Tiesittekö että jos kaupassa vartia pysäyttää sinut ja pyytää lupaa tutkia sinut saat lain mukaan sanoa ei ja ainoa asia minkä hän voi tehdä on soittaa poliisit?
Minä en ainakaan harhaluuloisten vartijoiden edessä ala nuoleskelemaan, vaan pistän soittamaan poliisit ja ihmettelemään ajan hukkaansa ihan itse.
Kommentit (178)
En anna tutkia itseäni vaan esittelen itse taskujeni ja laukkuni sisällön. Jos se ei riitä, kutsukoon poliisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyä, jos ei ole salattavaa? Ennemmin tuhlaatte poliisinkin aikaa ja odotatte (jopa tunteja!!) poliisin saapumista, ett hän voi tutkia ja päästää lähtemään. Ymmärrättehän, että te tosiaan odotatte sitten siihen asti, että poliisi tulee päästämään pois? Vartijat tekevät työtään ja jos hän epäilee, että olet sujauttanut laukkuusi jotain niin näytä, että et ole ja asia selvä. Monet tonkii puhelimiaan, lompakoitaan, paperia yms kaupassa ja joskus voi tästä aiheutua väärinkäsityksiä!
Ei.
Jos vartija ei ole nähnyt minun varastavan -ja ei takuulla ole koska EN varasta- niin minähän kävelen ihan rauhassa ulos -kukaan ei sitä estä.
Vartijan epäilyt ovat ihan yksi hailee. Hänellä ei ole mitään ylimääräisiä oikeuksia estää kulkuani.
Vierailija kirjoitti:
Suostun, ja olin tietoinen tästä jo aiemmin. En näe mitään syytä juoksuttaa poliisia turhaan: vartija katsokoon tavarat läpi ja todetkoon, etten mitään väärää ole vienyt tai tehnyt. Työtäänhän vartijat vain tekevät, mitä sitä hankaloittamaan.
Voi kuules nyt: luuletko että poliisi tule paikalle jos vartija ei ole nähnyt varkautta tapahtuvan?
Olen joutunut amispelle vartijoiden kynsiin useita kertoja vaikka mulla ei ole rikosrekisteriä, maisterintutkinto ja omistan monta asuntoa ja olen velaton. Parasta on pysyä rauhallisena ja katsoa kun niiden naamat valahtaa kun et ole tehnyt mitään.
Tiesin enkä tosiaankaan suostu mihinkään vartijoiden tutkimuksiin. Lisäksi kannattaa muistaa seuraavat asiat:
- Sinun ei tarvitse lähteä mihinkään takahuoneen pidätyskeskukseen odottelemaan sitä poliisia, siinä kassan vieressä on ihan hyvä paikka.
- Kysy vartijalta oletko kiinniotettuna vai et. Jos hän sanoo ei, olet vapaa poistumaan. Jos hän sanoo kyllä niin vaadi saada tietää peruste. Jos peruste on huono voit nostaa jälkikäteen syytteen vapaudenriistosta.
- Pyydä nähtäväksi vartijakortti, kirjaa ylös nimi ja muut tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte että meillä kaikilla on kiinniotto-oikeus, jos satutaan rikos näkemään. Tai varkaus tässä tapauksessa.
Ei ole pelkästään vartijoiden oikeus ottaa porukkaa kiinni.
Jep. Toisaalta kenelläkään, ei edes sillä vartijalla, ole kiinniotto-oikeutta jos ei ole syytä uskoa rikoksen tapahtuneen. Hälytysportin piippaaminen ja ruumiintarkastuksesta kieltäytyminen eivät vielä ole tällainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyä, jos ei ole salattavaa? Ennemmin tuhlaatte poliisinkin aikaa ja odotatte (jopa tunteja!!) poliisin saapumista, ett hän voi tutkia ja päästää lähtemään. Ymmärrättehän, että te tosiaan odotatte sitten siihen asti, että poliisi tulee päästämään pois? Vartijat tekevät työtään ja jos hän epäilee, että olet sujauttanut laukkuusi jotain niin näytä, että et ole ja asia selvä. Monet tonkii puhelimiaan, lompakoitaan, paperia yms kaupassa ja joskus voi tästä aiheutua väärinkäsityksiä!
Miksi pitäis näyttää tuntemattomalle ihmiselle laukkuni sisältö ja vain siksi, että minulla ei ole mitään salattavaa. Siksi, etten ole varastanut. Tuolla perusteellahan mun pitäis antaa tehdä itselleni mitä tahansa. Kuka tahansa vois tulla tarkastamaan taskut ja kodin ja mä vaan sanoisin että ok antaa mennä vaan. Eikö sillä tarkastusta vaativalla pidä olla peruste siihen vaatimukseensa? Ei suinkaan niin että kenet tahansa voi tarkastaa, koska eihän heillä ole salattavaa. Se joka jotain vaatii myös perustelee vaatimuksensa, esim. valvontakamerannauhalla. Sitäpaitsi voihan mulla olla jotain salattavaa. Ei sen salattavan jutun tarvi olla laitonta, se voi olla jotain henkilökohtaista jota en halua näyttää jollekin vartijalle. Ja siihen mulla on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vartijahan tossa sen päätöksen tekee ottaako henkilöä kiinni vai ei. Hän tuhlaa poliisin aikaa, ei kiinniotettava.
