"Revi silmäsi ja katkaise kätesi" - kuulijat järkyttyivät konfirmaatiotilaisuudessa
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011395486.html
Yhyy. Paha mieli tuli. Ei ole helppoa Oulussa.
Ehkä Jeesus olisi syytä cancelöidä epäkristillisen julmana?
Kommentit (316)
v"Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin."
Nomutta hei, jos kakarat perseilee leireillä...vaikkeivät aviorikoksia tee mutta muuta soopaa...
Raamattu on jännä kirja. Sieltä löytyy vähän kaikkea. Myös seksiä ja väkivaltaa.
Saarnaajan pitäisi valita sieltä tekstit tilaisuuteen sopiviksi, eikä näin: "Kirkkoherran mukaan luettava evankeliumin teksti valikoituu kirkkovuosikalenterin mukaan, eikä sitä ole tapana vaihtaa konfirmaatiotilaisuuden vuoksi."
Juuri tuollaiset typerät lausunnot kertovat, ettei kirkko elä ihan tässä todellisuudessa.
Suoraan Vuorisaarnasta. Kyllä tuon kuultuaan vähän nieleskelee. Muistan itse, että olin teini-iässä tosi hämmentynyt noista kehoituksista. Ajattelin että minusta ei tule kunnon kristittyä ikinä. Enkä tiedä vielä aikuisenakaan, tuliko. Raamattupiirissä kuitenkin käyn.
Huoh. Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa.
Kovasti järkyttyväistä tämä iltapäivälehtien väki.
Ja "asiantuntijat" jyrähtelevät yhtenään.
Vastaavan tökeröä papin puhetta olen kuullut oman lapseni konfirmaatiotilaisuudessa. Pappi oli lestadiolainen. Käytti aivan samoja ilmaisuja kuin lehtijutun pappi Oulussa, mutta paikkakunta eri. Toki on voinut muuttaa ja puhuu samat jutut joka konfirmaatiotilaisuudessa. Tai sitten lestoilla on valmiit saarnat.
Minua järkyttää pöyristyneiden vajaa-älyisyys.
SIksi se on luettu koska: "Kirkkoherran mukaan luettava evankeliumin teksti valikoituu kirkkovuosikalenterin mukaan, eikä sitä ole tapana vaihtaa konfirmaatiotilaisuuden vuoksi."
Me sieltä seurakunnasta ka kirkosta ja raamatusta ollaan erkaannuttu! Ei edes kirkkovuotta osata!
Joka toinen päivä jotain "kamalaa" Oulusta ja Oulun ripareista. Voi voi.
Niin. Jos ei kestä kuulla raamatun sanaa kirkossa, niin onkohan väärä uskonto sitten? Eli pitääkö ottaa vain kivoja kohtia sieltä ja jättää vähemmän kivat huomiotta? Kysyn siis tässä itse kirkkoon kuulumattomana.
Eipä ne kaikki Jessen suuhun pistetyt jututkaan ihan järkeviä olleet.
Heh, ateistina en koskaan ylläty, kun papit/kirkko sekoilevat ja ovat irrallaan todellisuudesta. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Heh, ateistina en koskaan ylläty, kun papit/kirkko sekoilevat ja ovat irrallaan todellisuudesta. 🤭
Niin no ihminen tuon raamatun tekstit on vääntänyt tai ainakin niitä peukaloinut. Kirkko on ollut hyvin politisoitunut kautta aikojen ja näillä teksteillä ja saarnoilla pidettiin kansa kurissa.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;) Oisko ny ollu niin että pettäneitä on ollu paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;) Oisko ny ollu niin että pettäneitä on ollu paikalla?
Suomalaiset tapakristityt eivät pitäneet Raamatun tekstiä tilaisuuteen sopivana. Mutuna sanoisin, että aniharva paikallaollut oli tuollaisesta tekstistä edes tietoinen.
Olisin minäkin kummina hämmästynyt, jos tuollaista puhetta olisin kummilapsen konfirmaatiotilaisuudessa kuullut. Meilläpäin on sitten täällä eri kirkkovuosikalenteri kuin pohjoisessa tai itsenäisemmät papit. Sinänsä koomista, että vaikuttaa siltä, että pappien ei tarvitse itse miettiä saarnojensa sisältöä, kun on jokin kalenteri, josta ottaa mallia.
En tosin mistään vuorisaarnastakaan olisi mitään muistanut. Ainoa kohta Raamatusta, mitä olen aikuisena lukenut on Ilmestyskirja. Pitääkin muistaa erota kirkosta. Ovat juuttuneet jonnekin keskiajalle.
Kristityt pahoittavat mielensä raamatun sisällöstä. :D
Pitäisikö kirkon oviin laittaa sähköiset lukot, että kirkkoon pääsisi vain pankkikortilla?
Vierailija kirjoitti:
Kristityt pahoittavat mielensä raamatun sisällöstä. :D
Ei se tee kristittyä jos kerran vuodessa ja ripari aikaan käy kirkossa/seurakunnassa. Kannattaa tutustua käsitteeseen eikä heitellä Olkiukkoja.
Onkohan Oulussa (ja muuallakin?) Kirkko pikkuisen irti ainakin nuorten nykytodellisuudesta.
Jospa nämä ripariongelmat johtuvat siitä? Ei niistä nuorista?