Tiesittekö että jos kaupassa vartia pysäyttää sinut ja pyytää lupaa tutkia sinut saat lain mukaan sanoa ei ja ainoa asia minkä hän voi tehdä on soittaa poliisit?
Minä en ainakaan harhaluuloisten vartijoiden edessä ala nuoleskelemaan, vaan pistän soittamaan poliisit ja ihmettelemään ajan hukkaansa ihan itse.
Kommentit (178)
No on varsin hypoteettinen ajatus, enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi mitä tekisin jos vartija minut pysäyttäisi. Johtuu varmaankin siitä, että en ole tullut ajatelleksi antaa vartijalle syytä siihen.
Ajan hukka on ajatuksena hauska, inspiroi varmaan jotain jännää ensi viikon piirustustunnille.
Kannattaako nostaa rikostutkinta kunnianloukkauksesta vartijaa vastaan, joka on aiheettomasti leimannut rehellisen ihmisen varkaaksi?
Mä en ole ikinä ollut noiden vartijoiden kanssa tekemisissä, joten en osaa kyllä yhtään sanoa, miten reagoisin, jos mut pysäytettäisiin. Kyllä mä varmaan vartjan antaisin tutkia laukkuni jne. Ei mulla olis mitään syytä hankaloittaa hänen työtänsä.
Hyvähän se on, jos myymälävarkaita saadaan kiinni. Me kaikki joudutaan maksamaan ekstraa heidän takiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tavallisten ihmisten normiongelma vaan epäilyttävien huumehörhöstelijöiden yms. En tunne YHTÄKÄÄN ihmistä, jota olisi koskaan aiheetta epäilty myymälävarkaudesta.
Kyllä minut on kerran vartijankoppiin viety tutkittavaksi ihan tyhjästä. En ole eläessäni ajanut edes punaisia päin enkä todellakaan varastanut. Ulkonäkönikin on siisti, olin tuolloin akateeminen ylempi toimihenkilö ja kokoomusaktiivi helmikorvakoruineen. Eli kyllä todellakin vääriä epäilyksiä tapahtuu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vartijoiden oikeudet, en tiedä mitä tekisin jos vartia tulee kohdalle.
En tiedä mikä on vartia.
Se on elokuvaohjaaja Taavi Vartia
En tiennyt. Enkä halua tietää. Vartijat ovat hyödyllisiä. Hmm... hyvin poimituilla jutuilla. Juu... ja kala jutut ovat parhaimmat!
hankkikaa elämä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä takia pitää olla niin vajaaälyinen että vänkää vartijaa vastaan jos ei ole mitään tehnyt? turhaan kulutatte poliisien resursseja.
luin ketjun nyt kokonaan ja ihmettelin yhtä asiaa; teitä, jotka tahallaan kuormitatte muiden työpäivää. olette ilmeisesti työttömiä ettekä omaa mitään sosiaalista elämää? suosittelen jotain harrastusta minkä parissa voitte touhuta ja tavata ihmisiä, kuten vapaaehtoistyö.
En minä kuormita muiden työpäivää vaan se vartija joka tekee aiheettoman kiinnioton ja myymäläpäällikkö joka hyväksyy sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen rehellinen ihminen, eikä ole mitään salattavaa niin totta helvetissä suostuisin siihen että vartija tutkii, että pääsisin tilanteesta eteenpäin mahdollisimman nopeasti. MIksi ihmeessä tekisin niin typerästi että periaatteen vuoksi kieltäytyisin ja jäisin jonnekkin kauppaan jumiin moneksi tunniksi poliiseja odottamaan, jotka sitten kuitenkin tutkii minut halusin tai en? Ei mitään järkeä.
Uskon että vain rikolliset kieltäytyvät vartijan suorittamasta tutkimuksesta, jos näen että poliisit menee takahuoneeseen kun sinne aiemmin on viety joku asiakas, niin uskon asiakkaan olevan syyllinen näpistykseen. Jos taas asiakas menee sinne vain vartijan kanssa ja tulee hetken päästä pois, niin taisi olla syytön rehellinen ihminen kyseessä.
Minä olen rehellinen ihminen ja minua on turha pelotella poliisilla koska en ole mitään varastanut. Minä en tuhlaa poliisin aikaa vaan se vartija tai myymäläpäällikkö joka aiheetta väittää minua varkaaksi. Lisäksi hän tuhlaa myös omaa työaikaansa.
Jos vartija oli näkevinään että laitat jotakin taskuusi etkä maksa kassalla, niin miten hän toteaa syyttömyytesi jos et anna tutkia? Mitä tuossa sinusta pitäisi tehdä? Päästää vaan menemään kaikki jotka sanoo, etteivät ole mitään varastaneet? Ja luuletko ettei jokaikinen varas sano niin jäädessään kiinni?
Kaikenlaisia kermaperseitä täällä suomessa sikiääkin, on vain se oma näkökulma asioihin joka nähdään eikä voida ymmärtää että muut eivät näe sitä samaa näkyvää. Voi jeesus.
1. Jos vartija on näkevinään että laitoin jotain taskuuni, hänen on syytä mennä näön tai pääkopan tarkistukseen.
2. Silloin kun kassa soitti vartijan paikalle kun kieltäydyin näyttämästä kassini sisältöä, sitä ei perusteltu sillä että vartija olisi nähnyt minun laittavan jotain kassiin vaan sanottiin että ko. kaupassa on ruvettu katsomaan kaikkien kassit koska siellä on ollut niin paljon hävikkiä.
3. Vartija voi väittää muka nähneensä että joku laittoi jotain taskuun vaikka ei olisi nähnytkään sellaista, eli hän voi keksiä sen omasta päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä takia pitää olla niin vajaaälyinen että vänkää vartijaa vastaan jos ei ole mitään tehnyt? turhaan kulutatte poliisien resursseja.
luin ketjun nyt kokonaan ja ihmettelin yhtä asiaa; teitä, jotka tahallaan kuormitatte muiden työpäivää. olette ilmeisesti työttömiä ettekä omaa mitään sosiaalista elämää? suosittelen jotain harrastusta minkä parissa voitte touhuta ja tavata ihmisiä, kuten vapaaehtoistyö.
En minä kuormita muiden työpäivää vaan se vartija joka tekee aiheettoman kiinnioton ja myymäläpäällikkö joka hyväksyy sen.
Edelleen haluaisin että sanot ratkaisun tähän: Kuvittele itse olevasi vartija, näet kamerasta että joku laittaa jotakin taskuunsa, tarkkailet ottaako hän sieltä taskusta sen jonkin pois kassalla, no ei ota: Epäilet siis varkautta. No haluat tutkia kassin, mutta tyyppi kieltäytyy ja vetoaa viattomuutensa, kuten tekee jokainen ihminen siinä tilanteessa, oli sitten syyllinen tai ei.
Pitääkö vartijan siis päästä jokainen itseään viattomaksi väittävä pälkähästä ja mikähän virka sillä vartijalla enää sitten edes olisi? Miten voi todeta toisen syyttömyyden jos ei saa katsoa vaikka sinne taskuun tai laukkuun, että erehtyikö vartija ai oliko kyseessä todellakin varkaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kuormitat. vartijat tekevät myös virheitä, niin kuin sinäkin. kaikkien elämä olisi helpompaa jos et olisi tuollainen kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen rehellinen ihminen, eikä ole mitään salattavaa niin totta helvetissä suostuisin siihen että vartija tutkii, että pääsisin tilanteesta eteenpäin mahdollisimman nopeasti. MIksi ihmeessä tekisin niin typerästi että periaatteen vuoksi kieltäytyisin ja jäisin jonnekkin kauppaan jumiin moneksi tunniksi poliiseja odottamaan, jotka sitten kuitenkin tutkii minut halusin tai en? Ei mitään järkeä.
Uskon että vain rikolliset kieltäytyvät vartijan suorittamasta tutkimuksesta, jos näen että poliisit menee takahuoneeseen kun sinne aiemmin on viety joku asiakas, niin uskon asiakkaan olevan syyllinen näpistykseen. Jos taas asiakas menee sinne vain vartijan kanssa ja tulee hetken päästä pois, niin taisi olla syytön rehellinen ihminen kyseessä.
Minä olen rehellinen ihminen ja minua on turha pelotella poliisilla koska en ole mitään varastanut. Minä en tuhlaa poliisin aikaa vaan se vartija tai myymäläpäällikkö joka aiheetta väittää minua varkaaksi. Lisäksi hän tuhlaa myös omaa työaikaansa.
Jos vartija oli näkevinään että laitat jotakin taskuusi etkä maksa kassalla, niin miten hän toteaa syyttömyytesi jos et anna tutkia? Mitä tuossa sinusta pitäisi tehdä? Päästää vaan menemään kaikki jotka sanoo, etteivät ole mitään varastaneet? Ja luuletko ettei jokaikinen varas sano niin jäädessään kiinni?
Kaikenlaisia kermaperseitä täällä suomessa sikiääkin, on vain se oma näkökulma asioihin joka nähdään eikä voida ymmärtää että muut eivät näe sitä samaa näkyvää. Voi jeesus.
1. Jos vartija on näkevinään että laitoin jotain taskuuni, hänen on syytä mennä näön tai pääkopan tarkistukseen.
2. Silloin kun kassa soitti vartijan paikalle kun kieltäydyin näyttämästä kassini sisältöä, sitä ei perusteltu sillä että vartija olisi nähnyt minun laittavan jotain kassiin vaan sanottiin että ko. kaupassa on ruvettu katsomaan kaikkien kassit koska siellä on ollut niin paljon hävikkiä.
3. Vartija voi väittää muka nähneensä että joku laittoi jotain taskuun vaikka ei olisi nähnytkään sellaista, eli hän voi keksiä sen omasta päästään.
1. Ei varmasti ole näöstä kiinni, joskus nyt vain näyttää siltä että varastat vaikket varastaisikaan, ei siihen sen kummempaa draamaa tarvita.
2. Kaupassa voidaan katsoa kaikkien kassit, mutta siitä olisi varmaan hyvä ilmoittaa ovella: Jos ei halua että kassi katsotaan, niin jättää menemättä sinne kauppaan. Ihan niinkuin festareille mennessä ihmiset kopeloidaan läpi, ei ole pakko siihen suostua, mutta sitten ei myöskään pääsee festareille voivoi.
3 . Ja miksihän joku vartija noin tekisi? Pientä vainoharhaa kenties?
Ei ole koskaan tarvinnut 43 ikävuoteen mennessä tollasta ajatella. Kun en ole koskaan varastanut, joten en ole ollut koskaan edes epäilyksen alainen. Tuskin ne vartijat ja myymäläetsivät ihan perusteetta tai ilman kunnon epäilyjä menee kenenkään kasseja tarkistamaan.
Sitäkään en ymmärrä, miksi esim. sitä kassia ei voi jättää kaupan ulkopuolelle säilytykseen, jos tietää että mahdollisesti tutkitaan kassalla. Ja sitten itketään ärsytyksestä jos pyydetään avaamaan kassi. Pääsee itse helpommalla kun pelaa sääntöjen mukaan. Mutta tietty jos tietentahtoen haluaa tuulimyllyjä vastaan tapella, niin mikäs siinä kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kuormitat. vartijat tekevät myös virheitä, niin kuin sinäkin. kaikkien elämä olisi helpompaa jos et olisi tuollainen kusipää.
En ole kusipää vaan kusipää on se vartija joka ei viitsi/halua/osaa tehdä työtään kunnolla. Minä en tee työpaikallani virheitä koska työnantajani ei sitä hyvällä katselisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ei varmasti ole näöstä kiinni, joskus nyt vain näyttää siltä että varastat vaikket varastaisikaan, ei siihen sen kummempaa draamaa tarvita.
2. Kaupassa voidaan katsoa kaikkien kassit, mutta siitä olisi varmaan hyvä ilmoittaa ovella: Jos ei halua että kassi katsotaan, niin jättää menemättä sinne kauppaan. Ihan niinkuin festareille mennessä ihmiset kopeloidaan läpi, ei ole pakko siihen suostua, mutta sitten ei myöskään pääsee festareille voivoi.
3 . Ja miksihän joku vartija noin tekisi? Pientä vainoharhaa kenties?
Ko. kaupassa ei lukenut ovella että kaikkien kassit tarkistetaan. Muutenhan siellä ei olisi montaakaan asiakasta ollut vaan kaikki olisivat menneet kilpailevaan myymälään. Kassien tarkastus tosin lopetettiin hyvin pian kiinniottamiseni jälkeen.
Kaikenlaisissa ihmisissä ja kaikissa ammateissa on epärehellisiä ihmisiä. Vartijat eivät ole mitään yliluonnollisia olentoja, joten heissäkin voi olla ihmisiä jotka tavoittelevat omaa etuaan vaikka laittomin keinoin. Tavallisia kuolevaisia hekin ovat.
Vartija saa siitä ajanhukasta palkkaa, minä en. Tottakai näytän laukkuni ihan vain säästääkseni omaa aikaani.
Älkää kantako niitä dildoja mukananne, jos se kassin näyttäminen niin nolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen haluaisin että sanot ratkaisun tähän: Kuvittele itse olevasi vartija, näet kamerasta että joku laittaa jotakin taskuunsa, tarkkailet ottaako hän sieltä taskusta sen jonkin pois kassalla, no ei ota: Epäilet siis varkautta. No haluat tutkia kassin, mutta tyyppi kieltäytyy ja vetoaa viattomuutensa, kuten tekee jokainen ihminen siinä tilanteessa, oli sitten syyllinen tai ei.
Pitääkö vartijan siis päästä jokainen itseään viattomaksi väittävä pälkähästä ja mikähän virka sillä vartijalla enää sitten edes olisi? Miten voi todeta toisen syyttömyyden jos ei saa katsoa vaikka sinne taskuun tai laukkuun, että erehtyikö vartija ai oliko kyseessä todellakin varkaus?
Jos epäilee varkautta, silloin on soitettava poliisit eikä ruveta esittämään jotain leikkipoliisia. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Vain poliisilla on oikeus tehdä ruumiintarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kusipää vaan kusipää on se vartija joka ei viitsi/halua/osaa tehdä työtään kunnolla. Minä en tee työpaikallani virheitä koska työnantajani ei sitä hyvällä katselisi.
olet kusipää, piste.
Vierailija kirjoitti:
Ja milloinkohan vartijat ihan noin vaan pysäyttävät ja aikovat tutkia? Ainoat kerrat, jotka tiedän, on kun nämä piippauskoneet piippaavat, ja sehän ei siis ole ihan tosta noin vaan silloin...
Piippauskone? Tarkoitatko viivakoodinlukijaa?