Tiesittekö että jos kaupassa vartia pysäyttää sinut ja pyytää lupaa tutkia sinut saat lain mukaan sanoa ei ja ainoa asia minkä hän voi tehdä on soittaa poliisit?
Minä en ainakaan harhaluuloisten vartijoiden edessä ala nuoleskelemaan, vaan pistän soittamaan poliisit ja ihmettelemään ajan hukkaansa ihan itse.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hankkikaa elämä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä takia pitää olla niin vajaaälyinen että vänkää vartijaa vastaan jos ei ole mitään tehnyt? turhaan kulutatte poliisien resursseja.
luin ketjun nyt kokonaan ja ihmettelin yhtä asiaa; teitä, jotka tahallaan kuormitatte muiden työpäivää. olette ilmeisesti työttömiä ettekä omaa mitään sosiaalista elämää? suosittelen jotain harrastusta minkä parissa voitte touhuta ja tavata ihmisiä, kuten vapaaehtoistyö.
En minä kuormita muiden työpäivää vaan se vartija joka tekee aiheettoman kiinnioton ja myymäläpäällikkö joka hyväksyy sen.
Edelleen haluaisin että sanot ratkaisun tähän: Kuvittele itse olevasi vartija, näet kamerasta että joku laittaa jotakin taskuunsa, tarkkailet ottaako hän sieltä taskusta sen jonkin pois kassalla, no ei ota: Epäilet siis varkautta. No haluat tutkia kassin, mutta tyyppi kieltäytyy ja vetoaa viattomuutensa, kuten tekee jokainen ihminen siinä tilanteessa, oli sitten syyllinen tai ei.
Pitääkö vartijan siis päästä jokainen itseään viattomaksi väittävä pälkähästä ja mikähän virka sillä vartijalla enää sitten edes olisi? Miten voi todeta toisen syyttömyyden jos ei saa katsoa vaikka sinne taskuun tai laukkuun, että erehtyikö vartija ai oliko kyseessä todellakin varkaus?Jos epäilee varkautta, silloin on soitettava poliisit eikä ruveta esittämään jotain leikkipoliisia. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Vain poliisilla on oikeus tehdä ruumiintarkastus.
No jos kieltäydyt tarkastuksesta niin kyllähän ne poliisit sitten kutsutaankin. En vain ymmärrä miksi pitää kieltäytyä, jos kerran olet syytön. Kyllä vartijallakin on oikeus tehdä tarkastus jos asiakas siihen suostuu ja minä ainakin suostuisin, en näe mitään syytä olla suostumatta, kun joku sen tarkastuksen kuitenkin tekee, paljon nopeammin tilanteesta pääsee kun antaa vartijan tehdä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
minkä takia pitää olla niin vajaaälyinen että vänkää vartijaa vastaan jos ei ole mitään tehnyt? turhaan kulutatte poliisien resursseja.
Minkä takia pitää olla niin vajaaälyinen ettei pidä oikeuksistaan kiinni?
Eikä poliisi tule paikalle jos ei varkautta ole todettu.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen rehellinen ihminen, eikä ole mitään salattavaa niin totta helvetissä suostuisin siihen että vartija tutkii, että pääsisin tilanteesta eteenpäin mahdollisimman nopeasti. MIksi ihmeessä tekisin niin typerästi että periaatteen vuoksi kieltäytyisin ja jäisin jonnekkin kauppaan jumiin moneksi tunniksi poliiseja odottamaan, jotka sitten kuitenkin tutkii minut halusin tai en? Ei mitään järkeä.
Uskon että vain rikolliset kieltäytyvät vartijan suorittamasta tutkimuksesta, jos näen että poliisit menee takahuoneeseen kun sinne aiemmin on viety joku asiakas, niin uskon asiakkaan olevan syyllinen näpistykseen. Jos taas asiakas menee sinne vain vartijan kanssa ja tulee hetken päästä pois, niin taisi olla syytön rehellinen ihminen kyseessä.
Ei sinun kerta kaikkiaan tarvitse jäädä paikalle tai mennä takahuoneeseen jos et ole varastanut. Voit kävellä ulos kaupasta ihan vapaasti -kellään ei ole oikeutta sitä estää. Epäilys eiitä mihinkään, pitää olla todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minua ei hetkauta jos vartija tekee vahingossa virheen, todistan sen vääräksi näyttämällä laukun sisällön ja thats it. tunnen oikeuteni ja katson parhaaksi tehdä noin. sinunkin kannattaisi niellä ylpeytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä suomea aloituksessa!
Sinulle ensimmäinen kova paikka elämässä?
Tarkoitatko sen lisäksi, että olen ollut tulipalossa, jossa olen menettänyt ruumiinosia ja palanut joka puolelta kehoa, se lisäksi mitä olen kokenut kun olen elänyt alkoholistien ja tunnevammaisten keskuudessa, menettänyt lama-aikana suuren osan omaisuudestani ja pari kertaa ollut kuoleman rajamailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luulet että vartijat vaan päästää menemään jokaisen joka kieltäytyy tarkastuksesta? Haluat siis tukea rikollisuutta kun pidät tuota hyvänä asiana? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen rehellinen ihminen, eikä ole mitään salattavaa niin totta helvetissä suostuisin siihen että vartija tutkii, että pääsisin tilanteesta eteenpäin mahdollisimman nopeasti. MIksi ihmeessä tekisin niin typerästi että periaatteen vuoksi kieltäytyisin ja jäisin jonnekkin kauppaan jumiin moneksi tunniksi poliiseja odottamaan, jotka sitten kuitenkin tutkii minut halusin tai en? Ei mitään järkeä.
Uskon että vain rikolliset kieltäytyvät vartijan suorittamasta tutkimuksesta, jos näen että poliisit menee takahuoneeseen kun sinne aiemmin on viety joku asiakas, niin uskon asiakkaan olevan syyllinen näpistykseen. Jos taas asiakas menee sinne vain vartijan kanssa ja tulee hetken päästä pois, niin taisi olla syytön rehellinen ihminen kyseessä.
Minä olen rehellinen ihminen ja minua on turha pelotella poliisilla koska en ole mitään varastanut. Minä en tuhlaa poliisin aikaa vaan se vartija tai myymäläpäällikkö joka aiheetta väittää minua varkaaksi. Lisäksi hän tuhlaa myös omaa työaikaansa.
Jos vartija oli näkevinään että laitat jotakin taskuusi etkä maksa kassalla, niin miten hän toteaa syyttömyytesi jos et anna tutkia? Mitä tuossa sinusta pitäisi tehdä? Päästää vaan menemään kaikki jotka sanoo, etteivät ole mitään varastaneet? Ja luuletko ettei jokaikinen varas sano niin jäädessään kiinni?
Kaikenlaisia kermaperseitä täällä suomessa sikiääkin, on vain se oma näkökulma asioihin joka nähdään eikä voida ymmärtää että muut eivät näe sitä samaa näkyvää. Voi jeesus.
Yritäpä tajuta että vartija ei voi olla "näkevinään yhtikäs mitään. Hän joko näkee 100% varmasti ja suorittaa kiinnioton täysin lakien mukaan tai hän antaa asian olla. Ei ole välimuotoja.
Epäilys ei riitä mihinkään ja toki vartijat tämän tietävät.
Aina voi sitten kokeilla kepillä jäätä josko asiakas olisi oikeuksistaan tietämätön hölmö tai auktoriteettiuskovainen lammas joita tällä palstalla tuntuu riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun kerta kaikkiaan tarvitse jäädä paikalle tai mennä takahuoneeseen jos et ole varastanut. Voit kävellä ulos kaupasta ihan vapaasti -kellään ei ole oikeutta sitä estää. Epäilys eiitä mihinkään, pitää olla todisteet.
No senkus kävelet sitten, minä en, koska minulla ei ole mitään salattavaa, jos joku kaupan työntkijä haluaa katsoa minun kassiini niin siitä vain kun katsoo, ei ole minulta mitenkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luin ketjun nyt kokonaan ja ihmettelin yhtä asiaa; teitä, jotka tahallaan kuormitatte muiden työpäivää. olette ilmeisesti työttömiä ettekä omaa mitään sosiaalista elämää? suosittelen jotain harrastusta minkä parissa voitte touhuta ja tavata ihmisiä, kuten vapaaehtoistyö.
En minä kuormita muiden työpäivää vaan se vartija joka tekee aiheettoman kiinnioton ja myymäläpäällikkö joka hyväksyy sen.
Edelleen haluaisin että sanot ratkaisun tähän: Kuvittele itse olevasi vartija, näet kamerasta että joku laittaa jotakin taskuunsa, tarkkailet ottaako hän sieltä taskusta sen jonkin pois kassalla, no ei ota: Epäilet siis varkautta. No haluat tutkia kassin, mutta tyyppi kieltäytyy ja vetoaa viattomuutensa, kuten tekee jokainen ihminen siinä tilanteessa, oli sitten syyllinen tai ei.
Pitääkö vartijan siis päästä jokainen itseään viattomaksi väittävä pälkähästä ja mikähän virka sillä vartijalla enää sitten edes olisi? Miten voi todeta toisen syyttömyyden jos ei saa katsoa vaikka sinne taskuun tai laukkuun, että erehtyikö vartija ai oliko kyseessä todellakin varkaus?
Onko vartija nähnyt että kassiin meni kaupan hyllystä peräisin oleva tuote? Jos kyllä, on oikeus ottaa varas kiinni. Jos sinne meni muuta -esim. oma puhelin, nenäliina tms niin kiinniotto-oikeutta ei ole.
Jos vartija ottaa aiheetta kiinni, se onkin vakava paikka jos asiakas niin haluaa.
Uskomattoman vaikeaksi ihmiset tekee nämäkin asiat :D
Olen viaton! Miten kehtaattekin minua kunnianarvoista ihmistä epäillä jostain rikoksesta. Minulla on oikeus olla näyttämättä yhtään mitään, en näytä koska olen niin saatanan jukuripää ja ylimielinen paska! Lälläslää, kävelen vaan pois.
Minä sivullisena pitäisin sinua rikollisena jo tuollaisen käytöksen vuoksi, ei kukaan rehellinen ihminen vastustaisi niin painokkaasti jotakin laukkuun kurkkaamista, hohhoijjaa. Tulee itseasiassa nytkin mieleen, että taidat oikeasti olla kriminaali joka ei halua paljastua kriminaaliksi. Ei kukaan rehellinen ihminen voi olla tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sen lisäksi, että olen ollut tulipalossa, jossa olen menettänyt ruumiinosia ja palanut joka puolelta kehoa, se lisäksi mitä olen kokenut kun olen elänyt alkoholistien ja tunnevammaisten keskuudessa, menettänyt lama-aikana suuren osan omaisuudestani ja pari kertaa ollut kuoleman rajamailla?
No nyt on hyvät pörinät jollakin!! Ota mummolta varastettua syöpälääkettä vähän väliin niin ei pää poksahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kuormitat. vartijat tekevät myös virheitä, niin kuin sinäkin. kaikkien elämä olisi helpompaa jos et olisi tuollainen kusipää.
Tämä ei minua lakkaa hämmästyttämästä. viranomaisasenne jonka mukaan oikeuksistaan kiinnipitäminen on epäilyttävää/väärin/muuten vaan ei-toivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vartijan siis päästä jokainen itseään viattomaksi väittävä pälkähästä ja mikähän virka sillä vartijalla enää sitten edes olisi? Miten voi todeta toisen syyttömyyden jos ei saa katsoa vaikka sinne taskuun tai laukkuun, että erehtyikö vartija ai oliko kyseessä todellakin varkaus?Jos epäilee varkautta, silloin on soitettava poliisit eikä ruveta esittämään jotain leikkipoliisia. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Vain poliisilla on oikeus tehdä ruumiintarkastus.
No jos kieltäydyt tarkastuksesta niin kyllähän ne poliisit sitten kutsutaankin. En vain ymmärrä miksi pitää kieltäytyä, jos kerran olet syytön. Kyllä vartijallakin on oikeus tehdä tarkastus jos asiakas siihen suostuu ja minä ainakin suostuisin, en näe mitään syytä olla suostumatta, kun joku sen tarkastuksen kuitenkin tekee, paljon nopeammin tilanteesta pääsee kun antaa vartijan tehdä työnsä.
Taas missaat pointin: asiakas voi kysyä onko hän kiinniotettu. Jos ei, niin heippa! Jos kyllä niin kysyt perustetta. Ja epäilyhän ei riitä! Usko jo. Pitää olla omin silmin tai kameran kautta nähty varkaus.