Vierailija kirjoitti:
Onko vartia samanlainen satuolento kuin haltia?
Kuule kyr#ä, minäkin olen tehnyt vartiomieshommia !!
En antaisi. Kutsuisin itse poliisit, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyä, jos ei ole salattavaa?
Itse annat kenen tahansa vastaantulijan tutkia laukkusi? Kun ei kerran ole salattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vartijan kannattaa itse priorisoida asiaa. Toki harvoin syyttömiä otetaan kiinni, koska ammattilaiset osaavat työnsä. Mutta jos minut, syyttömän vaatisivat avaamaan kasseja ja pusseja ja olisivat epäkohteliaita, niin en suostuisi. Siinäpä sitten viedään yhden vartijan työvoima, kun epäiltyä ei saa jättää yksin. Oppivat jatkossa katsomaan kunnolla kameroihin. Ja samalla kun se yksi työmies on sidoksissa syyttömään, niin todellisille näpistelijöille jää paremmin tilaa varkauksille.
Tämän takia vartijat ovat onneksi ammattitaitoisia. Tulee kalliiksi pidätellä syytöntä. Ja itse olisin todella "koko rahan edestä" kiinni. Aikaa kun on.
Onko tosiaan näin? Kerran kaupassa joku kyylä asiakas oli kannellut henkilökunnalle että olisin muka varastanut meikkejä kun kävin niitä testailemassa käteen. Kun olin lähdössä niin vartija tuli luokseni ja tyhjensi laukun keskellä kauppaa. Ei löytänyt mitään ja meni ihan noloksi sen jälkeen. Vitutti, ei vartijan takia vaan sen kyylän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse annat kenen tahansa vastaantulijan tutkia laukkusi? Kun ei kerran ole salattavaa?
En vaan työtään tekevän vartijan.
Joo ei ole pakko antaa tutkia ja voit kävellä pois, myös kauppias tietää tämän ja siksi hinnoissa on aina myös varkauslisä. Esim. Hiusvärejä varastetaan paljon, siksi niissä on iso kate. Älkää vaan jatkossakaan näyttääkö kasseja voi taas laittaa euron lisää hintaan että saadaan varastetut tavarat kuitattua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole pakko antaa tutkia ja voit kävellä pois, myös kauppias tietää tämän ja siksi hinnoissa on aina myös varkauslisä. Esim. Hiusvärejä varastetaan paljon, siksi niissä on iso kate. Älkää vaan jatkossakaan näyttääkö kasseja voi taas laittaa euron lisää hintaan että saadaan varastetut tavarat kuitattua!
Lain mukaan vartijalla ei ole yhtään sen enempää oikeutta tutkia niitä kasseja kuin satunnaisella vastaantulijalla. Vain poliisilla on tällainen oikeus. Miksi siis suostuisit vartijan tutkittavaksi mutta et vastaantulijan?
En varasta mitään joten tarkastuksesta kieltäytymiseni ei myöskään lisää hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antero Vartia?
Heh heh
-ap
Niinhän sä kirjoitit. Kyllä Antero mut saisi pysäyttää ja tutkiakin saisi. En kieltäytyisi.
Elämäm koulu on AP:ssa vahvasti läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan vartijalla ei ole yhtään sen enempää oikeutta tutkia niitä kasseja kuin satunnaisella vastaantulijalla. Vain poliisilla on tällainen oikeus. Miksi siis suostuisit vartijan tutkittavaksi mutta et vastaantulijan?
En varasta mitään joten tarkastuksesta kieltäytymiseni ei myöskään lisää hävikkiä.
Siksi että vartijan työhön kuuluu varkauksien ehkäisy, jos nyt on jostain kameran kulmasta näyttänyt siltä että minä jotain otan niin tietysti haluan oikaista sen ja näyttää laukun vartijalle, en kaipaa mitään huomiota ja ala rääkyä poliisia paikalle kun pääsen tilanteesta pois niin että kaikille jää hyvä mieli! Vartijalle ja kauppiaalle siitä että olin ystävällinen ja näytin laukkuni, poliisille että hänen ei tarvinnut turhaan ajaa kauppaan ja todeta minua syyttömäksi. Minuutin homman voi tehdä kaikille vittumaiseksi ja lain mukaan sinulla on siihen oikeus, tiedän!
Kiinniotto-oikeus ei sisällä oikeutta tehdä ruumiintarkastusta tai penkoa tavaroita.