomiota.

Yleensä haiskahtaa pahasti jos joka päivä ja aina sama tapaus on "kiusattuna".

Tietenkin nämä valittajat vievät aikaa oikeilta kiusaamistapauksilta. Se on valitettavaa.

Tärkeintä olisi tutkia nämä "kiusaamis tilanteet" tarkkaan ennenkuin lähdetään syyttelemään ketään. Joskus se lapsen itku kotona on vain sitä että halutaan huomiota vanhemmilta ja oikeasti kiusaamista ei olekaan tapahtunut. Tälläisiä on tullut paljon vastaan ja syyttömät perheet saavat sitten kärsiä syytteistä.

Huomioikaa ne lapsenne muulla tavoin. On valitettavaa että lapsen ainoa keino saada huomiota kotoa on valehdella vanhemmilleen tulleensa kiusatuksi.

Vierailija
132/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä tarkkisluokkia ole enää olemassa.

Nimim. Kiinnostunut lapsen isoäiti.

Pienryhmiä on olemassa, koulu voi suositella siirtymistä, mutta vanhempi saa päättää.

Lapsen luokan pisti sekaisin kolmen pojan poppoo. Ei mitään diagnooseja muuten vain kurittomia ipania, harrastivat muuten jääkiekkoa. Kun koulu vaihtui pojat hajautettiin eri luokkiin ja alkuperäisessä luokassa on nykyään ihan mukavaa, voi vastat tunneilla väärin eikä kukaan ivaile eli koko luokka osallistuu aktiivisemmin.

Sanoisin, että ensin oli vilkas lapsi. Sitten vanhemmat koittavat kanavoida energian jonnekin ja saavat lapset innostumaan jääkiekosta. Hienoa. On nimittäin tutkittu, että harrastukset ovat yksi suojaava tekijä nuorten elämässä. Esim. harrastamattomuus, koulupinnaus, syrjäytyminen korreloivat keskenään. Samoin korreloi keskenään harrastaminen, koulussa käyminen, jatko-opintojen suorittaminen loppuun.

Mikäli vanhemmat eivät veisi vilkkaita lapsia lätkää pelaamaan, olisivat he kenties potkimassa mummoja sen kiekon sijaan.

Vierailija
133/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä integroimisvimma on syy siihen, miksi jätin opettajaopinnot kesken ja päätin suuntautua yritysmaailmaan. Minulla on erinomainen aineenhallinta, osaan innostaa ja pärjään loistavasti tavallisten oppilaiden kanssa, mutta sosiaalityöntekijäksi tai vartijaksi minusta ei ole. Opiskeluaikanani pääsin kyllä näkemään, että hyviäkin kouluja (vielä) on, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla erot alueiden välillä ovat järkyttävät enkä uskaltanut laskea sen varaan, että työllistyisin tarpeeksi hyvinvoivalle alueelle. 

Täällä toinen. Opiskelin lopulta aivan toisen ammatin.

Vierailija
134/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua huoleta koska tyttäreni on poikkeuksellisen älykäs hän kyllä pärjää vaikka muut häiriköisikin. Tärkeintä olisi vain opastaa sietämään ärsykkeitä hetkisessä ilmapiirissä ja fokusoida sinne taululle ja kirjaan.

Minusta tässä on enemmän huolena sellaisten vanhempien lapset jotka eivät ole erityisen lahjakkaita. Oma on lahjas joten ei minulla ole huolta. En myöskään näe että koulun tehtävä olisi tarjota lapselleni lisää opittavaa vaikka hän tekee tehtävät muutamassa minuutissa. Olen opettajan kanssa sopinut lisätehtävistä kotona.

T: Työtön opettaja

Ei se välkyinkään siellä mihinkään etene, jos "opetus" on sitä, että oppilaat sätkii lattialla ja kolmessa vuodessa ranska etenee siihen, että kerrataan sana bonjour vielä kerran.

Esikoisen luokassa ei myöskään kuullut mitään.

Oppii se. Tuo asenne kielteisyydessään on jo hidaste oppimiselle. Usein se lähtee vanhemmista se negatiivisyys.

Jos ranskan kielen opiskelu on vanhempien mielestä tärkeää niin miksi ei voi muuttaa lyhyeksi aikaa maahan jossa lapsi altistuu ranskan kielelle?

Vanhemmat voivat tehdä todella paljon asioita lapsensa eteen. Ei se koululaitos ennenkään ole tehnyt valmiita paketteja vaan antanut valmiudet lapselle.

Vierailija
135/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua huoleta koska tyttäreni on poikkeuksellisen älykäs hän kyllä pärjää vaikka muut häiriköisikin. Tärkeintä olisi vain opastaa sietämään ärsykkeitä hetkisessä ilmapiirissä ja fokusoida sinne taululle ja kirjaan.