Väännetään nyt rautalangasta oiekin huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä poliisi tule paikalle jos ei varkautta ole todettu.minua ei hetkauta jos vartija tekee vahingossa virheen, todistan sen vääräksi näyttämällä laukun sisällön ja thats it. tunnen oikeuteni ja katson parhaaksi tehdä noin. sinunkin kannattaisi niellä ylpeytesi.
Toki teet miten itse parhaaksi katsot.
Niin teen minäkin. Ylpeyttäni en tosin ikinä niele.
Vartija on pysäyttänyt mut useammankin kerran, syynä on ollut vaatteeseen unohtunut hälytinlätkä. Tietysti olen suostunut kassini tyhjentämiseen ja asian tarkistamiseen. Jonka jälkeen on palattu kassalle tai infopisteelle poistattamaan se hälytin.
En oikeasti keksisi yhtäkään syytä, miksi haluaisin että poliisit hälytettäisiin paikalle. Olen niin sinisilmäinen ja yksinkertainen, että oikeasti kuvittelen poliiseilla riittävän tärkeämpiäkin hälytystehtäviä kuin minun "oikeuksieni" pönkittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on hyvät pörinät jollakin!! Ota mummolta varastettua syöpälääkettä vähän väliin niin ei pää poksahda.
Ei mun päässä mitään ongelmaa ole. Kuka niin on väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kuormitat. vartijat tekevät myös virheitä, niin kuin sinäkin. kaikkien elämä olisi helpompaa jos et olisi tuollainen kusipää.
Tämä ei minua lakkaa hämmästyttämästä. viranomaisasenne jonka mukaan oikeuksistaan kiinnipitäminen on epäilyttävää/väärin/muuten vaan ei-toivottavaa.
Totta helvetissä se herättää epäilyksiä. Ymmärrän että joku joka on oikeasti varastanut pitää tiukasti oikeuksistaan kiinni tuollaisessa tilanteessa, ettei saisi syytettä varkaudesta. Rehellisellä ihmisellä taas ei ole mitään syytä pitää oikeuksistaan kiinni, avaa laukkunsa ja jatkaa elämäänsä, todistaa samalla kaikille läsnäoleville viattomuutensa. Toisinsanoen, mitä pahaa rehellisille ihmiselle tapahtuu tuollaisessa tilanteessa, jos ei pidä kiinni "oikeuksistaan"? Ei tapahdu yhtään mitään, siksi on kummallista niin lujasti vastustaa jotakin kassiin katsomista, jos ei ole mitään salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä poliisi tule paikalle jos ei varkautta ole todettu.minua ei hetkauta jos vartija tekee vahingossa virheen, todistan sen vääräksi näyttämällä laukun sisällön ja thats it. tunnen oikeuteni ja katson parhaaksi tehdä noin. sinunkin kannattaisi niellä ylpeytesi.
Toki teet miten itse parhaaksi katsot.
Niin teen minäkin. Ylpeyttäni en tosin ikinä niele.
No sieltähän se todellinen syy tulikin. Eli oikea syy on se, että sinulla on niin huono itsetunto, että koet sen romahtavan siitä, että vartija kurkkaa laukkuusi. Jos on hyvä itsetunto, niin se kestää kyllä sen ylpeyden nielemisenkin aina sillointällöin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kantako niitä dildoja mukananne, jos se kassin näyttäminen niin nolottaa.
Ei nolota dildon näyttäminen (enkä sitä ostoksilla kanna mukanani). Ärsyttää vaan nämä leikkipoliisit jotka ei tahdo pysyä lestissään.
Oletko siis virheettömäksi ohjelmoitu androidi? Tosin silloin sinut ohjelmoinut olisi myös ihminen, joka on saattanut tehdä ohjelmointinvirheen.
Mitä teet työksesi? Oletko esim. koneiden kanssa tekemisissä, jolloin virheiden syntymiseen vaikuttaa vain oma tekemisesi, vai työskenteletkö ihmisten parissa, jolloin myös heidän toimintansa vaikuttavat suoritukseesi? Aika ylimieliseltä ainakin vaikutat "MINÄ en tee koskaan virheitä!" joopajoo.