Minusta tässä on enemmän huolena sellaisten vanhempien lapset jotka eivät ole erityisen lahjakkaita. Oma on lahjas joten ei minulla ole huolta. En myöskään näe että koulun tehtävä olisi tarjota lapselleni lisää opittavaa vaikka hän tekee tehtävät muutamassa minuutissa. Olen opettajan kanssa sopinut lisätehtävistä kotona.

Ei se välkyinkään siellä mihinkään etene, jos "opetus" on sitä, että oppilaat sätkii lattialla ja kolmessa vuodessa ranska etenee siihen, että kerrataan sana bonjour vielä kerran.

Oppii se. Tuo asenne kielteisyydessään on jo hidaste oppimiselle. Usein se lähtee vanhemmista se negatiivisyys.

Jos ranskan kielen opiskelu on vanhempien mielestä tärkeää niin miksi ei voi muuttaa lyhyeksi aikaa maahan jossa lapsi altistuu ranskan kielelle?

Vanhemmat voivat tehdä todella paljon asioita lapsensa eteen. Ei se koululaitos ennenkään ole tehnyt valmiita paketteja vaan antanut valmiudet lapselle.

Ei se koulussa opi kun ei kuule opetusta joka ei etene.

Se oppiminen jää juurikin sitten kodin hoidettavaksi. Eli missä on se kaikkien oikeus oppimiseen?

T. Äiti joka sattuu muuten olemaan kielten ope

Vierailija
136/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkisluokat käyttöön. Normilapsille omat luokat.

Vierailija
137/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tasapäistäminen on mennyt aivan liian pitkälle. Kaikki nyt vaan eivät ole samalla lähtöviivalla. Lahjakkaat kärsivät. Pistetään opettamaan sitten niitä heikompia, kaikenmaailman integroitavia, häiriköitä, tulevaa vankilamateriaalia, kehitysvammaisia ja puolikielisiä. Vaikka olisi resurssit ohjata niitä eteenpäin.

Tunnen useamman perheen, jotka ovat muuttaneet vähintään osoitetietonsa tietylle seudulle, jotta lapsi saisi paremman koulun noin opiskelijamateriaalin suhteen. Kun ei vaan voi sanoa, että toiset ovat fiksumpia kuin toiset.

Aikoinaan tasapalkka torpattiin sillä perusteella että koulujärjestelmä on suunniteltu niin Suomessa että esimerkiksi lääkäriksi pääsee myös lievästi kehitysvammainen ihminen jos on tarpeeksi ahkera.

Eli jokaiselle on annettu mahdollisuus pärjätä ja menestyä elämässä meidän koulutusjärjestelmällä joten ihan turha syytellä pienistä eläkkeistä yms. Se on se oma laiskuus jos ei menesty.

Suomi tukee ihan kaikkia ja tällä asiat on niin että kovalla työllä pärjää vähän tyhmempikin ja saa ihan minkä tahansa ammatin.

Siksi ei tasapalkkaa. Jos yksilölliset erot olisivat todistettu niin ehdottomasti sosiaalidemokraattisessa järjestelmässä myös lääkärit tienaisivat saman verran kuin varastotyöläiset.

kehitysvammasia ei oo lääkäreissä. Cp vamma on ihan eri asia. Ei vaikuta älyyn.

Vierailija
138/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella painotettu luokka esim luonnontiede.musiikki.urheilu.

Vierailija
139/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kehitysvammasia ei oo lääkäreissä. Cp vamma on ihan eri asia. Ei vaikuta älyyn.

Jos lievästi kehitysvammainen onnistuu kouluttautumaan vaikkapa siivoojaksi tai varastomieheksi kovalla opiskelulla niin miksi hänen palkkansa on lääkäriä matalampi?

Miksi lääkäriä palkitaan korkealla palkalla sen lisäksi että koulunkäynti on ollut hänelle helppoa syntymävikana? Eikö jo se että on päässyt lääkikseen ole jo palkkio itsessään?

Vierailija
140/198 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koulussa opi kun ei kuule opetusta joka ei etene.

Se oppiminen jää juurikin sitten kodin hoidettavaksi. Eli missä on se kaikkien oikeus oppimiseen?

T. Äiti joka sattuu muuten olemaan kielten ope

Tämä vain todistaa sen että kaksi samaa opettajaa on erimieltä asioista.

Minä olen toista mieltä. Opetan kahta kieltä.

Ehkä elämänkokemukseni on kuitenkin korkeampi. Olen syntynyt 1970.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän